Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشمندان را نباید به مرزهای جغرافیایی محدود کرد، چرا که علم محدود به معنای علم عنکبوت‌وار است.

به گزارش ایران اکونومیست، محمدعلی زلفی گل امروز در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با طرح این سوال که بایدها، نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی کدام است، افزود: بایدها در این عرصه این است که در عرصه دیپلماسی علمی باید استانداردها را بپذیریم چون در عرصه علمی نمی‌توان نسبت به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، گروه‌ها و دانشکده‌ها بی‌تفاوت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تاکید بر ضرورت توجه به شاخص‌های رتبه‌بندی در مجامع جهانی، اظهار کرد: دیپلماسی علمی بدون مرجعیت علمی مقدور نیست و دانشگاه‌ها باید برای مرجعیت‌سازی اقدام کنند و شرایط نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مغز افزاری را باید برای استادان، دانشجویان و مراکز آموزشی به گونه‌ای فراهم کرد که تبدیل به مرجعیت علمی شوند.

زلفی‌گل با بیان اینکه در دیپلماسی علمی باید نگاه سخاوتمندانه مالی داشته باشیم، یادآور شد: در عرصه دیپلماسی علمی باید سخاوتمندانه عمل کرد و در این عرصه فقط به دنبال گیرندگی نباشیم، بلکه به فکر دهندگی هم باشیم.

وزیر علوم با تاکید بر کاهش بوروکراسی اداری، گفت: قوانین و مقررات دستگاهی را باید کاهش داد و به جای آن قوانین و مقررات تشویقی را ارائه کرد. در حال حاضر ۸۰ هزار عضو هیات علمی و بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که می‌توانند در دیپلماسی علمی مؤثر باشند.

وی با بیان اینکه اگر هر عضو هیات علمی با یک استاد خارج از کشور ارتباط علمی داشته باشد، پتانسیل‌های زیادی در اختیار وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد، افزود:  ظرفیت ۸۰ هزار نفری اعضای هیات علمی و ۸۰۰ هزار نفری دانشجویان تحصیلات تکمیل، دست وزیر امور خارجه ایران را در دیپلماسی علمی پر می‌کند.

وزیر علوم با اشاره به پرداخت نشدن حق عضویت‌ها در مجامع بین‌المللی، خاطرنشان کرد: ما چند سال است حق عضویتمان را در مجامع بین المللی پرداخت نکردیم و ارتباطمان با پایگاه‌های علمی قطع شده است و این امر موجب شده که ما حداقل‌ها را برای متصل شدن به استخر دانش بشری در اختیار نداشته باشیم و این موردی است که نباید اجازه دهیم رخ دهد.

زلفی‌گل با انتقاد نسبت به نگاه کیف پول شدن دانشجویان بین‌المللی، گفت: امنیتی کردن دیپلماسی علمی را در شأن دانشمندان و دانشجویان خود نمی‌بینیم. دانشمندان را نباید محدود به مرزهای جغرافیایی کرد؛ چرا که علم محدود به معنای علم عنکبوت‌وار است.

وی رشد علمی، فناوری و نوآوری، افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی، شکل گیری منافع مشترک، توسعه امنیت پایدار و کاهش هزینه‌های پیشرفت را از پیامدهای دیپلماسی علمی برشمرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دیپلماسی علم و فناوری ، وزیر علوم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دیپلماسی علم و فناوری وزیر علوم دیپلماسی علمی دیپلماسی علم بین المللی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد

ایسنا/قم فصلنامه بین المللی علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم در فهرست نشریات پایگاه استنادی اسکوپوس قرار گرفت.

مجله بین المللی ریاضیات و علوم محاسباتی(MCS) مجله‌ای با دسترسی آزاد است که هدف آن ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه‌های ریاضیات و علوم محاسباتی است.

این نشریه قبلاً در پایگاه‌های استنادی DOAJ و همچنین ISC و فهرست نشریات علمی وزارت علوم نمایه شده و دارای گروه دبیران بین المللی است.

این فصلنامه مقالات حوزه‌های علوم ریاضی و محاسباتی، ریاضی فیزیک، شیمی محاسباتی و مکانیک را پس از داوری و پذیرش، منتشر می‌کند.

مجله ریاضیات و علوم محاسباتی توسط دانشگاه صنعتی قم منتشر می‌شود. سردبیر این نشریه حسین جعفری، مدیر مسئول؛ محمد هادی مشکات السادات، دبیر تخصصی؛ مهدی سلیمانی و مدیر اجرایی؛ سید محمدعلی آل عمرانی نژاد است.

به گزارش ایسنا، همه مجلات پایگاه استنادی اسکوپوس در زمره مجلات پذیرش مقاله با داوری بوده و در چهار رشته علمی اصلی، علوم زیستی، علوم اجتماعی، علوم فیزیکی و علوم بهداشتی دسته بندی می‌شوند. این فهرست به صورت سالانه در آغاز سال نو میلادی منتشر می‌شود. کیفیت همه مجلات موجود در پایگاه داده اسکوپوس هر ساله با استفاده از شاخص‌هایی مانند SJR و h-index مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ این بررسی توسط بنیاد سایمگو منتشر می‌شود. 

نکته قابل تأمل این است که نمایه شدن مجله دانشگاه صنعتی قم در این پایگاه معتبر استنادی، باعث برندسازی بیش از پیش نام دانشگاه صنعتی قم و انتشارات این دانشگاه در سطح بین الملل می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • فصلنامه ریاضیات و علوم محاسباتی دانشگاه صنعتی قم اسکوپوس شد