Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@12:15:59 GMT

مغز فضانوردان تحت تاثیر سفر‌های فضایی

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۲۰۶۸

مغز فضانوردان تحت تاثیر سفر‌های فضایی

به نقل از ساینس دیلی، «خوان پیانتینو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی اورگن آمریکا، گفت: این یافته‌ها پیامد‌های مهمی دارند؛ زیرا ما به اکتشافات فضایی ادامه می‌دهیم.

این تحقیق شامل تصویربرداری از مغز ۱۵ فضانورد قبل و بعد از سفر‌های طولانی مدت در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

محققان از تصویربرداری MRI برای اندازه گیری فضای اطراف عروق خونی در مغز فضانوردان قبل از پرتاب و دوباره بلافاصله پس از بازگشت استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها همچنین یک، ۳ و ۶ ماه پس از بازگشت مجدداً MRI گرفتند. تصاویر فضانوردان با تصاویر گرفته شده از همان فضای اطراف عروقی در مغز ۱۶ فرد بر روی زمین مقایسه شد.

آن‌ها با مقایسه تصاویر قبل و بعد، متوجه افزایش فضا‌های اطراف عروق خونی در مغز فضانوردانی شدند که اولین بار بود به فضا رفته بودند، اما تفاوتی بین فضانوردانی که قبلاً در ایستگاه فضایی در مدار زمین خدمت می‌کردند، وجود نداشت.

در همه موارد، علی رغم تفاوت‌های اندازه گیری شده در فضا‌های اطراف عروقی مغز فضانوردان، دانشمندان هیچ مشکلی در تعادل یا خاطرات بصری که ممکن است نشان دهنده نقص عصبی در بین فضانوردان باشد، پیدا نکردند.

فیزیولوژی انسان بر این واقعیت استوار است که زندگی طی میلیون‌ها سال در حالی که به کشش گرانشی زمین وابسته است، تکامل یافته است. بدون محدودیت توسط نیرو‌های گرانش، جریان طبیعی مایع مغزی نخاعی در مغز در فضا تغییر می‌کند.

این فضا‌های جدایی ناپذیر یک سیستم طبیعی پاکسازی مغز هستند که در طول خواب اتفاق می‌افتد. این شبکه گسترده مغز که به عنوان سیستم گلیمفاتیک شناخته می‌شود، پروتئین‌های متابولیکی را پاک می‌کند. دانشمندان می‌گویند که به نظر می‌رسد این سیستم در هنگام خواب عمیق عملکرد مطلوبی دارد.

فضا‌های پیرامون عروق خونی در مغز سخت افزار زیرین سیستم گلیمفاتیک هستند. بزرگ شدن این فضا‌ها در پیری اتفاق می‌افتد و همچنین با ایجاد زوال عقل همراه است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضانوردان مغز و اعصاب سیستم عصبی مغز فضانوردان فضا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنی گانتز مجروح شد/عمل جراحی در بیمارستانی در تل آویو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شهاب، منابع صهیونیست از بلایی خبر دادند که بر سر بنی گانتز عضو کابینه جنگ این رژیم در اطراف غزه آمده است.

رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بنی گانتز در جریان بازدید از یادمردخای در اطراف غزه از ناحیه پا دچار شکستگی شده و در بیمارستان بستری شده است.

برخی منابع دیگر اعلام کردند که گانتز در بیمارستان تل هشومیر در تل آویو تحت عمل جراحی ساق پا قرار گرفته است.

رسانه های رژیم صهیونیستی جزئیات بیشتری مخابره نکرده اند.

کد خبر 6092163

دیگر خبرها

  • بنی گانتز مجروح شد/عمل جراحی در بیمارستانی در تل آویو
  • بنی گانتز تحت عمل جراحی قرار گرفت
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن
  • سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به شهرک‌های اطراف غزه
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • بهترین سواحل سریلانکا که باید ببینید
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند