Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، از جاده فریمان راهی شهرستان تربت جام، در مرز خراسان رضوی با کشور افغانستان شدیم، که هر چه از مشهد به مرزهای شرقی نزدیک تر می شدیم بیشتر طبیعت خشک و کویری و فرهنگ تلفیقی منطقه را احساس کرده و البته محرومیت ها با فاصله گرفتن از مرکز استان بیشتر به چشممان می آمد.

برای رسیدن به روستای بزد، از میدان ورودی شهر تربت جام ۱۶ کیلومتر را طی کرده و در مسیر سراغ زادگاه شهید دارایی را می گیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرقی نمی کند که از محلی ها چه بپرسیم، شهید دارایی یا روستای بزد، روستاییان آدرس را نشان می دهند، انگار این شهید اکنون به دارایی معنوی این منطقه نسبتا محروم تبدیل شده است.

روی در و دیوار روستا، تصاویر شهدای مقاومت و سردار شهید سلیمانی چشم نوازی می کند، پرسان پرسان به منزل شهید می رسیم که مزین به تصاویر شهید و کلام سردار سلیمانی است؛ "ما ملت امام حسینیم".

مهاجرت برای کسب علم

خانواده شهید به استقبالمان می آیند، اما ظاهرا تعداد برادران شهید زیاد است و همین مساله ما را کمی گیج می کند، شهید دارایی فرزند آخر خانواده ای پرجمعیت است، پدر خانواده از ۲ همسر خود ۱۲ فرزند دارد که این شهید بزرگوار آخرین و دوازدهمین فرزند آنان است.

پدر شهید سال ۹۵ به رحمت خدا رفته است، در خانه ای روستایی و ساده پای صحبت مادر ۶۵ ساله شهید می نشینیم؛ می گوید "محمدصادق" برخلاف دیگر فرزندان اهل درس و تحصیل بود و پس از دوره راهنمایی به مدت ۵ سال برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه صالح آباد در فاصله ۹۰ کیلومتری زادگاه خود رفت.

مریم پورالله دادی ادامه می دهد: شهید دارایی برای تکمیل تحصیل به مشهد مهاجرت کرد که تا زمان شهادت در این کلانشهر زندگی می کرد.

کوچکترین فرزند، پسر"کلان" خانواده بود

مادر شهید درباره کوچکترین فرزند خانواده می گوید: محمدصادق، به واسطه سرزدن و دستگیری از من و خانواده انگار فرزند "کلان" و بزرگ خانواده بود، آنچنان که برای ۲ برادر بزرگ خود نیز در مشهد شغلی دست و پا کرده بود.

وی می افزاید: ما از خدمات و کمک های او به مستضعفان در مشهد خبر نداشتیم و بعد از شهادت متوجه شدیم که او در مشهد دست در چه کارهای خیری داشته است.

مادر شهید ادامه می دهد: شامگاه ۱۶ فروردین بود که از زخمی شدن و چاقو خوردن محمدصادق خبردار شدیم، همان شب خانواده همسرش سراسیمه به دنبال من آمدند که محمدصادق گفته از روستا به مشهد بیایید.

وی می افزاید: به ما اجازه ملاقات با او در بیمارستان مشهد را ندادند اما وی آن شب سالم بود که حتی از طریق یک فیلم دیدیم که دست تکان داده است، اما فردای روزی که شهید عمل جراحی انجام داد و به بیمارستان رضوی منتقل شد، فرزندم به شهادت رسید.

دامادی مثل پسر

پدر همسر شهید دارایی نیز درباره اخلاق حسنه دامادش می گوید: هر چه از شخصیت وی بگویم کم گفته ام، این داماد مثل پسر من بود، هر زمان که به دیدار من می آمد دست من را می بوسید.

علی قاسمی در حالی که اشک می ریزد، می افزاید: من هفت فرزند دارم و این شهید هشت سال است که داماد خانواده ماست و از او ۲ نوه پسر و دختر دارم، داماد و دخترم در هنگام ازدواج سن کمی داشتند و الان ۲۵ ساله اند و با توجه به شرایط کنونی جامعه تازه در سن ازدواج قرار گرفته بودند.

وی با اشاره به درهم تنیدگی شیعه و سنی در این منطقه، می گوید: روستای ما هم اهل تسنن و هم اهل تشیع دارد که من خودم شیعه ام اما همسرم اهل سنت است، البته با هم نسبت خویشاوندی هم داریم و در مدت ۴۰ سال زندگی مشترکمان هیچگاه موضوع سنی و شیعه بودن در خانه ما مطرح نبوده است.

همزیستی با مادر زن اهل سنت

قاسمی ادامه می دهد: هر زمان به مشهد می رفتیم دامادم هر شب من و همسرم را ساعت ۲۳ به حرم امام رضا(ع) می برد تا از برنامه های مذهبی و معنوی حرم مطهر رضوی بهره مند شویم.

وی می گوید: همبستگی خوبی بین اهل سنت و شیعه این روستا وجود دارد، اینجا همه باهم فامیل هستند و در مراسم های یکدیگر شرکت می کنند که در تشییع جنازه شهید در روستا نیز اهل سنت حضور گسترده ای داشته و احترام زیادی به شهید گذاشتند.

برپایی شگفتانه جشن تولد برای کودک یتیم 

برادر شهید نیز با بیان اینکه پسرخاله های من اهل سنت هستند، می گوید: اینجا شیعه و سنی رابطه بسیار عمیقی با هم دارند که همین رابطه میان برادرم و آنها نیز جریان داشت.

حمید دارایی در توصیف فعالیت های خیریه شهید می افزاید: وقتی به خانه شهید در مشهد می رفتیم می دیدیم او تا دیروقت به خانه نمی آید، ما اطلاع نداشتیم که او روزها در پی بررسی مشکلات نیازمندان حاشیه شهر بود و مثلا اگر خانواده ای به یخچال نیاز داشت تلاش می کرد در همان روز یک یخچال برای آنها فراهم کرده و برایشان بفرستد.

وی می گوید: چندی پیش بر سر مزار او بودیم که حضور خانمی بی سرپرست به همراه کودکان یتیم توجه ما را به خود جلب کرد، متوجه شدیم برادرم برای این کودکان که از نعمت پدر محروم بودند در مسجد محل جشن تولد گرفته است تا آن کودک یتیم را خوشحال کند، حالا با گذشت زمان از شهادت برادرم، ما کم کم از اقدامات خیر او آگاه می شویم.

ساخت یادمان شهید دارایی در زادگاه

رییس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان تربت جام که برای راه اندازی یادمان شهید دارایی به روستای بزد آمده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قرار است در گلزار شهدای روستا، یادمانی برای شهید حجت الاسلام محمدصادق دارایی ساخته شود.

نصرالله مهدوی افزود: متولی ساخت این یادمان خانواده شهید و دهیاری روستا هستند.

وی گفت: شهرستان تربت جام ۶۳۲ شهید داده است که ۱۱۰ نفر آنان از برادران اهل سنت هستند، البته روستای بزد، که در منطقه "بالاجام" واقع است، مانند دیگر روستاهای این منطقه تعداد زیادی شهید داده است.

شهیدان سنی و شیعه در کنار هم در آرامستان روستای بِزد

دهیار روستای بزد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا با هزار و ۸۰ خانوار و حدود چهار هزار نفر جمعیت، در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر تربت جام قرار دارد.

جعفر صالحی افزود: این روستا تلفیقی است و یک چهارم جمعیت آن اهل سنت هستند، بزد ۲۳ شهید برای حفظ تمامیت ارضی و آرمانهای انقلاب اسلامی تقدیم کرده است که از آن میان ۱۶ شهید در آرمستان روستا دفن هستند که ۲ نفر از این شهدای گرانقدر اهل سنت هستند.

صالحی گفت: روستای بزد ۲ مسجد خاتم الانبیا (ص) و الغدیر و یک حسینیه دارد؛ البته هر دو مسجد در حال تکمیل هستند، پیش تر مسجد اهل سنت روستا همین آرامستان روستا، یعنی مقبره و آرامگاه میرغیاث الدین، از بزرگان اهل سنت منطقه بود، اما حالا مسجد خاتم الانبیای اهل سنت جایگزین آن شده و البته بنا همچنان در حال تکمیل است.

دهیار روستا ادامه داد: ساخت یادمان شهید دارایی حداقل کاری بود که می توانستیم برای این شهید بزرگوار انجام دهیم، ضمن بازسازی گلزار شهدا، این یادمان با همکاری مردم تا روز چهلم شهید دارایی احداث خواهد شد.

نگاهی به حادثه تروریستی حرم رضوی

به گزارش ایرنا، یک تروریست تکفیری روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ماه در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم منور امام رضا(ع) با چاقو به سه روحانی حمله و آنان را به شدت مجروح کرد.

هر سه روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفته بودند از فعالان جهادی و فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد بودند.

به دنبال این اقدام تروریستی حجت‌الاسلام محمد اصلانی، که برادر ۲ شهید بود، در همان لحظات اولیه به شهادت رسید و ۲ مجروح حادثه حجج اسلام دارایی و پاکدامن پس از انتقال به بیمارستان تحت درمان قرار گرفته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که سرانجام حجت الاسلام دارایی نیز عصر هجدهم فروردین بر اثر جراحات و صدمات وارده به دیگر یار شهیدش پیوست.

پیکر ۲ شهید این حادثه تروریستی پس از تشییع با حضور گسترده اقشار مختلف مردم، در صحن جمهوری، در کنار شهدای انفجار تروریستی حرم مطهر رضوی در سال ۱۳۷۳ به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها تربت جام انقلاب اسلامی ایران شیعه امام رضا اهل سنت شهید قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تربت جام انقلاب اسلامی ایران شیعه تربت جام انقلاب اسلامی ایران شیعه امام رضا اهل سنت شهید قاسم سلیمانی اهل سنت هستند شهید دارایی تربت جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۷۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۱۶ اردیبهشت

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، ترمیم خط لوله آب شرب، اعلام خسارات سیلاب و اختصاص اعتبار برای ترمیم شبکه آب، بخشی از عناوین این خبر‌ها است.   ترمیم خط لوله آب شرب روستایی در بخش رخ تربت حیدریه   خط لوله آب شرب روستای اسدآباد بخش رخ تربت حیدریه که بر اثر باران شدید و سیل، از منبع اصلی شکسته بود، با تلاش پرسنل آبفای شهر رباط سنگ ترمیم شد.   سرپرست بخشداری جلگه رخ گفت: اکیپ‌های اجرایی و عوامل فنی آبفای رباط سنگ پس از اخذ گزارش شکسته شدن خط انتقال آب شرب روستا، بلافاصله با امکانات لازم در محل حضور یافتند و اقدامات فنی برای ترمیم و مرمت خط لوله آبرسانی روستا را انجام دادند.   رسول بابایی افزود: طی این عملیات جهادی محل آسیب‌دیده خط انتقال آب که به طول ۲۴ متر قطع شده بود، در مدت زمان کوتاهی تعویض و مرمت و آب آشامیدنی ۳۰۰ خانوار روستای اسدآباد با جمعیت بیش از هزار نفر، وصل شد و وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت.   بررسی میزان خسارات سیلاب در شهرستان فیروزه   جلسه مدیریت بحران شهرستان فیروزه با هدف بررسی میزان خسارات وارده بر اثر سیلاب برگزار شد.    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، فرماندار فیروزه با اشاره به خسارت ۱۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی به ویژه در روستا‌های سلیمانی، قالیباف و وزیریه، گفت: سیلاب در حوزه دامداری خسارتی نداشته، اما حدود ۲۰ تن آذوقه دام در روستای قالیباف از بین رفته است.   مهدی باغیشنی با بیان اینکه در حوزه‌های زیرساختی برق خساراتی وارد شده، اما ارائه خدمات برق با تعویض تیر برق، برقرار است، افزود: در حوزه راه نیز مشکلی وجود ندارد و بسته بودن محور‌ها به دلیل ورود گل و لای و آب به سطح جاده‌ها بوده که با تلاش مجموعه راهداری پاکسازی شده است.   اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تعویض شبکه فرسوده آب شرب در خواف    ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل حقوق دولتی، برای تعویض شبکه فرسوده آب شرب در شهر‌ها و روستا‌های شهرستان خواف اختصاص یافت.   مهدی عباسپور فرماندار شهرستان خواف گفت: این اعتبار با پیگیری مکرر و با توجه به فرسودگی شبکه آب شرب در برخی از نقاط شهری و روستایی شهرستان خواف که موجب هدر رفت آب می‌شود، تخصیص یافت.

دیگر خبرها

  • سفر بهاری به روستای ازغد طرقبه از لنز دوربین شهروندخبرنگار
  • خوابگردهایی که مزدوری پیشه کردند
  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • برگزاری رویداد «شهید اصلانی» در چهارمحال و بختیاری
  • شهادت نوزاد نجات یافته از شکم مادر شهید + فیلم
  • جنایت زندان دوله‌تو + تصاویر | خود مشاهده کردم که آنان را جلوی کاروان‌های عروسی سر می‌بریدند...
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۱۶ اردیبهشت
  • سی و ششمین یادواره شهدای روستای ارکان برگزار شد+فیلم
  • عرض ارادت اهالی شعر و ادب به محضر امام صادق(ع) در مشهد مقدس