Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی در مجلس شورای اسلامی از دستگاه قضائی سوئد خواست تا هر چه سریع‌تر به دادگاه سیاسی و ناعادلانه حمید نوری پایان بدهد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سرگزی رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی در مجلس شورای اسلامی در تجمع تعدادی از خانواده‌های قربانیان ترور که با همراهی جمعی از تشکل‌های دانشجویی امروز در پاسخ به حمایت منافقین از محاکمه حمید نوری در سوئد به اتهام مشارکت در اجرای احکام قضایی منافقین در دهه ۶۰ در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شد، گفت: ایران و سوئد دارای ۴۰۰ سال روابط دیپلماتیک هستند و در معادلات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با هم به تبادل پرداختند؛ اما امروز شاهدیم که دولت سوئد برخلاف نظر ملت خود حرکت‌هایی را نظیر محاکمه حمید نوری بر خلاف منطق بشری انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه آقای نوری با گزارش منافقین که دست آن‌ها به خون ده‌ها هزار نفر از مردم کشورمان آغشته است و طی یک عملیات فریب کارانه در فرودگاه سوئد دستگیر شده است، افزود: سوئد به عنوان یک کشور مدعی حقوق بشر در برخورد با حمید نوری به نقض حقوق بشر پرداخته است؟ سوال ما این است که کدام اصل حقوق بشر اجازه می‌دهد که یک فرد را بیش از ۳۰ ماه در سلول انفرادی بازداشت کرد؟ و کدام اصل حقوق بشر اجازه می‌دهد که خانواده حمید نوری ۶ ماه دچار اضطراب شوند و ندانند که او در چه وضعیتی به سر می‌برد؟ همچنین کدام اصل حقوق بشر به سوئد اجازه می‌دهد که بدون تحقیقات کامل و مفصل فردی را تحت تعقیب و بازداشت قرار بدهد و اجازه دفاع موثر را از او سلب کند و یا اجازه ندهد با خانواده خود ملاقات کند؟ مگر شما مدعی حمایت از اصل برائت در همان قواعدی که خودتان نوشته اید، نیستید؟ چگونه اصل را بر محکومیت قرار دادید و با یک بازی سیاسی حمید نوری را طی ۹۰ جلسه بدون اینکه ابزار‌های کافی برای دفاع از خودش را داشته باشد محاکمه کردید؟

سرگزی اظهار کرد: سوال ما این است که مگر سوئدی‌ها قائل به اصل آزادی رفت و آمد اتباع کشور‌های دیگر نیستید؟ امروز وقتی که شما با یک تبعه‌ای از کشوری دیگر در کشور خودتان اینچنین رفتار می‌کنید مطمئن باشید فردا کشور‌های دیگر دنیا همین رفتار را با اتباع کشورتان انجام خواهند داد. در واقع اگر خلیفه کشی باب شود فردا خودتان کسانی هستید که مبتلاء به این امر خواهید شد. مگر شما مدعی نیستید که باید حق برابری بین شاکی و متهم را رعایت کرد؟ ۵۲۰ ساعت اتهاماتی با ادله‌های نامربوط در محاکم سوئد علیه حمید نوری مطرح شده، اما شما که مدعی حقوق بشر هستید چند ساعت به او اجازه دفاع از خود داده اید؟

وی بیان کرد: سوئد به عنوان مدعی حقوق بشر در همه قطعنامه‌هایی که بر ضد ملت ایران صادر می‌شوند رای مثبت می‌دهد، اما آیا به حمید نوری هم اجازه دفاع مناسب و موثر بر اساس اصول بین المللی را دادید؟ ما مدعی این هستیم که سوئد بر اساس عرف، حقوق و اصول بین الملل صلاحیت رسیدگی به ادعای واهی اعضای فرقه ضاله منافقین را نداشته است. منافقین مدعی این هستند که علیه آن‌ها جنایت جنگی انجام شده و این در حالی است که منافقین تروریست هستند و در دهه‌های پیش عملیات‌هایی را با حمایت بسیاری از کشور‌های مستکبر دنیا در کشورمان انجام دادند و در نهایت فرار کردند؛ از این رو جنایت‌های منافقین مخاصمه بین المللی نبوده که سوئدی‌ها به استناد صلاحیت جهانی بتوانند به این شکایت رسیدگی کنند.

سرگزی اظهار کرد: نکته بعدی این است که چرا سوئدی‌ها اجازه ندادند تا آقای نوری برای خودش وکیلی را انتخاب کند که بر اساس اصول و ادله از او دفاع کند. امروز دستگاه قضائی سوئد اصول مسلم رسیدگی در عدالت قضائی را زیر سوال برده است. تعقیب تروریست‌ها در کدام کشور و در کدام قواعد بین المللی و داخلی مذموم است که شما رسیدگی به جنایات تروریست‌ها در ایران را دارای مشروعیت ندانستید. شاکیان این پرونده کسانی هستند که در گذشته اتهامات آن‌ها در یک دادگاه عادلانه و با تعدد قضات رسیدگی شده و بر اساس اعترافات خود، ادله، محاکمه و آراء صادره محکوم و مجازات شده اند؛ اما دستگاه قضائی سوئد چطور شهود و ادله را با این نگاه سیاسی که تحت فشار دولت ایران هستید، بپذیرفت.

وی با بیان اینکه امروز کشور سوئد به مامن و ملجاء بسیاری از خلاف کاران و مجرمینی تبدیل شده که در ایران مرتکب جرائم مختلفی می‌شوند، تصریح کرد: سوئد بر اساس چه اصول بین المللی و حقوق بشری به مجرمین و خلاف کاران و کسانی که دستشان به خون فرزندان مردم آغشته است، تابعیت می‌دهد و از آن‌ها حمایت می‌کند. شما مرتکب این اشتباه شده اید؛ اما مطمئن باشید که فردا مثل خیلی از کشور‌های دیگری که به استکبار جهانی وابسته هستند و دچار مشکل شده اند شما هم گرفتار خواهید شد و مستکبران شما را در بزنگاه‌ها رها خواهند کرد.

رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه قضائی و حاکمیتی سوئد با رفتار خود در حمایت از تروریست‌ها در یک دادگاه ناعادلانه بذر حمایت از خشونت را در دنیا پاشیده است. بدانید که این رفتار غیر حقوقی و ناعادلانه دیری نخواهید پایید که سوئد را هم به مصیبت بزرگ تروریست‌ها مبتلا می‌کند. ما از افکار عمومی دنیا و مجامع بین المللی مدعی حافظ حقوق بشر می‌خواهیم که بر رفتار‌های سیاسی محاکم سوئد نظارت کنند تا جلوی بی عدالتی و قضاوت‌های ناعادلانه گرفته شود.

سرگزی با بیان اینکه توصیه ملت ایران به دستگاه قضائی سوئد این است که دادگاه نمایشی حمید نوری را به پایان برساند، گفت: اظهارات سخیفانه دادستان سوئد در خصوص وابستگی حمید نوری به حکومت ایران و عدم ابراز ندامت و پشیمانی از طرف او برای ما پذیرفتنی نیست؛ لذا امیدواریم که حکومت سوئد پیام ملت ایران برای پایان دادن به محکمه سیاسی و ناعادلانه حمید نوری را بشنود و هر چه سریع‌تر به این دادگاه نمایشی پایان بدهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تشکل های دانشجویی خانواده های قربانیان ترور منافقین سفارت سوئد حمید نوری بین المللی تروریست ها حمید نوری حقوق بشر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به موضوع پیشگیری از جرم در سطح استان

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: امروز در استان قزوین گرفتار مشکلات ریز و درشت هستیم که ذهن همه را به خود مشغول کرده و بیانگر این است که در پیشگیری از جرم توجه لازم نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، حجت‌الاسلام علی مصطفوی‌نیا بعدازظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در مراسم معارفه خود اظهار کرد: شخصی که به ما پناه می‌آورد و دست یاری از ما می‌خواهد، دستگاه قضائی هرگز دست رد به او نمی‌ زند.

وی اضافه کرد: دستگاه قضائی هرگز این ادبیات را به کار نمی‌برد که قبلاً با ما مشورت نگرفتی و اقدامی انجام داده‌ای به هرحال عده‌ای از روی غفلت و عده‌ای از روی طمع به این رفتار مبادرت کردند که باید اهل صبر و حوصله باشند تا مشکلات آن‌ها به زودی مرتفع شود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: باید با همدلی همه نیروها برای حل مشکلات اقدام کرد.

حجت‌الاسلام مصطفوی‌نیا ادامه داد: موضوع اخیری که در استان رخ داده، نباید خودمان را در حل این چالش ضعیف نشان ندهیم، به هر حال اتفاقی است که رخ داده و یقین دارم که این مشکل در آینده نه چندان دور مشکل حل خواهد شد.

وی یادآور شد: امروز در استان قزوین گرفتار مشکلات ریز و درشت هستیم که ذهن همه را به خود مشغول کرده و بیانگر این است که در پیشگیری از جرم توجه لازم نشده و سبب شده اراضی ملی، بیت‌المال و حریم رودخانه تصرف شوند.

کد خبر 748876

دیگر خبرها

  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد
  • مقدمات برگزاری دادگاه‌های صلح در لرستان فراهم شود
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • صدور رای از دادگاه انقلاب برای ۲۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه وسیله نقلیه
  • مقدمات برگزاری «دادگاه‌های صلح» در لرستان فراهم شود
  • لزوم رسیدگی سریع‌تر به پرونده شرکت‌های پیش‌فروش خودرو
  • لزوم توجه به موضوع پیشگیری از جرم در سطح استان
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • ۷ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود