Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@20:46:46 GMT

آغاز حفاظت و مرمت اضطراری نقش‌برجسته «سراب بهرام»

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۰۶۷۰

آغاز حفاظت و مرمت اضطراری نقش‌برجسته «سراب بهرام»

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: طرح حفاظت و مرمت اضطراری نقش برجسته ساسانی «سراب بهرام» توسط متخصصان مرمت در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، حمید فدایی عنوان کرد: نقش برجسته سراب بهرام در شهرستان نورآباد ممسنی و در مجاورت روستای سراب بهرام یکی از آثار منحصر به فرد و شاخص هنر دوره ساسانی است که در کنار چشمه‌ای پر آب و منظری از طبیعت زیبا، صحنه بر تخت نشستن بهرام دوم را به تصویر کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فدایی افزود: حفاظت از این نقش برجسته مهم پس از درخواست مسئول محترم اداره میراث فرهنگی شهرستان نورآباد سرکار خانم مهندس خورشیدی و متعاقباً بازدیدی که در فروردین ماه امسال از وضعیت اثر بعمل آمد، برنامه ریزی و عملیات اجرایی از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر لزوم حفاظت از نقوش برجسته تاریخی افزود: استان پهناور فارس دارای بیشترین کتیبه‌ها و نقوش برجسته تاریخی است و ما این افتخار را داریم که در چند ساله گذشته با ظرفیتی که در زمینه کارشناسی و فنی حفاظت و مرمت در پایگاه به وجود آمده، علاوه بر انجام برنامه‌های حفاظت و مرمت در تخت جمشید و حرایم آن، در زمینه حفاظت و مرمت برخی از آثار صخره‌ای در پهنه استان نیز همکاری و مشارکت داریم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ضمن ابراز امیدواری به مشارکت نهادهای مرتبط در ساماندهی بهتر عرصه نقش برجسته سراب بهرام افزود: حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی مسئولیتی است همگانی و همانطور که در برنامه حاضر نهادهای متعددی همچون اداره میراث فرهنگی نورآباد، فرمانداری، شهرداری، بخشداری، مخابرات، دهیاری شهرستان ممسنی و پاسگاه انتظامی سراب بهرام همکاری داشتند، انتظار می‌رود این مشارکت در ساماندهی عرصه اثر و برکه و سراب کم نظیر در مجاورت نقش برجسته که همچون آینه‌ای ارزش‌های اثر را دو چندان نموده است، طراحی و انجام شود.

مصطفی رخشنده خو کارشناس ارشد حفاظت و مرمت و سرپرست کارگاه حفاظت و مرمت سراب بهرام نیز در خصوص مرمت این اثر گفت: از مهمترین مشکلات این نقش برجسته رشد گیاهان و درختچه‌ها بر روی صخره و کمی بالاتر از قاب پیشانی اثر بوده که فروپاشی بخش‌هایی از صخره را به دنبال داشته است و امکان پیشروی فرسایش به سمت نقش می‌رفت، بنابراین استحکام بخشی این قسمت از صخره و کنترل فرسایش آن در اولویت فعالیت گروه قرار گرفت.

رخشنده خو افزود: همچنین به موازات انجام استحکام بخشی‌های اضطراری، متخصصین در زمینه مطالعه، مستندنگاری و آسیب نگاری نقش برجسته اقدام کرده اند.

وی ادامه داد: آسیب نگاری‌ها بر روی تصاویر تخت تهیه شده از اثر انجام شده است و با توجه به شناسایی الگوهای فرسایش اثر، طرح اضطراری مرمت آماده شده که در این طرح اقداماتی همچون پاکسازی رسوبات خاکی و گیاهان از سطح اثر، اصلاح مداخلات سیمانی پیشین، پر کردن درزه‌ها و ریزترک ها در سطح اثر، تثبیت و استحکام بخشی پوسته‌ها و بخش‌های متورق سنگ و هدایت روان آب‌ها از پیشانی اثر به دو سمت نقش از مهمترین اقدامات این پروژه خواهد بود.

مسئول گروه حفاظت و مرمت افزود: مواد و روش‌های مورد استفاده در این پروژه در چارچوب شیوه‌ها و توجه به مبانی نوین علم حفاظت و مرمت سنگ بوده و تمامی اقدامات با رعایت کمترین مداخله و حفظ اصالت اثر در حال انجام است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید پایگاه میراث جهانی تخت جمشید حفاظت و مرمت سراب بهرام نقش برجسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۰۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی از کشف محل حفاری غیرمجاز در منزل شخصی واقع در شهرک شهید چمران(آخماقیه) تبریز خبر داد.

سرهنگ غلامرضا زینالی با اعلام این خبر گفت: محل حفاری غیرمجاز در منزل شخصی واقع در شهرک شهید چمران(آخماقیه) تبریز طی دریافت گزارش‌های مردمی توسط عوامل یگان‌ حفاظت کشف شد.

وی ادامه داد: طی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر انجام حفاری غیر مجاز در منزل شخصی و اخذ دستور مقام قضایی، عوامل یگان حفاظت با هماهنگی نیروی انتظامی تبریز طی بررسی محل مورد نظر، محل حفاری به عمق ۱۶ متر و دهانه‌ای به طول ۱۰ متر کشف کرده و مالک متورای این واحد مسکونی تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین طی این عملیات ابزارآلات حفاری غیرمجاز اعم از طناب، سیم‌ بکسل، موتور برق، دستگاه هواساز، و ماسک شیمیایی نیز کشف شده و برای انجام مراحل قانونی به مراجع‌ قضایی ارجاع داده شد.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی، وی خاطرنشان کرد: هم استانی‌های محترم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی، مراتب را با تماس شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور اطلاع دهند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی