Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی اصفهان گفت: در حال حاضر منطقه فوق بحرانی اصفهان از نظر پیشروی، بیابان دشت سگزی است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حسینعلی نریمانی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی اصفهان از تشکیل کانون‌های جدید گردوغبار در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر منطقه فوق بحرانی اصفهان از نظر پیشروی، بیابان دشت سگزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته نریمانی در ۲۰ سال گذشته شهرضا و گلپایگان جزو کانون‌های گرد و غبار نبودند، اما در مطالعات ۲ سال گذشته، این دو منطقه جزو کانون‌های بحرانی قرار گرفته اند؛ بنابراین باید منتظر نشان دادن کانون‌های جدید گردوغبار در اصفهان باشیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی اصفهان بیان کرد: به استناد گفته‌های هواشناسی منشا ریزگرد‌های فعلی خارجی و از کشور‌های عراق، عربستان و سوریه به سمت ایران حرکت می‌کند، البته نباید از سهم داخلی ریزگرد‌ها غافل شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم داخلی ریزگرد‌ها در اصفهان کمتر است، افزود: هر سال به دلیل تغییرات اقلیمی با گردو غبار محلی مواجه هستیم و از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت استان اصفهان نزدیک ۳۰ درصد آن بیابان‌ها است که از این میزان حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار آن مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی هستند.

نریمانی گفت: از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در استان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کانون فرسایش بادی است و زمانی که فرسایش رخ می‌دهد به مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها آسیب می‌زند.

وی افزود: در طول نیم قرن گذشته ۳۱۰ هزار هکتار از کانون‌های بحران استان تثبیت و تبدیل به جنگل دست کاشت شده‌اند تا جایی که در آران و بیدگل، اردستان، نطنز، کاشان و ... شاهد توسعه جمعیت و صنعت هستیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل و کم هزینه‌ترین راه‌های تثبیت کانون‌های بحران بحث مدیریت است، تاکید کرد: ما باید معادن سطحی که برای خاک رس، گچ، شن و ماسه که بیشتر به‌صورت سنتی به بهره برداری می‌رسد را در مناطق بیابانی کاهش دهیم. به‌عنوان مثال در منطقه سگزی مجوز هفت هزار هکتار معدن گچ داده شده، اما در زیردست آن بیش از ۲۰۰ هزار هکتار عرصه را تحت تاثیر فرسایش بادی قرار داده‌ایم، اما اگر مجوز بهره برداری این ۷ هزار هکتار داده نمی‌شد هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد و ۲۰۰ هزار هکتار زیردست آسیب نمی‌دید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیابان زایی در اصفهان استانداری اصفهان منابع طبیعی اصفهان معاون فنی اداره کل منابع طبیعی فرسایش بادی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ سطح مزارع گل‌محمدی در این منطقه، اکنون ۱۵ هکتار است که سه هکتار از آن، به بهره برداری اقتصادی رسیده است.

به سبب ارزش اقتصادی بالا، نیاز آبی کم و سازگاری با اقلیم منطقه، سالانه تا ۵ هکتار به این سطح افزوده می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • محله کم‌برخوردار حصه در مسیر توسعه‌ است
  • مین‌زدایی ۳.۵ میلیون هکتار از مناطق مرزی غرب و جنوب غرب توسط ارتش
  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار