Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@21:13:34 GMT

سگ گردانی و پیامدهای آن در خانواده ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۴۸۰۷

سگ گردانی و پیامدهای آن در خانواده ایرانی

رسانه های غربی و شبکه های اجتماعی تلاش دارند محتوای خود را به ما غالب کنند و سبک زندگی مردم ما را تغییر دهد. نمود این تغییر سبک زندگی در مصادیق سگ گردانی، خالکوبی های ناهنجار و امثالهم مشخص است.

مسئله فرهنگ و ناهنجاری های آن همیشه جزو مسائل مهم کشور بوده و هست، منتها به دلیل غلبه مسائل اقتصادی و معیشتی در زندگی مردم و اولویت قائل شدن مسئولان، مظلومیت فرهنگ در سبک زندگی خانواده ها همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کم توجهی یکی از پیامدهایش رشد نامتعارف و ناخوشایند ناهنجاری های فرهنگی از جمله سگ گردانی ها، خالکوبی،   بدحجابی و ... در جامعه است.

«حجت الاسلام علیرضا پیروزمند» عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم موضوع  «برخورد با مظاهر فرهنگ غرب مانند سگ‌گردانی و خالکوبی» را تشریح می کند.  

«حجت الاسلام علیرضا پیروزمند» عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم

*نظام استکباری و تلاش برای غلبه بر فرهنگ اسلامی 

نکته اول همه می دانند که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام استکباری از انقلاب ما سیلی خورد و طبیعتا مشخص است که آنها دست روی فرهنگ، اخلاق و معنویت ما بر محور دین خواهی و عدالت خواهی گذاشتند. لذا استکبار جهانی به هر میزان که بتواند سعی بر تخریب و تضعیف فرهنگ اسلامی دارد تا با  مظاهر غربی و نفوذ دادن آن،   زندگی ایرانی اسلامی را زیر سوال ببرد.

*ابزارهای رسانه ای گسترده برای تهاجم فرهنگی

با گسترش رسانه های غربی و شبکه های اجتماعی که سرمایه گذاری و زیرساخت های آن دست خود غرب است، تلاش دارند محتوای خود را به ما غالب کنند. دشمن این مسیر را تعقیب کرده و می‌کند تا سبک زندگی مردم ما را تغییر دهد. نمود این تغییر سبک زندگی در مصادیق سگ گردانی، خالکوبی و امثالهم مشخص است منتها نکته این است که دشمن، دشمنی خود را می‌کند، نباید انتظار داشته باشیم که دست از کارهایش بکشد.

وظیفه ما در این راستا این است که علاوه بر شناخت حضور دشمن، نسبت به آنچه که خودمان باید برای پیشگیری و بهبود وضعیت لازم است، انجام دهیم، تلاش و اقدام کنیم.

*چگونه چنین چیزی ممکن می شود؟

نخستین گام این است که دشمن را بشناسیم چرا که شناسایی آن خیلی مهم است. دشمن یک حربه مهم از ابتدای انقلاب در دست دارد تا ما را نسبت به رسانه های داخلی خود بی اعتماد و نسبت به رسانه های خارجی اعتمادسازی کند. منظور این است که آنها می خواهند به ما القا کنند اگر آزادی، تنوع و حرف راست می خواهیم بشنویم، به رسانه های آنها مراجعه کنیم اما در رسانه های خود القا می کند که جمهوری اسلامی برای منافع خود حرف راست نمی زند و به فکر مردم خودش نیست!

اینکه به جوانان نشان دهیم رسانه های غربی  چه ترفند ها و حیله گری هایی برای اعتمادسازی نسبت به خود و بی اعتمادی نسبت به رسانه های داخل ایران انجام می دهند، گام خیلی مهمی است.

کسانی که درگیر این راهبر می شوند،   ذهن، چشم و اندیشه خود را می بندند و الگویشان آن طرف مرزها می شود. در مقابل یک موضع منفی و بدبینانه نسبت به مظاهر ایرانی اسلامی پیدا می‌کنند. نمونه هایش را هم که در جامعه زیاد می‌بینید.

بنابراین ما وظیفه داریم حیله گری رسانه ای و فرهنگی غرب و دشمن را در زمینه های مختلف به جوانان نشان دهیم و این خیلی نکته مهمی است.

نکته دوم سیاست زدگی در عرصه فرهنگ و زندگی است. دشمن تلاش دارد به ما القا کند که اگر مطالبه ای مردم دارند و جامعه روحانیت در این زمینه پاسخی می دهد، اینها توجیه و دفاعی برای نگه داشتن جمهوری اسلامی و موجه کردن خود است. در نقطه مقابل رسانه های غرب تلاش می کنند به مردم القا کنند که اگر نارضایتی حتی در زمینه اقتصادی می خواهند ابراز کنند، نسبت به هر نوع الگویی که در جمهوری اسلامی به نام الگوی ایرانی اسلامی مطرح است، موضع بگیرند. یعنی مثلا جوان ما ممکن است احساس کند که اگر حجابش را رعایت نکند یک نوع اعتراض اجتماعی کرده است و کسی حق ندارد به او چیزی بگوید که چه پوششی داشته باشد. بنابراین این یک تقابل فراگیر است نه فقط یک اعتراض سیاسی!

*در این زمینه چطور می توان آگاهی رسانی عمومی انجام داد؟

خیلی از این دست اعتراض ها که به ظاهر توسط مردم یک چیز ساده می آید، سلامت فرهنگی جامعه و حتی خانواده ها  را به خطر می اندازد و به نفع هیچکس نیست چرا که مردم نباید همه مسائل را با هم ممزوج کنند. اگر هم کسی نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی گله ای دارد، بحث جداگانه ای می طلبد. اینکه بخواهیم گله مندی را از طریق رفتارهای ناهنجار فرهنگی به رخ دیگران و جامعه متدین بکشانیم، باعث آسیب جدی به جامعه و خانواده می شود در این زمینه نیاز به روشنگری است.

کسانی که متأثر از این رفتار ناهنجار می‌شوند، باید توجه داشته باشند که بیش و پیش از همه، خود و خانواده خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند و در مرحله بعد سلامت اجتماعی به خطر می‌افتد.

*چه بسترهای اجتماعی ناهنجاری باعث رفتارهایی مغایر با فرهنگ و عرف و زندگی خانوادگی می شود. مثلا اینکه یک تعداد آدم تصمیم بگیرند علی رغم مغایرت با عرف سگ گردانی در خیابان ها و پارک ها داشته باشند.

سگ گردانی جزو فرهنگ ما نیست، بگذریم از آسیب های بهداشتی و روانی که در جامعه و خانواده ایجاد می کند که البته اینها هم باید جداگانه بررسی شود. افزون بر این زمینه ها و بسترهای اجتماعی می بایست مورد توجه قرار گیرد، به طور مثال ما در عرصه فرهنگ ممکن است شاهد باشیم که بافت زندگی، کسب و کار و زندگی شهری به گونه ای شده که روابط خانوادگی رو به ضعف رفته و انس و الفتی که لایه های مختلف خانواده می بایست نسبت به هم داشته باشند، دچار آسیب شده، پس جامعه به دنبال راه های دیگری برای ارضای عاطفی خود بر می‌آید که البته این روش ها در فرهنگ ما مورد پسند هم نیست.

عموم خانواده ها در غرب از هم پاشیده اند و افراد در خانواده پشتیبان عاطفی ندارند به همین خاطر فرزندانشان تا به سن رشد می رسند، از خانواده گسسته شده و تنها می شوند

اگر یک مقایسه ای جامعه و خانواده غرب را با خانواده در فرهنگ اسلامی ایرانی داشته باشیم، می بینیم که در غرب بیشتر خانواده دچار فروپاشی شده و افراد در خانواده پشتیبانی عاطفی ندارند، به همین خاطر فرزندشان تا به سن رشد می رسند، از خانواده گسسته شده، افراد به سرعت تنها می شوند.

طبیعتا نیاز عاطفی والدین یا اعضای خانواده به سمت حیوانات یا چیزهای دیگر می رود. به‌هرحال سگ هم یک حیوانی وفادار است و نسبت به محبت واکنش مثبت دارد و طبیعی است اگر کسی خلائی در زندگی احساس کند به سمت حیوانات هم ممکن است گرایش پیدا کند.

در جامعه ما ممکن است از ابتدا ورود سگ ها به زندگی افراد تفریحی و تنوعی بوده باشد، اما به تدریج افزایش یافته به شکلی که می‌بینیم. شاید برخی کمبودهای اخلاقی، عاطفی و فکری یا نارضایتی در سطح خانواده ها باعث گسترش سگ‌ها در زندگی افراد شده باشد.

*به رسانه ها و گسترش آن اشاره کردید، خود رسانه در ترویج فرهنگ غرب چقدر اثرگذار بوده و چطور فرهنگ خیلی از خانواده ها را تغییر داده است؟

در این زمینه ابتدا باید بگویم که ما به صورت فراگیر، گسترده و یک مرتبه استفاده از رسانه را برای خود ایجاد کردیم پیش از اینکه سواد رسانه را فرا بگیریم و مردم با آمادگی با این پدیده مواجه شوند زمانی که به اندازه کافی رشد کرده باشند؛ اما حال که در این ورطه افتاده اند، شاید خودشان هم ندانند که دیگر چه چیزی درست یا غلط است و چه راهی خوب یا بد است.

بنابراین وقتی ما سیلی را می بینیم که راه افتاده، دیگر نمی توانیم انتظار داشته باشیم که آثار سوء خود را برجامعه نگذارد. مقاومت فرهنگی مردم  مگر چقدر است که بتواند در برابر این سیل مقاومت کند؟ البته به لطف خداوند متعال باز هم عمق ایمانی خانواده های ایرانی نسبت به هجمه اتفاق افتاده، ستودنی است؛ اما در عین حال وضعیتی هم که می بینیم به مرور شاهد یک افول فرهنگی هستیم که همین مقدارش رضایت بخش نیست.

*قوانینی در زمینه سگ گردانی در مکان های عمومی یا دیگر ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی وضع شده که البته خیلی ضمانت اجرا نداشته یا اینکه مردم خیلی به آنها توجه نمی کنند. خود وضع قوانین چقدر می تواند در این زمینه اثرگذار باشد؟

در هر حال ما فکر می کنیم اگر زود یک قانونی بگذاریم، مثلا بعضی چیزها را ممنوع کنیم یا اینکه جریمه ایجاد کنیم و شرایط را در کنترل داشته باشیم، اثرگذار است  اما خیر، اینطور نمی شود. استفاده از چنین اهرم هایی اگر به اندازه خود و در زمان خود اتفاق بیافتد، موثر است اما اگر کل تکیه خود را بر این اهرم ها بگذاریم، طبیعتا نارضایتی به همراه خواهد داشت و خود را به شکل دیگری نشان می دهد.

بنابراین در کنار موارد بیرونی و زمینه ای، عوامل مستقیم و فرهنگ ساز، باید به ابزارهای قانونی، حقوقی و انتظامی هم در این زمینه توجه کرد.

*اثر نظام آموزشی بر فرهنگ سازی جوانان

نکته بعدی این است که به نظام آموزشی توجه نشان دهیم. فرزندان ما در سراسر سیستم آموزشی در اختیار آموزش و پرورش هستند اما سوال ایجاد می شود که چرا با وجود این نظام تأثیرگذاری لازم و کافی در خیلی موارد وجود ندارد؟ در هر حال خود نظام آموزشی هم می تواند مدعی شود که بیرون از مدرسه بچه ها در اختیارش نیستند اما باز هم انتظار می رود که از طریق نظام آموزشی بینش افزایی نسبت به فرهنگ اتفاق بیافتد و بچه ها وقتی از  مدرسه بیرون می روند، خود را گم نکنند!

*خانواده و اثرگذاری آن بر فرهنگ جامعه

همه مواردی که تا به حال بررسی کردیم، از بستر خانواده بیرون می آیند یعنی به عبارتی رسانه، نظام آموزشی، نارضایتی های غیر فرهنگی، سیاسی و ... همه در محیطی به نام خانواده پرورش می یابد. خانواده یک برگردان است تا افراد در آن نقطه تعادل خود را پیدا کنند. خانواده اگر بصیر باشد، والدین آگاه و الگوساز باشند به ویژه در سنین کم بچه ها تا نوجوانی، تأثیر بی بدیلی بر رفتار آنها خواهد داشت.

اگر والدین سرچشمه پرورششان معارف اهل بیت(ع) باشد و اعضای خانواده هم آن را قبول داشته باشند، نسلی که تربیت می‌شود، تا حدود زیادی از این خطرات واکسینه است و آمادگی مواجهه با انواع شبهات و رفتارهای ناهنجار را خواهد داشت. حتی بچه های این دست خانواده ها می‌توانند بر گروه همسالانشان تأثیرگذار باشند، جریان ساز و فرهنگ ساز شوند تا اینکه تحت تأثیر امواج دنیای غرب قرار بگیرند.

بحمدلله علی رغم تعدد آسیب های موجود در جامعه، هنوز هم استحکام بنیان خانواده در جامعه ما وضعیت قابل قبولی دارد. نمی گویم مطلوب است چرا که نگرانی زیاد است والدین ما هم اگر خود تحت تأثیر دنیای غرب باشند، نسلی که پرورش می دهند هم در همین مسیر خواهد بود. یعنی ناخواسته خودشان مسیر را برای اشتباه فرزندانشان باز می کنند.

پس نه تنها خانواده ها باید از رشدیافتگی کافی برخوردار شوند تا برای پرورش نسل مصونیت داشته باشند، بلکه باید قدرت اقناع سازی هم داشته باشند یعنی آنقدر فاصله نسلی ایجاد نکنند که بچه هایشان حس کنند، والدین برای گذشته دور هستند و الان شرایط تغییر کرده و تنوع زیاد است پس پدر و مادر آنها را درک نمی کنند و در بی اطلاعی از دنیا هستند!

*نکته آخر

در زمینه پیشگیری و بهبود وضعیت ناهنجاری های فرهنگی در جامعه در عین حال که هر خانواده خودش فارغ از هر عامل دیگری مسئول است و باید متناسب با شرایط  حداکثر مراقبت را داشته باشد، از موضع حکومتی هم نیاز به اقدامات و راهبردهای تأثیرگذار داریم که به صورت منسجم و هماهنگ توسط نخبگان، رسانه ها، بخش های انتظامی و حقوقی مثل یک زنجیره پیوسته هماهنگ با هم عمل کنند.

منبع: فارس

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سگ سگ ولگرد سگ کشی سگ گردانی رسانه های غرب داشته باشند نظام آموزشی داشته باشیم رسانه ها خانواده ها سگ گردانی سبک زندگی بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۴۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری

جهان غرب همواره تلاش می‌کند هر نوع دین و فرهنگی را به تسخیر خود درآورد و آن را مصرف کند. در وضع کنونی اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی را در موقعیت پاسخ به بحران انسان معاصر قرار دهیم؛ راه‌حل شناخت و استفاده درست از رویکردهای سیاستگذاری است. - اخبار اجتماعی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، علی نیکوکار- جهان غرب همواره تلاش می‌کند هر نوع دین و فرهنگی را به تسخیر خود درآورد و آن را مصرف کند. در وضع کنونی اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی را در موقعیت پاسخ به بحران انسان معاصر قرار دهیم باید آن را چیزی غیر از رسم و عادت و مراسم و مناسک بدانیم و نگاه‌های قاعده‌مند و فرایند محور به آن داشته باشیم.

بر اساس مبانی اعتقادی و تربیتی، برای اینکه دین و فرهنگ راهنمای رفتار و کردار قرار بگیرد باید با جان آدمیان پیوند خورد. متاسفانه سیاست فرهنگی کشور در جهتی است که گمان می‌شود با تدریس چند ساعت دین و فرهنگ می‌توان رفتار و عمل انسان را تغییر داد، فراموش می‌کنیم که آموختن و تربیت، حفظ کردن و یاد دادن الفاظ و عبارات نیست. نباید محدود به دانسته‌های سطحی و عادات در عمل و رفتار شویم. به عبارت دیگر زمانی افراد آداب ظاهری احکام دینی و فرهنگی و عرفی جامعه را رعایت می‌کنند که آنها را با جهان خود پیوند داده باشند.  

اگر بخواهیم دین و فرهنگ اسلامی ایرانی که آثار بزرگی در تاریخ ایجاد کرده را به دور از نگاه سطحی و ظاهری، با جان جامعه ایرانی پیوند دهیم، لازم است بدانیم که روابط و مناسباتی که بر انسان امروز حاکم شده به صورت قهری تلاش می‌کند هر نوع فرهنگی را در خود منحل یا نفی و انکار کند. متاسفانه مواجهه جهان اسلام و به طور خاص ایران و سیاست های فرهنگی در مقابل این امر، محدود و محصور به ترمیم ظواهر شده، یعنی نه تنها تلاش نکردیم به طریق غیرمستقیم و نرم، متعادل و متناسب با شرایطِ زبان و زمان فعلی پیش برویم بلکه تعارضات درونی در ظاهر و باطن موجب تشدید وضعیت هم شده است. لذا گام نخست توجه به این امر، احساس وضع کنونی، عدم غفلت، پذیرش و مواجهه با آن است.

ناگفته نماند با وجود شرایط فعلی همچنان بخش عظیمی از مردم تعلق به فرهنگ و جهان اسلامی و ایرانی دارند، اما در جامعه ایران با دو قشر دیگر نیز مواجه هستیم که باید آنها از هم تفکیک کرد، دسته اول افرادی هستند که می توان با زبانِ متناسب با روزگار کنونی آنها را به دین و فرهنگ و سنت تاریخی خویش بازگرداند.

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی: کار فرهنگی خارج از کشور هزینه‌بر است و موازی‌کاری بلای جانش

در جهان این افراد فردیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و فردیت چیزی غیر از انتخاب آزاد نیست. آنچه اهمیت دارد نه اعمال قهر در انتخاب، بلکه آگاهی فرد از گزینه‌های پیش رو و نتایج آن است. به تعبیر دیگر سیاست فرهنگی ما باید در جهتی باشد که فرد با انتخاب آزاد به سمت فرهنگ اسلامی ایرانی خویش حرکت کند. چراکه بخش عظیمی از آنها دچار تقلید بی‌حساب و پراکنده شده‌اند و نمی‌دانند چه می‌کنند و نتایج آن چیست.

 اما دسته دوم کسانی هستند که پیش از آنکه تجربه توسعه و پیشرفت کشورهای غربی را داشته باشند وارد بحران‌های آن در مقام نظر و عمل شده‌اند. به عبارت روشن مصرف‌گرایی، لذت‌جویی، افسردگی، بی‌بنیادی و بی‌اعتنایی به ارزش‌های دینی و اخلاقی و... معیار و ملاک آنها قرار گرفته و تلاش می‌کنند صورت محلی و منطقه‌ای از جهان مدرن و حتی پست مدرن را به نمایش بگذارند. لذا دشوار می توان در زمان محدود تغییری بنیادین در جان این دسته ایجاد کرد. چراکه این قشر از جامعه اساساً در پی دین و فرهنگ نیستند. به تعبیر دیگر این دسته مقلد مناسبات و روابطی هستند که به مبادی و مبانی، آثار و نتایج آن کاری ندارند. حتی ممکن است پوچ و بیهوده بودنش را هم درک کنند اما اهمیتی به آن نمی دهند.

جهانگیر الماسی: غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته است

بنابراین جامعه هدف و راهکار نویسنده مربوط به دسته اول است که خواسته یا ناخواسته بخشی از مناسبات و روابط جهان مدرن بر آنها حاکم شده است.

در جهان کنونی حفظ و اعمال هر نوع حاکمیتی با هدف تغییر و تاثیر در مناسبات و روابط از دریچه سیاستگذاری پیش می‌رود. اگر بخواهیم سیاستگذاری را در یک کلمه معنا کنیم چیزی غیر از پیوستگی نیست. به عبارت دیگر هر مسئله ای بخصوص مسائل فرهنگی را باید در پیوستگی وضعیت آموزش و پرورش، مدیریت و اشتغال، تولید و رسانه و... دید و حل کرد. به همین جهت با طرح و دستورالعمل نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.

در شرایطی که سیاستگذاری  به روش‌های چند دهه گذشته هم در حال تغییر است و رویکردهای جدیدی در حکمرانی مانند هوشمندسازی مطرح شده، دیگر با روش های سیاستگذاری چند دهه اخیر هم نمی‌توان پیش رفت، چه رسد به دستورالعمل‌های یکطرفه و سنتی! بنابراین شناخت و استفاده از رویکردهای سیاستگذاری و حکمرانی در جهان امروز، یک ضرورت است.

سیاستگذاری و حکمرانی روز به روز بیشتر به سمت شبکه‌ای شدن، مشارکتی شدن و دیجیتالی شدن، حرکت می‌کند. یعنی اولاً باید ابعاد مختلف هر سیاستی را در پیوند با دیگر بخش ها مشاهده کرد. ثانیاً توجه به مشارکت تمامی اقشار و طبقات اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاستگذار داشت. ثالثاً شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها، برنامه‌ها و هوشمندسازی را به عنوان یکی از بازیگران موثر بخش عمومی در نظر گرفت.

لذا سیاستگذاری فارغ از جهت و محتوای آن مستلزم استفاده از داده‌ها و روش‌های جدید است و بدون استفاده از آن نمی‌توان نه تنها مسائل فرهنگی، بلکه هر مسئله‌ای را حل کرد.

گفت‌وگو|رایزن فرهنگی ایران در دمشق: دشمن می‌خواهد هزینه چالش‌های سوریه را به گردن مقاومت بیندازد

آنچه که می توان در این مطلب به عنوان راهکار برای رفع بخش عظیمی از مصائب فرهنگی مطرح کرد؛ بازگشت به محوریت خانواده در جهت تامین نیازهای طبیعی، عاطفی، جسمی، تربیتی، آموزشی و تفریحی و...است. به عبارت دیگر تامین این نیازهای فطری خارج از چهارچوب خانواده آغاز انحراف است و این مهم محقق نمی‌شود مگر با تسهیل تشکیل خانواده برای بخش عظیمی از جوانان، از طریق طرح‌های ملی مسکن و ارائه زمین برای زوجین و ....

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار خانواده خود تجربه کند
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه در کنار اعضای خانواده را تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟