Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@08:26:37 GMT

عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در دستور کار شهرداری

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۱۰۹۸

عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در دستور کار شهرداری

رضا علیزاده گفت: با توجه به ازدیاد سگ های ولگرد، شهرداری فهرج درصدد است طی انعقاد قرارداد با یک شرکت در مرکز استان طرح عقیم سازی سگ های بلاصاحب را اجرا نماید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا علیزاده رییس شورای شهر فهرج در گفتگو با راه آرمان؛ به اهم اقدامات شورای شهر و شهرداری اشاره و بیان کرد: از جمله اقداماتی که شهرداری و شورای شهر طی مدت زمان ۸ ماهه انجام داده روکش آسفالت بلوار قائم با هزینه ای قریب به ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: همچنین طی این مدت ساماندهی میدان شهیدان نوذری با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون انجام شده و در حال حاضر نیز ساماندهی میدان آزادی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰۰ ملیون هزینه در برداشته است.

علیزاده با اشاره به راه اندازی آب و لوله کشی گاز کارخانه آسفالت اضافه کرد: مشکل اصلی این کارخانه نداشتن وسایل نقلیه است که اگر وسایلی نظیر بنز و لدر داشته باشیم با 70 تن قیری که در اختیار داریم حداقل یک بلوار را میتوانیم آسفالت کنیم.

رییس شورای شهر فهرج در ادامه از تغییر جداول قدیمی مسیر میدان امام علی (ع) تا اداره پست خبر داد و اظهار کرد: سنگ های مربوط به این پروژه با هزینه ای بالغ بر ۵۳۰ میلیون تومان خریداری شده و در انبار موجود هستند.

وی همچنین به اقدامات صورت گرفته در راستای ساماندهی مسیر میدان توحید تا روستای نعیم آباد اشاره و بیان کرد: زیرسازی این مسیر با مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیون انجام شده که به محض تعمیر وسایل نقلیه فرسوده شهرداری اقدامات مربوط به آسفالت آن نیز انجام می شود.

علیزاده با بیان اینکه شورای شهر برای ساختمان پلیس راه فهرج – زاهدان مبلغی قریب به ۲۰۰ میلیون هزینه کرده است افزود: برای اولین بار در ایام نوروز سبد کالای ۲ میلیون تومانی که به نیروهای شهرداری اختصاص داده بودیم محقق شد.

رییس شورای شهر فهرج همچنین از رایزنی های صورت گرفته برای اختصاص قیر به شهرداری خبر داد و عنوان کرد: برای بافت های فرسوده جلساتی با مسئولان ذیربط انجام که به صورت واسطه ای ۳۵۰ و ۷۰۰ تن قیر درنظر گرفته شده است و در صورت محقق شدن این مقدار قیر اکثر کوچه و خیابان های شهر فهرج آسفالت می شوند.

وی همچنین با اشاره به پرداخت مبلغ ۷۰۰ میلیون تومانی به پیمانکار طرح پل بلوار شهدا گفت: شهرداری از سنوات قبل بالغ بر ۳ میلیارد روی دست ما بدهی گذاشته که اگر بخواهیم خوشبینانه در نظر بگیریم برای پرداخت بدهی ها، تعمیر وسایل و عمران و آبادانی مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

رییس شورای شهر خاطرنشان کرد: زمانی که ما ورود کردیم کل وسایل نقلیه خراب و فرسوده بودند که طی این ۸ ماه تعمیر دو اتوبوس، یک پژو، گریدر، لودر و ماشین آتش نشانی جمعا ۶۰۰ میلیون هزینه بدنبال داشته اند. 

علیزاده از قطع بودن بودجه پوششی فهرج بعنوان یکی از مشکلات شهرداری نام برد و بیان کرد: نزدیک ۲ سال بودجه پوششی فهرج بدلیل اینکه در دوره های قبل گزارش خودکفایی و درامدزایی کارخانه آسفالت به استان داده شده قطع میباشد و استاندار وقت اعلام کرده با توجه به این گزارش فهرج نیاز به بودجه پوششی ندارد و حتی میتواند به شهرستان های دیگر نیز کمک کند!

وی اضافه کرد: از روزهای اول شروع کار برای رفع این مشکل مکاتباتی با استانداری انجام داده ایم و نامه آن نیز به دفتر برنامه و بودجه ارسال شده و امیدواریم با مساعدت نماینده محترم بودجه پوششی شهرداری احیا شود.

رییس شورای شهر دلیل پیشرفت شهر ریگان به نسبت فهرج را سرانه جمعیتی آن عنوان کرد و گفت: شهرداری ریگان بر اساس جمعیت ۲۰ هزار نفری مبلغی بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دریافتی دارد اما شهرداری فهرج بر اساس سرانه جمعیتی ۶۸۰۰ نفری دریافتی آن ۲۵۰ میلیون است.

علیزاده جمعیت این شهر را بر اساس اعلام مرکز آمار ۱۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: از طریق نماینده و فرماندار پیگیر هستیم تا با مستنداتی که ارائه داده ایم آمار جمعیتی شهر فهرج تغییر کند.

وی در پایان پیرامون گلایه های مردمی از ازدیاد سگ های ولگرد در سطح این شهر گفت: شهرداری فهرج درصدد است با توجه به ازدیاد سگ های ولگرد قراردادی را با یک شرکت در مرکز استان انعقاد نماید تا طرح عقیم سازی سگ های بلاصاحب در این شهر اجرا شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رییس شورای شهر سگ های ولگرد بودجه پوششی شهر فهرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری

ایسنا/خراسان شمالی سگ های ولگرد همه جا هستند، کوچه، خیابان های حاشیه شهر و حتی در مرکز اصلی شهر هم سگ های ولگرد در حال پرسه زنی هستند.

با وجود اینکه ستاد اتلاف سگ های ولگرد در شهر بجنورد ایجاد و دستگاه های مختلف عضو این ستاد هستند اما همچنان این مشکل در شهر وجود دارد.

مدتی است که خبرهایی از افزایش بیماری هاری در میان جمعیت حیوانی(سگ‌ها) در خراسان شمالی شنیده می شود و بیم آن می رود که مبادا سگ هایی که در حال پرسه زنی در قسمت های مختلف شهر هستند به هاری مبتلا بوده و به انسان منتقل شود.

شناسایی ۱۵ کانون بیماری هاری در خراسان شمالی

دکتر حسن قاسمی فرد رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از شناسایی ۱۵ کانون بیماری هاری در میان سگ‌های صاحب‌دار این استان در سال گذشته خبر داد.

وی اظهار کرد: روند شیوع بیماری هاری در چند سال اخیر در میان سگ‌های استان رو به افزایش بوده، به‌طوری که سال ۱۴۰۱، ۱۴ کانون و سال گذشته ۱۵ کانون از این بیماری شناسایی شد. امسال نیز یک کانون از این بیماری شناسایی شد.

قاسمی فرد ادامه داد: با بررسی‌های انجام‌شده این بیماری در میان جمعیت گربه‌ها نیز روبه افزایش است به‌طوری که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، هیچ کانونی از بیماری هاری در میان جمعیت گربه در این استان دیده نشده بود، اما از سال ۱۴۰۰ تا آبان ماه سال گذشته شش کانون از این بیماری در میان گربه‌ها دیده شده است.

وی گفت: پنج کانون از این تعداد در شهرستان بجنورد و یک کانون نیز در شهرستان گرمه دیده شده است.

قاسمی فرد بیان کرد: یکی از عوامل شیوع بیماری هاری در میان سگ‌های صاحب‌دار در این استان سگ‌های ولگرد بود و تاثیر این بیماری از طریق سگ‌های ولگرد وجود دارد. ستاد «اتلاف سگ‌های ولگرد» باید نسبت به جمع‌آوری این سگ‌ها جدی‌تر وارد عمل شود.

وی با اشاره به اینکه در این استان ۲۴ هزار سگ صاحب‌دار وجود دارد، گفت: واکسیناسیون ۱۸ هزار و ۵۰۳ قلاده سگ پیش‌بینی سالانه در این استان است که سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۷۷ قلاده سگ واکسینه شدند.

این مقام مسئول گفت: هاری بیماری حاد ویروسی و یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است. اهمیت بیماری هم به‌دلیل میزان کشندگی بالاست.

مورد مثبتی از بیماری هاری در انسان مشاهده نشده است

هادی نیستانی کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که این ویروس در بزاق حیوان بیمار وجود دارد و در صورت تماس این بزاق از طریق گزش و یا خراش به انسان منتقل و سبب مرگ انسان می‌شود.

وی تاکید کرد: طی چند سال اخیر هیچ نمونه مثبتی از بیماری هاری در انسان در این استان مشاهده نشده است.

نیستانی با بیان اینکه منبع اصلی این بیماری سگ و گربه و حیواناتی همچون روباه و ... هستند، گفت: در صورت تماس بزاق حیوان هار با حیواناتی همچون گوسفند آن‌ها نیز بیمار می‌شوند و اگر بزاق این حیوانات به انسان منتقل شود، انسان نیز بیمار می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ۵۰۰۰ حیوان گزیدگی در این استان وجود داشته که ۹۰ درصد آن مربوط به سگ و مابقی مربوط به سایر حیوانات بوده است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در واقع اگر سگ و یا گربه مبتلا به بیماری هاری نباشد حالت تهاجمی ندارد بنابراین بیشتر حیوان گزیدگی از سوی سگ و گربه بر اثر اذیت و آزار انسان است.

عدم رسیدگی روستاییان به سگ‌ها علت اصلی پرسه زنی سگ‌های ولگرد در داخل شهرها

هادی قربانی رئیس سازمان پسماند خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: یکی از عوامل مهم پرسه زنی سگ‌ها در شهر بجنورد، روستاهای اطراف و نزدیکی تعدادی از روستاها به شهر است.

وی گفت: در واقع تعدادی از روستاییان به سگ‌های خود آب و غذا نمی‌دهند و سگ‌ها برای رفع گرسنگی وارد شهر می‌شوند.

قربانی افزود: از سوی دیگر در گذشته مواردی همچون عقیم سازی سگ‌ها و یا اقداماتی برای کاهش تولید تعداد سگ‌ها انجام می‌شد که این اقدام اکنون انجام نمی‌شود و بالا بودن تعداد زاد و ولد سگ‌ها سبب شده تا تعداد سگ‌های ولگرد در داخل شهرها افزایش یابد.

وی ادامه داد: ترحم بیش از حد به سگ‌ها سبب شده تا تعداد سگ‌های ولگرد در این شهر زیاد شود و با وجود اینکه پیمانکار هر روز در حال جمع کردن سگ‌های ولگرد است اما بازهم هر روز شاهد پرسه زنی سگ‌ها هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مکانی برای جمع آوری سگ‌های ولگرد در بجنورد جانمایی شده است، گفت: هم اکنون حدود ۴۰۰ قلاده سگ ولگرد در شهر جمع آوری و به این مکان ارجاع داده شده است. روزانه به طور میانگین ۱۰ قلاده سگ ولگرد گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه مساحت این مکان ۵۰۰۰ متر مربع است، افزود: در سال گذشته فقط ۲۰۰ میلیون تومان برای مناسب سازی این مکان همچون سایه‌بان هزینه شده است.

رئیس سازمان پسماند خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که در نهایت تکلیف سگ‌های ولگرد جمع آوری و انتقال داده شده به این مکان چه چیزی است، ادامه داد: در این مکان اقداماتی همچون عقیم سازی، دادن آب و غذا انجام می‌شود اما در نهایت تکلیف مشخص نیست که با آن‌ها چه کرد!

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ‌۱۷۰ میلیارد ریال، هزینه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بر دوش شهرداری گرگان
  • متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از شنبه با ۲ آپشن/ بالاخره دولت دستور همسان‌سازی حقوق‌ها را داد
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • برخورد قاطع و موثر با سرقت/ هوشمند سازی در دستور کار پلیس
  • خرید ماشین‌آلات برای شهرداری‌، نیازمند تخصیص اعتبار است
  • طرح محله‌محوری مسجد بنیان در ۵۵ محله در دستور کار قرار دارد
  • اجرای محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ منطقه اراک
  • اجرای عملیات عمرانی پارک ۲۲ هکتاری مشاهیر در اصفهان
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم