رسمی: ورود زنان به ورزشگاهها در مشهد ممنوع شد
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۱۳۱۱
آفتابنیوز :
سینا کلهر، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان در در نشست هماندیشی "نقاط استراتژیک حکمرانی برای اجرای پیوست فرهنگی" با تاکید بر اینکه شهرهای مذهبی از جمله مشهد، باید هویت خاصی داشته باشد و برای تحقق تمدن اسلامی و الگوی اسلامی- ایرانی، پیشرفت جامعه باید با نظام ارزشی تناسب داشته باشد گفت: درباره آنچه امروز از پیوست فرهنگی دنبال میکنیم، کلیت شهر و جامعه است، وجود دهها مسجد و فرهنگسرا دلیلی بر ایجاد پیوست فرهنگی نیست، وقتی که در بازار صداقت و روابط اجتماعی صداقت وجود نداشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد: پیوست فرهنگی واقعی، در حوزههای غیرفرهنگی خود را نشان میدهد و باید در تمام شهر، از بخش حمل و نقل و جابه جایی مسافر گرفته تا زیارت و بازار، ساری و جاری باشد.
وی گفت: توسعه شهر نباید منجر به شکاف طبقاتی و فاصله فقیر و غنی شود، برای پیشبرد همزمان فرهنگ و اقتصاد باید ایده وجود داشته باشد، اما وقتی در این مسیر ایدهای وجود ندارد، دستکم در مسیر توسعه نباید ممانعت ایجاد شود.
کلهر گفت: بعضا به جای پیوست فرهنگی، معانی عمیق تری نیز وجود دارد که همان مفهوم، بلکه قویتر از آن را منتقل میکند و باید جایگزین عبارت "پیوست فرهنگی" شود.
معاون وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر ضرورت تقویت هویت رضوی مشهد، افزود: با ورود به شهر مشهد و تعامل با مردم این شهر باید معنویت مشهود باشد، در شهری که باید بوی معنویت دهد، نباید ترس از سرقت در آن وجود داشته باشد، باید معنویت در تمام ابعاد این شهر و روابط اجتماعی آن مشهود باشد.
وی گفت: عمدتا پیوست فرهنگی به نحوی تنظیم میشود که مانع پیشرفت و توسعه باشد و حال آنکه پیوست فرهنگی باید برگرفته از متن اجتماعی باشد؛ پیوست فرهنگی ساختن متن اجتماعی بنیادی و شهری است که تمام نظامات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن الگویی مشخص دارد.
کلهر ادامه داد: روابط اجتماعی قلب هر جامعه است، پیوست فرهنگی مربوط به نسل اجتماعی است، باورها و ارزشها وجود دارد، اما باید دید چگونه نظامات فرهنگی به نظامات اجتماعی انتقال مییابد.
معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان افزود: پویایی فرهنگی در رقابتپذیری معنا پیدا میکند، غنای فرهنگی در کلام محقق نمیشود بلکه در عمل باید مشهود باشد.
معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان افزود: البته در مباحث فرهنگی و گفتمان شهری، همیشه استثنائاتی نیز وجود دارد، به عنوان نمونه برای ورود زنان به ورزشگاه ها، سه شهر از این امر مستثنی و حذف شده اند که مشهد از آن جمله است، زیرا شهر مذهبی قواعد خود را دارد.
این ماجرا در حالی رقم خورده است که در آخرین بازی مرحله انتخابی جام جهانی برای تیم ملی ایران روز نهم فروردین در مشهد برگزار شد و مسئولان برگزار کننده این مسابقه به طور رسمی عنوان کردهاند که احتمال حضور تماشاگران زن در این دیدار وجود ندارد و فقط مردان میتوانند برای تماشای این دیدار از نزدیک، بلیت تهیه کنند. این اتفاق در حالی رخ داده که اگر بنا بر عرف معمول بود، باید ۱۰ درصد تماشاگران حاضر در ورزشگاه را زنان تشکیل میدادند؛ به این معنی که برای دیدار با لبنان قریب به ۸۰۰ نفر از تماشاگران زن باید به ورزشگاه میرفتند. با این وجود، فضای سیاسی حاکم بر شهر مشهد، ظاهرا اجازه ورود تماشاگران زن به ورزشگاه را نمیدهد و این مورد منتفی عنوان شده بود. علیرغم تمام کشو قوس های فراوان و با وجود بلیط فروشی به بانوان، اجازه ورود به ورزشگاه به بانوان داده نشد و جنجال های فراوانی را به همراه داشت.
منبع: خبرگزاری ایرنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: حضور زنان در ورزشگاه ها حوادث مشهد وزیر ورزش و جوانان پیوست فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/