Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- وزیر امور خارجه لهستان با بیان اینکه نمایشگاه عکس کودکان لهستانی تنها برای زنده نگه داشتن خاطره آن اتفاقات نیست، گفت: آنچه به همان اندازه اهمیت دارد این است که تاریخچه‌ای گسترده‌تر از آن نشان داده شود. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، زبیگو رائو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس کودکان لهستانی با عنوان «در مسیر باد»، ضمن خوشامدگویی حضار به «نمایشگاه به سوی امید» اظهار داشت: این نمایشگاه بازگو کننده داستان ادیسه 120 هزار لهستانی است که در طول جنگ جهانی دوم به ایران آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: این داستان هم در ایران و هم در دل بستر لهستان به خوبی شناخته شده است مورد دیگری که به خوبی در خاطره‌ها باقی مانده است کمک‌های سخاوتمندانه ایرانیان است که جان هزاران لهستانی را نجات داد، لهستانی‌هایی که پس از دو سال در اردوگاه‌های کار اجباری شوروی از نظر جسمی خسته شده بودند.

 وزیر امور خارجه لهستان با بیان اینکه این نمایشگاه تنها برای زنده نگه داشتن خاطره آن اتفاقات نیست، گفت: آنچه به همان اندازه اهمیت دارد این است که تاریخچه‌ای گسترده‌تر از آن نشان داده شود، روایت‌های موجود در مورد جنگ جهانی دوم اغلب به نشان دادن تصویری از دو اردوگاه به ویژه متحدین و متفقین که علیه علیه یکدیگر می‌جنگیدند محدود می‌شود.

رائو ادامه داد: این موضوع این واقعیت مهم را نادیده می‌گیرد که هیتلر در طول دو سال اول با استالین متحد بود و جنگ جهانی دوم با تهاجم مشترک آلمان و شوروی به لهستان آغاز شد.

 وی تصریح کرد: این اشغالگران شوروی بودند که میلیون‌ها لهستانی را به سیبری و آسیای مرکزی تبعید کردند جایی که ده‌ها هزار نفر بر اثر گرسنگی و شرایط زندگی غیر انسانی جان خود را از دست دادند.

 وزیر امور خارجه لهستان با اشاره به پس از حمله آلمان نازی به متحد خود شوروی در سال 1941، اظهار داشت: بازماندگان لهستانی از اردوگاه‌های کار اجباری آزاد شدند تا لشکرهای نظامی تشکیل دهد و در کنار ارتش شوروی بجنگد، اما آموزش نظامی آنها به دلیل کمبود شدید غذا، دارو و لباس باید متوقف می‌شد.

تحولات اوکراین| حمله رنگی به سفیر روسیه در لهستان / پوتین: مسکو در حال دفاع از میهن استرئیسی: ایران و لهستان از ظرفیت‌های مختلفی برای گسترش روابط برخوردارندتاکید قالیباف بر توسعه روابط پارلمانی و ارتقای همکاری‌های ایران و لهستان

رائو افزود: ژنرال ولادیسف آندرس فرماندهی ارتش لهستان را برعهده داشت چاره‌ای نداشت جز این که مردمش را به ایران بفرستد و بعدها به نیروهای متفقین در خاورمیانه بپیوندند این تخلیه نیرو در ماه‌های آوریل و اوت سال 1942 صورت گرفت و در کل حدود 120 هزار نفر وارد ایران شدند و این تعداد شامل 20 هزار کودک می‌شد.

 وی خاطرنشان کرد: بخش اصلی این نمایشگاه حاوی اطلاعاتی اجمالی درباره زندگی لهستانی‌ها در ایران است، در تهران یک مرکز مطالعه فارسی توسط استادان دانشگاه ‌های لوپو و ویلتیوس ایجاد شد قطعات موسیقی پیانو سازماندهی شد و مغازه‌ها و رستوران‌های لهستانی افتتاح شد و اصفهان به شهر کودکانه لهستانی معروف شد چرا که میزبان بیش از 2500 کودک لهستانی بود که اکثراً یتیم بودند اما توانستند به مدرسه بازگردند و با همسالان خود دوست شود و در جنبش پیشاهنگی که رو به رشد بود شرکت کنند.

وزیر امور خارجه لهستان  با بیان اینکه تا سال 1945 بیشتر لهستانی‌ها ایران را ترک کردند گفت: تنها تعداد کمی از آنها به خانه بازگشتند با پایان جنگ سربازان ژنرال آندرس از سوی کشورهای جماهیر شوروی دشمن محسوب می‌شدند و بنابراین مجدداً باید سرپناهی می‌یافتند و بیشتر آنها به استرالیا، کانادا، مکزیک، نیوزلند و بریتانیا رفتند.

رائو ادامه داد: امروز افتخار شرفیابی به حضور سفیران این کشورها را در جمع‌مان دارم این موقعیت مناسبی است تا ما دوباره بابت مهمان‌نوازی 80 سال پیش کشورهای شما نسبت به لهستانی‌ها صمیمانه قدردانی کنیم.

وی تصریح کرد: چند ده لهستانی تصمیم گرفتند در ایران بمانند آنها در اینجا خانه و زندگی درست کردند و خانواده تشکیل دادند، امروز مفتخر هستم که به برخی از نوادگان‌شان خوشامد بگویم،  اجازه دهید از آنها به خاطر گرامی داشتن میراث لهستانیشان و حفظ خاطره آن اتفاقات تشکر کنم وزیر لهستان با بیان اینکه حفظ خاطره تجربیات گذشته تشکر کنم.

 وزیر امور خارجه لهستان با اشاره به اینکه حفظ خاطرات تجربیات گذشته نیز اهمیت دارد، اظهار داشت: چرا که این خاطرات بازگو کننده جایگاه امروزی لهستان و چیزی است که لهستان از آن حمایت می‌کند،  این تجربه‌ها و نه  تعصبات، بر انتخاب‌ها و درک ما از زمان حال تاثیر گذار است.

 انتهای پیام/ 166/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزیر امور خارجه لهستان لهستانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» نوشته غزاله بزرگ زاده به زودی توسط نشر روزگار منتشر و در نماشیگاه کتاب تهران می‌شود. این رمان دارای داستان های فرعی از چند راوی در بازه های مختلف است.

شخصیت اصلی این رمان دختری است که حادثه‌ای کابوس‌ها ورنج‌های گذشته را برای او زنده می‌کند. دختری که سرگردان است برای رمزگشایی از گذشته و اتفاقاتی که رنگ و بویی تازه به خود گرفته‌اند، او را در مسیری تازه و چالشی قرار می‌دهند.شخصیت‌های فرعی خواسته و ناخواسته پایشان به زندگی کاراکتر اصلی داستان کشیده می شود و حتی گاه راوی داستان می‌شوند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

با بدنی لرزان و لک‌لک‌کنان جلو رفتم، تا رسیدم به آخرین قدمی که برای اولین‌بار پرهیبی تنها را دیدم. سرتاپا خیس عرق بودم. در حالی‌که عرق از چهره‌ام می‌چکید، با بدنی لرزان و کلهای که به سختی بر گردنم بند بود، به دور و بر نگاه کردم. همه‌جا را همان درختان کاج پهن و قطور، نارون و بید مجنون پر کرده بودند و شعله‌های مرتعش بر آنها سایه میانداختند. سرم را بالا گرفتم و شاخه‌های درهم تنیده‌ی درختان بالای سرم سقفی درست کرده بودند و از فضای خالی میانِ شاخه‌ها آسمان را دیدم که سیاه و صاف بود و چند ستاره که گویی به من چشمک میزدند.

کد خبر 6093871 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت
  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • تحولات اوکراین| سکوت کاخ سفید درباره نابودی ۶ موشک دوربرد
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • وزیر جهاد کشاورزی از غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو بازدید کرد
  • تعطیلی دانشگاه لهستانی به جرم فروش مدرک/ مدیران سیاسی و نظامی مشتریان مدرک تقلبی بودند
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت