Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@14:39:01 GMT

حامیان دولت روحانی و مسببان وضع موجود اشک تمساح نریزند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۸۹۱۴

حامیان دولت روحانی و مسببان وضع موجود اشک تمساح نریزند

به گزارش خبرنگار مهر، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، اظهار داشت: بزرگ‌ترین معضل اقتصادی کشور که کمر خانواده‌ها را خم و نفس کشیدن را برای جمعی از هموطنانمان سخت کرده، تورم و گرانی است.

دولت روحانی وابستگی غذایی کشور را افزایش داد

وی بیان کرد: اولین علت گرانی‌ها، میراث به جا مانده از دولت تدبیر و امید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت قبل با اتخاذ سیاست‌های ضدتولید باعث افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید شد و با رد سیاست خودکفایی، وابستگی غذایی کشور را افزایش و با اتخاذ راهبرد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ۲۵ کالای اساسی، بزرگ‌ترین ضربه را به امنیت غذایی، صنعت دام و طیور و کشاورزی محصولات کشاورزی وارد کرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت قبل به بهانه CFT و FATF، نظام طبیعی ورود و خروج ارز به کشور را مختل و با راه اندازی سامانه نیما به بهانه اطمینان از بازگشت ارز صادراتی، مبادله ارز را در انحصار بانک مرکزی درآورد و بیشترین ضربه را به صادرکنندگان و تولید کشور وارد کرد. همچنین دولت قبل با کم تحرکی در حوزه زیرساخت‌های نفت و انرژی، شدیدترین ناترازی انرژی را در کشور ایجاد کرد به نحوی که اصلی‌ترین مسئله بخش صنعت کشور، تأمین برق و گاز است.

زنگنه گفت: طی چند سال گذشته هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته است و لذا جریان اصلاحات و حامیان دولت تدبیر و امید خود مسببان وضع موجود بوده و نمی‌توانند در قامت دایه مهربان‌تر از مادر اشک تمساح بریزند.

وی عامل دوم گرانی و تورم را نظام پولی و بانکی معیوب کشور دانست و افزود: امروز نظام بانکی کشور بیشترین سهم را در افزایش نقدینگی ۵ هزار همتی داشته و این حجم نقدینگی به تنهایی باعث بیش از نیمی از تورم کشور شده است. تفکر فعلی حاکم بر بانک مرکزی و نظام پولی کشور، امتداد همان تفکر ۳ دهه پیش است.

عدم توجه به اقتصاد اسلامی باعث استمرار تورم شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقتصاد اسلامی و نظام پولی و مالی اسلامی در بین تیم اقتصادی دولت فعلی و روسای بانک مرکزی همچنان مورد توجه نیست و با این روند ما شاهد خلق پول و استمرار تورم خواهیم بود. ضمن ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، باید مراقب بود که تفکر آزادسازی و دادن یارانه نقدی، نسخه‌ای است که بیش از ۳ دهه در این کشور جاری بوده و جواب عکس داده است.

وی ادامه داد: ما شاهد عدم وجود و ارائه یک راهبرد و گفتمان دقیق اقتصادی از سوی دولت هستیم. این فقدان گفتمان راهبرد موجب‌ عدم ارائه برنامه دقیق از سوی دولت و در نتیجه غیرقابل پیش بینی بودن اقتصاد کشور برای تولیدکننده و مصرف کننده شده است و نه تولیدکننده می‌داند آینده چه خواهد شد تا برنامه ریزی کند و نه مصرف کننده می‌تواند مدیریتی بر معیشت خویش داشته باشد.

مدیریت اقتصادی کشور به کارآمدی نیاز دارد

زنگنه ادامه داد: عامل چهارم گرانی ضعف و ناکارآمدی برخی از بخش‌های اقتصادی کشور است. هیچ کس بر تدین، روحیه جهادی، پاکدستی و نیت خیر وزرا و تیم اقتصادی دولت شک و شبهه‌ای ندارد اما مدیریت اقتصادی کشور به جز اینها به کارآمدی، تخصص و تجربه نیز نیاز دارد. مجلس شورای اسلامی از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، حمایت از دولت را تکلیف خود دانسته، اما نباید استفاده نمایندگان مجلس از حقوق خود در تذکر، سوال و یا استیضاح را عده‌ای در داخل و خارج مجلس به تقابل این دو نهاد تعبیر کنند. مجلس با حفظ اصول شرعی و اخلاقی قطعا چنانچه وزیری را در بدنه دولت ناکارآمد تشخیص دهد، با هدف کمک به شخص رئیس جمهور انقلابی و رفع مشکلات معیشتی مردم، از ابزار قانونی خود در تذکر، سوال و حتی استیضاح استفاده خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر وزیری به هر دلیل نتواند انتظارات مردم و دولت را برآورده سازد و توان همراهی با دولت مردمی را نداشته باشد، تذکر و سوال از وی کمک به دولت است.

کد خبر 5486377 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: سامانه نیما بانک مرکزی محسن زنگنه صحن مجلس مجلس شورای اسلامی صحن مجلس ایران ارز ترجیحی جمهوری اسلامی ایران هیئت دولت رئیس جمهور یارانه محمد باقر قالیباف حسین امیرعبداللهیان سیدابراهیم رئیسی تهران ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی اقتصادی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۸۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی

حسن روحانی در دیدار دوره‌ای با معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.   به گزارش سایت حسن روحانی او در بخشی از اظهارات خود  از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند.   موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست.   اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در برنامه هفتم توسعه
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد