Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@20:06:56 GMT

بررسی جامع ویژگی های فرش دستباف بختیاری

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۹۳۹۲

بررسی جامع ویژگی های فرش دستباف بختیاری

خانواده فرش های دستباف بختیاری، طرفداران زیادی در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از مرزهای ایران دارد، چراکه این فرش ها به خوبی معرف فرهنگ و سبک زندگی مردمان غیور ایل قشقایی بوده و به نحوی اصالت این قوم شریف و اهالی سخت کوش را برای هر بیننده ای تداعی می کنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا به بررسی جامع ویژگی های فرش دستباف بختیاری به عنوان یکی از ارزشمندترین نمونه های فرش دستباف ایرانی بپردازیم، بنابراین با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاستگاه فرش دستباف بختیاری

خیلی از ما گمان می کنیم که تاریخچه فرش بختیاری تنها به ایل بختیاری می رسد، این در حالی است که تنها بخشی از تاریخچه این فرش را می توان در میان این ایل جست ولی بخش دیگری از آن را باید در بین شهرنشینان و روستاییان استان چهار محال و بختیاری پیدا کنیم.

هنر در استان چهار محال و بختیاری یکی از ویژگی های جدایی ناپذیر از زنان و دختران است و به همین جهت هم این استان تبدیل به یکی از نقاط سرآمد کشورمان در حوزه بافت انواع فرش های دستباف شده است.

یکی از شاخصه های منحصر به فرد زنان و دختران بختیاری در بافت انواع فرش، ذهنی بودن طرح و نقشه ی فرش برای آن ها است. به این معنا که آن ها هیچ نقشه و الگویی را در برابر خود نداشته و تنها به صورت ذهنی اقدام به طرح زدن روی فرش و بافت آن می کنند.

بنابراین شاید بتوان همین انتزاعی بودن طرح ها و نقشه های فرش دستباف بختیاری را یکی از دلایل محبوبیت بیش از حد آن دانست.

از سوی دیگر به دلیل ذهنی بودن الگوی فرش ها، کمتر می توان فرش هایی را با طرح و نقشه ی تکراری در میان فرش های دستباف بختیاری پیدا کرد.

جالب است که بدانیم همین موضوع، یکی از برجسته ترین ویژگی های فرش های دستباف بختیاری به شمار می رود.

ویژگی های فرش دستباف بختیاری در مناطق مختلف استان چهار محال و بختیاری شهرکرد:

فرش های دستباف این منطقه عموما دو پوده بوده، رنگ بندی های روشن دارند و در مدل های شکسته بافته می شوند.

چهل شتر (چالشتر):

فرش های این منطقه به جهت ظرافت بالا و طرح های چشم نواز، به نسبت سایر فرش های دستباف بختیاری، از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

فریدن:

فرش های منطقه فریدن معمولا درشت بافت هستند و برای کسانی که با فرش دستباف آشنایی دارند، به راحتی قابل تشخیص هستند.

استفاده از رنگ های شاد، نظیر صورتی، سبز و کرم در فرش های دستباف بختیاری که در فریدن بافته می شوند، رواج زیادی دارد.

سامان:

فرش های این منطقه از استان چهار محال و بختیاری هم مانند منطقه چالشتر، از لحاظ ظرافت، شاخص بوده و قیمت نسبتا بالایی دارند.

استفاده فراوان از رنگ های قرمز و قهوه ای هم از دیگر ویژگی های بارز فرش های این منطقه به شمار می رود.

رنگ در فرش دستباف بختیاری

یکی از ویژگی های خاص فرش های دستباف بختیاری، استفاده از رنگ های طبیعی برای الیاف آن ها است. البته این موضوع بیشتر در زمان گذشته وجود داشت و امروزه به واسطه روش های مختلف رنگرزی شیمیایی، متاسفانه این کار تا حد زیادی منسوخ شده است.

زنان بختیاری علاوه بر الهام گرفتن از شکل و طرح انواع گیاهانی که در اطراف خود می دیدند، عموما از رنگ خودِ گیاهان هم برای زیبایی فرش های خود بهره می گرفتند.

رنگ قرمز لاکی و سبزِ استفاده شده در قالی دستباف بختیاری، تفاوت آشکاری با رنگ های مشابه در دیگر نقاط کشورمان دارد. این رنگ ها جزو محبوب ترین رنگ های قالیبافان بختیاری بوده و در عموم فرش های دستباف این منطقه به چشم می خورد.

علاوه بر قرمز و سبز، رنگ های آبی روشن، آبی سیر، نارنجی و زرد نیز از محبوب ترین رنگ ها برای قالیبافان بختیاری است.

فرش دستباف بختیاری چه ابعادی دارد؟

شاید یکی از دلایلی که باعث شد فرش های دستباف بختیاری خیلی زود راه خود را به خارج از مرزهای کشور و خانه های مردم هنردوست در اقصی نقاط دنیا پیدا کنند، اندازه و ابعاد آن ها بود.

فرش های این منطقه عموما در اندازه های کوچک بافته می شوند.

فرش های دستباف بختیاری در اندازه ی سجاده ای با ابعاد ۱.۳۰ در ۲.۴۰ و یا در اندازه های بزرگتر و با ابعاد ۲.۵ در ۳.۴ بافته می شوند.

یکی از اتفاقات جالب توجه در رابطه با فرش دستباف بختیاری، وجود ابعاد مربعی شکل در بین انواع مختلف این فرش است. به این معنا که در برخی از مناطق، فرش را به شکل مربعی و با طول و عرض هم اندازه می بافند.

یکی دیگر از فرش هایی که در منطقه چهار محال و بختیاری زیاد بافته می شود، فرش های کناره هستند.

فرش های کناره ای که توسط قالیبافان بختیاری بافته می شود، اصولا پهن بوده و طول زیادی هم دارند.

فرش دستباف بختیاری را از کجا بخریم؟

برای خرید فرش دستباف بختیاری لازم است که حتما به فروشگاه های مجاز و مراکز عرضه‌ی معتبرترین فرش های دستباف مراجعه نمایید.

فروشگاه های معتبر و شناخته شده ای نظیر شهر فرش، با ارائه ضمانت قیمت یک ماهه و ضمانت کیفیت ۶۰ ماهه، در واقع این آسودگی خاطر را به شما می دهند که فرش های دستباف بختیاری را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت خریداری می کنید.

از طرفی می توانید هزینه فرش انتخابی خود را به صورت نقد و یا با شرایط متنوع اقساطی، پرداخت نمایید.

بررسی جامع ویژگی های فرش دستباف بختیاری علاوه بر این که جایگاه و ارزش این فرش ها را در فرهنگ و هنر مردمان ایران زمین روشن می نماید، باعث می شود که در هنگام انتخاب این فرش ها، مناسب ترین گزینه را متناسب با کاربرد، دکوراسیون و چیدمان فضا انتخاب نمایید.

بدون شک وجود عناصری نظیر فرش های دستباف بختیاری در هر فضایی می تواند غنا و اصالت چیدمان را تضمین کرده و هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر 1629509

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان چهار محال و بختیاری فرش های دستباف بختیاری فرش های این منطقه بافته می شوند رنگ ها فرش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۹۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • بهترین کپی ترید فارکس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ بررسی جامع
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • کشف و ضبط ۸۴۰ بسته نیم کیلویی چای قاچاق
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • کشف محموله چای قاچاق در چهارمحال وبختیاری
  • بررسی و رفع مشکلات ۱۷ طرح تولیدی و صنعتی چهارمحال و بختیاری