Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:53:49 GMT

خشکسالی به ۲۴ هزار هکتار از مزارع گندم و جو گنبد خسارت زد

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۱۹۹۲

خشکسالی به ۲۴ هزار هکتار از مزارع گندم و جو گنبد خسارت زد

به گزارش ایرنا، حبیب‌الله زارع روز دوشنبه در نشست شورای کشاورزی گنبدکاووس با محوریت برداشت محصولات پاییزه، اظهارداشت: علاوه بر آن خشکسالی به ۲ هزار هکتار از مزارع کلزا شهرستان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت زد.

وی بیان کرد: فصل برداشت محصولات زراعی پاییزه در این شهرستان فرا رسیده و نیاز است تا هماهنگی لازم در این رابطه با دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی سال‌زراعی جاری ۱۰۷ هزار و ۹۹۰ هکتار گندم، ۲۱ هزار و ۴۲۷ هکتار جو، ۶ هزار و ۲۵۱ هکتار کلزا، ۲۷۸ هکتار چغندر قند، ۳۶۰ هکتار نخود آبگوشتی و ۶۵۸ هکتار نخود فرنگی در گنبدکاووس کشت شد که در مقایسه با سال گذشته سطح کشت در محصول جو به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و تقاضای کشاورزان  ۳۵ درصد افزایش و در محصول کلزا به دلیل باران کم و از دست دادن فرصت کشت در ماه‌های ابتدایی فصل پاییز ۲۵ درصد کاهش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: سه هزار و ۵۲۸ تن انواع بذور گندم، جو و کلزا در اختیار زارعان شهرستان قرار گرفت و ۲۰ هزار تن انواع کود هم توزیع شد که با توجه به کاهش قیمت پیش بینی می‌شود استفاده از کود فسفاته و پتاسه تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

زارع سطح سبز فعلی آماده برداشت محصولات پاییزه گنبدکاووس در گندم را ۸۹ هزار و ۳۰۰ هکتار، جو را ۱۶ هزار و ۵۱۴ هکتار و کلزا را ۶ هزار و ۲۵۱ هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی بر این است که ۱۶۴ هزار تن گندم، ۲۰ هزار تن جو، ۹ هزار تن کلزا و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن چغندر قند در این شهرستان برداشت شود.

وی افزود: سهمیه سوخت ادوات کشاورزی شهرستان با همکاری شرکت نفت برای فصل بهار ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر تعیین شد که تاکنون ۳۰ درصد آن توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: در سال زراعی جاری ۶۰ هزار و ۷۹۸ هکتار از مزارع شهرستان که به طور عمده گندم‌زار دیمی است بیمه شد که در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

زارع اظهارداشت: از فروردین امسال تاکنون ۲۵ هزار تن محصول گندم سال گذشته کشاورزان خریداری شد و برای امسال هم ۱۶ مرکز خرید گندم با قیمت هر کیلو ۱۱۵ هزار ریال و ۶ مرکز خرید کلزا با قیمت هر کیلو ۱۵۰ هزار ریال در شهرستان پیش بینی شده است. 

وی گفت: بیش از ۶ هزار دستگاه انواع تراکتور و ۵۰۰ دستگاه کمباین عملیات برداشت محصول و حمل و نقل آنها را انجام خواهند داد که با همکاری پلیس راهور ۹۷ درصد این دستگاه‌ها پلاک گذاری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس با اشاره به پرداخت متمرکز زکات از طریق سامانه قله بعد از تکمیل فرم رضایت کشاورزان از حساب آنان، بیان کرد: هیچ اجباری برای پرداخت زکات از این طریق نیست و کشاورزان نگرانی پیرامون این موضوع نداشته باشند.

محسن خسروی رییس اداره استاندارد شرق گلستان در این نشست گفت: ۳۰ دستگاه باسکول مجوز دار در مراکز خرید محصولات پاییزه گنبدکاووس وجود دارد که انجام آزمون لازم برای صدور تایید صلاحیت آنها در حال انجام است. 

مدیر امور منابع آب گنبدکاووس در این نشست بیان کرد: از مجموع ۱۴ سد استان، هشت سد با ۱۳۹ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری در این شهرستان قرار دارد که هم اکنون ۳۱ میلیون متر مکعب آب در آنها ذخیره شده است.

حسین ثابتی افزود: حجم فعلی مخازن آبی شهرستان نشان از قرارگیری گنبدکاووس در شرایط خشکسالی است و باید اطلاع رسانی لازم به کشاورزان در مدیریت مصرف و سطح زیر کشت انجام شود چرا که تلاش بر حفظ منابع آب‌های سطحی برای مصرف کشاورزان تا پایان شهریورماه است.

وی تصریح کرد: سه هزار حلقه چاه مجاز عمیق و نیمه عمیق در گنبدکاووس وجود دارد که تاکنون ۳۱۰ حلقه از چاه‌های عمیق و صنعتی مجهز به کنترل هوشمند شده است.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس برای امروز و فردا بارندگی پراکنده همراه با رعد و برق پیش بینی کرد و گفت: از اواخر وقت سه‌شنبه بارندگی قطع و چهارشنبه به طور موقتی افزایش دما خواهیم داشت.

منصور فرشاد افزود: در سال زراعی جاری از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا کنون ۳۰۶ میلی‌متر بارندگی در شهرستان گزارش شد که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش و نسبت به دراز مدت ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فرماندار گنبدکاووس از دستگاه‌های مرتبط خواست برای جلوگیری از سوء استفاده فرصت طلبان نظارت ویژه‌ای در بحث توزیع آب و برداشت محصولات کشاورزی شهرستان داشته باشند.

مهدی دهرویه افزود: نظام جمهوری اسلامی نشان داده برای تامین امنیت با هیچ فردی تعارف ندارد و نباید اجازه داد وحدت مثال زدنی مردم منطقه دچار اختلال گردد.

وی همچنین از مسوولان شهرستانی خواست اطلاع رسانی دقیق را به کشاورزان نسبت به وضعیت خشکسالی و مدیریت مصرف آب در مزارع و همچنین مراحل مراجعه برای دریافت خسارت بیمه داشته باشند.

فرماندار گنبدکاووس گفت: نیاز است توزیع به موقع سوخت با همکاری شرکت نفت، هماهنگی آتش نشانی، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها برای جلوگیری و مقابله با هرگونه آتش سوزی در زمان برداشت محصولات، فعال سازی به موقع مراکز خرید، پاکسازی حاشیه جاده‌ها از علف‌های هرز و اولویت قراردادن رهاسازی آب به مزارع کشاورزی در اولویت برنامه‌های شهرستان قرار گیرد.

برچسب‌ها گنبدکاووس کشاورزی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس کشاورزی گلستان گنبدکاووس کشاورزی گلستان کشاورزی گنبدکاووس برداشت محصولات برداشت محصول سال گذشته پیش بینی هزار تن ۶ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۱۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی

به گزارش خبرنگار مهر، محسن البرزی عصر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: از زمان آغاز خرید گندم در شهرستان باوی تاکنون ۱۳ هزار تن از کشاورزان خریداری شده است.

فرماندار باوی افزود: همچنین در مدت شده ۳۰۰ تن کلزا از کلزاکاران شهرستان باوی خریداری شده است.

وی خبر داد: پیش بینی شده امسال ۹۰ هزار تن گندم از کشاورزان شهرستان باوی خریداری شود.

کد خبر 6090288

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر