Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@15:56:53 GMT

۸۳۱ بیمار مبتلا به تالاسمی خراسان رضوی شناسایی شدند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۸۳۳۶

۸۳۱ بیمار مبتلا به تالاسمی خراسان رضوی شناسایی شدند

گروه استان‌ها ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر آمار کل بیماران تالاسمی که در کلینیک سرور پرونده دارند۸۳۱ نفر است که از این بین ۳۷ نفر از بیماران افغانستانی هستند. - اخبار استانها -

 زهرا بدیعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با اشاره به اینکه طیف سنی بیماران از حدود 6 ماهگی تا بالاتر از 50 سالگی است، اظهارداشت: میانگین سنی بیماران بالاتر از 30 سال  است که به واسطه تهیه خون سالم و همچنین تنوع داروهای آهن زدای موجود و فراهم شدن فرمه ای خوراکی این داروها نسبت به سال های قبل بهبود قابل ملاحظه ای را شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته 4 بیمار جدید مبتلا به بتا تالاسمی شناسایی شدند که نسبت به سال‌های اخیر تغییر خاصی نکرده است و در مجموع نرخ پایینی هستند،گفت: عمده موارد جدید مربوط به کسانی هست که مراحل عقد محضری را انجام نداده اند ( فقط عقد شرعی انجام داده اند ) و لذا توسط سیستم بهداشتی به عنوان زوج شناسایی نمی‌شوند و یک تعداد هم مربوط به مهاجرین است .

فیلم| جان باختن 540 بیمار تالاسمی از ابتدای تحریم‌هاسازمان غذا و دارو: تمام تلاش خود را برای تولید و واردات داروی بیماران تالاسمی به کار گرفته‌ایمواردات فوریتی داروی بیماران تالاسمی/ 70 درصد تالاسمی‌ها داروی ایرانی مصرف می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی تالاسمی " همکاری با جامعه جهان، به عنوان جزئی از کل به منظور ارتقای آگاهی تالاسمی" است و در کلینیک سرور نیز  امکانات موجود شامل کلینیک روزانه، واحد ترتنسفوزیون، واحد دندانپزشکی با حضور تخصص‌های مختلف، کلینیک آموزش مراقبت از خود، واحد فیزیوتراپی، بانک خون فعال است؛ باوجود همه امکاناتی که توسط سیستم بهداشت و درمان و همچنین خیرین فراهم شده است ولی از جمله مشکلات بیماران و خانواده‌ها پراکندگی خدمات مورد نیاز در واحدهای مختلف از جمله عدم وجود متخصص قلب؛ متخصص غدد درون ریز و متخصص زنان؛ عدم وجود آزمایشگاه تخصصی و همچنین سونوگرافی و رادیولوژی در مجموعه کلینیک سرور است. 

بدیعی با بیان اینکه از نظر تامین داروهای مورد نیاز هر چند که بواسطه شرایط تحریم گاهی دچار نوساناتی در دسترسی به داروها نظیر بقیه مراکز کشور هستیم اما در مجموع مشکل عمده و خاصی خوشبختانه وجود نداشته است، ابراز کرد: زوج‌هایی که نیاز به مشاوره در این زمینه دارند می‌توانند به مراکز بهداشتی سطح شهر مراجعه کنند؛ همچنین مرکز هموفیلی – تالاسمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (کلینیک سرور) واقع در خیابان 17 شهریور شمالی 8  در شیفت صبح روزهای هفته در خدمت مراجعین است.

وی با بیان اینکه علاوه بر خدمات معمول در طی سال گذشته برای افراد بالای 18 سال دو نوبت واکسن کرونا به 250 نفر  و  واکسن انفلونزا به  200 نفر از  بیماران مبتلا به تالاسمی تزریق شده است،افزود: بیماری تالاسمی که انواع مختلفی دارد به علت کاهش تولید زنجیره های گلوبینی که در ساختمان هموگلوبین شرکت دارند بروز می‌کند؛ این بیماری‌ها ارثی هستند و ژن بیماری‌زا را فرد از پدر یا مادر  یا هر دو به ارث می برد.

فوق تخصص هماتولوژی، انکولوژی کودکان خاطرنشان کرد:خوشبختانه با انجام غربالگری افراد در زمان ازدواج  و تشخیص قبل از تولد برای زوجین مینور تعداد موالید جدید طی سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.مرحله اول تشخیص قبل از تولد شامل بررسی نوع اختلال ژن در هر یک از زوجین که بهتر است حتما قبل از حامله شدن خانم انجام شود؛ مرحله دوم تشخیص قبل از تولد در زمان باردار شدن است که در فاصله هفته 10 تا 16 حاملگی معمولا نمونه برداری از پرزهای جفتی انجام می‌شود و بعد از بررسی ژنتیک روی این نمونه در صورتی که جنین مبتلا به تالاسمی ماژور باشد اجازه سقط قانونی داده می‌شود .

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کلینیک سرور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۸۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ایام هفته سلامت غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم برای گروه‌های سنی هدف در پایگاه‌های سلامت و مراکز و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.
 بابک اقبالی گفت: در هفته سلامت برنامه ویژه‌ای در بحث مراقبت‌های قلبی با اندازه‌گیری قند، وزن، فشارخون و انجام آزمایش قند خون و چربی داریم و این برنامه در طول این هفته اجرا می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، از میان افراد بالای ۳۰ سال مراجعه کننده ۳۰ درصد مبتلا به فشار خون (از هر ۳ نفر یک نفر)، ۱۳ درصد مبتلا به دیابت (از هر ۷ نفر یک نفر) هستند و اگر این افراد به موقع تشخیص داده شوند تحت درمان به‌‎موقع نیز قرار می‌گیرند و از عوارض جانبی بعدی به‌دور خواهند بود.

وی گفت: برنامه دیگر این دانشگاه، آموزش به افرادی است که تحت درمان قرار ندارند و مهمترین موضوع در خصوص عدم افزایش وزن است تا با مشکلات و سکته‌های قلبی مواجه نشوند. همچنین به افراد آموزش شیوه زندگی سالم، تحرک بدنی مطلوب و تغذیه سالم داده می‌شود و به تمام مراجعه کنندگان به ۳۰ دقیقه ورزش سبک و ۷ هزار گام پیاده‌روی توصیه می‌شود.

اقبالی با تأکید بر اینکه در هفته سلامت بحث غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم و برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ سال، بالای ۳۰ سال و ۳۰ تا ۶۰ سال انجام می‌شود، افزود: همچنین در این هفته و در طول ایام سال بر غربالگری تیروئید در ۳ تا ۵ روزگی تأکید داریم و در همین راستا و با گرفتن چند قطره خون از کف پای افراد مبتلا به بیماری‌‎های متابولیک و فیتلکونوری شناسایی می‌شوند و در مواردی که به‌‎موقع شناسایی شوند از عقب ماندگی ذهنی و جسمی جلوگیری می‌شود، به همین منظور ۹۸ درصد نوزادان غربالگری شدند و از والدین ۲ درصد باقی مانده نیز درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • شناسایی و دستگیری سارق کامپیوتر خودرو‌ها در مشهد