Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن در سفری به این دو کشور در اقیانوس آرام (فیجی و پالائو)، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت که این پیمان می تواند تاثیری قابل توجه بر امنیت اقیانوس آرام داشته باشد.

وی تاکید کرد که توکیو به سطح همکاری با آمریکا، استرالیا و نیوزیلند به منظور اطمینان از ثبات و شکوفایی این منطقه خواهد افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه ژاپن گفت: نگرانی ژاپن را منتقل می کنم مبنی بر اینکه توافقی در ارتباط با مشارکت امنیتی بین چین و جزایر سلیمان می تواند تاثیری قابل توجه بر فضای امنیتی منطقه داشته باشد و کشورهای واقع در منطقه اقیانوس آرام نیز دیدگاه های مشابهی را نشان داده اند.

هایاشی این نقطه نظرات را پس از مذاکرات جداگانه ای با «سورانگل ویپس» رئیس جمهوری پالائو و «گوستاو آیتارو» وزیر کشور فیجی مطرح کرد.

سفر هایاشی به این منطقه در حالی انجام شد که پیمان امنیتی چین با جزایر سلیمان دیگر کشورهای کوچک واقع در اقیانوس آرام را برآن داشت با توجه به حضور نظامی رو به رشد پکن در این منطقه، هوشیارتر عمل کنند.

اگرچه جزئیات پیمان امنیتی بین چین و جزایر سلیمان فاش نشده است، این پیمان امکان استقرار نیرو و پهلوگیری شناورهای چینی در این جزیره را فراهم می کند.

استرالیا و آمریکا از مدت ها قبل بابت مذاکرات چین برای تاسیس یک پایگاه نظامی در اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده اند. این پایگاه به دولت چین امکان می دهد نیروهایش را در مجاورت دو کشور به کار گمارد.

جزیره سلیمان کشوری با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری وابسته به کمک های خارجی از استرالیاست که اکنون با تحکیم روابط خود با چین به تقویت اقتصادی خود امید بسته است.  

همچنین در جریان دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با وزیر کشور فیجی، دو طرف تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده و وعده دادند برای مقابله با موج اخیر آزمایش های موشکی کره شمالی همکاری داشته باشند.  

با وجود افزایش روزافزون نفوذ چین در اقیانوس آرام که جزایر سلیمان و کیریباتی را به تغییر مناسبات دیپلماتیک از تایوان به پکن سوق داده، پالائو همچنان سطح روابط دیپلماتیک خود با تایپه را حفظ کرده است.

فیجی در سال ۱۹۷۵ با چین مناسبات دیپلماتیک برقرار کرد و اولین کشور در اقیانوس آرام بود که چنین عمل کرد.

برچسب‌ها ژاپن چین جزایر سلیمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ژاپن چین جزایر سلیمان ژاپن چین جزایر سلیمان اقیانوس آرام جزایر سلیمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۰۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۴۱ نفر را به اتهام ارتباط با «داعش» بازداشت کردند.

وی گفت که این بازداشت‌ها طی عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در ۱۲ استان این کشور صورت گرفته است.

وزیر کشور ترکیه دوشنبه هفته جاری نیز اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی کشورش چند فرد مظنون به همکاری با داعش را در شهر استانبول بازداشت کرده‌اند.

پلیس ترکیه ۱۲ فروردین نیز در یک عملیات گسترده در ۲۱ استان، ۵۱ نفر را به ظن ارتباط با داعش دستگیر کرده بود.

وزیر کشور ترکیه بار دیگر بر مبارزه قاطعانه کشور خود با معضل تروریسم تاکید کرد.

نیروهای امنیتی ترکیه به طور مداوم پیگرد و بازداشت عناصر و هواداران گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور را در دستور کار دارند. این گروه تروریستی بارها مسوولیت عملیات تروریستی مختلفی را در ترکیه به عهده گرفته است.

دیگر خبرها

  • ین ژاپن بالا رفت
  • هدف آمریکا از ساخت اسکله غزه چیست؟ / نگرانی از پروژه امنیتی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب «مهاجرت داوطلبانه» +عکس و فیلم
  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • بازداشت ۴۱ تروریست داعشی در ترکیه
  • دستگیری ۴۱ مظنون داعشی در ترکیه
  • پس از ژاپن، کره جنوبی هم خواهان پیوستن به پیمان امنیتی «آکوس» است
  • مشارکت احتمالی کره جنوبی در پیمان آکوس؛ محور گفت‌وگوهای دو جانبه سئول و کانبرا
  • نیوزلند در حال بررسی پیوستن به پیمان «آکوس» است
  • کره‌ جنوبی به دنبال عضویت در پیمان «آکوس»
  • ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است