Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@14:46:53 GMT

بومی‌سازی دستگاه سطح‌سنج لیزری برای اولین بار در کشور

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۹۵۳۲

بومی‌سازی دستگاه سطح‌سنج لیزری برای اولین بار در کشور

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،این محصول ایران‌ساخت با دقت ١ میکرومتر، توانایی سنجش زبری سطوح مختلف را دارد و در صنایع مختلفی ازجمله ساخت قطعات فلزی حساس می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی سطوح اجسام
دستگاه سطح‌سنج لیزری، با استفاده از فناوری لیزر مثلثی به بررسی سطوح اجسام می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سامانه متشکل از منبع لیزر، ادوات اپتیکی مختلف و حسگر تصویربرداری است.

نمونه مورد بررسی بر روی صفحه در یک راستا حرکت می‌کند و حسگر نیز بر روی صفحه دیگر به صورت عمود بر نمونه حرکت می‌کند. این نوع حرکت صفحه‌ها باعث افزایش دقت روبش سطح می‌شود.

تحلیل به کمک نرم‌افزار
تنظیم فاصله حسگر از سطح و همچنین تعداد گام‌های برداشت داده از سطح، بسیار مهم است. اطلاعات گرفته شده از سطح، به کمک نرم‌افزار تحلیل می‌شوند و یک گراف از پستی و بلندی‌های سطح موردنظر به دست می‌آید.
از مزایای بسیار مهم سطح‌سنج لیزری با دقت بالا می‌توان به غیرمخرب بودن آن برای سطوح حساس اشاره کرد. روش‌های مکانیکی اغلب دقت کمی دارند و سطح نمونه را نیز مخدوش می‌کنند.

یکی از چالش‌های تولید این محصول که دقت آن را محدود می‌کند، مربوط به طراحی مکانیکی دستگاه و حرکت صفحه‌ها جهت روبش توسط لیزر است. با ایجاد سامانه مکانیکی دقیق‌تر، می‌توان دقت این دستگاه را به زیر ۱ میکرومتر نیز افزایش داد.

دستگاه سطح‌سنج یا رویه‌نگار لیزری، در شرکت فناوری کهربا و با حمایت‌های ستاد فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت تولید شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرخوب سطح سنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۹۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فناکمال حمنی، که در راس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای فناوری ، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی‌ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم کرد. به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

 

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاورد‌های ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون فناوری ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این فناوی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است و این امر نشاندهنده قدرت ایرانی است.

دیگر خبرها

  • اتصال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به سرزمین اصلی
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند