Web Analytics Made Easy - Statcounter

با جدی شدن جنبش می تو و افشاگری های زنان سینما درخصوص آزار و اذیت هایی که در محیط های کاریشان دچار شدند سازمان سینمایی نیز با تشکیل «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» برای بررسی این موضوع اقدامی جدی صورت داد به همین بهانه با چندی از جامعه شناسان پژوهشگران آسیب های اجتماعی این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم که در ذیل آن را می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا شریفی یزدی جامعه‌شناس و روان‌شناس اجتماعی درخصوص جنبش زنان سینما علیه آزار و اذیت ها و تعرضات جنسی به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: این مسئله اگر به صورت کلی و عمومی مطرح شود می تواند به عنوان یک نظارت اجتماعی باشد اما به شرط آن که فحشاء نباشد و به این مسئله کمک کند تا مردانی که از موقعیت و جایگاهشان در مقابل دختران و زنان سوءاستفاده می کنند را تحت فشار قرار داد اما من اعتقادم بر این است که به جای اینکه چنین مواردی را عمومی و صرفا به یک موج تبدیل کنیم می توان با رعایت شأن و آبرو از طرق قانون اقدام کردبه دلیل اینکه همه ی ما می دانیم چنین موج هایی به سرعت فروکش می کند و وقتی یک مسئله ای عمومی می شود همه ی افراد ضرر می کنند، به هر حال سینمای ایران آدم های درستکار و افراد به ذات هنرمند بسیار زیاد دارد.

وی افزود: وقتی چنین مسئله ای را به صورت کلی مطرح می‌کنیم ممکن است نگاه عمومی را نسبت به موضوع تغییر دهد. بسیاری از خانواده ها در جریان این افکار عمومی قرار می گیرند و به دلیل تعصبات و این نگاه غلط مانع از فعالیت های فرزندانشان در آن حوزه می شوند و این مسئله باعث می شود اگر آن فرد می توانست تبدیل به یک هنرمند بزرگ شود حالا جلوی پیشرفتش گرفته شده است. بنابراین عقیده ام این است که چنین موج هایی ضمن اینکه در کوتاه مدت می تواند اثرات مثبت در پی داشته باشد اما در بلند مدت به ضرر تمام می شود.

یزدی اظهار داشت: این ضرری که می گویم دو جه دارد؛ در وهله اول بانوان مورد اتهام قرار می گیرند گویی که به درخواست افرادی که آزار و اذیت می رسانند پاسخ مثبت داده اند و از بعد دیگر هم بسیاری از مردهایی که در سینما با شرف و با اخلاق هستند زیر سوال می روند و پیامد های خانوادگی برای آنها دارد و حداقل تشکیکی در دل اعضای خانواده و همسران آنها و دیگر آحاد جامعه ایجاد می‌کند. درست ترین اقدام این است که با تشکیل یک مرجعیت رسمی و قانونی که حافظ منافع همه افراد است و از رسانه ای شدن چنین مسائلی جلوگیری می کند و در کنار آن به مسئله رسیدگی هم می کند دایر شود تا هرکس بتواند به راحتی به آن جا مراجعه کرده تا انشالله جامعه هنری سالم تری داشته باشیم. بخش بزرگی از جامعه هنری ما سالم و اخلاقی است و با رسانه ای کردن چنین مسائلی آن بخش ها را هم زیر سوال خواهیم برد. از نظرم کسانی چنین وارد سینما و هنر می شوند اگر استعاد و ذات هنر را نداشته باشند ماندگار نخواهند بود بنابراین این چنین موج هایی نه زیاد اثر گذار می دانم و نه می پسندم،چنین اتفاقاتی باید از راه درست و قانونی رسیدگی شود.

این جامعه شناس درخصوص آزار و اذیت ها نسبت به مردان و پسران و وجه دیگر ماجرا خاطر نشان کرد: از این بعد هم این مسئله قابل بررسی است. گاهی خانم ها هم به دلیل اینکه به خواسته هایشان نمی رسند متاسفانه از ابزار های غیراخلاقی و حتی تبلیغات منفی علیه آن شخص استفاده می کنند. اما در همه جای دنیا در آمار های ثبت شده آزار هایی که بانوان درگیرش می شوند بیشتر از مردان است، این به این معنا نیست که نباید درخصوص آزار های جنسی که آقایان دچارش می شوند رسیدگی کرد فقط به دلیل اینکه نسبت آزار ها به خانم ها بیشتر است حساسیت هم در آن حوزه بیشتر است. و تا جایی که می دانم آمار نسبت 96 به 4 است یعنی فقط 4 درصد از مردان تحت آزار قرار می گیرند درحالی که خانم ها 96 درصد تحت آزار قرار می گیرند پس طبیعی است که حساسیت روی این مسئله باشد و روی خانم ها تاکید بیشتری شود. 

این روانشناس اجتماعی درپایان گفت: البته بسیاری از مردان هم به دلیل فشار های اجتماعی و حفظ آبرو چنین آزار هایی را گزارش نمی کنند و به همین علت هم درصد آن ها پایین تر از چیزی که هست می آید.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آزار و اذیت آسیب های اجتماعی اخلاق جامعه خشونت علیه زنان زنان جنبش ها قرار می گیرند آزار و اذیت خانم ها آزار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!

اصلاح‌طلبان رادیکال به دنبال جهت دهی خشم عمومی با هدف بازگشت به خیابان هستند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که ایران پادشاه فوتسال آسیا، «نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها، خاک تشنه سیستان و حوتشی شورای شهر حین سخنرانی شهردار تهران و زمزمه استیضاح در بهشت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تاملی بر کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان در خصوص طرح «نور» بیانگر آن است که آنان این طرح را به عنوان یکی از فرصت های کنشگری خود در فضای سیاسی- اجتماعی تفسیر کرده و بر این باورند قطبی سازی در این حوزه سیاست‌ورزی از دریچه اجتماعی هستند.

روزنامه آرمان ملی در گفتگو با حسین انصاری راد نماینده تندرو در مجلس ششم مسئله حجاب و گفتگو با آمریکا را به طرز عجیبی به یکدیگر پیوند داده و نوشته است:

در شرایط کنونی این هسته چهار خط قرمز برای خود ترسیم کرده است. مسأله اول مذاکره با آمریکاست. دوم موضوع حجاب است. سوم مسأله محبوسین و چهارم موضوع نظارت استصوابی است. در واقع اگر قرار است تغییر مثبتی در آینده صورت بگیرد باید تغییری در نگرش های موجود صورت بگیرد. هسته مرکزی قدرت باید تلاش کند در این چهار موضوع تجدید نظر کند. این تجدید نظر نیز می بایست در راستای منافع ملی و خواسته های مردم صورت بگیرد. بدون تردید در شرایط کنونی یکی از چالش های مهم کشور در عرصه بین المللی است. این در حالی است که مذاکره با آمریکا و کاهش تنش با این کشور تا حدودی می تواند این چالش ها را کاهش بدهد!

روزنامه هم‌میهن نیز به نقل تقی آزاد ارمکی جامعه شناس اصلاح‌طلب به طرح مسئله عبور زنان از قواعد حجاب پرداخته و می‌نویسد:

اعتراضات در ایران ابتدا مستقیم و رودررو نیست، اعتراضات به شکل دیگر انجام می‌شود، مثلا به جای اینکه زنان به پوشش بیشتر ترغیب شوند به سمت تغییر الگوهای پوشش می‌روند، اتفاقی که در دوسال اخیر افتاده است.

آزاد ارمکی با بیان ان ادعا که عبور زنان از قواعد جمهوری اسلامی الان در تمام ایران حتی شهرهای مذهبی و شهرهای کوچک هم دیده می‌شود، افزود: این موضوع در حال گسترش است. زنان به جای اینکه درگیر شوند، افراد دیگر را هم به عبور از حجاب دعوت می‌کنند. این اتفاق عجیبی است که گشت ارشاد ناخواسته باعث آن می‌شود. از سوی دیگر نارضایتی که در خیابان ایجاد می‌شود، به خانواده انتقال می‌یابد و خانواده‌ها در گروه‌های اجتماعی دچار تغییر رفتار می‌شوند، که اگر این بگیر و ببندها باعث اتفاق دیگری شبیه به مرگ مهسا شوند، آنوقت دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. اتفاقی شبیه به مسمومیت دختران در مدارس می‌تواند تبدیل به جریان خطرناکی شود و اعتراض اجتماعی را به سمت خشونت آمیز و غیر قابل کنترلی ببرد.

روند کنشگری اصلاح طلبان در این رابطه با ایجاد خشونت در خیابان و تئوری پردازی برای آن چند نکته قابل توجه دارد، این جریان تلاش دارد همچنان از کلیدواژه «گشت ارشاد» به جای طرح «نور» در فضای رسانه ای استفاده کرده و به نوعی تصویر گذشته را بر طرح نور غالب سازد.

اصلاح طلبان طی این جهت دهی می کوشند تا جامعه را جامعه معترض، ناراضی و بدبین تعریف کنند که با طرح نور عصبانی تر می شوند. نکته قابل توجه اینکه اصلاح طلبان در حال جهت دهی به این موضوع هستند که مخالفان باید دو اقدام را انجام دهند یکی بروز خشم در صحنه و دیگری بروز خشم خود در حوزه هایی که قدرت دارند!

این جریان در راستای ایجاد جبهه مخالفان و دگرسازی از نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون تلاش می کنند که این نیرو را درصدد کنترل شهر بازنمایی کنند.

عباس عبدی نیز در روزنامه شرق توصیه ویژه به مسئولان کرده و نوشته است:

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود!

برخی اصلاح طلبان ضمن تجویز نافرمانی مدنی بر عبور از قواعد حجاب و نیز تغییر الگوهای پوشش در سطح جامعه تاکید دارند.

بررسی این مطالب اما بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا در راستای راهبرد امر اجتماعی خود و ارتباط گیری با طیف جوانان و زنان بر روی مساله حجاب و پوشش متمرکز شده و به تعبیر خود اعتراض به حاکمیت را در این عرصه دنبال نمایند.

این طیف بر این باور است با صید با تولید سوژه های لازم امکان به عقب راندن تصمیمات حاکمیتی در موضوع حجاب و در نتیجه شکستن تابوی اقتدار نظام فراهم می آید، از جانب دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که اصلاح طلبان به بهانه مبارزه خود با حاکمیت علاوه بر ایجاد تنش اجتماعی در خلال یک اقدام قانونی عملا می کوشند بخشی از مردم را هزینه منافع جریانی و سیاسی خود نمایند.

دیگر خبرها

  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • از روان تا درمان
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • قیمت رحم اجاره‌ای
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • قیمت رحم اجاره‌ای سر به فلک کشید/ بازار اجاره رحم در چارتر دهه هفتادی‌ها