Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرانی‌های اخیر اوضاع را بر مردم بیش از هر زمان و حتما بیش از زمان جنگ هشت‌ساله سخت کرده است تا جایی که مردم این روزها دغدغه نان دارند و حالا باید گفت تهیه یک لقمه نان و پنیر هم برای مردم آسان نیست اما علت چیست و دولت چه باید می‌کرد که انجام نداد؟

منصور حقیقت‌پور، نماینده اسبق مجلس و فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «دولت انگار خواسته که یک ماشینی را در جاده به حرکت درآورد و مسیری را طی کند اما پیش‌بینی اوضاع احوال جاده را نکرده و نمی‌دانسته چه‌قدر سوخت برای طی‌کردن مسیر لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بله قبول داریم که اقتصاد ما نیاز به جراحی کنونی داشت اما جراحی شرایطی دارد اول باید بیماری به دقت معلوم شود، وضعیت مریض چک شود، ضربان قلب، وضعیت ریه‌ها، تنفس، شرایط بیهوشی، ریکاوری قبل از جراحی و در نهایت همه این شرایط باید مورد تأیید پزشک جراح قرار گیرد تا در نهایت جراحی انجام شود.

بیشتر بخوانید:

انتقاد همتی از ناهماهنگی‌ها در حذف ارز ترجیحی: افرادی دولت را اداره می‌کنند که فاقد تجربه هستند

هشدار احمدی نژاد به مسئولان : سیلی که راه افتاده ، حاصل عملکرد خودتان است / با اطلاع می گویم آمریکا و روسیه می خواهند روی ایران معامله کنند + عکس

درست است که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی جمع می‌شد تا عده‌ای نتوانند بچاپند و ببرند اما دولت باید قبل از کنارگذاشتن ارز ترجیحی کالابرگ الکترونیک را آماده و تولید می‌کرد و حتی آن را شارژ می‌کرد و به همه مردم می‌داد و می‌گفت مثلا دو میلیون پول در این کارت هست اما تا زمانی که اعلام نکرده‌ایم نمی‌توانید برداشت کنید و توضیح می‌داد که پول در این کارت برای جبران گرانی اقلامی مانند مرغ، تخم‌مرغ، نان، ماکارونی و... است تا مردم قانع شوند. دولت هیچ کدام از این کارها را نکرد و ناگهان ارز ترجیحی را برداشت که خب طبیعی بود قیمت‌ها بالا برود و مردم دچار تشویش شوند».

او ادامه داد: «دولت به بازار هم که هیچ تسلطی ندارد و حرف‌هایی که از سوی دولتمردان زده می‌شود که اگر صحت داشته باشد، یعنی یک فاجعه در سطح کلان. اینکه می‌گویند سه میلیون تن آرد قاچاق می‌شود، برای نظام بد است. یعنی ما این‌قدر ناتوان شده‌ایم که سه میلیون تن آرد قاچاق می‌شود و نیروهای امنیتی هم کاری نمی‌کنند؟ نمی‌دانم واقعا این موضوع باید روشن شود. واقعا یعنی این‌قدر در و دروازه‌های کشور سوراخ شده است؟! و اگر چنین باشد ما شاهد مانور گسترده ناکارآمدی هستیم».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «دولت بد عمل کرد. اصل کار یعنی حذف ارز ترجیحی درست بود اما شیوه اجرایش خیلی بد بود و روا نیست بر دغدغه‌های معیشتی مردمی که همیشه برای کشور و نظام فداکاری کرده‌اند این قدر بار مضاعف افزوده شود. دولت شلخته عمل کرد و خسارت بر مردم و کشور وارد کرد».

حقیقت‌پور در پایان درباره احتمال به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات گفت: «اکنون یک فرصت مهم در اختیار ماست و اگر از دست برود و مذاکرات به نتیجه نرسد، برجام دیگر به طور کامل از دست می‌رود. چرا اکنون باید نفتمان را زیر قیمت بفروشیم؟ اتفاقا الان باید گران‌تر از قیمت واقعی هم بفروشیم زیرا باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین بحران انرژی در بسیاری از کشورها وجود دارد و اروپا به نفت و گاز ما نیاز دارد و ما می‌توانیم جایگزین روسیه برای اروپا شویم. ترکیب تیم مذاکره‌کننده هم که حرفه‌ای نیست. مذاکره انعطاف می‌خواهد و این طور نیست که مدام با آرمان‌گرایی مذاکره را ادامه دهیم. باید اقعیت‌ها را ببینیم و بر اساس آنها تصمیم‌گیری کنیم تا بیش از این به کشور و مردم زیان وارد نشود».

۲۱۷

کد خبر 1629625

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حذف ارز ترجیحی دولت سیزدهم ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه سال انتظار برای ارشاد مدیران

اگر گشت ارشاد مدیران شکل گرفته و موفق بوده است وضعیت فساد چگونه است که این حجم از فسادها به گوش مردم رسیده و نتیجه برخورد با مفسدان به چشم نمی‎آید؟ و همچنین چرا پاسخگویی به مردم به درستی صورت نمی‌گیرد که مردم هم احساس کنند مسئولان مدافع منافع آنان هستند و با مفسدان مقابله می‌کنند؟

به گزارش هم میهن، ابراهیم رئیسی، از ریاست قوه‌قضائیه به ریاست‌جمهوری (حوزه اجرایی کشور) آمد. از جمله مهمترین موضوعات در مناظرات انتخابات مبارزه با فساد بود که موجب بحث‎هایی بین عبدالناصر همتی و ابراهیم رئیسی شد. همان زمانی که تازه چندی از طرح و شروع بررسی پرونده اکبر طبری، از معاونان سابق رئیس قوه قضائیه گذشته بود و ابراهیم رئیسی در قامت رئیس قوه قضائیه آن را به‌عنوان برگ برنده‌ای در مقابله با فساد در اختیار داشت.

در همین اثنا او درباره گشت ارشاد به صراحت اعلام کرد: «ما معتقدیم فضای مجازی بهترین بستر است برای نظارت مردم بر دولتمردان. ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم. نه که بعدها خواهیم کرد بلکه در حال حاضر به آن عمل می‌شود. چرا برخوردهایی می‌شود؟ ما گشت ارشاد خواهیم داشت برای مدیران؛ «الناس علی دین ملوکهم» اگر دولتمردان خوب عمل کنند مردم خوب هستند. »

البته رئیسی چندی بعد اعلام کرد که «گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شد و به دستگاه‌های مختلف سرکشی می‌شود.» در این بین خبرگزاری فارس در گزارشی در حمایت از عملکرد دولت در این زمینه نوشته بود: «نگاهی به تصمیمات مدیران ارشد دولتی نشان می‌دهد در سه ماه گذشته، ۲۰ مدیر دولتی پس از ارزیابی عملکردشان از مجموعه دولت کنار گذاشته شدند. این تغییرات در سطح بالای مدیریتی دولت هم صورت گرفته است؛ که از آن میان می‌توان به پذیرش استعفای عبدالملکی وزیر سابق کار، یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش و برکناری سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲).»

در آذرماه سال گذشته هم رئیسی در یکی از جلسات هیئت‌دولت گفته بود: «دولت مردمی با عزمی که برای مقابله با هرگونه فساد دارد، در دوسال گذشته محور شناسایی، رسیدگی و برخورد با گلوگاه‌های فسادزا بوده و برخی از پرونده‌های فساد را نیز به دستگاه قضایی ارجاع داده و حال انتظار عمومی از قوه قضائیه رسیدگی به این پرونده‌هاست.»

حالا پس از ۳ سال از آن وعده و با وجود این اظهارنظرها هم محدودیت‌های فضای مجازی که رئیسی آن را بستری برای نظارت مردم بر دولتمردان عنوان کرده بود، به ستوه آورده و هم آن گشت ارشادی که از آن سخن گفته‌اند و آن تلاش برای مقابله با فساد که رئیسی ادعا کرده بود هم افکار عمومی را پاسخگو نبوده و «بوی بهبود ز اوضاع جهان (بخوانید مملکت در مسئله فساد)» شنیده نمی‎شود.

هرچند دولت سیزدهم برکناری چند مدیر رده میانی را به‌عنوان گشت ارشاد مسئولان به خورد رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی داد، اما فسادهای بزرگ مانند تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه، فساد ۳/۷میلیارد دلاری چای دبش و در آخر نیز تخلف مالی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی کاظم صدیقی و پسرانش که گویا در برخورد مومنانه با آن کسی دنبال شفاف‌سازی و اقناع افکار عمومی نرفت.

در چنین شرایطی و در سال آخر دولت موضوع عملکرد دولت در حوزه مقابله با فساد و گشت ارشاد مدیران که وعده‌ای از وعده‌های آن بود نیز گاهی در میانه مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم به‌عنوان یک مطالبه مطرح می‎شود.

چنانچه معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار روز سوم اردیبهشت در صحن علنی مجلس هم به این موضوع به عنوان یک مطالبه اشاره کرده است.

حالا این سوالات باقی است که اگر گشت ارشاد مدیران شکل گرفته و موفق بوده است وضعیت فساد چگونه است که این حجم از فسادها به گوش مردم رسیده و نتیجه برخورد با مفسدان به چشم نمی‎آید؟ و همچنین چرا پاسخگویی به مردم به درستی صورت نمی‌گیرد که مردم هم احساس کنند مسئولان مدافع منافع آنان هستند و با مفسدان مقابله می‌کنند؟

دیگر خبرها

  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است
  • مهاجرت فعال سیاسی و منتقد جنجالی ایرانی به کانادا؟
  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور
  • برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»
  • (ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند
  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • پشت پرده مقاومت رئیسی برای عزل وزیر اقتصاد /همین افاضات برای برکناری آقای وزیر کافی نیست؟
  • اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ تاکید رهبر انقلاب بر حال خوب کارگران/افتتاح «اومااویا» با حضور رئیسی
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی