Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، یکی از مشکلاتی که امروزه در شهرهای مختلف وجود دارد، مسئله زیست محیطی است که به دلیل نبود روش های صحیح جمع آوری و دفع زباله، تأمین آب آشامیدنی، شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب ها و...، موجب بروز مشکلات زیست محیطی مختلف در شهرها و در نتیجه به خطر انداختن سلامت شهروندان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسائل زیست محیطی و پرهزینه بودن روش ها و ابزار مقابله با آن، بهره گیری از مشارکت مردمی، مهمترین و تأثیرگذارترین راهکار در این زمینه می تواند باشد.

ساماندهی جمع‌آوری نخاله های ساختمانی به بخش خصوصی محول شود

دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس در اقلید اظهار داشت: نخاله‌ های ساختمانی که از آن با عناوین مختلفی همچون ضایعات ساختمانی، پسماندهای ساختمانی، زباله‌ های ساختمانی، زائده‌ های ساختمانی، دورریزهای ساختمانی و حتی طلای کثیف نیز یاد می‌ شود، زندگی شهری امروز را تحت‌ تأثیر قرار داده‌ اند.

مجید تقی خانی افزود: اگرچه این مواد که حاصل پروژه‌ های عمرانی یا عملیات ساخت‌ و ساز هستند، یک آلاینده زیست‌ محیطی به شمار می روند اما سال‌ ها است تولید ثروت از طریق مدیریت بازیافت نخاله‌ های ساختمانی، مورد توجه ویژه کارشناسان صنعت ساختمان و فعالان این حوزه است.

 

 مدیرعامل انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت اقلید با اشاره به اینکه موضوع بازیافت این ضایعات، همواره از دغدغه‌ های اساسی مدیران شهری و شهرداری‌ هاست، اظهار کرد: جلوگیری از آلودگی محیط شامل، بازیافت مصالح قابل‌ مصرف، هدایت صحیح مواد زائد به محل‌ های دفن و زیباسازی را می توان از جمله اهداف بازیافت نخاله‌ های ساختمانی دانست.

تقی خانی با بیان اینکه مسئله دفع نامناسب و نادرست نخاله های ساختمانی در سطح شهرستان اقلید از جمله مشکلاتی است که موجب نگرانی طبیعت دوستان این شهرستان شده، به پیگیری و جلسات مختلفی که با محوریت این موضوع برگزار شد، اشاره و بر لزوم معرفی مکانی مشخص و مناسب به مردم به منظور انباشت نخاله های ساختمانی و نصب تابلو در این مکان ها همچنین راهنمایی شهروندان تأکید کرد.

نخاله‌های ساختمانی به سایت انتقال یابد

مدیرعامل انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت اقلید با بیان اینکه جمع آوری نخاله های ساختمانی باید ساماندهی و به بخش خصوصی واگذار شود، ادامه داد: باید نخاله های موجود در اطراف شهر، با بسیح امکانات شهری، به سایت نخاله ساختمانی منتقل شود.

وی یادآور شد: شهرداری با انجام فراخوان عمومی، انعقاد قرارداد و واگذاری کار به افراد توانمند در انجام تخریب و انتقال نخاله های ساختمانی، می تواند به خوبی این مشکل را مدیریت کرده و کار را به بخش خصوصی واگذار کند و علاوه بر حل این معضل زیست محیطی، زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد برای چندین شهروند را فراهم آورد.

لزوم برخورد قضایی با متخلفان

تقی خانی بر لزوم مسؤولیت پذیری تک تک همشهریان در حفظ منابع و جلوگیری از معضلات زیست محیطی تأکید کرد و گفت: در صورت مدیریت این کار، باید با افراد متخلف که نخاله های ساختمانی را در هر نقطه از شهر تخلیه می کنند، برخورد کرده و درصورت تخلف به مراجع قضایی معرفی کرد.

تعیین مکان مشخص برای دفع نخاله‌های ساختمانی توسط شهرداری

در راستای پیگیری موضوع دفع نخاله های ساختمانی در شهر اقلید و بررسی مطالبات دوستداران طبیعت با سرپرست شهرداری این شهر نیز گفت و گو کردیم.

مجتبی افضلی اظهار داشت: یکی از معضلات زیست محیطی شهرها از جمله شهر اقلید، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مکان‌های غیرمجاز و در محل سکونت افراد یا همان حریم شهرها است که این موضوع شهرداری‌ها را با معضلات متعددی همچون سد معبر و به تبع آن بروز حوادث خطرناک مثل تصادف، آلودگی محیط زیست، مشکلات بهداشتی، شیوع بیماری و نازیبایی شهر روبرو می کند.

وی افزود: شهرداری اقلید به منظور پیشگیری از این مشکلات طبق قانون و بر اساس نقشه تفصیلی، مکانی را در خارج از محدوده شهر و در جاده منتهی به کارخانه قند اقلید (پایین دست کارخانه آسفالت شهرداری) برای تخلیه نخاله های ساختمانی در نظر گرفته است و همه شهروندانی که قصد انتقال نخاله های ساختمانی را دارند، باید به محل مذکور مراجعه کنند.

سرپرست شهرداری اقلید اظهار داشت: مجازات متخلفان از این تکلیف قانونی در ماده 688 قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است اما شهرداری همواره درخصوص شهروندانی که برای سهولت کار حین عملیات ساخت و ساز نخاله های ساختمانی را در نزدیک ترین محل تخلیه می کنند، بنا را بر بی اطلاعی آنها از موارد قانونی این تخلف گذاشته است.

افضلی گفت: با توجه به وجود امکان پیگرد قانونی متخلفان، در صورت محرز شدن هرگونه تعمد در تخلیه نخاله های ساختمانی، شهروندانی که مبادرت به تخلیه نخاله در محلی غیر از محل مشخص شده توسط شهرداری می کنند، به دادگستری معرفی می شوند.

سرپرست شهرداری اقلید به جلساتی که در خصوص ساماندهی وضعیت نخاله های ساختمانی با سمن های مختلف برگزار شده و مورد استقبال آن ها قرار گرفته است اشاره کرد و بیان داشت: شهرداری در نظر دارد امکانی برای شهروندان فراهم شود تا در حین ساخت و ساز، مصالح و نخاله های ساختمانی را درون ساختمان و پارکینگ نگهداری کنند و وقتی زمان انتقال آنها فرا رسید، از ظرفیت این انجمن‌ها جهت همکاری با شهرداری و همچنین آموزش شهروندان کمک گرفته شود تا پسماندها در محل مناسب تخلیه شود.

افضلی تصریح کرد: شهرداری آمادگی لازم برای صدور مجوز برای بخش خصوصی جهت فعالیت در این حوزه را داشته و از شرکت های حمل و نقل بار دعوت به همکاری می کند تا مدیریت جابجایی، تخلیه و دفع نخاله های ساختمانی به خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه همکاری شهروندان تأثیر زیادی در کاهش هزینه های پاکسازی و جمع‌آوری نخاله ها دارد، بیان کرد: از شهروندان تقاضا می شود در صورت مشاهده هرگونه تخلیه غیرقانونی نخاله و پسماندهای شهری در مناطق مسکونی، مراتب را به شهرداری اطلاع رسانی کنند.

به گزارش فارس، با اقدام درست شهرداری این شهر، مکان مناسبی برای تخلیه نخاله های ساختمانی درنظر گرفته شد و همکاری نکردن برخی شهروندان در بهره گیری از این مکان برای دفع این نخاله ها یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه است که نیاز به فرهنگ سازی، ارائه آموزش های لازم و ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد عواقب رعایت نکردن این موضوع در آلودگی محیط زیست و نازیبایی شهر، نصب تابلو برای معرفی مکان دفع نخاله های ساختمانی به مردم و اقداماتی از این قبیل دارد تا با در هر نقطه از شهر، شاهد صحنه های نازیبایی از آوار نخاله های ساختمانی نباشیم.

همچنین با توجه به پیگیری انجمن های مردم نهاد دوستدار طبیعت و اعلام همکاری شهرداری اقلید، می توان امیدوار بود اقدامات خوبی در زمینه ساماندهی جابجایی و دفع نخاله های ساختمانی با واگذاری این امر به بخش خصوصی صورت گیرد.

گزارش از: مرضیه یحیی‌پور

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: نخاله های ساختمانی دفع اصولی شهرداری اقلید تخلیه نخاله های ساختمانی دفع نخاله های ساختمانی نخاله های ساختمانی نخاله های ساختمانی نخاله های ساختمانی شهرداری اقلید بخش خصوصی زیست محیطی جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۷۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو تخلیه شد
  • جمع آوری افزون بر ۲ هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر
  • دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک
  • تخلیه بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو در پی تهدید به بمب‌گذاری
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس