Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب الله غزنوی در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان گفت: موارد تولد جدید تالاسمی ماژور در بسیاری از نقاط کشور تقریبا به صفر رسیده است اما با وجود کاهش تعداد موارد جدید این بیماری در استان نسبت به سال های قبل، هنوز هم با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

او گفت: تعدادی از والدین با وجود اجازه شرعی علما تشیع و تسنن از انجام سقط درمانی سرباز زدند و بیمار جدیدی را به جمع مبتلایان به تالاسمی ماژور اضافه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت : عدم توجه به آزمایشات قبل از ازدواج، عدم استفاده از امکانات تشخیص قبل از تولد تالاسمی توسط زوج های مبتلا به تالاسمی مینور و عدم توجه به فتاوای مذهبی و توصیه کارشناسان بهداشتی در انجام سقط درمانی برای جنین های مبتلا به تالاسمی ماژور از واقعیت های تلخی است که منجر به تولد بیماران تالاسمی ماژور جدید می شود.

غزنوی  گفت: تولد هر بیمار تالاسمی ماژور علاوه بر تبعات اقتصادی فراوان برای دولت و خانواده، درد، رنج و مشکلات عدیده جسمی را برای فرد مبتلا به همراه دارد.

او  سالانه ده‌ها هزار واحد خون از سایر نقاط کشور وارد سیستان و بلوچستان می‌شود که هزینه‌های بالایی را در بر دارد گفت: هم‌اینک بیش‌از سه هزار بیمار تالاسمی در استان حضور دارند.

تالاسمی یک بیماری مادرزادی هموگلوبین است که در آن هموگلوبین سالم به اندازه کافی در بدن ساخته نمی‌شود و به دلیل شکسته شدن مرتب گلبول‌های قرمز خون، فرد دچار کم خونی می‌شود.

تنها درمان بیماران تالاسمی ماژور که زندگی افزون‌بر سه هزار نفر را در سیستان و بلوچستان تحت الشعاع قرار داده تزریق مکرر خون است اما با دریافت مکرر خون سطح آهن در این بیماران بالا رفته و موجب آسیب رسیدن به قلب، کبد و کلیه‌ها می‌شود.

به گفته پزشکان کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور در هنگام تولد طبیعی هستند اما بین سه تا ۱۸ ماهگی با ابتلا به کم خونی رنگشان پریده، خوب نمی‌خوابند، نمی‌ خواهند غذا بخورند و ممکن است دچار تهوع شوند.

اگر کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور درمان نشوند زندگی سختی خواهند داشت و معمولا بین یک تا هشت سالگی چنانچه خون دریافت نکنند از بین می‌روند.

نکته مهم این است که بیماران تالاسمی ضمن تحمل درد و رنج فراوان بیماری از زندگی عادی و انجام کارهایی که یک انسان به صورت طبیعی در مسیر حیات خود تجربه می‌کند نیز باز می‌مانند که این مساله افسردگی و ناراحتی فراوان را برای آنان به همراه دارد.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به رواج ازدواج‌های فامیلی، انجام نشدن آزمایشات قبل از ازدواج، ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رشد صعودی تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور به چشم می‌خورد که در سال‌های اخیر اقدامات ارزنده‌ای از سوی کادر بهداشت و درمان استان برای کنترل آن انجام شد که نتیجه آن امروز شمار اندک بیماران متولد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان مبتلا به تالاسمی تالاسمی ماژور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۵۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب در جنوب این استان امدادرسانی شدند.

سید محمد مهدی سجادی در گفت وگو با ایسنا، افزود: حضور چشمگیر نیروهای جوان و با تجربه هلال احمر نقش برجسته‌ای در کاهش آلام و مشکلات مردم صبور جنوب سیستان و بلوچستان ایفا کرده است.

وی بیان کرد: از ۲۸ فروردین ماه تاکنون ۱۳ شهرستان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند که بیشترین امدادرسانی در شهرستان کنارک انجام شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: در این بین نیروهای جوان و با تجربه هلال احمر بار دیگر در کنار مردم سیل‌زده حضور یافتند و به ۵۷ هزار و ۱۰۱ نفر متأثر امدادرسانی کردند و برای ۳۸ هزار و ۳۴ نفر اسکان اضطراری انجام گرفت.

وی تصریح کرد: پنج هزار و ۷۳۳ کیلوگرم نایلون، چهار هزار و ۷۵۷ تخته موکت و ۱۰ هزار و ۶۸۷ بسته غذایی و دیگر اقلام زیستی توسط ۲ بالگرد هلال احمر در بین متأثرین توزیع شده است.

سجادی بیان کرد: ۱۱۱تیم عملیاتی متشکل ۵۲۴ نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

وی از هموطنان خواست، از تردد و توقف در مسیرها، جاده‌ها و بستر رودخانه‌ ها خودداری کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره ۱۱۲ ندای امداد و نجات تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما است
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • نجات صد‌ها پرنده کمیاب زینتی از چنگال قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • خدمات رسانی ۱۱۱ تیم عملیاتی هلال احمر به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان