Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازگشت اشرف غنی به کابل، ادعای وزیر دفاع پیشین آمریکا درباره ممانعت از حمله به ایران، شناسایی سویه جدید کرونا در پاکستان، ادعای رئیس سیا درباره عزم چین برای حمله به تایوان و ادعایی علیه دولت عراق درباره خرید تسلیحات اسرائیلی مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در ساعات گذشته بود.

**بازتاب سفر مهم بشار اسد به تهران در رسانه های منطقه/ تقویت محور مقاومت

سفر «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به ایران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های عرب زبان منطقه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر روز گذشته "بشار اسد" به تهران که برای چندمین بار از زمان روی کار آمدن وی به عنوان رییس جمهور سوریه انجام شد و دیدار ماندگار وی با حضرت آیت الله خامنه ای، مورد توجه بسیاری از رسانه های جهان و منطقه قرار گرفت.  

شبکه تلویزیونی «الجزیره» با پوشش اخبار سفر رئیس جمهوری سوریه به تهران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای دومین بار از سال ۲۰۱۱ میلادی به تهران سفر کرد و مسئولان جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری سوریه در جریان این سفر بر تحکیم روابط بین تهران و دمشق تاکید کردند.

این شبکه به نقل از مقام معظم رهبری تصریح کرد که سوریه در میادین سیاسی و نظامی موفقیت‌های بزرگی کسب کرده است و سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود، اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.

این شبکه به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: برخی از سران کشورهای همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند، اما مردم همین کشورها در روز قدس خیابان‌ها را از جمعیت و شعار ضد صهیونیستی پر می‌کنند و این واقعیت امروز منطقه است.

شبکه الجزیره همچنین به سخنان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در این دیدار اشاره کرد و به نقل از وی اعلام کرد، آنچه باعث شد تا رژیم صهیونیستی نتواند بر منطقه حاکم شود، روابط راهبردی ایران و سوریه است که باید با قدرت ادامه یابد.

شبکه تلویزیونی «المیادین» نیز عنوان "بشار اسد: رابطه دمشق و تهران باعث شد که اسرائیل نتواند بر منطقه حاکم شود،" را برای پوشش اخبار و گزارش های مربوط به این سفر انتخاب کرد و به نقل از مقام معظم رهبری تصریح کرد که سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.

این رسانه با پوشش کامل این دیدار به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد که شخص رئیس‌ جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران واقعاً با نشاط و دارای روحیه و اراده بالایی هستند و به موضوع سوریه اهتمام و انگیزه جدی دارند که باید از این فرصت برای ارتقاء بیش از پیش روابط دو کشور استفاده کرد.
شبکه المیادین همچنین دیدار رئیس جمهوری سوریه با  آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را در اخبار و گزارش های خود بازتاب داد و به نقل از وی اعلام کرد که آنچه امروز در پهنه غرب آسیا شاهد آن هستیم تحقق پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر نتیجه بخش بودن مقاومت ملت ها در برابر سلطه‌گران و متجاوزین است.

این شبکه به نقل از رئیس جمهوری ایران افزود: مجاهدان مقاومت ثابت کردند که قدرتی قابل اتکا برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه از جمله در سوریه هستند و زمانی که بعضی سران عرب و غیر عرب منطقه بر سر زمان سقوط حکومت سوریه شرط بندی می‌کردند، ایران در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد.

شبکه المیادین در گزارشی دیگری با عنوان "ایران: سفر اسد به تهران فصل جدیدی از روابط راهبردی بین دو کشور می گشاید"، تصریح کرد: حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت که سفر رئیس جمهور سوریه و ملاقات‌های عالی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری ایران را فصل جدیدی از روابط راهبردی میان دو کشور را گشود و اکنون که مقاومت سوریه به ثمر نشسته، مصمم هستیم تا روابط را به سطح شایسته دو ملت ارتقاء دهیم و شکست توطئه تروریسم در سوریه مدیون همکاری نزدیک دو کشور است.

سفر رئیس جمهوری سوریه به ایران در رسانه های رژیم صهیونیستی نیز بازتاب داشت و آنها نگرانی خود را از تقویت محور مقاومت ابراز داشتند.

در همین زمینه، شبکه المیادین به نقل از شبکه صهیونیستی «کان» اعلام که سفر رئیس جمهوری سوریه به تهران "نشان می دهد که همپیمانی با ایران نه تنها باقی خواهد ماند بلکه بر قدرت آن افزوده خواهد شد".

شبکه تلویزیونی «المنار» لبنان نیز عنوان "امام خامنه ای خطاب به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه: روابط ایران و سوریه سرنوشت ساز است و  یکی از مهمترین عوامل پیروزی سوریه در جنگ بین‌المللی علیه این کشور، روحیه بالای شخص جنابعالی است"، را برای خود برگزید.

این رسانه با پوشش کامل دیدار رئیس جمهوری سوریه با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت که امام خامنه ای در این دیدار تاکید کردند که سوریه در جنگی بین المللی پیروز شد و احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.

این شبکه همچنین به نقل از رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه و مسئله فلسطین ثابت کرد که راه ایران همان راه درست است.

بنا بر اعلام شبکه المنار، این دومین سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به تهران بعد از پایان جنگ علیه تروریسم در سوریه بود و اولین سفر در ۲۵ ماه فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن زمان در جریان دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکید کردند که سوریه عمقی و راهبردی است و هویت و قدرت جنبش مقاومت متکی به این روابط مستمر و راهبردی است.

این شبکه برای دیدار رئیس جمهوری سوریه با رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز عنوان "آقای رئیسی خطاب به همتای سوری: آینده منطقه را مقاومت ملت ها و نه میز مذاکرات مشخص می کند"، انتخاب کرد و به پوشش سخنان روسای جمهور ایران و سوریه در این دیدار پرداخت.

این شبکه به نقل از رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت که مجاهدت ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی در منطقه بخصوص حزب الله قهرمان، نقش اساسی در خشکاندن ریشه‌های قدرت نظامی داعش و سایر گروه های تروریستی که تهدیدی برای امنیت کل منطقه بودند، داشت.

بخش عربی شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴»نیز با انتشار گزارشی، سفر رئیس جمهوری سوریه به تهران را بازتاب داد و ایران را "هم پیمان منطقه ای اصلی سوریه" توصیف کرد.

این شبکه همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار بشار اسد رئیس جمهوری را بازتاب داد.

شبکه فرانس ۲۴ به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد که روابط بین تهران و دمشق حیاتی است و باید تلاش های مشترک بیشتری برای تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور صورت گیرد..

این شبکه به نقل از مقام معظم رهبری افزود: برخی از سران کشورهای همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند، اما مردم همین کشورها در روز قدس خیابان‌ها را از جمعیت و شعار ضد صهیونیستی پر می‌کنند و این واقعیت امروز منطقه است.

شبکه تلویزیونی العهد عراق نیز با پوشش خبری و تصویری دیدار بشار اسد با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت که آیت الله خامنه ای در دیدار بشار اسد تاکید کردند که احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و این کشور قویتر شده است.
شبکه آفاق عراق از دیگر رسانه های عراقی بود که این سفر را پوشش خبری و تصویری دارد.

شبکه تلویزیونی «النجباء» عراق نیز با انتخاب عنوان "امام خامنه ای در جریان دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه: احترام سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و این کشور قویتر شده است" به بازتاب فرمایشات ایشان در جریان این دیدار پرداخت.

شبکه های تلویزیونی المسیره یمن و اللولوه بحرین و بخش عربی شبکه تلویزیونی یورو نیوز و شبکه روسیا الیوم از دیگر رسانه های منطقه ای بودند که اخبار این سفر را پوشش دادند.

این دیدار همچنین در مطبوعات و پایگاههای خبری منطقه بازتاب گسترده ای داشت و از جمله روزنامه «الاهرام» مصر با انتشار فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهوری سوریه به نقل از ایشان نوشت که سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست و رئیس‌ جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران به موضوع سوریه اهتمام و انگیزه جدی دارند که باید از این فرصت برای ارتقاء بیش از پیش روابط دو کشور استفاده کرد.

irna.ir/xjJmgM

**سازمان ملل خواستار بررسی حمله به هزاره های افغانستان شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با تأکید بر پیش‌گیری از حمله‌ها و حفاظت از شیعیان و هزاره‌های افغانستان، خواستار تحقیقات مجدد و مستقل برای شناسایی عاملان و به عدالت‌سپردن آن‌ها شد.

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان‌ ملل متحد برای افغانستان گفت که چهار تحقیق مستقل انجام داده و پس از انتشار آنها عاملان حمله تروریستی اخیر بازداشت و به کیفر خواهند رسید. او گفت که ناکامی در حفاظت از جامعه هزاره که سال‌ها هدف دایمی کشتار بوده‌اند، پیامدهای وحشتناکی داشته است.

وی امروز همزمان با نخستین سالگرد حمله‌ خونین به مدرسه دخترانه سیدالشهدا در غرب کابل و برگزاری مراسم یادبود قربانیان آن حادثه تروریستی با روشن کردن شمع در مقابل این مدرسه، با انتشار مجموعه پیام های توئیتری در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفت که ناکامی در حفاظت از جامعه شیعه افغانستان که هدف کشتار بودند، بسیار وحشتناک است.
بنت افزوده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، حمله‌های وحشیانه علیه جامعه شیعه و هزاره که برخی از آن‌ها را داعش به عهده گرفته، هنوز کسی پاسخ مناسبی نداده و همچنان ادامه یافته است.

ریچارد بنت با تأکید بر پیش‌گیری از حمله‌ها و حفاظت از شیعیان و هزاره‌ها، خواستار تحقیقات مجدد و مستقل برای شناسایی عاملان و به عدالت‌سپردن آن‌ها شده است.
وی با اعضای خانواده جان باختگان حملات به این مدرسه دخترانه  ابراز همدردی کرد و نوشت: "یاد کسانی که در آن رویداد جان باختند، باید همیشه حفظ بماند و برای آنها عدالت خواهی شود."

در ۱۸ اسفند سال ۱۴۰۰، انفجار تروریستی توسط یک خودروی بمبگذاری شده رخ داد و سپس دو انفجار دیگر هم صورت گرفت. در این رویداد حداقل ۸۵ تن جان باختند و حدود ۲۴۰ تن دیگر هم زخمی شدند.

این نخستین حمله به مراکز آموزشی در منطقه‌ی هزاره‌نشین غرب کابل نبود. پیش از آن هم آموزشگاه‌های موعود و کوثر دانش هدف حمله‌های مرگبار قرار گرفته بودند که در آن‌ها ده‌ها دانش‌آموز شهید شدند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان شب گذشته با اعلام اینکه تعدادی از عوامل انفجارها و حملات اخیر در افغانستان بازداشت شده اند و دولت طالبان برای برقراری امنیت متعهد است، گفت: "ما در قبال تمامی هموطنان خود، اهل تشیع، اهل تسنن و سایر هموطنان مسئولیت داریم. طبیعی است که آنها حق امنیت را دارند، حق زندگی آرام را دارند، این زمینه را دولت طالبان برای‌شان فراهم خواهد کرد. ما نهایت سعی خود را در این زمینه مبذول می داریم".
پیشتر در ماه مبارک رمضان (۳۰ اردیبهشت) نیز تروریست ها با سه انفجار پی‌ در پی در آموزشگاه «ممتاز» و مدرسه «عبدالرحیم شهید» در منطقه برچی غرب کابل را هدف قرار داده بودند که در دو انفجاری که در مقابل مدرسه «عبدالرحیم شهید» رخ داد، ده‌ها دانش‌آموز شهید و یا زخمی شده‌اند.

در عین حال چندین حمله مرگبار دیگر نیز در افغانستان رخ داد که در آن مکان‌های مذهبی و مراکز آموزشی شیعیان در کابل، بلخ و قندوز هدف حمله قرار گرفته بودند. ده‌ها تن در این رویداد ها شهید و زخمی شده بودند. در یکی از این حملات یک مسجد شیعه ها در مزار شریف هدف قرار گرفت که در آن حداقل ۳۱ تن شهید و بیش از ۹۰ تن زخمی شدند.

irna.ir/xjJmfH

**منابع آگاه: اشرف غنی به کابل بازگشته است

یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرگزاری "آوا"ی افغانستان از بازگشت محمد اشرف غنی، رییس جمهوری فراری این کشور به کابل خبر داده است.

به دنبال پخش شایعاتی درمورد بازگشت محمد اشرف غنی، رییس جمهوری فراری کشور افغانستان از ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی به کابل در صفحات اجتماعی، یک منبع آگاه در گفت وگو با این خبرگزاری بازگشت او به افغانستان را تأیید کرد.

این منبع به آوا گفت که اشرف غنی احمدزی با میانجی‌گری برخی از سران قوم احمدزی به افغانستان بازگشته است و شیر محمد عباس استانکزی، دستیار سیاسی وزارت خارجه برای تضمین سفر غنی به کشور، در امارات متحده عربی به سر می‌برد.

هنوز منابع رسمی دولت اسلامی طالبان در مورد این خبر واکنش نشان نداده اند.

این درحالی است که روز گذشته حشمت غنی احمدزی، برادر محمد اشرف غنی، تصویر تازه‌ای از خود و برادرش را در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی منتشر کرد.

به دنبال پخش این تصویر، از شب گذشته  شایعاتی مبنی بر بازگشت اشرف غنی به افغانستان در صفحات اجتماعی دست به دست شده است.

پیش از این در ماه اسفند سال گذشته، حشمت‌غنی احمدزی در مصاحبه با شبکه دویچه وله آلمان گفته بود که صحبت‌هایی برای «بازگشت» اشرف غنی به افغانستان جریان دارد. به گفته او اگر بازگشت اشرف‌غنی «تاثیر داشته‌باشد، او حاضر به بازگشت است» و آقای غنی علاقه‌ای به بازگشت به عرصه سیاست ندارد؛ بلکه می‌خواهد «فعالیت اجتماعی» داشته‌ باشد.

irna.ir/xjJmf7

**ادعای وزیر دفاع پیشین آمریکا: مانع حمله به ایران شدیم

مارک اسپر وزیر دفاع دولت ترامپ در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی بی اس مدعی شد که جلوی حمله آمریکا به ایران، مکزیک، ونزوئلا و محاصره دریایی کوبا را گرفته است.

اسپر گفت که افرادی در کاخ سفید هر از گاهی ایده حمله به ونزوئلا و ایران را مطرح کرده و حتی یک بار سخن از محاصره دریایی کوبا را به میان آوردند.

به گفته رئیس پیشین پنتاگون، وی به همراه ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با این نظرات مخالفت و آنها را رد می کرد.

به گفته اسپر، میلی پیشنهاد کرده بود تا "چهار نه" را در برابر ایده های "جنون آمیزی" که در کاخ سفید مطرح می شد، در پیش گیرند.

وی افزود: باید جلوی وقوع چهار چیز را تا زمان انتخابات (ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا) می گرفتیم: عقب نشینی های راهبردی، جنگ غیرضروری، سیاسی شدن نظامیان و سوء استفاده از آنان.

اسپر در این مصاحبه گفت که یک بار دونالد ترامپ به صورت خصوصی به وی پیشنهاد کرده بود که آمریکا برای ویرانی اماکن تولید مواد مخدر، به مکزیک موشک پرتاب کند.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا در واکنش به این اظهارات، بیانیه ای صادر کرد و اسپر را ضعیف و کم جربزه خواند که تنها به فکر حفظ سمتش بوده و موجب شده بود تا وی شخصاً اداره ارتش را در دست گیرد.

اسپر در کتاب خود موسوم به "سوگند مقدس" افشا کرده که بر خلاف ادعاهای مقام های سابق آمریکا مبنی بر تهدید یک فرمانده ارشد ایران  برای آمریکا، ترور وی با هدف کسب امتیاز برای ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ انجام شد.

تارنمای روزنامه "گاردین" جمعه شب (۱۷ اردیبهشت) نوشت، درحالی که مدت زمان کمی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ باقی مانده بود، اظهارات اوبراین مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را شوکه کرد.

اوبرایان به میلی گفته بود که ترامپ می‌خواهد یکی از فرماندهان ارشد ایران را به قتل برساند. مارک اسپر دومین وزیر دفاع در دولت ترامپ در این کتاب می‌نویسد: این یک ایده بسیار بد با عواقب بزرگ بود.  

وی ادامه می‌دهد که به عقیده مارک میلی این ایده ترامپ کاملا منافع سیاسی رئیس جمهور پیشین آمریکا را دنبال می‌کرد.  

اسپر می‌نویسد: در جلسه‌ای در ژوئیه ۲۰۲۰، اوبراین بر ترامپ فشار آورد که به دلیل غنی‌سازی اورانیوم ایران که پس از خروج آمریکا از برجام سرعت گرفت، علیه این کشور اقدام نظامی انجام دهد.  

وی می‌افزاید: در این جسله اوبراین برای اقدام نظامی علیه ایران بر ترامپ فشار می‌آورد و مایک پنس معاون وقت ترامپ بر روی صندلی خود ساکت نشسته بود. اما مارک میدوز رئیس دفتر ترامپ سخنان اوبرایان را قطع کرد و این ایده فراموش شد.  

irna.ir/xjJmbM

**ادعای زلنسکی: در این جنگ پیروز می‌شویم

رئیس‌جمهوری اوکراین امروز در هفتادوهفتمین سالروز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم علیه نازی ها، مدعی شد که کشورش در جنگ کنونی با روسیه پیروز خواهد شد و به هیچ وجه قلمرویی را واگذار نخواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی گفت: در سالگرد پیروزی بر نازی‌های آلمان، ما در حال جنگ برای یک پیروزی جدید هستیم.

رئیس جمهوری اوکراین افزود: اوکراینی‌ها مردمانی آزاد هستند که برای دفاع از این سرزمین و مسیرشان طی تاریخ بارها جنگیده‌اند. امروز ما در این مسیر می جنگیم و هیچ بخشی از خاک خود را واگذار نخواهیم کرد.

زلنسکی خاطر نشان کرد: ما به گذشتگان خود که به همراه دیگر کشورها  تحت "ائتلاف ضدهیتلر" نازیسم را شکست دادند، افتخار می‌کنیم. هیچ قید و بندی وجود ندارد که بتواند روح آزاد ما را به بند بکشد. هیچ اشغالگری نیست که بتواند در سرزمین آزاد ما ریشه کند. هیچ مهاجمی نیست که بتواند بر مردم آزاده ما حکومت کند. دیر یا زود پیروز می‌شویم.

این اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده است که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز امروز در هفتاد و هفتمین سالروز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم علیه نازی ها در آلمان، اعلام کرد که امروز روسیه در حال مبارزه با نئونازیسم تحت حمایت ناتو در اوکراین است.

پوتین در سخنرانی در این مراسم افزود: (نئونازیسم) یک تهدید کاملا غیرقابل قبول برای ما است و ما ناگزیر به اقدام علیه آن شدیم.

پوتین همچنین اعلام کرد: غرب در حال آماده سازی برای حمله به روسیه بود، ناتو  در حال ایجاد تنش در مرزها بود. آنها نمی خواستند به روسیه گوش دهند و برنامه های دیگری داشتند.

irna.ir/xjJmh7

**بورل: اتحادیه اروپا از مصادره دارایی‌های روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کند

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، کشورهای اروپایی باید از توقیف ذخایر ارز خارجی روسیه  برای کمک به هزینه بازسازی اوکراین استفاده کنند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در مصاحبه با فایننشال تایمز همزمان با بحث هایی در غرب درباره چگونگی وادار کردن مسکو به پرداخت هزینه های جنگ اوکراین گفت: پایتخت های اتحادیه اروپا باید استفاده از ذخایر ارزی خارجی مسدود شده روسیه  را برای کمک به پرداخت هزینه های بازسازی این جنگ مدنظر قرار دهند.

بول افزود، آمریکا میلیاردها دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را توقیف کرد که بخشی از آن را صرف غرامت به قربانیان تروریسم و کمک های بشردوستانه در این کشور کرده و منطقی است که این کشور اقدامات مشابهی را در رابطه با دارایی های توقیف شده از روسیه مدنظر قرار دهد.

اتحادیه اروپا و متحدانش صدها میلیون دلار از ذخایر ارز خارجی روسیه را که در حساب های بانک مرکزی روسیه بود مسدود کردند. روسیه مارس گذشته اعلام کرد که تحریم بانک مرکزی این کشور باعث مسدود شدن حدود ۳ هزار میلیارددلار و ذخایر خارجی و طلا به ارزش کلی بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار شده است.

مقامات اتحادیه اروپا به بررسی احتمال استفاده از ذخایر روسیه در بازسازی اوکراین پرداخته اند اما بروکسل پیشنهاد خاصی را در این زمینه ارائه نداده است.

جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا ماه گذشته درباره امکان استفاده از دارایی های مسدود شده در بازسازی اوکراین گفت: این اقدام آسان نخواهند بود و باید با همکاری متحدان مان انجام شود و ممکن است به صدور قانونی در این زمینه درآمریکا نیاز داشته باشد.

بورل گفت: با توجه به «مقدار باورنکردنی پولی» که در این زمینه وجود دارد، سوال در مورد چگونگی پرداخت هزینه بازسازی اوکراین یکی از سوالات کلیدی سیاسی است.

وی خواستار بحث درباره شیوه های تضمین «غرامت های جنگی» از سوی روسیه است.

کمیسیون اروپا هزینه بازسازی اوکراین را صدها میلیارد یورو برآورد کرده و انتظار می رود اروپا سهم عمده ای از آن را تقبل کند.

به گفته بورل، مقدار پولی که به تازگی کشورها در کنفرانس کشورهای کمک کننده متعهد شدند، تنها «قطره ای در اقیانوس» است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد فروش دارایی های اولیگارش های روس را برای کمک به بازسازی اوکراین داده  که مورد حمایت شارل میشل رئیس شورای اروپا قرار گرفته است.

مصادره دارایی ها گاهی اوقات پس از محکومیت کیفری امکان پذیر می شود، اما این شرط فقط به دلیل  تحریم یک فرد اعمال نمی شود.

بورل با توجه به تصمیم آمریکا برای استفاده از دارای مسدود شده بانک مرکزی افغانستان به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار برای پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر، استفاده از دارایی های مسدود شده در روسیه برای بازسازی اوکراین را دارای پیشینه دانست و گفت این یک سوال سیاسی است که چه کسی قرار است هزینه بازسازی اوکراین را بپردازد؟

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

irna.ir/xjJmd5

**ادعایی علیه دولت عراق درباره تلاش برای خرید تسلیحات اسرائیلی

یک نماینده مجلس عراق از جریان اهل سنت «عزم»، وزیر صنایع دولت الکاظمی را به میانجیگری برای خرید سلاح و تجهیز ارتش به تسلیحات ساخت اسرائیل متهم کرد.

«احمد الجبوری» نماینده ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر» در نامه ای به رئیس مجلس، «منهل الخباز»، وزیر صنایع عراق را متهم به میانجیگری برای شرکت اسرائیلی «دلتا دیفنس» به منظور فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ارتش عراق کرد.

الجبوری با انتشار پستی در فیس بوک نوشت که وزیر صنایع از نخست وزیر «مصطفی الکاظمی» خواسته تا ارتش و نیروهای امنیتی را به سلاح های ساخت اسرائیل تجهیز کند.

وی افزود که دلتا دیفنس بر اساس گزارش‌های رسمی سلاح های شرکت های اسرائیلی و خارجی را به فروش می‌رساند.

وزارت صنایع و شخص وزیر تا کنون هیچ اظهارنظر یا پاسخی در باره این ادعا نداشته است.

irna.ir/xjJmbH

**حمله به کاروان حامل مواد غذایی در بورکینافاسو/ ۱۲ نفر کشته شدند

به دنبال اعلام خبر کشته و زخمی شدن ۱۱ نفر در حمله بامداد شنبه عناصر مسلح وابسته به القاعده و داعش به نظامیان بورکینافاسو، یک منبع امنیتی این کشور از کشته شدن ۱۲ نفر دیگر در صبح همان روز در جریان کمین قرار گرفتن کاروان حامل مواد غذایی خبر داد.

یک کاروان حامل مواد غذایی که توسط داوطلبان گروه «دفاع از میهمن» (VDP) در بورکینافاسو اسکورت می‌شد در کمین افراد مسلح قرار گرفت. در جریان این حمله ۱۰ نیروی کمکی ارتش (داوطلبین) و دو غیر نظامی کشته شدند.
این کاروان صبح شنبه در محور «دری – گرگجی - Dori-Gorgadji» هدف کمین قرار گرفت.
یک مقام محلی کشته شدن ۱۰ نظامی گروه دفاع از میهن را تایید و گفت: در این حمله همچنین چهار نفر دیگر نیز زخمی شدند و تحت مراقبت قرار گرفتند.
ارتش بورکینافاسو در بیانیه‌ای اعلام کرده که، عناصر وابسته به گروه‌های تروریستی القاعده و داعش به یک پایگاه نظامی در شهرک سول واقع در اقلیم "لوروم" حمله کردند. همچنین عناصر تروریستی حمله دیگری نیز به نیروهای واکنش سریع در اقلیم سانماتنگا انجام دادند که بر اثر این ۲ حمله ۱۱ نیروی نظامی کشته و ۹ تن دیگر زخمی شدند.
گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش که در کشور مالی مستقر هستند، به طور متناوب به اهدافی در شمال و شرق بورکینافاسو حمله می‌کنند.

irna.ir/xjJmfY

**وزیر دفاع انگلیس مدعی شد: سرنوشت نازی ها در انتظار پوتین است

براساس بخشی از سخنرانی بن والاس وزیر دفاع انگلیس که بدست اسکای نیوز رسیده و قرار است امروز انجام شود، این مقام دولت انگلیس در آستانه جشن روز پیروزی در روسیه، سرنوشت پوتین و ژنرال هایش را مشابه نازی ها پیش بینی می کند.

انتظار می‌رود «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس امروز در "موزه ارتش ملی لندن" در اظهاراتی که بخشی از آن به دست اسکای نیوز رسیده، بگوید که رهبران نظامی روسیه به اندازه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در حمله به اوکراین مقصر هستند و باید سزای کار خود را ببینند.

انتظار می‌رود «والاس» در سخنرانی امروز و در آستانه جشن روز ۹ می (روز پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم) جانب احتیاط را نگیرد و خطاب به جهان بگوید که پوتین و حلقه نزدیکش باید سرنوشتی مشابه نازی‌ها داشته باشند که در نهایت شکست خوردند و به دلیل جنایات خود در دادگاه نورنبرگ محاکمه شدند.

از سوی دیگر جهان منتظر سخنرانی پوتین است که در آن رئیس جمهوری روسیه خود را آماده حضور در یک رژه نظامی به مناسبت جشن پیروزی بر آلمان نازی و شکست فاشیست های هیتلر در سال ۱۹۴۵ است.

بر اساس بخش‌هایی از سخنرانی والاس، وزیر دفاع انگلیس مدعی خواهد شد: «پوتین، حلقه نزدیکانش و ژنرال‌های ارتش روسیه با حمله به اوکراین، آینه فاشیسم و ‌استبداد ۷۰ سال پیش هستند و اشتباهات رژیم‌های تمامیت خواه سده گذشته را تکرار می‌کنند».

وی  در این سخنرانی سرنوشت پوتین و یارانش را مشابه سران نازی اعلام می کند.

انتظار می‌رود والاس در مقابل مخاطبانش در موزه ارتش ملی لندن بگوید: تهاجم غیرقانونی آنها به اوکراین، هدف قراردادن شهروندان غیرنظامی و خانه‌هایشان و جنایات گسترده علیه زنان و کودکان خاطراتی را که از فداکاری های گذشته و شهرت جهانی روسیه که زمانی به آن افتخار می کرد را تحت الشعاع قرار داده است.

او همچنین خطاب به حضار خواهد گفت که همه سربازان حرفه ای باید از رفتار ارتش روسیه وحشت زده شوند.

سخنان وزیر دفاع انگلیس در پی اصابت بمب به مدرسه ای در شرق اوکراین انجام می گیرد؛ حمله ای که  بیم آن می رود دستکم ۶۰ نفر زیر آوار کشته شده باشند.

انگلیس از جمله کشورهای اروپایی است که تاکنون کمک های نظامی گسترده ای به اوکراین داشته است. یک کمیته تحقیقاتی فدرال روسیه نیز هفته گذشته از آغاز تحقیقات در مورد خرابکاری "نیروهای ویژه هوایی بریتانیا" علیه روسیه خبر داده بود.

irna.ir/xjJmcp

**ژاپن به تدریج واردات نفت روسیه را حذف می کند

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن امروز دوشنبه به دنبال توافق ممنوعیت واردات نفت روسیه با کشورهای گروه ۷ پس از حمله مسکو به اوکراین اعلام کرد این کشور به تدریج واردات نفت روسیه را حذف می کند با این وجود در پروژه های نفت و گاز همچنان در این کشور باقی می ماند.

کشورهای گروه ۷ روز گذشته در اجلاس مجازی خود برای تحت فشار گذاشتن بیشتر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با ممنوعیت واردات نفت از این کشور به رغم وابستگی زیاد برخی از اعضای این گروه از جمله ژاپن به سوخت این کشور، توافق کردند. 

برهمین اساس «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن  اعلام کرد که این کشور به تدریج واردات نفت روسیه را به کشورش حذف می کند. با این وجود به تاریخ مشخصی اشاره نکرد.

نخست وزیر ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران با تکرار آنچه در نشست گروه ۷ گفته بود تاکید کرد:« برای کشوری که به واردات انرژی بسیار وابسته است، تصمیمی دشوار است. اما همکاری میان اعضای گروه ۷ در موقعیت کنونی مهمترین موضوع است.»

کیشیدا همچنین افزود: ما با درنظر گرفتن شرایط موجود گام به گام به سمت حذف تدریجی واردات نفت از روسیه پیش می رویم. با این حال این کشور در پروژه های نفت و گاز در روسیه همچنان باقی می ماند.

نخست وزیر ژاپن خاطرنشان کرد: درعین حالی که به دنبال متعادل کردن هزینه های زندگی و تخفیف و کاهش فشار هزینه ها بر مردم هستیم، وابستگی خود به انرژی روسیه را در واکنش به جنگ اوکراین کاهش می دهیم. 

از اواسط ماه آوریل هیچگونه واردات نفتی از روسیه به ژاپن انجام نشده است. حدود ۱.۹ میلیون بشکه نفت در ماه آوریل از روسیه به ژاپن فرستاده شد که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۳۳ درصدی داشته است.

«هیروکازو ماتسونو» رئیس کابینه دولت ژاپن در کنفرانس خبری گفت لازم است ژاپن به منابع متنوع و گوناگون انرژی و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه فکر کند و در زمان مناسب "هرگونه اقدامی" را از جمله استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و  هسته ای برای پایان دادن به این وضعیت انجام خواهد داد.

گفتنی است ژاپن به دنبال یافتن راه هایی برای از سرگیری فعالیت نیروگاه هسته ای خود می باشد که در سال ۲۰۱۱ با بحران هسته ای نیروگاه فوکوشیما متوقف شد. نخست وزیر ژاپن در این زمینه اعلام کرده است که این کشور با درنظر گرفتن شرایط ایمن، کار نیروگاه هسته ای خود را دوباره آغاز می کند. 

بحران اوکراین وابستگی انرژی و سوخت ژاپن به روسیه را برجسته کرد با وجود این توکیو به سرعت و بی وقفه با تحریم های اعمال شده از سوی گروه ۷ برای روسیه همراه  شد. 

آخرین ممنوعیت  واردات نفت،چرخشی در سیاست ژاپن  نسبت به روسیه را تائید می کند. ژاپن پیش تر گفته بود قطع فوری واردات نفت روسیه به این دلیل دشوار است که بر روی حدود ۳۳ میلیون بشکه نفت ژاپن از واردات کلی در سال ۲۰۲۱ حساب کرده بود.

irna.ir/xjJmdc

**انگلیس: قصد حمله به روسیه را نداشته و نداریم

وزیر دفاع انگلیس ضمن تکرار ادعای ناکامی روسیه در جنگ اوکراین خاطر نشان کرد که غرب قصد حمله به روسیه را نداشته و ندارد.

بن والاس این مطلب را روز دوشنبه در "موزه ارتش ملی لندن" مطرح کرد. وی از اظهارات ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر این که غرب در حال آماده شدن برای تصرف روسیه است انتقاد کرد و گفت: پوتین چندین ماه و سال است که چندین ادعای افسانه ای را مطرح کرده، اما این طور نیست.

وی افزود: یکی از ادعاهای او این است که روسیه محاصره شده است. این درحالیست که ناتو ۶ درصد از مرزهای زمینی روسیه را تشکیل می دهد. اما اگر تنها ۶ درصد از مرز زمینی شما کشورهای ناتو باشد، شما محاصره نیستید.

وزیر دفاع انگلیس اضافه کرد: پوتین مدعی است که پایگاه های ناتو در اوکراین وجود دارد و من مطمئن هستم که سفیر اوکراین به شما خواهد گفت که هیچ پایگاهی از ناتو در اوکراین وجود ندارد.

وی با بیان این ادعا که رئیس جمهوری روسیه چیزی را که می‌خواهد باور دارد تصریح کرد: اما اجازه دهید به طور قاطع عرض کنم: ناتو، بریتانیا، اروپای شرقی قصد حمله به روسیه را نداشته و ندارد.

والاس سپس در ادامه اظهارنظرهای تحریک‌آمیز مقام‌های این کشور علیه روسیه ادعا کرد که ارتش روسیه درحال شکست در جنگ اوکراین است و ژنرال‌های این کشور باید در دادگاه نظامی محاکمه شوند.

وی با بیان این ادعا که اقدامات روسیه در اوکراین آینه فاشیسم نئونازی‌ها است افزود: پوتین و حلقه نزدیکش باید سرنوشت مشابهی با نازی ها داشته باشند که در نهایت شکست خوردند و به دلیل جنایات خود با دادگاه نورنبرگ روبرو شدند.

والاس مدعی شد؛ کسانی که در اوکراین مرتکب جنایات می‌شوند باید بدانند "اقدامات آنها بدون عواقب نخواهد بود و ما در حال تماشا و ضبط اقدامات آن ها هستیم".

رئیس دستگاه نظامی انگلیس سپس اینطور توضیح داد: ده ها هزار اوکراینی ناگزیر به ارودگاه‌های غرب کشور منتقل شده‌اند. یک چهارم جمعیت اوکراین آواره شده‌اند که دو سوم آن را  کودکان تشکیل می‌دهند.

وی ادعا کرد: زنان و کودکان توسط ارتش روسیه مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل می رسند. شهرداران در اوکراین به دلیل مقاومت دربرابر تهاجم روسیه ربوده و شکنجه می‌شوند. والاس افزود که انگلیس این تحولات ثبت و ضبط می‌کند تا علیه روسیه در دادگاه استفاده شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

وی امروز در هفتاد و هفتمین سالروز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم علیه نازی ها در آلمان، اعلام کرد که روسیه در حال مبارزه با نئو نازیسم تحت حمایت ناتو در اوکراین است.

پوتین با ایراد سخنانی در این مراسم افزود: (نئونازیسم) یک تهدید کاملا غیرقابل قبول برای ما است و ما ناگزیر به اقدام علیه آن شدیم.  غرب در حال آماده سازی برای حمله به روسیه بود، ناتو  در حال ایجاد تنش در مرزها بود. آنها نمی خواستند به روسیه گوش دهند و برنامه های دیگری داشتند.

irna.ir/xjJmkP

**روسیه: مذاکرات صلح با اوکراین در حال انجام است

ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد که مذاکرات صلح با اوکراین متوقف نشده و از راه دور در حال انجام است.

خبر منتشر شده روز دوشنبه توسط خبرگزاری اینترفکس درحالی است که گزارش هایی درباره به بن بست رسیدن مذاکرات صلح روسیه و اوکراین منتشر شده بود.    

اوکراین و روسیه از ۲۹ مارس (۹ فروردین) تاکنون مذاکرات صلح رو در رویی نداشته اند و فضای مذاکرات با توجه به اتهامات اوکراین مبنی بر این نیروهای روسی حین خروج از مناطق نزدیک کی یف مرتکب جنایت هایی شده اند وخیم تر شده است؛ مسکو این ادعا را رد می کند.

مذاکرات میان روسیه و اوکراین برای پایان دادن به درگیری نظامی که تقریبا دو ماه و نیم از آن می‌گذرد، از همان آغاز درگیری ادامه داشته اما هنوز هیچ نتیجه مشخصی را رقم نزده است.

باوجود چند دور مذاکرات بین کی یف و مسکو، جنگ اوکراین ادامه دارد و گرچه روسیه از مناطق حومه پایتخت اوکراین عقب نشینی کرد اما حملات در مناطق شرقی را افزایش داده است.

مسکو، کی یف را به انجام اقداماتی برای بن بست مذاکرات و استفاده از گزارش هایی علیه نیروهای روسیه در اوکراین متهم می کند.  

irna.ir/xjJmk2

**سویه جدید کرونا در پاکستان شناسایی شد

منابع رسمی پاکستان روز دوشنبه از شناسایی اولین فرد مبتلا به سویه جدید کرونا تحت عنوان (BA۲.۱۲.۱) در این کشور خبر داده و نسبت به رعایت جدی مقررات بهداشتی و واکسینه شدن مردم در برابر کووید-۱۹ تاکید کردند.

اداره ملی بهداشت پاکستان امروز در پیامی شناسایی اولین مورد از یک سویه جدید تحت عنوان (BA۲.۱۲.۱) را تایید کرد.

مسوولان بهداشت پاکستان خطاب به مردم این کشور تاکید کردند، بهترین اقدام پیشگیرانه (علاوه بر استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ) واکسیناسیون در برابر کرونا است و به شدت توصیه می‌شود که دوز دوم و یا سوم واکسن نیز زده شود.

سویه اومیکرون اولین بار در هجدهم آذر سال گذشته در شهر کراچی پاکستان شناسایی شد.

از زمان شیوع کرونا در پاکستان (یعنی از هفتم اسفندماه ۱۳۹۸) تا کنون ۳۰ هزار و ۳۶۹ نفر از بیماران کرونایی جان سپردند. در مجموع یک میلیون و ۵۳۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.
irna.ir/xjJmmR

**شهادت ۵۰ فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری

وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای از شهادت ۵۰ نفر از فلسطینیان در مناطق مختلف کرانه باختری در سال جاری میلادی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی خبر داد.

وزارت بهداشت فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان رژیم اشغالگر قدس از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون ۵۰ نفر از فلسطینیان را فقط در کرانه باختری به شهادت رسانده‌اند.

طی هفته‌های اخیر حملات نظامیان صهیونیست علیه فلسطینیان شدت یافته و آنها در بسیاری از موارد با شلیک مستقیم گلوله فلسطینیان را هدف قرار می‌دهند.

اغلب این تعداد از فلسطینیان در ایام ماه مبارک رمضان که با خشونت زیاد ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل همراه بوده است، شهید شدند.

irna.ir/xjJmmj

**زلزله ۶.۲ ریشتری سواحل تایوان را لرزاند

مرکز شبکه لرزه نگاری چین از وقوع زلزله ای به قدرت ۶.۲ ریشتر در سواحل شرقی تایوان خبر داد .

براساس گزارش مرکز شبکه لرزه نگاری چین، سواحل شرقی تایوان امروز ساعت ۲:۲۳ بعداز ظهر به وقت محلی با زلزله ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر و عمق ۱۶ کیلومتری از سطح دریا لرزید.

براساس اعلام رسانه های محلی، لرزش ناشی از زلزله در سراسر این جزیره احساس شده است.

irna.ir/xjJmhf

**آغاز رزمایش گسترده ارتش رژیم صهیونیستی

همزمان با تشدید درگیری‌ها و عملیات‌های استشهادی فلسطینیان در اراضی اشغالی و تهدید دشمن صهیونیستی به آغاز عملیات نظامی گسترده علیه فلسطنیان در جنین، ارتش رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) رزمایش گسترده‌ای را آغاز کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که امروز دوشنبه رزمایش گسترده‌ای را کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این رزمایش قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به خاطر جنگ صهیونیست ها علیه مقاومت فلسطین (جنگ ۱۱ روزه ماه می سال گذشته / شمشیر قدس) به تعویق افتاد.

در همین حال، خبرنگار پایگاه خبری عبری زبان واللا اعلام کرد که رزمایش گسترده ستاد کل فرماندهی ارتش اسراییل که سال گذشته به خاطر نبرد شمشیر قدس به تعویق افتاد، امروز آغاز شد.

"امیر بوخبوط" تصریح کرد که مرحله نخست این رزمایش به عنوان رزمایش ستاد کل ارتش اسراییل و طبق اوضاع و تحولات امنیتی انجام خواهد شد و به تدریج در دیگر مراحل، تمامی بخش‌های فرماندهی و شاخه‌ها و شعبه‌های مختلف ارتش اسراییل را دربرخواهد گرفت.

این رزمایش همزمان با تشدید درگیری‌ها و عملیات‌های استشهادی فلسطینیان در اراضی اشغالی و تهدید دشمن صهیونیستی به آغاز عملیات نظامی گسترده علیه جنین و دست زدن به ترور رهبران مقاومت در غزه برگزار شده است.

بعد از اظهارات طوفانی اخیر «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در نوار غزه در جمع نخبگان و خبرنگاران فلسطینی در غرب غزه که همزمان با روز جهانی قدس ایراد شد، رسانه های رژیم صهیونیستی و خبرنگاران این رژیم به وحشت افتاده و برخی ها هم پیشنهاد ترور وی را داده‌اند.

السنوار در بخشی از اظهاراتش که صهیونیست ها را به وحشت انداخت، ضمن درخواست از گروه‌های مقاومت و شاخه‌های نظامی آنها برای حفظ آمادگی خود، تاکید کرد: با پایان ماه مبارک رمضان نبرد به پایان نمی رسد، بلکه آغاز خواهد شد.

irna.ir/xjJm8K

**بازداشت ۳ تروریست داعشی در بغداد

نیروهای امنیتی عراق سه عنصر تکفیری داعش را که در چند عملیات تروریستی در استان الرقه سوریه و الانبار عراق دست داشتند، دستگیر کردند.

نیروهای امنیتی عراق سه نفر از عناصر تحت تعقیب داعش را در استان بغداد بازداشت کردند.

مرکز اطلاع‌رسانی نظامی ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: عناصر بازداشت شده داعش توسط ارتش عراق، «ابو شهد»، «ابو ساره» و «ابو یعقوب» نام دارند.

این سه عنصر تکفیری اعتراف کردند که در چند عملیات تروریستی در استان الانبار و استان الرقه سوریه دست داشتند.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش که یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده و خفته این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

irna.ir/xjJm7Z

**زلنسکی مدعی کشته شدن ۶۰ غیرنظامی در حمله روسیه به یک مدرسه شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی مدعی شد که حمله روسیه به مدرسه‌ای در روستای شرقی بیلوهوریوکا سبب کشته شدن ۶۰ نفر از غیرنظامیانی شده است که در این مدرسه پناه گرفته بودند.

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی روز یکشنبه خود گفت: در حمله روسیه به بیلوهوریوکا در منطقه لوهانسک ۶۰ نفر کشته شدند. این غیرنظامیان برای نجات جان خود از گلوله باران به این مدرسه پناه آورده بودند.

پیش از این فرماندار منطقه لوهانسک گفته بود که حدود ۹۰ نفر در این مدرسه پناه گرفته بودند که در این حمله حدود ۶۰ نفر از آنها کشته شدند. 

زلنسکی در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد که روسیه همه ارزش‌های کشورهای پیروز در جنگ جهانی دوم را فراموش کرده است. 

رئیس جمهور اوکراین گفت: در حالی که مسکو برای بزرگداشت شکست اتحاد آلمان نازی توسط جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم آماده می‌شود، نیروهای این کشور به غیرنظامیان در اوکراین حمله می‌کنند. 

امروز دوشنبه روس‌ها هفتاد و هفتمین سالگرد پیروزی "جنگ بزرگ میهنی" را جشن می‌گیرند. 

در این روز هزاران سرباز در سراسر میدان سرخ مسکو رژه خواهند رفت و سپس تانک‌ها، خودروهای زرهی و موشک‌ انداز از این میدان عبور خواهند کرد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.
irna.ir/xjJm3p

**کویت نسبت به طرح های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی هشدار داد

وزارت خارجه کویت با صدور بیانیه ای نسبت به پیامدهای طرح های توسعه طلبانه شهرک سازی نیروهای اشغالگر اسرائیل در کرانه باختری هشدار داد.

رژیم اشغالگر قدس در نظر دارد طرح ساخت ۴ هزار واحد مسکونی جدید در کرانه باختری اشغالی را به اجرا درآورد که در اثر آن ۱۲ روستای فلسطینی در استان الخلیل از بین

خواهند رفت و ۴ هزار شهروند فلسطینی از روستاها و خانه های خود آواره خواهند شد.

وزارت خارجه کویت از طرح یاد شده به عنوان " نقض آشکار قانون بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل به ویژه قطعنامه ۲۲۳۴ " نام برد.

بیانیه خاطرنشان می کند: این اقدام باعث تضعیف پایه های صلح و تلاش های بین المللی جهت حل و فصل موضوع فلسطین بر مبنای قطعنامه های سازمان ملل و طرح صلح اعراب و تحقق بخشیدن به صلح عادلانه و فراگیر و برپایی دو کشور

مستقل خواهد شد.

کویت از جامعه بین الملل و در مقدمه آن شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل را به توقف طرح های توسعه طلبانه شان و محترم شمردن قوانین بین الملل و حمایت از ملت فلسطین

وادار کنند.

بیانیه مزبور بر موضع ثابت و اصولی کویت در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین و برپایی یک کشور مستقل به پایتختی بخش شرقی بیت المقدس تاکید کرد.

irna.ir/xjJmnT

**ادعای رئیس سیا درباره عزم چین برای حمله به تایوان

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شد شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به رغم تلاش های  نظامی مسکو برای تصرف اوکراین، عزم خود را برای بازپس گیری جزیره تایوان جزم کرده است.

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: برنز همچنین گفت حمله روسیه به اوکراین رئیس جمهوری چین را شگفت زده کرده و بر محاسبات او درباره هر گونه عملیات نظامی در آینده علیه تایوان تاثیر گذاشته است.

رئیس سیا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت: حتی برای یک لحظه هم فکر نمی کنم که تصمیم شی جین پینگ برای بدست آوردن کنترل تایوان در طول زمان از بین رفته است.

این مقام آمریکایی همچنین گفت رهبر حزب کمونیست چین از مخالفت جهانی با جنگ روسیه و این حقیقت که این جنگ به اتحاد بین آمریکا و اروپا منجر شده است، «نگران» است.

رئیس سیا چین را مهم ترین چالش ژئوپلتیک آمریکا توصیف کرد و در باره روسیه گفت: حکومت پوتین نشان داد که قدرت‌های رو به زوال می‌توانند به اندازه قدرت‌های در حال رشد مانند چین مخرب باشند.

برنز گفت: رهبر روسیه برنامه های خود را برای تصرف اوکراین ادامه می دهد، زیرا درگیری ها از تصرف پایتخت کی یف به کنترل منطقه شرقی دونباس تغییر کرده است.

این مقام ارشد سیا گفت که سازمان متبوعش تاکنون شواهدی عملی دال بر برنامه ریزی روسیه برای استفادهه از سلاح های هسته ای تاکتیکی نمی بیند هر چند که چنین امکانی وجود دارد.

واشنگتن تایمز نوشت: رهبر حزب کمونیست چین به عنوان بخشی از راهبرد خود برای تبدیل کردن چین به قدرت برتر در جهان تلاش کرده بین آمریکا و اروپا از طریق ابزارهای اقتصادی، دیپلماتیک و اطلاعاتی اختلاف بیندازد.

رئیس جمهوری چین اعلام کرده که بازپس گیری تایوان هدف اصلی سیاست های این کشور در «نوسازی» ملی است.

irna.ir/xjJmkb

**کابوس ناامنی غذایی در کمین جهان

افزایش هزینه‌های زندگی، فقر و نا امنی غذایی در جهان که از قبل به دلیل تبعات بحران کرونا تشدید شده بود، با شرایط جدید ناشی از بحران جنگ در اوکراین و کمبود کالاهای اساسی به ویژه در زمینه غلات، در مسیر یک بحران عمده و کابوس حرکت می‌کند.

نتایج تازه‌ترین مطالعات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که از هر هفت بزرگسال یک نفر در خانه‌ای زندگی می‌کند که در آن افراد وعده‌های غذایی خود را حذف، وعده‌های کوچک‌تری مصرف می‌کنند یا در تمام روز گرسنه مانده‌اند، زیرا نمی‌توانند به غذا دسترسی داشته باشند.

بر اساس تحقیقات بنیاد غذا در انگلیس، تعداد افرادی که برای خرید غذا با مشکل مواجه هستند به میزان ۵۷ درصد طی سه ماه گذشته افزایش یافته است. این موسسه خیریه عنوان کرد که مشتریان بانک غذا به طور فزاینده ای اقلامی را درخواست می کنند که نیازی به پخت و پز ندارد، زیرا نگران افزایش قبوض انرژی خود هستند.

بنیاد غذا، پاسخ ۱۰ هزار و ۶۷۴ بزرگسال انگلیسی را که بین ۲۲ تا ۲۹ آوریل به پرسشنامه موسسه افکارسنجی یوگاو پاسخ داده‌اند تجزیه و تحلیل کرده است. حدود ۱۳.۸ درصد گفته‌اند که آنها یا یکی از اعضای خانواده‌شان یا وعده‌های غذایی کمتر از حد معمول خورده‌ یا وعده‌های غذایی خود را با وجود گرسنگی حذف کرده‌اند، یا به‌دلیل عدم توانایی مالی برای دسترسی به غذا در ماه گذشته، برای یک روز کامل غذا نخورده‌اند.

تعمیم این یافته‌ها در سطح انگلیس نشان می دهد که حدود ۷.۳ میلیون بزرگسال در خانواده هایی زندگی می کنند که از ناامنی غذایی رنج می برند، از جمله ۲.۶ میلیون کودک. آماری که در مقایسه یافته‌های ژانویه گذشته ۴.۷ میلیون نفر بیشتر است.

تحقیق صورت گرفته نشان می دهد که نزدیک به نیمی از خانوارهایی که در شش ماه گذشته از مزایای معیشتی دولت استفاده کرده، دچار ناامنی غذایی بوده اند. همچنین افرادی که در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که فرد معلول و یا گروه‌های قومیتی غیرسفید پوست ساکن هستند در معرض خطر بالاتری از ناامنی غذایی بسر می‌برند.

این درحالیست که نا امنی غذایی در خانواده‌های دارای فرزند نیز افزایش یافته است. طبق آمار منتشر شده آمارها در این رابطه از ۱۲.۱ درصد در ژانویه به ۱۷.۲ درصد رسیده است.

بنیاد غذا هشدار داده که مردم بیشتر به غذاهای کم‌هزینه متکی خواهند شد، غذاهایی که دارای کالری متراکم و فاقد مواد مغذی هستند، که سلامت آنها را به خطر می‌اندازد و سطح چاقی را افزایش می‌دهد.
دومینیک واترز، پدری اهل منطقه کانتربری، به بنیاد غذا در انگلیس گفت: «چند ماه گذشته واقعاً سخت بوده است. من روزهایی را گذرانده‌ام که فقط دخترم غذا می خورد و من پس مانده غذای او را می خوردم.»

آنا تیلور، مدیر اجرایی بنیاد غذا می‌گوید که "افزایش بسیار سریع" قیمت مواد غذایی می تواند برای خانواده ها فاجعه بار باشد. او هشدار داد: «وضعیت به سرعت از یک بحران اقتصادی به یک بحران بهداشتی تبدیل می‌شود. نمی توان انتظار داشت که بانک های مواد غذایی این مشکل را حل کنند. دولت باید متوجه شود که قایق برای بسیاری از خانواده ها در حال غرق شدن است و باید تعمیر شود. نجات با بسته های غذای اضطراری کارساز نیست.

پروفسور «مایکل مارموت» مدیر مؤسسه برابری سلامت دانشگاه یوسی‌ای، می‌گوید: «اگر از هر هفت خانوار یک خانوار دچار ناامن غذایی باشد، جامعه به شکلی اساسی در حال شکست است.» وی آمار منتشر شده را وحشتناک توصیف کرد و افزود که اوضاع به جای حل شدن، رو به وخامت است.

دولت انگلیس تاکنون اقدام ملموسی را برای حل فوری اوضاع صورت نداده و ادامه این وضعیت باعث اعتراض احزاب سیاسی شده است. با وجود افزایش نگرانی عمومی در مورد هزینه زندگی، انتظار کمی وجود دارد که دولت به زودی کمک هزینه‌های معیشتی را افزایش یا وعده های غذایی رایگان مدارس را گسترش دهد.

هفته گذشته، جورج یوستیس، وزیر محیط‌زیست، غذا و امور روستایی، از مصرف‌کنندگان خواست برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مواد غذایی در واکنش به افزایش قیمت مواد غذایی، اقلام ارزان‌تر خریداری کنند. این درحالیست که جدا از بحث افزایش قیمت‌ها، برخی از اقلام اساسی در فروشگاه های انگلیس با کمبود مواجه و جیره‌بندی شده است.

در همین حال موسسات خیریه هشدار می‌دهند که افزایش تقاضا برای مواد غذایی با کاهش بودجه‌ سازمان‌های مردم نهاد مواجه شده است. «الن اسکارلت رایان» از بانک غذایی بست‌لو می‌گوید که بسته های غذایی ۲۴ خانواری را که در روز بعد از عید پاک ماه گذشته تهیه کرده، بسیار بالاتر از سال گذشته بوده است.

irna.ir/xjJmhc

**احتمال لغو سفر پاپ به لبنان

سفر ماه آینده پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به لبنان احتمالا به دلیل وضعیت جسمانی وی و مشکل در راه رفتن به زمان دیگری موکول می شود.

دولت لبنان پیشتر از سفر پاپ به این کشور در روزهای ۱۲ و ۱۳ ژوئن (۲۲ و ۲۳ خرداد) خبر داده بود.

واتیکان هنوز به طور رسمی خبر این سفر را اعلام نکرده، اما پاپ در مصاحبه های اخیر خود به این مساله اشاره داشته است.

در همین حال، یک منبع واتیکان در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت که وضعیت سلامت پاپ، نگرانی اصلی است.

برنامه سفر پاپ از لبنان به بیت المقدس در روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) برای دیدار با رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه به دلیل جنگ اوکراین لغو شده است

پاپ ۸۵ ساله در روزهای اخیر از درد زانوی راست رنج می برد که این مساله علاوه بر سیاتیکی است که باعث درد در پاهایش می شود.

هفته گذشته وی برای اولین بار با ویلچر در انظار عمومی ظاهر شد و از آن زمان به بعد، برای حضور در محافل عمومی و خصوصی از ویلچر استفاده کرده است.

پاپ فرانسیس قرار است در ماه ژوئیه (تیر - مردا) دو سفر داشته باشد که یکی به سودان جنوبی و جمهوری خلق کنگو و دیگری به کاناداست.

پاپ ماه ها است که از درد زانوی پای راست رنج می برد و بسیاری از مراسم ها را نیز به همین خاطر لغو کرده و در روزهای اخیر در راه رفتن مشکل داشته است.

irna.ir/xjJmqk

**نخست وزیر سریلانکا استعفا کرد

نخست وزیر سریلانکا پس از کشمکش‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز در این کشور استعفا کرد.

ماهیندا راجاپاکسا روز دوشنبه اندکی پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز بین هوادارانش و معترضان ضد دولتی که ۷۸ زخمی برجای نهاد، استعفای خود را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، رهبر ۷۶ ساله سریلانکا نامه استعفای خود را به گوتابایا راجاپاکسا برادر کوچکترش و رئیس جمهور این کشور ارسال و راه را برای دولت وحدت جدید هموار کرد.

نیمه نخست فروردین امسال نیز دینش گوناواردنا رهبر وقت مجلس سریلانکا اعلام کرد که تمامی اعضای کابینه تصمیم گرفته‌اند در پی اعتراضات گسترده در سراسر کشور، استعفا دهند.

گوناواردنا ادامه داد: وزرا استعفانامه خود را به ماهیندا راجاپاکسا نخست وزیر سریلانکا ارائه کرده‌اند با این حال راجاپاکسا کار خود را در در جایگاه نخست وزیر ادامه خواهد داد.

استعفا کلیه اعضای کابینه سریلانکا در حالی مطرح شد که این کشور در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارد و این موضوع اعتراضات گسترده مردم را در این کشور جنوب آسیا در پی داشته است.

چندی پیش نیز آمارهایی منتشر شد که بر اساس آن مردم سریلانکا روزی ۱۳ ساعت برق ندارند و نبود دارو، ارز و سوخت نیز برمشکلاتی همچون منع آمد و شد در برخی ساعات شبانه روز اضافه می‌شود.

این شرایط تا اواخر ماه گذشته نیز ادامه داشت تا جایی که ۲۴ فروردین نیز نخست وزیر سریلانکا و در حالی که حزب مخالف این کشور در حال جمع آوری رای عدم اعتماد به او بود، به معترضان پیشنهاد گفت‌وگو داد.

irna.ir/xjJmqy

**تیراندازی مرگبار در فلوریدای آمریکا

پنج مرد مسلح به تفنگ و تپانچه در خشونتی آشکار در میانه روز، با شلیک بیش از ۴۰ گلوله مردی را در یک توقفگاه خودرو در جکسونویل در ایالت فلوریدای آمریکا به قتل رسانده و از صحنه جنایت گریختند.

مظنونان پس از نزدیک شدن به قربانی که بین ۲۰ تا ۳۰ ساله بوده و هنوز شناسایی نشده، او را هدف گلوله قرار داده و سپس پیاده از صحنه جنایت خارج شده و احتمالا با خودرویی که در انتظارشان بوده، گریخته اند.

به گفته پلیس، پیش از تیراندازی، نزاع یا درگیری رخ نداده، انگیزه جنایت نامشخص است و سلاحی در این مکان یافته نشده است.

پلیس جکسونویل گفته است: با اینکه شماری از شهروندان در محل این حادثه گردآمده بودند، اما فرد دیگری زخمی نشده، اما شماری از خودروها هدف تیر قرار گرفته است.

مهار خشونت های مسلحانه که در آمریکا از دست دولت و پلیس خارج شده، در هشتم اردیبهشت ماه نیز در دیترویت منجر به مجروح شدن کودکی چهار ساله در اتاق خوابش بر اثر اصابت گلوله مهاجمان ناشناس شد که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

تنها یک ماه پیش، یک دختر ۷ ساله درحالی که در خودرو مقابل خانه خود حضور داشت به دلیل تیراندازی خیابانی در غرب دیترویت کشته شد.

با گذشت یکسال از ریاست جمهوری جو بایدن و مخمصه‌های متعدد داخلی و بین المللی که گریبانگیر دولت او است، کارشناسان آمریکایی از افزایش لجام گسیخته خشونت‌های مسلحانه و مرگبار بعنوان یکی از معضلات داخلی در این کشور سخن می‌گویند و اذعان دارند که این دست خشونت‌ها در آمریکا از کنترل خارج شده است.

وقوع این تیراندازی در حالی است که فشارها بر دولت آمریکا جهت مقابله با خشونت های مسلحانه و قتل با سلاح گرم در این کشور، سرانجام جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده را وادار کرد تولید سلاح های ثبت نشده در این کشور را ممنوع اعلام کند. سلاح های ثبت نشده به صورت خصوصی در آمریکا تولید می شوند و در پایگاه های دولتی ثبت نشده یا شماره سریال ندارند.

بر اساس گزارش گروه بایگانی خشونت مسلحانه، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. این گروه غیردولتی  گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه، در آمریکا ثبت شده و موارد خشونت مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۱ شامل ۶۹۳ مورد تیراندازی دسته جمعی بوده که  ۷۰۲ کشته و بیش از ۲۸۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

irna.ir/xjJmpK

**بلومبرگ: اتحادیه اروپا دنبال تقویت تجارت با متحدان علیه روسیه است

بلومبرگ در گزارشی از تلاش اتحادیه اروپا برای تقویت روابط تجاری با آمریکا و برخی کشورها در آمریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه در تقابل با روسیه خبر داد.

بلومبرگ در گزارشی تحت عنوان «قصد اروپا برای احیای معاملات تجاری با متحدان علیه پوتین»، نوشت» : در شرایط بحران ناشی از جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا قصد دارد تا حداقل سه قرارداد تجاری متوقف شده، را به منظور تقویت اتحاد راهبردی با شرکا احیا کند.

یک مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با بلومبرگ گفت: بعد از ماه ها توقف، انتظار می رود کمیسیون اروپا، مذاکرات با شیلی، نیوزیلند و استرالیا را تا پایان سال ۲۰۲۲ به نتیجه برساند.

کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا همچنین سعی خواهد کرد تا متن حقوقی برای تصویب توافقات با مکزیک و مرکوسور(بلوک تجاری آمریکای جنوبی) را نهایی کند.

بلومبرگ نوشت: این حمله تجاری به روسیه در شرایطی انجام می شود که کرملین در میدان جنگ ژئوپلیتیک نیز از اوکراین شکست خورده است و این تهاجم، موجب شده تا ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روابط با آمریکا و دیگر متحدان را تقویت کنند و از اهرم بازار ۴۵۰ میلیون نفری خود علیه روسیه بهره ببرند.

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمسیون اروپا به منظور تقویت روابط با دهلی نو، در ماه آوریل به هند سفر کرد و این هفته با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن دیدار و درباره مسائل تجاری، امنیتی و دفاعی گفت وگو می کند.

در شرایطی که پیشرفت در مذاکرات تجاری، به خاطر انتخابات در فرانسه با وقفه مواجه شده بود، بروکسل همچنین تلاش ها برای حل مناقشات تجاری ایجاد شده با واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را تسریع کرده است.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا در گفت و گو با بلومبرگ، رسیدن به یک چارچوب قابل اتکا در روابط تجاری با شرکایی که ارزش هایی مشابه اتحادیه اروپا براساس جغرافیای سیاسی موجود دارند را در دستور کار ارزیابی کرد.

در جریان مذاکرات اخیر نمایندگان اتحادیه اروپا، نمایندگان برخی کشورهای اروپایی مثل مثل قبرس، پرتقال، سوئد، اسپانیا، دانمارک، ایرلند، مالت و فنلاند از عدم پیشرفت در مذاکرات درباره دستور کار تجاری این اتحادیه خبر دادند.

حداقل ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا در حال آماده کردن نامه ای به کمیسیون اروپا هستند تا از مذاکره کنندگان بخواهند مذاکرات را تسریع بخشند یا توافقات فعلی را نهایی کنند.

یک مقام اتحادیه اروپا هشدار داد: مذاکرات تجاری با استرالیا ممکن است تا سال ۲۰۲۳ طول بکشد. مذاکرات سال گذشته، بعد از لغو توافق ۳۷ میلیارد یورویی ساخت زیردریایی بین کانبرا و پاریس، متوقف شد. مذاکرات با شیلی و نیوزیلند نیز پیشرفت کمی داشته است.

در مورد توافق با مکزیک، کمیسیون اروپا و اعضای آن درباره این موضوع که آیا توافق باید در پارلمان های کشورهای عضو و اتاق های بازرگانی آنها نیز تصویب شود به توافق نرسیدند و به این ترتیب، توافق با مشکل تصویب شدن در کشورهای عضو به چالش کشیده شد.

irna.ir/xjJmq5

**۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا با تغییر معاهدات در این اتحادیه مخالفند

۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله دانمارک، سوئد، فنلاند و بلغارستان با آغاز فرایند تغییر معاهدات در این اتحادیه مخالفت کردند.

بر اساس متنی که روز دوشنبه توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شده است، کشورهای مخالف اعلام کردند که "ما طرفدار تلاش بی‌پروا و زود هنگام برای آغاز چنین رویه‌ای نیستیم.

این مخالفت همزمان با سالگرد پایان جنگ جهانی دوم موسوم به "روز پیروزی" و پیش از نشست پیش روی اتحادیه اروپا اعلام شده است.

تغییر در معاهدات اتحادیه اروپا برگرفته از ایده امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه است که خواستار اعطای حق ابتکار قانونگذاری به پارلمان یا گسترش صلاحیت‌های اتحادیه اروپا در امور دفاعی یا بهداشتی است.

مخالفان این تغییرات معتقدند که بازنگری در معاهدات هیچ گاه هدف نشست پیش روی این اتحادیه نبوده است و ما در حال حاضر یک اروپای کارآمد داریم و نباید برای انجام اصلاحات نهادی عجله کنیم.

irna.ir/xjJmrf
 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اومیکرون ، سودان جنوبی ، سید ابراهیم رییسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اومیکرون سودان جنوبی سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری سوریه به تهران بشار اسد رئیس جمهوری سوریه رئیس جمهوری اسلامی ایران سفر رئیس جمهوری سوریه رهبر معظم انقلاب اسلامی کشور عضو اتحادیه اروپا رهبر معظم انقلاب نخست وزیر سریلانکا رئیس جمهوری روسیه شبکه به نقل وزیر دفاع انگلیس واردات نفت روسیه کرونا در پاکستان پوتین رئیس جمهور مقام معظم رهبری سویه جدید کرونا بازگشت اشرف غنی ناتو در اوکراین شبکه تلویزیونی ولادیمیر پوتین رژیم صهیونیستی نخست وزیر ژاپن وعده های غذایی سفر رئیس جمهور دیدار بشار اسد نشان می دهد کمیسیون اروپا رزمایش گسترده انتظار می رود حمله به روسیه حمله روسیه رئیس جمهوری کرانه باختری پیشین آمریکا ناامنی غذایی رژیم اشغالگر ریاست جمهوری ایران گفت رئیس جمهور برای حمله حال آماده جنگ اوکراین مذاکرات صلح تاکید کردند اشرف غنی سال ۲۰۲۱ بین المللی رییس جمهور روز دوشنبه سازمان ملل خانواده ها علیه روسیه بانک مرکزی مواد غذایی اعلام کرده روز پیروزی اسفند ۱۴۰۰ ارتش روسیه مدعی شد بیانیه ای مسدود شده زخمی شدند سال گذشته دارایی ها بنیاد غذا بین الملل ماه گذشته منتشر شده کشته شدند درگیری ها قرار گرفت گسترده ای ارتش رژیم خبر داده عنوان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است

  توجه ایران به توسعه پایدار اقتصادی
وی با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «اکسپو ۲۰۲۴» باحضور بازرگانان از کشورهای مختلف در تهران گفت: این نشان می‌دهد که ایران در کنار عزم سیاسی برای گسترش ارتباطات به توسعه پایدار اقتصادی و تقویت مناسبات سازنده با کشورهای مختلف در این حوزه توجه جدی دارد.
   
دانشجو با خشونت ساکت نمی‌شود
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود درپاسخ به سوالی در مورد اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا گفت: این اعتراضات نشان دهنده بیداری جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا نسبت به مسأله فلسطین است. وی افزود: با اقدامات پلیسی وسیاست‌های خشن نمی‌توان صدای این معترضان را خاموش کرد.کنعانی ادامه داد: وزارت خارجه ایران برخورد خشن و پلیسی با فضای دانشگاه‌ها ومطالبات دانشجویی درآمریکارابه‌هیچ‌وجه نمی‌پذیردومعتقد است که با سیاست‌های خشن و پلیسی،نمی‌توان صدای‌دانشجویان ومطالبات برحق افکارعمومی جهان درمحکومیت جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی را خاموش کرد.
   
گسترش همکاری‌های اقتصادری ایران و عربستان
کنعانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این‌که ایران و عربستان در کنار گسترش همکاری‌های سیاسی به گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور نیز توجه دارند، گفت: در حال حاضر دو هیات دولتی جمهوری اسلامی ایران در دو سطح و به دو منظور در ریاض به‌سر می‌برند. هیاتی به ریاست آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد برای مشارکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده‌اند و در این هیات آقای فرزین، رئیس بانک مرکزی نیز حضور دارند.
   
گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها ادامه دارد
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها و این‌که آیا در جریان سفر اخیر آقای احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به روسیه در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو شده است، بیان کرد: همان‌طور که هفته پیش مطرح کردم، گفت‌وگوها، تماس‌ها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک در ارتباط با این موضوع به روش‌های مقتضی ادامه دارد. وی ادامه داد: نشست‌های بین‌المللی معمولا فرصتی است که ایران در چارچوب نشست‌های دوجانبه دیدگاه‌های خود را با طرف‌های مقابل و مرتبط در این حوزه بیان می‌کند و دیدگاه‌ها و پیشنهاداتی را که در این زمینه مطرح است، دریافت می‌کند.
   
مطالبات ما در توافق‌نامه امنیتی از دولت عراق واضح است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند اجرای توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق باتوجه به دیدار اخیر احمدیان، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور با قاسم الاعرجی، دبیر شورای امنیت ملی عراق افزود: همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم این توافق براساس یک مبنای مشترک جهت تامین امنیت درخصوص مرزهای دو کشور و همچنین تامین دیدگاه‌های ایران در مورد مصادر صدور ناامنی از این کشور و مرزها به جغرافیای داخل کشور است. مطالبات ما در این زمینه از دولت عراق کاملا واضح است.
   
روابط ایران و روسیه در مسیر پیشرفت است
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد گسترش روابط ایران و روسیه با توجه به سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه و همچنین سفر چند روز پیش علی باقری، معاون وزیر خارجه به مسکو و حمایت روسیه از عملیات وعده صادق که از سوی ایران علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت، گفت: روابط ایران و روسیه در مسیر درست خود در حال پیشرفت است. همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور در حوزه‌های مختلف در جریان است و ما شاهد جهشی کاملا چشمگیر در حجم مناسبات و همکاری‌های دو کشور هستیم. ایران و روسیه دارای عزم و اراده مشترک برای افزایش همکاری‌ها و برداشتن گام‌های جدید در این ارتباط هستند.

در بحث مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دوست خود هستیم
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدام تروریستی اخیر در روسیه گفت: هرگونه اقدام به عملیات تروریستی علیه شهروندان، اماکن دولتی و ... در هر کشوری که صورت بگیرد از نظر ایران مردود و محکوم است.وی افزود: در بحث مبارزه با تروریست در کنار کشورهای دوست از جمله روسیه هستیم و موضوع تروریسم یک تهدید مشترک برای دولت و ملت‌های جهان است. کنعانی ادامه داد: متاسفانه برخی از کشورها در راستای منافع نامشروع سیاسی خود از تروریسم در طول سالیان گذشته به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردند.وی با تاکید بر این‌که تروریست یک تهدید مخوف و نگران‌کننده است و متاسفانه برخی از کشورها مایل هستند که از آن به عنوان یک ابزار استفاده کنند، گفت: در بحث مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دوست خود هستیم و اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم.سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست توضیحاتی در ارتباط با سفر اخیر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران به روسیه برای شرکت در نشست امنیتی سنت‌پترزبورگ ارائه داد و گفت: آقای احمدیان در این اجلاس پنج پیشنهاد مشخص ایران را در حوزه امنیت بین‌الملل ارائه کردند.

دیگر خبرها

  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • لندن و تجهیز اوکراین برای جنگ بهاره پیش از انتخابات انگلیس
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه