Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر اینکه دیپلماسی کشور به تحول دانش‌بنیان نیاز دارد، گفت: ۷۰ استارت‌آپ در خانه نوآوری مستقر در کنیا فعالیت می‌کنند و محصولات و تجهیزات متنوعی را عرضه می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در نشست تخصصی «دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها، راهکارها» که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، بیان کرد: زمانی وقتی صحبت از دیپلماسی علمی و فناوری می‌شد، نمی‌دانستم از چه موضوعی صحبت می‌شود؛ ولی اکنون ۳ هزار نفر از محققان ایرانی خارج از کشور به ایران بازگشتند و ۱۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شریف از میان همین افراد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به یکسان نبودن رویکرد کشور در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری، گفت: باید در این خصوص صحبت و مذاکره شود تا به یک نتیجه مشخص برسیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری آغاز فعالیت این معاونت را با بازگشت محققان ایرانی خارج از کشور عنوان کرد و یادآور شد: ۷۰ جلسه طی پنج روز با محققان ایرانی در نیویورک برگزار می‌شد تا بتوانیم برنامه بازگشت محققان از این کشور را به خوبی اجرایی کنیم؛ چرا که در این نشست‌ها متوجه شدیم که هیچ کدام آن‌ها ویزا برای بازگشت نداشتند.

وی با اشاره به تجربیات همکاری‌ها با نماینده آلمانی، گفت: زمانی که با آلمانی‌ها تقاضای امضا تفاهم‌نامه می‌شد، آن‌ها به تفاهم نامه منعقد شده در سال ۵۶ اکتفا کردند و این تفاهم‌نامه نیز در حوزه هسته‌ای بوده است، ضمن آنکه بین رؤسای دانشگاه‌ها دعوا بود که بتوانند با نماینده آلمانی به گفتگو بپردازند.

ستاری با تاکید بر اینکه همچنین وقتی یک هیأت درجه سه به کشورمان می‌آمد، دانشگاه‌ها برای دعوت از این هیأت نیز دعوا می‌کردند، گفت: این همان دیپلماسی علمی است؛ ولی باید بدانیم که در این دیپلماسی چه چیزی می‌خواهیم بگیریم یا چه چیزی می‌خواهیم ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه ما روی بازگشت دانشجویان ایرانی غیرمقیم برنامه‌ای را اجرایی کردیم که به نظرم این درست‌ترین برنامه بود، گفت: ما به راحتی از این پتانسیل استفاده کردیم، زیرا اینکه بخواهیم دانشجویی را به خارج از کشور اعزام کنیم و بعد از ۱۰ سال نتیجه مطالعات آن را بچشیم، خیلی زمانبر است.

ستاری با اشاره به فعالیت‌های معاونت علمی در حوزه دیپلماسی علم و فناوری، گفت: ما توانستیم ارتباطات خوب فناورانه‌ای را با روسیه و چین فراهم کنیم تا بتوانیم بیش از گذشته محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان را به مرحله صادرات برسانیم و در خصوص این ارتباطات هیچکس خصوصاً وزارت علوم اعتراضی نکرد، ولی اگر بخواهیم با کشور‌های اروپایی رابطه‌ای برقرار کنیم، معترضانی هستند که به ما ایراد بگیرند که به حوزه آن‌ها وارد شده‌ایم؛ از این رو ما تلاش کردیم با کشور‌هایی که تاکنون با آن‌ها ارتباط نداشته‌ایم تعامل کنیم.

ستاری با بیان اینکه زمانی رئیس دانشگاه صنعتی شریف به روسیه رفت و سردرگم از فعالیت‌های آموزشی، علمی و فناورانه این کشور بود، گفت: در آن زمان وقتی رئیس دانشگاه شریف به روسیه رفت، اطلاعاتی از وضعیت آموزشی و فناوری این کشور نداشت و اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که حوزه‌های مشترکی با روسیه داریم.

وی با بیان اینکه همچنین ۶۰ الی ۷۰ پروژه فناورانه با چین در حال اجراست، گفت: در موضوع دیپلماسی علمی و فناوری چه بخواهیم چه نخواهیم، دانش‌بنیان‌ها تاثیرگذارند، مخصوصاً این شرکت‌ها و فناوری‌های آن‌ها از بحث‌های جدی کشور محسوب می‌شود و می‌تواند همه چیز را متحول کند.

به گفته وی، چنین تحولاتی در دانش‌بنیان‌ها باید در دیپلماسی علمی و فناوری باشد.

ستاری راه‌اندازی خانه‌های نوآوری را برای افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان در کشور‌های مختلف از جمله کنیا، روسیه، سوریه و ترکیه دانست و یادآور شد: در حال حاضر ۷۰ استارت‌آپ در خانه نوآوری مستقر در کنیا فعالیت می‌کنند و بسیاری از محصولات و تجهیزات ساخته شده به دست متخصصان در این خانه به معرض نمایش گذاشته شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دو بیمارستان را قرار است به یکی از این خانه‌های نوآوری که ساخته دست محققان شرکت‌های دانش‌بنیان است، ببریم، گفت: ما در شرق آفریقا حتی صد ایرانی هم نداریم و اکثر ایرانی‌ها به آمریکای شمالی و اروپا می‌روند؛ چون ساختار ما وارداتچی است و از آنجایی که ساختار کشور کنیا صادراتچی است، لازم است با چنین کشور‌هایی ارتباط بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد این خانه‌های خلاق در کنیا در حالی است که اختلافات سیاسی با این کشور داریم.

ستاری با تاکید بر اینکه زمانی بود که تمام کتاب‌های نوشته شده توسط خارجی‌ها را می‌خواندیم، گفت: همه کتاب‌های ما در دوران تحصیل ترجمه شده بود، اما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی در بسیاری از دانشگاه‌های خارجی مستقر است. به طوری که می‌توان گفت ۹۵ درصد تجهیزات آزمایشگاهی را محققان خودمان ساخته‌اند و آن‌ها را صادر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تمرکز ما برای صادرات کشور‌های CIS آسیای جنوبی، آسیای شرقی و آفریقا است، گفت: به دلیل اینکه صادرات به اروپا راحت نیست و برای دریافت تاییدیه‌ها شاید ۱۰ تا ۱۲ سال زمان نیاز باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید به یک اجماع در کشور در حوزه دیپلماسی علمی و فناوری برسیم، گفت: مشکلات ما زیاد است، از آنجایی که کشور ما وارداتچی بوده و نفت می‌فروخته، باید بیش از گذشته به دیپلماسی علمی و فناوری توجه کنیم.

وی با اشاره به یکی از چالش‌ها در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری، گفت: کشور ما مهاجرپذیر نیست و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود، زیرا بسیاری از متخصصان که خواستار فعالیت در کشور ما هستند، برای دریافت مجوزهایشان باید دوندگی کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سورنا ستاری دیپلماسی علمی معاونت علمی و فناوری دیپلماسی علمی و فناوری معاون علمی و فناوری دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند

معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل ۲ هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روح‌الله دهقانی با بیان این که تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است، گفت: از 10 دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

وی با اشاره به نقش برجسته و‌ پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد که نخستین و مهم‌ترین این ارکان، برخورداری ایران از دانش و فناوری بومی کافی برای اجرای چنین عملیاتی است. در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره‌مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و‌ به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و‌ توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم‌کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است و در همین راستا، معاونت علمی از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی 110 استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رییس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران اظهار داشت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم. بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم. انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه و‌نوآورانه گام برمی‌دارند.

به اعتقاد معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه فراتر از آن‌که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

"مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی" راه‌اندازی می‌شود

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی 10 میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل 1000 امتیاز است که تا 400 امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند