Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@12:47:25 GMT

فلک الافلاک؛ میزبان شایسته اقوام ایران زمین

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۸۸۶۸

فلک الافلاک؛ میزبان شایسته اقوام ایران زمین

پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام به میزبانی خرم آباد و در قلعه فلک الافلاک روزهای پایانی خود را درحالی سپری می کند که قاب های زیبایی از وحدت اقوام مختلف ایرانی حاضر در این جشنواره به تصویر کشیده شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هنرهای آیینی و سنتی، موسیقی محلی، صنایع دستی، غذاهای محلی و هر آن چیزی که به فرهنگ، ریشه ها و اصالت های یک قوم دلالت دارد، می تواند برای به رخ کشیدن ریشه های تنومند آن فرهنگ، پر از جذابیت های بصری و مفهومی باشد؛ حالا تصور کنید جشنواره ای قرار است میزبان همه اقوام ایران زمین باشد تا هر قوم و هر استان تمام دستاوردهای فرهنگی و سنتی خود را برای معرفی، دیده شدن و ارتباط بیشتر به یکدیگر نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام در چهار بخش موسیقی و آیین‌های بومی و محلی، غذا‌های سنتی، صنایع دستی و سوغات همراه با نشست‌های تخصصی گردشگری  با حضور ۳۰ استان در خرم آباد یکی دو روز پیش آغاز به کار کرده و میزبان همه اقوام ایرانی است تا جلوه گاهی از فرهنگ و سنت ایرانی را به تصویر کشد.

اسکندر فلاحوند دبیر این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار دانا در لرستان اظهار داشت: پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مجموعه قلعه فلک الافلاک خرم آباد ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره ۳۰ استان شرکت کرده اند، افزود: این جشنواره در چند محور موسیقی، خوراکی و مواد غذایی، سوغات، صنایع دستی، تراش سنگها و بخش های تخصصی لرستان شناسی، برپا شده است. از دیگر بخش های این جشنواره، برپایی نمایشگاه فرصت سرمایه گذاری است که در مجموع بالغ بر ۳۵۰ نفر از سراسر کشور در این جشنواره حضور دارند.

فلاحوند افزود: تاکنون چهار دوره از جشنواره ملی فرهنگ اقوام برگزار شده که لرستان، میزبان پنجمین دوره است.

رنگین کمان فرهنگ ها

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در خصوص برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: فرهنگ اقوام ایران در واقع رنگین کمانی از فرهنگ هایی است که در دل این سرزمین قرار دارند.

وی افزود: هویت فرهنگی ایران با همین آیین ها و فرهنگ ها به همه دنیا معرفی می شود و با برگزاری چنین جشنواره هایی می توان با فرهنگ سایر شهرهای کشور آشنا شد.

استاندار لرستان تصریح کرد: برگزاری جشنواره ملی فرهنگ اقوام می تواند حس شادی و نشاط را در جامعه تزریق کند و علاوه بر این ظرفیت های مهم گردشگری برای دوستداران این حوزه معرفی خواهد شد.

توسعه گردشگری همراه با شور و نشاط جامعه

سید امین قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در حاشیه این جشنواره اظهار داشت: یکی از اهداف مهم این جشنواره، ایجاد شور و نشاط در جامعه است و این استان با دارا بودن طبیعت بکر و زیبا و ظرفیت های گردشگری در حوزه تاریخی و فرهنگی امروز میزبان پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام شده است.

وی افزود: شیوع کرونا سبب شده بود تا بسیاری از برنامه ها کنسل شود اما پس از دو سال، امروز شاهد برگزاری این جشنواره در استان هستیم.

اجرای موسیقی خاطره انگیز دایه دایه توسط محمد میرزاوندی در پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام 

 

پیوند شیرین اقتصاد با فرهنگ

شاید یکی از راه های توسعه گردشگری و جذب سرمایه گذاری در این راه از دل همین جشنواره ها بگذرد و با بازدید از این جشنواره، علاوه بر اینکه همزمان با فرهنگ و المان های سنتی اقوام مختلف ایرانی آشنا می شویم، با نگاهی تیزبینانه و اقتصادمحور، می توان به توسعه گردشگری با توجه به ظرفیت های فرهنگی سنتی هر استان نگاه ویژه ای داشت؛ مکان های بکر و کمتر دیده شده هر استان، صنایع دستی ویژه اقوام مختلف، موسیقی های محلی جای جای ایران، هر کدام دارای ظرفیت های بزرگی است که می توان با هوش اقتصادی از تک تک آنها به توسعه گردشگری در بستر فرهنگی رسید.

علاوه بر نگاه توسعه محور بر پایه گردشگری، دیدن المان های فرهنگی اقوام مختلف ایران زمین در یک نمایشگاه، با خود وحدتی به همراه دارد که شاید در کمتر جایی به توان یکجا همه این اصالت های فرهنگی ایران زمین را مشاهده و لمس کرد.  انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: توسعه گردشگری اقوام مختلف اقوام ایران صنایع دستی ایران زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۸۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان گفت: تمامی رویدادها و جشنواره‌های گردشگری باید با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود.

علیرضا شه بخش در پنجمین جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی که در جزینک برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد شور و نشاط اجتماعی یک اولویت و ضرورت است و ما از برگزاری این جشنواره‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: نباید در این امور صرفا به کمیت برگزاری توجه شود و نکته مهمتر کیفیت، نوع و اهداف این جشنواره‌هاست.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان تاکید کرد: ضرورت دارد تا پس از طرح ریزی یک‌ برنامه و رویداد گردشگری و اجرا در سطح محلی، در گام نخست نسبت به ثبت آن اقدام شود و در مرحله بعد باید برای اجرای با کیفیت تر، بروزتر و غنی‌تر این رویدادها در سطوح ملی و بین‌المللی گام برداشت و نباید در یک نقطه درجا زد.

وی خاطر نشان کرد: سیستان وبلوچستان ظرفیت‌های فوق العاده زیاد اما گمنامی دارد که با برگزاری رویدادهای مختلف می‌توان آیین‌ها، سنن و آداب و رسوم مردم این استان را به دنیا معرفی کنیم و لازمه تحقق عملی این مطالبه، طرح ریزی برای برگزاری جشنواره‌هایی با کیفیت ملی و بین‌المللی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی در شهرستان زهک
  • جشنواره‌های گردشگری با رویکرد ملی و بین‌المللی تدوین شود
  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین