Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری امروز در نشست «دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها، راهکارها» که در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: یک زمانی وقتی صحبت از دیپلماسی علمی و فناوری می‌شد نمی‌دانستم از چه موضوعی صحبت می‌شود.

وی با بیان اینکه می‌بینیم برداشت همه ما در بحث دیپلماسی علمی و فناوری یکی نیست گفت: باید در این خصوص صحبت و مذاکره شود تا به یک نتیجه مشخص برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته معاون علمی و فناوری بخشی از صحبت‌های ما در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری با رؤسای دانشگاه هاست.

وی در خصوص فعالیت معاونت علمی و فناوری در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری گفت: ما از ابتدای فعالیت مان در معاونت علمی روی بازگشت محققان کار کرده ایم؛ تا الان سه هزار نفر از دانشجویان مقیم کشورهای خارجی که ۴۵۰ نفر از این تعداد در دانشگاه‌های برتر دنیا درس خوانده اند به کشور بازگشته اند.

ستاری با اشاره به سفرهای رئیس جمهور قبلی به نیویورک گفت: در آن زمان وقتی رئیس جمهور به نیویورک سفر می‌کرد من هم با ایشان همراه بودم و در یک سفر پنج روزه جلسات مختلفی را برگزار می‌کردیم؛ ۷۰ جلسه طی پنج روز برگزار می‌شد تا بتوانیم برنامه بازگشت محققان از این کشور را به خوبی اجرایی کنیم.

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه هیچ کس در آن کشور ویزا نداشت، گفت: کشورهای دیگری چون انگلیس و … نیز ویزا نداشتند.

وی با اشاره به همکاری‌ها با نماینده آلمانی گفت: زمانی که آلمانی‌ها به کشور ما آمدند به تفاهم نامه منعقد شده در سال ۵۶ اشاره کردند در حالی که با حضور آنها در کشور بین رؤسای دانشگاه‌ها دعوا بود که بتوانند با نماینده آلمانی به گفتگو بپردازند.

وی با بیان اینکه ما روی بازگشت دانشجویان ایرانی غیرمقیم برنامه‌ای را اجرایی کردیم که به نظرم این درست ترین برنامه بود، گفت: ما به راحتی از این پتانسیل استفاده کردیم زیرا اینکه بخواهیم دانشجویی را به خارج از کشور بفرستیم و بعد از ۱۰ سال نتیجه مطالعات آن را بچشیم خیلی زمان بر است.

ستاری با اشاره به فعالیت‌های معاونت علمی در حوزه دیپلماسی علم و فناوری گفت: ما توانستیم ارتباطات خوب فناورانه ای را با روسیه و چین فراهم کنیم تا بتوانیم بیش از گذشته محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان را به مرحله صادرات برسانیم.

معاون علمی و فناوری ادامه داد: در خصوص این ارتباطات هیچ کس خصوصاً وزارت علوم اعتراضی نکرد زیرا ما تلاش کردیم با کشورهایی که تاکنون با آنها ارتباط نداشته ایم تعامل کنیم.

وی اضافه کرد: اگر این تعامل ما با آلمان بود حتماً وزارت علوم اعتراض می‌کرد.

وی با بیان اینکه همچنین ۶۰ الی ۷۰ پروژه فناورانه با چین در حال اجراست، گفت: در موضوع دیپلماسی علمی و فناوری چه بخواهیم چه نخواهیم دانش بنیان‌ها تاثیرگذارند، مخصوصاً این شرکت‌ها و فناوری‌های آنها از بحث‌های جدی کشور محسوب می‌شود و می‌تواند همه چیز را متحول کند.

راه اندازی خانه‌های نوآوری برای افزایش صادرات

ستاری با بیان اینکه معاونت علمی خانه‌های نوآوری را برای افزایش صادرات محصولات دانش بنیان در کشورهای مختلف از جمله کنیا، روسیه، سوریه، ترکیه و … راه اندازی کرد، گفت: در حال حاضر ۷۰ استارت آپ در خانه نوآوری مستقر در کنیا فعالیت می‌کنند و بسیاری از محصولات و تجهیزات ساخته شده دست متخصصان در این خانه به معرض نمایش گذاشته شده است.

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه دو بیمارستان را قرار است به یکی از این خانه‌های نوآوری که ساخته دست محققان شرکت‌های دانش بنیان است ببریم، گفت: ما در شرق آفریقا حتی صد ایرانی هم نداریم و اکثر ایرانی‌ها به آمریکای شمالی و اروپا می‌روند. از آنجایی که ساختار کشور کنیا صادراتچی است لازم است با چنین کشورهایی ارتباط بگیریم.

ستاری با تاکید بر اینکه زمانی بود که تمام کتاب‌های نوشته شده توسط خارجی‌ها را می‌خواندیم گفت: همه کتاب‌های ما در دوران تحصیل ترجمه شده بود اما اکنون به مرحله‌ای رسیده ایم که تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی در بسیاری از دانشگاه‌های خارجی مستقر است. به طوری که می‌توان گفت ۹۵ درصد تجهیزات آزمایشگاهی را محققان خودمان ساخته اند و آنها را صادر کرده ایم.

وی با بیان اینکه تمرکز ما برای صادرات به کشورهای CIS آسیای جنوبی، آسیای شرقی و آفریقا است، گفت: به دلیل اینکه صادرات به اروپا راحت نیست و برای دریافت تاییدیه ها شاید ۱۰،۱۲ سال زمان نیاز باشد.

معاون علمی و فناوری با تاکید بر اینکه ما باید به یک اجماع در کشور در حوزه دیپلماسی علمی و فناوری برسیم، گفت: مشکلات ما زیاد است از آنجایی که کشور ما وارداتچی بوده و نفت می فروخته باید بیش از گذشته به دیپلماسی علمی و فناوری توجه کنیم.

وی با اشاره به یکی از چالش‌ها در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری گفت: کشور ما مهاجرپذیر نیست و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود زیرا بسیاری از متخصصان که خواستار فعالیت در کشور ما هستند برای دریافت مجوزهایشان باید دوندگی کنند.

کد خبر 5485568 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی شریف وزارت علوم دانشگاه شهید بهشتی سورنا ستاری مسابقات ربوکاپ حاکمیت سایبری شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون هوش مصنوعی تراشه توییتر کشاورزی تحقیقات علمی امنیت سایبری گوگل دانشگاه آزاد اسلامی ارز رمز دیپلماسی علمی و فناوری معاون علمی و فناوری علمی و فناوری معاونت علمی دانشگاه ها دانش بنیان کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟

سید روح اله لطیفی، همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، لطیفی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فنّاوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشور‌های آفریقایی حضور پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم بودند.

لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشور‌های الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم.
وی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالا‌های ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالا‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.

لطیفی در خصوص واردات از قاره آفریقا، توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار، غنا ۱۲ میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار، کنیا ۹.۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشور‌های قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.

وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور