Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@12:12:18 GMT

نوع شدید کووید ۱۹ مغز بازماندگان را تا ۲۰ سال پیر می کند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۶۳۵۲

نوع شدید کووید ۱۹ مغز بازماندگان را تا ۲۰ سال پیر می کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اثرات ناشی از کووید ۱۹ هنوز پس از گذشت بیش از شش ماه از بیماری حاد قابل تشخیص است و بهبودی در بهترین حالت تدریجی است.

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کووید ۱۹ می‌تواند باعث مشکلات پایدار شناختی و سلامت روان شود، به طوری که بیماران بهبودیافته علائمی از جمله خستگی، مه مغزی، مشکل در یادآوری کلمات، اختلالات خواب، اضطراب و حتی اختلال استرس پس از سانحه را ماه‌ها پس از آن گزارش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج مطالعه محققان کمبریج نشان داد که حدود یک نفر از هر هفت نفری که مورد بررسی قرار گرفتند، ۱۲ هفته پس از مثبت شدن تست کووید ۱۹ شأن، علائمی شامل مشکلات شناختی را گزارش کردند.

در حالی که حتی موارد خفیف می‌تواند منجر به علائم شناختی پایدار شود، بین یک سوم تا سه چهارم بیماران بستری در بیمارستان گزارش می‌دهند که هنوز سه تا شش ماه بعد، از علائم شناختی رنج می‌برند.

برای بررسی جزئیات بیشتر این ارتباط، محققان داده‌های ۴۶ فردی را که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان به خاطر کووید ۱۹ بستری شدند، تجزیه و تحلیل کردند.

این افراد به طور متوسط شش ماه پس از بیماری حاد خود از جنبه‌های مختلف توانایی‌های ذهنی مانند حافظه، توجه و استدلال ارزیابی شدند، تحت آزمایش‌های شناختی کامپیوتری دقیق قرار گرفتند و مقیاس‌های سنجش اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌های آنها با گروه‌های کنترل همسان مقایسه شد.

بازماندگان کووید ۱۹ نسبت به جمعیت کنترل همسان دقت کمتری داشتند و زمان‌های پاسخ شأن آهسته‌تر بود و این نقایص زمانی که بیماران شش ماه بعد مورد بررسی قرار گرفتند هنوز قابل تشخیص بود. این اثرات برای کسانی که به تهویه مکانیکی نیاز داشتند بیشتر بود.

با مقایسه بیماران با ۶۶,۰۰۸ نفر از افراد عمومی، محققان تخمین می‌زنند که میزان زوال شناختی به طور متوسط مشابه با افزایش ۲۰ سال سن، بین ۵۰ تا ۷۰ سال است و این معادل از دست دادن ۱۰ نمره IQ است.

در حالی که اکنون به خوبی ثابت شده است افرادی که از بیماری شدید کووید ۱۹ بهبود یافته اند، می‌توانند طیف گسترده‌ای از علائم سلامت روان نظیر افسردگی، اضطراب، استرس پس از سانحه، انگیزه پایین، خستگی، خلق و خوی پایین و خواب آشفته داشته باشند، تیم تحقیق دریافتند که شدت بیماری حاد در پیش‌بینی نقص‌های شناختی بهترین راه است.

نمرات و زمان واکنش بیماران با گذشت زمان شروع به بهبود کرد، اما محققان می‌گویند که هر گونه بهبودی در قوای شناختی در بهترین حالت تدریجی بوده و احتمالاً تحت تأثیر تعدادی از عوامل از جمله شدت بیماری و تأثیرات عصبی یا روانی آن قرار می‌گیرد.

کد خبر 5485849

منبع: مهر

کلیدواژه: کووید 19 ویروس کرونا مغز واکسن کرونا هفته سلامت ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مامایی آمار کرونا بهرام عین اللهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکسن کووید 19 واکسیناسیون رژیم غذایی چاقی پرستار ورزش کووید ۱۹ شش ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است