Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@10:13:26 GMT

تجهیزات صنعتی، بازاری خاص برای مشتریان خاص

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۱۲۸۹

تجهیزات صنعتی، بازاری خاص برای مشتریان خاص

بسیاری معتقد هستند صنعت در دنیا، با شروع انقلاب صنعتی از اوایل قرن هیجدهم میلادی در انگلستان پایه گذاری شد. البته فلسفه صنعت به دوران انسان هوموساپینس بر می گردد؛ قطعه سنگی که از آن برای بریدن و تراشیدن چوب یا تراش سنگ های نرم تر و ساخت ظروف استفاده شده؛ اولین قطعه صنعتی محسوب می شود. شاید بصورتی ساده و عمومی بتوان گفت تجهیزات صنعتی، قطعاتی هستند که در سامانه ها و ماشین آلات استفاده می شوند ولی به صورت مستقل دارای هویت و ارزشی معین و قابل ارزیابی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای سردمدار در تولید و عرضه ی تجهیزات صنعتی، به مرور دانش فنی ساخت تجهیزات صنعتی را در قالب صادرات، مونتاژ و توسعه کارخانجات ساخت و تولید در دنیا نشر دادند. اکنون، به سختی می توان کشوری را در دنیا یافت که فاقد کارگاه ها و کارخانجات مختلف باشد. صدها برندِ چند ملیتی و فراملیتی متعددی نظیر زیمنس Siemens، اس کا اف SKF، ABB، بوش Bosch، هانیول Honeywell، امرسون Emerson و هزاران تولید کننده و سازنده قطعات و تجهیزات در دنیا، بخشی از کلان ـ بازار تجهیزات صنعتی را تشکیل می دهند.

ایران، به عنوان یکی از کشورهای صنعتی طی 70 سال گذشته، در کنار مناقشات سیاسی مختلف و با تکیه بر منابع طبیعی خود بین 20 کشور صنعتی دنیا قرار دارد. هشت سال جنگ و پس از آن، تبِ توسعه و نهایتاً تحریم های بین المللی منجر به افزایش دانش و توان تولید تجهیزات صنعتی در مقیاس های مختلف شده است. اکنون و پس از بازگشت تدریجی واحدهای راکد به عرصه تولید، قریب به 50 هزار واحد صنعتی و کارگاهی در کشور فعال هستند. فرآیندهایی نظیر مهندسی معکوس، سفارشی سازی، توسعه و یا بومی سازی محصول و نهایتاً نوآوری هایی که در شرکت های دانش بنیان صورت می پذیرد، رشدی هر چند آهسته ولی مستمر را در این عرصه رقم زده است. تاثیر شرایط بین المللی را بالاخص در صنعت نفت و صنایع معدنی کشور می توان به وضوح مشاهده کرد. عدم حضور شرکت های چند ملیتی و کارتل های بزرگ نفتی از اقصی نقاط دنیا دیگر در سایت های صنعتی محسوس نیست. شرکت هایی نظیر پتروناس، اِنی Eni ، گازپروم، شِل Shell، لوک آویل و چند شرکت دیگر بعد از خروج کارتل هایی نظیر بریتیش پترولیوم BP و توتال و گازپروم، عموماً در حوزه های بالادستی نظیر اکتشاف و استخراج فعالیت داشته و دارند در حالیکه حوزه های میان و پایین دستی بیشتر توسط شرکت های ایرانی اجرا و مدیریت می شود.

گستردگی بازار تجهیزات صنعتی و زنجیره های تامین پیچیده، دو شاخصی هستند که لزوم جریان صحیح اطلاعات را در این عرصه توجیه می کنند. در واقع، در صورت عدم وجود بسترهای مناسب اطلاعات انتظار می رود پارامترهایی نظیر قیمت، کیفیت، تنوع، زمان تحویل و امثالهم نتوانند ارزش رقابتی مناسبی را به خود اختصاص دهند. بازار تجهیزات صنعتی در ایران، هنوز به نقطه اعتلاء خود نرسیده است لذا جریان صحیح اطلاعات در این بازار می تواند تسریع کننده رشد کمّی و کیفی تجهیزات و خدمات منسوب به این بازار باشد.

یکی از مسیرهای مهم اطلاع رسانی در حوزه های مختلف دانش و صنعت، توزیع صحیح اطلاعات مربوط به معاملات است. گردش مالی، نیروی محرکه صنعت و تضمین کننده دوام واحدهای صنعتی و خدماتی است. واحدهای صنعتی (اعم از سازندگان یا خریداران تجهیزات صنعتی) بخشی از زنجیره های تامین کلان را در کشور تشکیل می دهند. معاملاتی که در واحدهای صنعتی انجام می شود، نیازمند جریان صحیح اطلاعات و به خصوص اطلاعات مربوط به معاملات هستند. منظور از جریان صحیح معاملات، بستری است که بتواند خریداران و فروشندگان (یا تامین کنندگان) را در مسیری قرار دهد که منجر به افزایش دقت در معامله، قیمت بهینه، شرایط مالی و تحویل کالا مطابق با نیاز و قس علی هذا گردد.

معاملات در عرصه صنعت عموماً در قالب مناقصات و مزایدات تعریف و انجام می شوند. مناقصات تجهیزات صنعتی، در واقع نقطه آغاز فعالیت های اجرایی در عرصه ساخت و تولید هستند. حساسیتی که شرکت ها در مورد کیفیت تامین کالا و تجهیزات صنعتی دارند، عموماً منجر به تاسیس دپارتمان های فنی و تخصصی در درون سازمان می گردد. این دپارتمان ها مسئول و مامور تامین تجهیزات صنعتی مورد نیاز بر اساس شاخص های کمّی و کیفی هستند و یکی از مسیر های متداول برای تامین کالا و تجهیزات، برگزاری مناقصات است. حال اینکه مناقصات به دست تامین کنندگان برسد یا خیر، مقوله ای است که نیازمند بررسی بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر، تامین کنندگان و یا سازندگان تجهیزات صنعتی نیز مترصد دریافت پیشنهادات هستند. بازار تجهیزات صنعتی اصطلاحاً یک بازار بنگاه ـ به ـ بنگاه است که مقولاتی نظیر تبلیغات عمومی در آن چندان محلی از اعراب ندارد. همچنین کاملاً منطقی است که تعداد تامین کنندگان یک محصول یا تجهیز از تعداد متقاضیان آن بیشتر باشد؛ به ازاء یک مناقصه تامین کالا یا تجهیزات، در برخی موارد بیش از 50 پیشنهاد در قالب پاکات مناقصه تحویل خریدار می شود. از منظر منطق نیز برقراری ارتباط توسط تامین کنندگان با همه خریداران احتمالی نیز نمی تواند با دقت و ظرفیت بالا انجام شود. می توان نتیجه گرفت در صورت عدم وجود بسترهای مناسب اطلاع رسانی، تامین کنندگان زیادی خواهند بود که از معاملات مربوط به حوزه ی کاری خود مطلع نگردند.

این موضوع (لزوم دسترسی به اطلاعات شفاف معاملات در سطح کشور) از جمله دغدغه های تمامی دولت ها و البته خواستگاهی متمرکز بر کاهش خطاهای عمدی و یا غیرعمدی (!) در معاملات، بوده است. ولی به هرحال، سامانه های دولتی و یا وابسته به دولت که در این عرصه فعال هستند، به دلیل ضعف مدیریتی، مشکلات ساختاری، به روز نبودن و کلّی نگری در طراحی، چندان مورد استقبال نیستند. این عدم اقبال هم از سوی تامین کنندگان و هم از سوی خریداران و متقاضیان نمود دارد ولی با توجه به محدودیت های دستگاه های دولتی، نباید انتظار داشت این عدم رضایت منجر به بهبود و یا احیاناً حذف سامانه های دولتی فعال در زمینه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات گردد. به موازات سامانه های دولتی مناقصات و مزایدات، بخش خصوصی با امکانات و توانمندی بیشتر نیز در این عرصه حضور یافته است. ظرف دو دهه گذشته، سامانه های مختلفی وارد عرصه جمع آوری، طبقه بندی و انتشار اخبار مناقصه ها و مزایده ها شدند که بسیاری از آنها، تاب فضای رقابتی و یا توان ارتقاء ساختار و انطباق با تکنولوژی اطلاعات پیشرفته را نداشتند. یکی از قدیمی ترین و خوشنام ترین سرویس های اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات کشور توسط شرکت ارتباط گستران هزاره پایه گذاری شده است. پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات هزاره علاوه بر اطلاع رسانی دقیق و طبقه بندی شده اخبار و اطلاعات مناقصات و مزایدات داخلی، دستی هم بر مناقصات خارجی و با تمرکز بر کشورهایی که امکان ارتباط فنی و تجاری با ایران را دارند داشته است. همچنین خدمات متنوعی نیز نظیر سرویس های تخصصی ارسال مراسلات (اسناد)، اخذ نمایندگی جهت حضور در مراسم یا مزایدات در سراسر کشور و همچنین سرویس تخصصی استعلام بهاء نیز توسط پایگاه اطلاع رسانی مناقصه ها و مزایده های هزاره برای مشتریان سرویس ها ارائه می شود.

کد خبر 1629388

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بازار تجهیزات صنعتی مناقصات و مزایدات تامین کنندگان صحیح اطلاعات اطلاع رسانی جریان صحیح سامانه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت

امتداد - از اول فروردین ماه تا هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، 4 میلیارد و 216 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۳۸۳  میلیون دلار و برای خدمات ۱۱۷ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی ۶۸۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

 
طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۹۳۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۶  میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.
 
معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل ۴۶۲ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۲۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۶۷ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۳۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۹۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۱۹۷، ۲۹، ۱۷۴، ۱۰۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هفتم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۸۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

طرزعلی در پایان افزود: تاکنون بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شده است و در مجموع ۲۷۱۶ کیلوگرم طلا عرضه و فروخته شده است. 
   

 


 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • معرفی آوین شاپ فروشگاه تجهیزات نظافت صنعتی و خانگی
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • کشف ۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • کشف۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی