Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:34:08 GMT

بهره‌وری انرژی در ساختمان‌های امروز نادیده گرفته شده است

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۵۹۸۰۹

بهره‌وری انرژی در ساختمان‌های امروز نادیده گرفته شده است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با مدیران حوزه برق استان یزد ضمن قدردانی از زحمات مسئولان و کارکنان اداره برق استان اظهار داشت: مقایسه آماری مصرف آب و برق کشورهای دیگر با ایران کافی نیست و باید تلاش شود تکنولوژی و نحوه عملکرد این کشورها در کشور ما نیز به مرحله اجرا درآید.

وی عنوان کرد: همچنین باید با اصلاح الگوی مصرف و الگوی رفتاری در ادارات و خانه ها، صرفه جویی و درست مصرف کردن را به عنوان یک عادت در خودمان نهادینه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه یزد ادامه داد: تغییر سبک زندگی و تغییر عادت، بهترین راهکار برای حل مشکل مصرف بی رویه برق است و احداث نیروگاه بیش از حد معمول، ضرورتی ندارد.

ناصری با اشاره به میزان هدررفت بسیار زیاد برق در بعضی از ادارات و اماکن دولتی گفت: مصرف زیاد انرژی در برخی از ادارات و اماکن منطقی نیست و نیاز به اصلاح الگوی مصرف در این اماکن دیده می شود و باید در مورد این ادارات با دقت بیشتری عمل شود.

وی تاکید کرد: مسئولان باید به دنبال راهکاری باشند تا علاوه بر حل مشکل مصرف بی‌رویه برق، به مردم استان سختی و فشار وارد نشود.

امام جمعه یزد با تاکید بر هوشمندسازی ساختمان ها از نظر سیستم برق کشی، عنوان کرد: صرفه جویی در انرژی باید به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی معرفی شود تا مسئولان، کارمندان ادارات و مردم به خوبی این مهم را درک کنند و نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند.

ناصری با اشاره به هدر رفت انرژی در ساختمان ها به علت ساختمان سازی اشتباه که امروزه صورت می‌گیرد، گفت: در معماری گذشته به خوبی استفاده صحیح از منابع طبیعی انرژی مانند باد و خورشید دیده می‌شود اما این نکته مهم در ساختمان سازی و معماری امروز نادیده گرفته شده به گونه ای که در ساختمان‌های کنونی بدون سیستم روشنایی، امکان فعالیت وجود ندارد.

احداث ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در دستور کار است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد نیز در این نشست، محدودیت بار در تابستان را مسئله مهم صنعت برق استان دانست و گفت: با توجه به مدیریت ۸۰۰ مگاواتی برق در این دوره، سعی شد توجه بیشتری به صنایع داشته باشیم و تلاش کنیم کمترین میزان خاموشی خانگی را در کشور داشته باشیم.

ابوالفضل اسدی با پرداختن به برنامه های احداث نیروگاه در استان یزد بیان کرد: احداث حدود ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در دستور کار است و احداث ۱۱۰۰ مگاوات نیروگاه توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، از دیگر برنامه های شرکت برق منطقه ای استان یزد است که قرارداد آن با مپنا منعقد شده است.

اسدی همچنین یادآور شد: از دیگر برنامه های دولت سیزدهم، احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر است که در این زمینه نامه نگاری هایی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد با بیان اینکه استان یزد رتبه برتر کشور را در زمینه نیروگاه خورشیدی دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۸۱.۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان یزد موجود است و به منظور افزایش این میزان به حدود ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، زمین های مورد نیاز به متقاضیان واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها صنایع فولادی و سیمانی درگیر مدیریت بار هستند، افزود: پیشنهادهایی همچون همکاری سایر صنایع با شرکت برق منطقه ای استان یزد در زمینه کاهش سهم مدیریت بار این استان در تابستان ۱۴۰۱ را ارائه کرده ایم.

کد خبر 5485454

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد محمدرضا ناصري امام جمعه یزد برق منطقه ای یزد بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه آمار کرونا گروههای جهادی گرد و غبار آلودگی هوا خراسان رضوی عملیات بازی دراز بسیج سازندگی صعود به بازی دراز مشهد ایلام شرکت برق منطقه ای نیروگاه خورشیدی مگاوات نیروگاه استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۵۹۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟

مرتضی تقوایی نائب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: بعضی صنایع ساده هستند و نیاز به هوش پیچیده‌ای ندارد، هوش مصنوعی یا «تحقیق در عملیات» در اکثر صنایع بزرگ پالایشگاه، معادن سیمان، فولاد و آب که پیچیدگی دارد قابل استفاده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در سه محور تجهیزات محور، فرایند محور و بهره‌برداری قابل انجام است. در ابتدا تجهیزاتی که در فرایند، انرژی برهستند و صنایع بالا دستی با آن مواجه می‌شوند انتخاب و با در نظر گرفتن مکمل‌های تجهیزات، مصرف آن نسبت به حالت عادی کمتر می‌شود که آب، برق، گاز، صنایع معدنی و خانگی را شامل می‌شود.

وی در ادامه افزود: مورد بعدی فرایند محوراست یعنی افزایش بهره‌وری انرژی با بهینه سازی فرایند‌ها که در صنایع فرایندی مثل آب، پتروشیمی، پالایشگاه کاربرد دارد به این صورت که با چه فرایندی برق یا آب برسانیم که هدررفت کمتر و فرآیند بهینه‌ای باشد که هر دو در بهره برداری تاثیر دارد.

تقوایی بیان کرد: باتوجه به بزرگی داده‌ها در صنایع تصمیم گیری برای اپراتور سخت است که در زمان‌های بحران بهترین تصمیم را بگیرد، اما با استفاده از هوش مصنوعی این اتفاق به سرعت و در کسری از ثانیه می‌افتد مثلا در صنعت آب در ابتدا بهره برداری با کیفیت خوب باید صورت انجام شود و پس از آن بهینه سازی مصرف انرژی صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: همین اتفاقات در صنعت برق، گاز و در صنایع معدنی رخ می‌دهد چون تعداد پارامتر‌هایی که باید برای تصمیم گیری شود زیاد است و ذهن انسان کشش این تعداد داده را ندارد که بتواند بر مبنای آن بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند با انجام اولویت‌بندی‌های مورد نظر در آن صنعت بهترین تصمیم را بگیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: مثلا اولویت اول تامین آب است به طوری‌که درابتدا بتوانیم آب با کیفیتی را تهیه کنیم و پس از آن با نگهداری مناسب بهره برداری بهتر هم صورت بگیرد و در نهایت با تحقق این موارد انرژی بهینه مصرف شود. برای شهر بزرگی مثل مشهد ۷۰۰ هزار معادله در ۷۰۰ هزار متغیر وجود دارد که ذهن انسان امکان حل همچین موردی را ندارد . هوش مصنوعی عملا با سیستم‌هایی مثل «دی اس اس» (سیستم‌های تصمیم یار) به اپراتور کمک می‌کند که در هر لحظه تصمیم بهینه بگیرد؛ یعنی بر اساس توان هوش مصنوعی و پارامتر‌های موجود به مدیریت شرایط بحران کمک می‌کند که بتواند در هر شرایطی اولویت‌های تعیین و در نهایت انرژی تامین کند.

تقوایی در ادامه بیان کرد: بهره‌برداری تقریبا اثری یک دهم نسبت به دو مورد تجهیزات و فرایند دارد یعنی هرچقدر فرایند و تجهیزات خوبی داشته باشیم ولی بهره برداری خوبی نداشته باشیم باز هم انرژی بالایی مصرف کردیم.  

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه اگر بهره‌برداری خوبی داشته باشیم نتایج بسیار خوبی نیز مشاهده می‌کنیم افزود: این نتایج مثبت شامل بازگشت سرمایه در کمتر از۶ماه است، چون استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند پارامتر‌ها‌ی زیادی علاوه بر انرژی بهینه را می‌کند و در نهایت باعث نتیجه مطلوب و رضایت بهره بردار و مصرف بیهنه انرژی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟