Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@02:38:49 GMT

غدد اشکی انسان، آزمایشگاهی ساخته می شوند

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۰۳۱۱

غدد اشکی انسان، آزمایشگاهی ساخته می شوند

پیشرفت‌ در روش‌های کشت سلولی امکان توسعه ارگانوئیدهای گوناگون را فراهم کرده است. ارگانوئیدها اندام‌های کوچک مشتق شده از سلول‌های بنیادی هستند که بافت‌های بدن ما را شبیه‌سازی می‌کنند. اکنون محققان ژاپنی یک سیستم ارگانوئیدی جدید ساخته‌اند که ممکن است اشک شوق را به چشمان کسانی که از سندرم چشم خشک رنج می‌برند، بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مطالعه‌ای جدید که در مجله‌ی "نیچر" به چاپ رسیده است، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه اوزاکا(Osaka)، روشی برای تولید ارگانوئیدهای سه‌بعدی مشتق شده از سلول‌های بنیادی انسانی ایجاد کرده‌اند که غدد اشکی را مدل‌سازی ‌می‌کند. این ارگانوئیدهای غدد اشکی، ویژگی‌های غده اشکی انسان را نمایش دادند.  

سلول‌های بنیادی توانایی تمایز پیدا کردن به هر نوع سلولی از بدن را دارند. محققان پیش از این یک ارگانوئید دوبعدی مشابه چشم را با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان انسان(iPS) توسعه داده بودند و به وجود سلول‌های شبیه به غده اشکی در این ارگانوئیدها اشاره کرده بودند. غده اشکی در داخل پلک، وظیفه تولید مایعی را بر عهده دارد که بینایی را تسهیل کرده و از چشم محافظت می‌کند. کاهش تولید اشک با سندرم چشم خشک ارتباط دارد که یکی از ویژگی‌های یک بیماری خودایمنی شایع به نام سندرم "شوگرن"(Sjögren) است.

محققان به دنبال تولید ارگانوئیدهای غدد اشکی بودند که می‌تواند به عنوان بستری برای توسعه درمان‌های جدید برای بیماری سندرم چشم خشک عمل کند.

"ریوهی هایاشی"(Ryuhei Hayashi )، محقق ارشد و نویسنده اول این مقاله گفت: برای ایجاد ارگانوئیدهای غدد اشکی، ابتدا سلول‌های پیش‌ساز غدد اشکی را از ارگانوئیدهای دو بعدی مشابه چشم انسان، جدا کردیم. ما دریافتیم که کشت این جمعیت سلولی پیش‌ساز، منجر به تشکیل موفقیت‌آمیز ارگانوئیدهای سه‌بعدی غده اشکی می‌شود.

روشی که محققان استفاده کردند، نشان‌دهنده اولین فناوری جهان برای تولید ارگانوئیدهای سه بعدی غدد اشکی از سلول‌های بنیادی پرتوان انسان است. از این ارگانوئیدها می‌توان به عنوان پایه و اساسی برای توسعه درمان‌های احیا کننده و دارو برای بیماری‌هایی مانند سندرم چشم خشک استفاده کرد.

منبع: ساینس‌دیلی

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غدد اشکی آزمایشگاه سلول های بنیادی سندرم چشم خشک غدد اشکی غده اشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۰۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره بین المللی ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی

عکاس: زهرا فراست

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • ۵۱ باب خانه بهداشت کارگری در مناطق صنعتی اصفهان ساخته شد
  • مغز انسان شبیه‌سازی شد
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد
  • کنگره بین المللی ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک