Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@12:00:23 GMT

شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۶۲۳۰

بر اساس قانون مدنی زن و شوهر در صورتی از هم ارث می برند که رابطه زوجیت دائم میان آنها برقرار باشد ؛ با این حال در شرایطی ممکن است که زن بتواند پس از طلاق نیز از شوهر خود ارث ببرد و آن زمانی است که زن و شوهر با طلاق رجعی از هم جدا شده باشند و مرد در مدت عده طلاق فوت کند . ناطقان: بر اساس قانون مدنی ، هر یک از زوجین اعم از زن و مرد می توانند در صورت فوت ، از ارث دیگری برخوردار بشوند که این رابطه توارث میان زوجین به علاوه میزان سهم الارث هر یک از زوج و زوجه در فقه و قانون به صورت دقیق مشخص شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود ، در مواردی ممکن است که زن و شوهر طلاق گرفته و از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند .

در این خصوص سوالی مطرح می شود و آن هم این است که آیا بعد از طلاق نیز زن می تواند از شوهر خود ارث ببرد ؟ در صورتی که پاسخ به این سوال مثبت است ، شرایط ارث بردن زن پس از طلاق به چه صورت است ؟ به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله به بررسی موضوع ارث زن بعد از طلاق پرداخته و شرایط قانونی آن را توضیح خواهیم داد .


سهم ارث زن از شوهر

وجود رابطه سببیت میان زن و شوهر سبب می شود که به هر یک از آنها پس از فوت دیگری ارث تعلق بگیرد . احکام مربوط به ارث بردن زن از شوهر در قانون مدنی با عنایت به قواعد فقهی به صورت دقیق تنظیم شده است . به عنوان مثال می توان به ماده 864 قانون مدنی اشاره کرد که بر اساس آن :

" از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند ، هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند " . همچنین ، بر اساس ماده 940 قانون مدنی ، زن و مرد در صورتی از هم ارث می برند که رابطه زوجیت میان آنها از نوع ازدواج دائم بوده باشد ؛ نه ازدواج موقت . همچنین ، باید هر یک از زن یا شوهر در حین فوت دیگری زنده باشند و در زوجیت هم بوده باشند تا رابطه توارث برقرار شود .

نکته مهم دیگری که در خصوص ارث زن از شوهر وجود دارد ، مربوط به میزان ارث زن از همسر متوفی می باشد که در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند ، این سهم الارث متغیر خواهد بود . با این توضیح که در صورتی که مرد فرزند نداشته باشد ، سهم الارث زن یک چهارم خواهد بود ، ولی اگر مرد فرزند داشته باشد ، سهم الارث زن یک هشتم است .


شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق

مواردی که در قسمت قبل در مورد ارث زن از شوهر بررسی شد ، در صورتی بود که زن در رابطه زوجیت دائم با شوهر باشد و شوهر فوت کند . با این وجود ، در شرایطی ممکن است بنا به دلایلی زن و شوهر از هم جدا شده باشند و سپس شوهر فوت کند . در چنین شرایطی ، این سوال مطرح می شود که آیا زن بعد از طلاق گرفتن از شوهر نیز می تواند از او ارث ببرد ؟

پاسخ به این سوال در ضمن ماده 943 قانون مدنی آمده است که بر اساس آن ، شرایط ارث بردن زن بعد از جدایی مشخص شده است . بر اساس ماده مذکور : " اگر شوهر ، زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند ، هر یک از آن ها که قبل از انقضای عده بمیرد ، دیگری از او ارث می برد . لیکن اگر فوت یکی ‌از آن ها بعد از انقضای عده بوده و یا طلاق بائن باشد ، از یکدیگر ارث نمی برند " .
بیشتر بخوانید: ارث در عقد موقت

در توضیح این ماده باید گفت : طلاق میان زوجین یا از نوع طلاق بائن است که مرد و زن پس از طلاق به صورت کامل از هم جدا شده و امکان رجوع از طلاق وجود ندارد و یا اینکه طلاق رجعی است که بر اساس آن ، مرد می تواند در مدت عده طلاق رجعی به زن رجوع کند و بدون نیاز به خواندن عقد ازدواج مجدد ، زندگی کنند .

از آن جهت که بر اساس قانون ، مطلقه رجعیه ( یعنی خانمی که با طلاق رجعی از همسرش جدا شده است ) نوعا در حکم زوجه می باشد ، از حقوق زوجه که در قانون مدنی مقرر شده است برخوردار خواهد بود که ارث بردن ، یکی از آنها می باشد .

به عبارت دیگر ، در شرایطی که زن و شوهر با طلاق رجعی از هم جدا شده باشند و شوهر در طول مدت عده طلاق رجعی ( سه طهر پس از طلاق ) فوت کرده باشد ، زن می تواند از ارث وی برخوردار باشد . لکن در صورتی که طلاق از نوع طلاق بائن باشد و یا اینکه فوت مرد پس از سپری شدن عده طلاق زن رخ داده باشد ، دریافت سهم الارث زن پس از طلاق منتفی خواهد بود . برچسب ها: ارث بردن ، زن ، بعد از طلاق

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ارث بردن زن بعد از طلاق زن بعد از طلاق قانون مدنی پس از طلاق بر اساس زن از شوهر سهم الارث طلاق رجعی ارث زن زن و شوهر عده طلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران، گفت: کودک یا نوجوانی که بخش عمده‌ای از تربیتش در بستر نهاد خانواده رخ می‌دهد پس از وقوع طلاق، از این نعمت بی‌بهره می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در همین راستا، اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» را از تکالیف دولت می‌داند.

وی با بیان اینکه کودکان طلاق به دلیل حق قانونی والدین برای ملاقات با فرزند، به جهت اختلاف‌ها و تعارض بین والدین در معرض آسیب قرار دارند، بیان داشت: این دسته از والدین مجبور به ملاقات و تبادل فرزند خود در مراکز انتظامی بوده‌اند که فضای کلانتری‌ها با توجه به حضور متهمان و مجرمان و وجود انواع آسیب‌های اجتماعی، محل مناسبی برای این ملاقات و نظم بخشی به روابط زوجین پس از طلاق نیست. 

وی در این رابطه گفت: در همین راستا تعداد ۱۸ مرکز مهر خانواده جهت ملاقات فرزندان در تهران راه‌اندازی و مشغول به فعالیت هستند که در مجموع در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات بین فرزندان طلاق با والدین در این مراکز انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • زن جوان شوهر سابقش را کشت
  • بازگشت سعید صادقی از بیماری
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند
  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • رجاییان: عده‌ای در جایگاه ویژه پرسپولیس را تشویق کردند/ بردن استقلال و پرسپولیس خیلی کیف دارد+فیلم
  • صعود هوادار با بردن مس سونگون
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است