Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:09:12 GMT

ستاد دیپلماسی علمی در وزارت علوم راه‌اندازی شود

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۰۷۴۲

ستاد دیپلماسی علمی در وزارت علوم راه‌اندازی شود

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سعداله نصیری قیداری روز دوشنبه در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به ایراد سخنانی پرداخت.

وی اظهار داشت: عوامل بالادستی دانشگاه ها به شدت نیازمند اصلاح است که به عنوان مثال به نقشه جامع علمی کشور اشاره می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نقشه جامع علمی کشور، نکات ارزشمندی است، اما از منظر دیپلماسی، نکات جدی نیست. حتی برای نکات‌مهمی هم که در نقشه جامع علمی کشور وجود دارد، برش عملیاتی دیده نمی شود و جملات بیشتر شبیه سند چشم انداز و کلی گویی است.

نصیری قیداری با بیان اینکه در روزگاری که شاهد تغییرات در همه حوزه های دانشی هستیم، باید با تغییر پارادیم جهانی، این قوانین را اصلاح کنیم، پیشنهاد راه اندازی ستاد دیپلماسی علمی در یک جای مناسب مانند وزارت علوم را مطرح کرد.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته داشته باشیم، می بینیم که مشاورهای دقیق علم و فناوری در آمریکا و مرکز نوآوری در این کشور برای رصد علم و فناوری دنیا وجود دارد. در کنگره آمریکا هم یک صندلی برای علم و فناوری وجود دارد و این کرسی علم و فناوری باید در کشور در نظر گرفته شود.

موانع تردد دانشمندان بین المللی به داخل کشور رفع شود

رییس دانشگاه شهید بهشتی درباره تبادل استاد و دانشجو خاطرنشان کرد: موانعی در خصوص تبادل دانشجو و استاد وجود دارد. یکی از عناصر علمی، تردد دانشجویان و دانشمندان است و موانعی مانند تابعیت این دانشمندان، همچنین تردد ایرانیان خارج از کشور توسط وزارت امورخارجه برطرف شود؛ چرا که باید از ظرفیت آنها به خصوص ایرانیان خارج از کشور بهره برد.

اهمیت رصدخانه ملی ایران برای دانشمندان جهان  

نصیری قیداری درباره ژئوپولوتیک علمی خاطرنشان کرد: در هر حوزه دانشی، کشور ما مزیتی دارد که به طول و عرض جغرافیایی کشور ارتباط دارد. به عنوان مثال تاسیس رصدخانه ملی ایران ۲۰ سال طول کشید و این رصدخانه ملی در طول و عرض جغرافیایی خاصی است که دنیا به آن نیاز دارد. 

وی ادامه داد: در این رصدخانه اطلاعاتی گرفته می شود که در هیچ جای دنیا نمی توان گرفت. تردد دانشمندان به این رصدخانه در سطح بین الملل مهم است تا چشم های دنیا به این رصدخانه علمی دوخته شود.

نصیری قیداری با تاکید بر تعریف پروژه هایی در این سطح، گفت: با تعریف چنین پروژه هایی، دانشجویان به جای چشم دوختن به آن سوی مرزها، می توانند به این مراکز روی آورند.

به گزارش ایرنا، در این نشست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، روسا و معاونان دانشگاه های سطح یک وزارت علوم و تعدادی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی حضور دارند.

برچسب‌ها دیپلماسی دانشگاه شهید بهشتی دانشمندان جهانی دانشگاه سعدالله نصیری قیداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دیپلماسی دانشگاه شهید بهشتی دانشمندان جهانی دیپلماسی دانشگاه شهید بهشتی دانشمندان جهانی دانشگاه نصیری قیداری علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۰۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، دکتر رحمت عباس­نژاد سرستی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در آیین گرامی­داشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه مازندران، ضمن اعلام برنامه ­های دهه سرآمدی آموزش بر اساس روزشمار ابلاغ­ شده، گفت: با همکاری دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم ­اندیشی اساتید، ستاد توانمندسازی استادان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیریت روابط بین ­الملل و نیز برخی از دانشکده ­ها، برنامه ­هایی در راستای طرح تحول آموزش عالی از ۸ تا ۱۸ اردیبهشت اجرایی خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران به برخی از محور‌های برنامه­ های دهه سرآمدی آموزش اشاره کرد و گفت: محور‌های مذکور عبارتند از دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی- اسلامی؛ کیفیت پویایی تدریس؛ پیاده­سازی آمایش آموزش عالی؛ تقویت فرهنگ شاگردپروری؛ آموزش و اخلاق حرفه­ای؛ راهبرد خانواده­محوری در دانشگاه؛ نقش فناوری­های نوین آموزشی در کارآمدی آموزش عالی؛ توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در حوزه آموزش؛ آموزش‌های سرآمد در حوزه‌های علمی و فناوری پیشران و علوم پایه؛ و حمایت خیرین از توسعه آموزش به محوریت بنیاد حامیان دانشگاه.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای عملکرد آموزش دانشگاه مازندران در نظام رتبه‌بندی ISC در بین دانشگاه‌ها گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) هرساله براساس شاخص ­های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، بین­ المللی­ سازی، اثرگذاری اقتصادی، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات به رتبه­ بندی دانشگاه­های کشور مبادرت می­ ورزد.

او گفت: ملاک­های ارزیابی دانشگاه­ها در بخش آموزش نیز شاخص­هایی، چون هرم هیأت علمی، کیفیت دانشجویان ورودی، نوآوری در آموزش، مهارت­ افزایی در آموزش، بازنگری و تدوین برنامه ­های درسی، نسبت دانشجو به استاد و اشتغال دانش ­آموختگان هستند.

دکتر عباس‌نژاد در ادامه افزود: در نظام رتبه ­بندی ISC در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸، رتبه دانشگاه در بخش آموزش، ۴۴ بوده و در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۳۴ ارتقا یافته است. اما رتبه آموزشی دانشگاه مازندران در میان ۱۱۱ دانشگاه ارزیابی ­شده کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با جهش بسیار جالب توجه، به رتبه ۱۴ رسید که به این ترتیب دانشگاه مازندران با پشت­ سر گذاشتن دانشگاه­ های مهم، در کنار دانشگاه ­های برتر از نظر شاخص ­های آموزشی قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد: با همت و پشتکار استادان، مدیران و یاوران علمی، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه در این زمینه در سال­های پیش­رو باشیم.

دیگر خبرها

  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • دانشگاه تهران از سال آینده در شعبه نجف اشرف دانشجو می‌پذیرد
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • رصدخانه مراغه؛ نگینی درخشان در تاریخ نجوم ایران
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت