Web Analytics Made Easy - Statcounter

دامون شش بلوکی درباره چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره اظهارداشت: نخستین دوره جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران قبل از شیوع کرونا با ورود موسسه فرهنگی هنری آوای هنر اتفاق خوشایندی بود که در شهر شیراز برگزار شد.

وی گفت: در آن دوره عمدتا تمرکز بر جنبه‌های اجرا‌ها در قالب‌های مختلف صحنه‌ای گروه‌های حاضر بود که به همراه اساتیدی همچون استاد محمدرضا درویشی در بخش‌هایی از آن حضور یافتیم که شاهد اجرای موسیقی بومی مناطق و اقوام مختلف بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شش بلوکی افزود: در نخستین دوره جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران بخش‌های پژوهشی در قالب گسترده‌تر و با بررسی‌هایی که در این دوره پیش‌بینی کرده‌ایم نبود.

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران بیان کرد: در مرحله نخست که یک بخش خصوصی در قالب یک موسسه فرهنگی هنری اقدام به برگزاری چنین برنامه‌ای و اجرای طرح آن در سطح وسیع ملی کرده، بسیار ارزشمند است چرا که عموما موسسات خصوصی در موضوعی وارد می‌شوند که حداقل بتوانند برایشان بازخورد سرمایه داشته باشد.
وی ادامه داد: در بخش موسیقی تنها نوعی که می‌تواند این مسئله را تامین کند، موسیقی پاپ است وگرنه تمرکز بر سایر بخش‌ها ریسک بالایی دارد، اما موسسه آوای هنر با پذیرش این مسئله؛ دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران را برگزار می‌کند.

شش بلوکی اظهارداشت: زمانی که پیشنهاد دبیری را به من دادند با در نظرگرفتن شرایط موجود احساس کردم که این اتفاق می‌تواند سرآغازی شود که استان‌ها و مراکز دیگر در طول سال بیایند و با توجه به ظرفیت بالایی که موسیقی نواحی ایران دارد ده‌ها و صد‌ها فسیتوال در طول سال برگزار کنند.

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران گفت: برای این دوره پیشنهاد دادم که جنبه‌های پژوهشی را نیز در نظر بگیریم و از تکرار موضوع‌ها در دیگر جشنواره‌ها با همان سیاق از لحاظ رپرتوار‌ها و راویان دوری کنیم و بتوانیم با تفاوت قائل شدن در انتخاب راویان و اساتید موسیقی مناطق برای اجرا و هم نوع رپرتوار و شیوه اجراها، خروجی مثبت و وسیعی از این جشنواره داشته باشیم.

وی درباره موضوعیت اجرایی در دومین جشنواره موسیقی نواحی شیراز بیان کرد: در این دوره هر منطقه رپرتوار خود را از لحاظ مقام‌های خاص، ملودی‌سازی و آوازی که در آن تواناتر و غنی‌تر است، ارائه می‌دهد.
شش بلوکی افزود: به عنوان مثال در حوزه اقوام ترک ایران که بدنه اصلی موسیقی آن‌ها عاشیقی است و در آن مناطق قوی‌تر است و یا در منطقه بلوچستان موسیقی زار و گواتی و یا موسیقی شاعری یا قلندریشان که غنی است و در بخش سازی آوازی آن‌ها در منطقه‌شان دارای اصالت بیشتری است، بهره خواهیم برد.

وی اظهارداشت: بر این اساس بلوچستان اصیل‌ترین و توانمندترین موسیقی و رپرتوارش را ارایه خواهد داد به طور کلی اقوامی که در این دوره حضور دارند گل سرسبد فرهنگ موسیقایی خود را در این جشنواره اجرا می‌کنند.

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران با اشاره به تفاوت زمان اجرا‌ها در این جشنواره با سایر فستیوال‌های موسیقی نواحی گفت: در بسیاری از جشنواره‌ها وقت محدودی برای هر اجرا و منطقه در نظر گرفته می‌شود، اما در جشنواره نواحی شیراز یک سانس کامل را برای موسیقی هر قوم اختصاص داده‌ایم.
شش بلوکی درباره انتخاب گروه‌های حاضر در دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران بیان کرد: با توجه به اینکه برای این جشنواره زمان محدود بود و فرصت فراخوان نداشتیم؛ بر اساس مطالعات و تجربیات طی سالیان گذشته و مشورت با پژوهشگران یکی از شاخصه‌ها را در این جشنواره حضور افرادی در نظر گرفتیم که کمتر یا اصلا در جشنواره‌ها نبوده‌اند.

وی افزود: هنرمندان در این جشنواره با در نظر گرفتن استاندار‌ها و توانایی اجرایشان و اساتیدی که چندین سال از جشنواره‌های نواحی دور بودند مثل عاشیق حسن اسکندری که شناسنامه موسیقی آذربایجان است و سال‌ها به دلایل مختلف در کمتر جشنواره موسیقی نواحی به روی صحنه رفته است، حضور خواهند داشت.

دبیر علمی و پژوهشی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران اظهارداشت: با توجه به در نظر گرفتن مهمترین و غنی‌ترین رپرتوار موسیقی هر منطقه گروه‌هایی از آن منطقه که توانمندتر باشند و اعضایش مسلط و دارای درجه کیفی خوب اجرایی باشند برگزیدم.

انتخاب‌هایمان را بر این اساس انجام دادیم که هم به نوعی تکرار افراد نباشد و با توجه به مرتبه استادی و چهره بودن؛ افرادی باشند که در کنار متخصص بودن تسلط کافی بر رپرتوار اصلی منطقه خود داشته باشند و در بخش صحنه‌ای برای مخاطب غیرتخصصی نیز جذابیت‌هایی ایجاد شده و بتوانیم گامی در جهت مخاطب با جامعه هدف گسترده‌تر برای این بخش مهم از موسیقی کهن ایران زمین برداریم.

شش بلوکی خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرای گروه‌های حاضر در جشنواره، بخش‌های پژوهشی را نیز در نظر گرفتیم و قرار است در روز‌های جشنواره این نشست‌ها برگزار شود.

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های موسیقایی نواحی ایران به دبیری علمی دامون شش بلوکی و دبیری اجرایی آرش صفری ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت در شیراز برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نواحی ایران موسیقی نواحی جشنواره ها شش بلوکی بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت گروه موسیقی هوران به سرپرستی بهروز قهاری آخر هفته گذشته به تهیه کنندگی مجید فلاح پور ،‌ خوانندگی علیرضا جعفرزاده در تالار وحدت تهران به صحنه رفت.

قطعات «گذرگاه»، «جان و‌ جهان»، «ساحل عشق»، «قاب عکس»، «گرجان عاشق»، «بی همگان»، «دنیا همه هیچ»، «تنهایی»، «کابوس»، «دلتنگ»، «حیلت رها»، »با من صنما» و  «آن دلبر من» در این کنسرت اجرا شد. بخش عمده‌ای از این قطعات به تازگی مجوز گرفته و برای نخستین بار به اجرا در می‌آمدند و تنظیم قطعات نیز همگی با فردین فیروزکوهی بود.

یکی از بخش‌های جذاب این کنسرت اجراهای بی کلام گروه دف‌نوازان به سرگروهی سبا حسنی و معصومه ابراهیمی و اجرای گروه کر به سرپرستی «تانیا شیخ» بود که مخاطبان را در سالن به وجد آورد. گروه دف با تعداد قابل توجهی که داشتند، توانستند قطعات بی کلام جذابی را به اجرا در بیاورند و حتی بهروز قهاری سرپرست گروه نیز یک تک نوازی دف به زیبایی به نمایش در آورد.

علیرضا جعفرزاده خواننده جوان این کنسرت نیز به خوبی توانست از پس قطعات دشوار مولانا با تحریرهای پیچیده بر بیاید.

قهاری سرپرست گروه در بخشی از اجرا با تشکر از اعضای گروه که ماه‌هاست برای یک اجرا مشغول هستند و معرفی میهمانان گفت: در روزگاری که موسیقی درست آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی گیرد، از حضور همه شما تشکر می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم این چراغ را روشن نگه داریم.

قهاری در انتهای کنسرت تمامی اعضای گروه را جلوی سن دعوت کرده و آنها را معرفی کرد .

فردین فیروزکوهی (سنتور)، مجتبی اسحاقی (سه‌تار)، مونا سعیدی و امیرحسین عبدالله‌پور (کمانچه)، ستاره مستفیضی (عود)، معصومه نژادحسن و فرخ حقیقی (تار)، ایلیا سعیدی (سنتورباس) و حامد جوهرستانی (پرکاشن) نوازندگان گروه هوران را تشکیل می‌دهند که با همراهی گروه کُر به سرگروهی تانیا شیخ و گروه دف نوازان به سرگروهی سبا حسنی و معصومه ابراهیمی در تالار وحدت روی صحنه می‌روند.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس