Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-06@20:21:22 GMT

ورود شرکت‌های ایرانی به پروژه‌های چینی

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۱۱۱۲

ورود شرکت‌های ایرانی به پروژه‌های چینی

نخستین جلسه اتاق فکر نقش‌آفرینی و مشارکت در ابتکار کمربند- جاده در اتاق بازرگانی تهران برگزار و فرصت‌های اقتصاد ایران برای استفاده از این پروژه تاریخی بررسی شد.

 ابتدا رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، با اشاره به وضعیت کنونی ابتکار کمربند-جاده و برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های چین روی این ابرپروژه از ضرورت توجه دقیق و موشکافانه بخش خصوصی و دولتی کشور برای مشارکت موثر و کسب منافع از این پروژه بزرگ گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریال مستوفی با اشاره به تحولات چین در دهه‌های گذشته و رسیدن به جایگاه بزرگترین صادرکننده و دارنده بالاترین ذخایر ارزی، گفت: چین در سال ۲۰۲۰ بعد از آمریکا که با جذب ۱۵۶ میلیارد دلار رتبه اول جهانی را در جذب سرمایه‌گذاری دارد، با جذب ۱۴۹ میلیارد دلار سرمایه رتبه دوم را کسب کرده است. ‌سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در سایر کشورها در سال ۲۰۲۰ در سطح ۱۳۳ میلیارد دلار بوده و چین را به بزرگترین ‌سرمایه‌گذار جهانی تبدیل کرده است، در حالی که آمریکا در این سال ۹۳ میلیارد دلار ‌سرمایه‌گذاری خارجی کرده است.

او افزود: باید دقت داشت استراتژی چین در جذب سرمایه‌گذاری و هم چنین ‌سرمایه‌گذاری در سایر کشورها بسیار هوشمندانه و در جهت کمک به شرکت‌های چینی برای رقابت بیشتر در سطح بین‌المللی بوده است. بر اساس این توانمندی‌ها دولت چین ابتکار کمربند جاده (Belt Road Initiative) را در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد اما برنامه‌ها و سیاست‌های ملموس‌تر در سال ۲۰۱۵ به اجرا درآمد. چین هدف خود را زنده کردن روح جاده ابریشم می داند.

مستوفی حجم سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در اقتصاد کشورهای شرکت‌کننده در کمربند جاده، را بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: داده‌های مربوط به ‌سرمایه‌گذاری چین در ۱۴۰ کشور ابتکار کمربند-جاده نشان ‌می‌دهد که میزان کل ‌سرمایه‌گذاری در طرح کمربند-جاده در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹.۳ میلیارد دلار آمریکا بوده است. پروژه‌های بزرگی تحت چارچوب این پروژه وجود دارد و ترکیب سرمایه‌گذاری به مرور از انرژی که بسیار برای چین حیاتی است عبور کرده و به حوزه‌های دیگر وارد می شود.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با اشاره به برنامه برنامه بلندمدت چین برای توسعه راه‌آهن و خطوط ریلی تا سال ۲۰۳۰ ادامه داد: با انجام این برنامه چین دارای یکی از پیشرفته‌ترین شبکه‌های راه آهن در جهان خواهد بود که طی آن نه تنها کل بخش‌های چین به هم متصل خواهد شد، بلکه سیستم راه‌آهن چین به سایر کشورها متصل می‌شود و گسترش می‌یابد.

فریال مستوفی با اشاره به آمار واردات چین در سال ۲۰۲۱ گفت: این آمار نشان می‌دهد که واردات به چین و صادرات از اروپا رونق داشته است. به ویژه تحت برنامه پنج ساله چهاردهم و مدل گردش دوگانه (Dual circulation) در اقتصاد چین، این استراتژی واردات همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و مسیرهای بیشتری برای دسترسی شرکت‌های کوچک و متوسط برای صادرات کالا و خدمات به چین فراهم می‌شود که باید از این ظرفیت استفاده کرد و سهمی برای کشور به دست بیاوریم.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به کمبود زیرساخت در اغلب کشورهای مشارکت‌کننده در ابتکار کمربند-جاده، عنوان کرد که چین بر وجود زیرساخت‌های مناسب تاکید زیادی دارد و ۴۰ سال اصلاحات و توسعه در چین، در واقع توسعه عظیم زیرساخت‌هاست که به اقتصاد چین کمک کرده تا به آنچه امروز هست تبدیل شود.

مستوفی گفت: چین بزرگراه‌ها، راه‌آهن، پل و اخیراً قطار سریع‌السیر راه‌اندازی و همچنین بنادری زیادی احداث کرده‌ و همه اینها گسترش تولیدات چین و ایجاد یک اکوسیستم و زنجیره تامین عظیم را تسهیل می‌کند. چین یک اقتصاد برنامه‌ریزی شده دولتی است. بنابراین اگر یک شرکت دولتی بخواهد سرمایه‌گذاری کند، به تحلیل‌های مختلفی نگاه می‌کند. زیرساخت مهم است زیرا بدون آن کسب‌وکاری وجود ندارد. از منظر کسب‌وکار، چین با کمبود منابع و مواد اولیه مواجه است. بنابراین چینی‌ها به دنبال دریافت منابع و مواد اولیه هستند. چین برای مبادله به این موضوع نگاه می‌کند که آیا زیرساخت مناسبی در آن کشور وجود دارد یا نه، اگر زیرساخت نباشد سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

او ادامه داد: تا آنجا که ما اطلاع داریم برای بخش چینی، آنها یک سازمان داخلی برای پیشبرد پروژه‌ها و هماهنگ کردن سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود راه‌اندازی کرده‌اند و ابتکار کمربند-جاده به جزو ضروری سیستم برنامه پنج ساله آن تبدیل شده است که تلاش می‌کند این پروژه را در سیستم تجاری جدید ادغام کند، به طوری که همه منابع و سیاست‌های دیگر در جهت موفقیت پروژه‌های ابتکار کمربند-جاده هماهنگ و یکپارچه شوند.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران با اشاره به تلاش کشورهای مشارکت‌کننده در این ابتکار برای ایجاد فرآیندها و رویه‌های متناسب و ایجاد چارچوب مشخصی برای انتخاب پروژه‌های مناسب افزود: برای مثال مقامات محلی، استانی، دولتی و بنگاه‌های خصوصی پروژه‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌دهند؛ بعد از تبادل‌نظر اولیه پروژه‌ها به وزارتی مانند اقتصاد داده می‌شود و این وزارتخانه طرح اولیه را بررسی کرده و نحوه تعامل آن با اهداف و چشم‌انداز ملی، اشتغالزایی، استانداردهای محیط زیستی و همچنین برخی استانداردهای منطقه‌ای می‌سنجد. در مرحله بعد، یک کمیسیون بین‌دولتی متولی ابتکار کمربند-جاده (مرکب از چین و کشور مربوطه) پروژه‌ها را مجددا بررسی می‌کند و اجرایی شدن آن را تائید می‌کند. در نهایت، بعد از تائید شدن پروژه توسط این کمیته، طرف چینی پروژه را جهت توسعه و اصلاح در اختیار نهادهای استانی یا مرکزی چین قرار می‌دهد؛ بعد از این مرحله نهایی، پروژه وارد فاز اجرایی می‌شود.

بر اساس گزارش سایت اتاق تهران، مستوفی با تاکید بر حیاتی بودن وجود چنین سازوکاری در ایران تاکید کرد که ایران باید ابتدا استراتژی خود در قبال طرح کمربند-جاده را مشخص کند و بداند در این پروژه چه کاری می‌خواهد و می‌تواند انجام دهد و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری آن را تدوین کند و بعد از آن به سراغ فرآیندهای بررسی و انتخاب پروژه‌ها و میزان سرمایه‌گذاری و ... برویم.

او افزود: البته برای تدوین این استراتژی و برنامه‌ریزی می‌توان از تجربه دیگر کشورهای مشارکت‌کننده مانند لهستان، رومانی، ایتالیا، و ...بهره‌برداری کرد. این اتاق فکر می‌تواند پایه و اساسی باشد برای شکل‌گیری چین سازمان و نهادی که از طریق آن بتوان بهره‌برداری حداکثری از مزایای طرح کمربنده-جاده برای کشور ایجاد کرد. با توجه به اینکه حدود ۲۶۰ نفر، از سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی و حاکمیتی و هم‌چنین بخش خصوصی دعوت ما را برای مشارکت در این اتاق فکر پذیرفته‌اند بسیار امیدوار هستم که بتوانیم با همراهی و همکاری یکدیگر این هدف را محقق سازیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ابتکار کمربند جاده سرمایه گذاری میلیارد دلار اتاق تهران پروژه ها راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۱۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، بابک مومنی در نشست با مدیران شرکت فولادین ذوب و فرماندار ویژه شهرستان آمل در محل این شرکت گفت: شرکت فولادین ذوب آمل یکی از واحد‌های مهم تولیدی و اشتغالزایی در مازندران است که با توجه به ظرفیت مهم این مجموعه در تولید قطعات خودرویی، قطعا در ایجاد خط تولید وساخت ماشین آلات بخش کشاورزی توفیق خواهد داشت.

وی افزود: قطعا از مجموعه فولادین ذوب آمل عملیاتی شدن این طرح مهم سرمایه گذاری و تحقق آن دور از دسترس نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: توقع وانتظاری که از مدیران شرکت فولادین ذوب آمل درقابل تفاهم نامه‌ای که با شرکت خودروسازی چینی امضاء کردند، هرچه سریعتر منجر به انتقال دانش وفناوری تولید درشهرستان آمل منجر شود.

مومنی ادامه داد: با صحبت‌هایی که میان مدیران شرکت فولادین ذوب آمل و شرکت خودروسازی چینی شده، مقرر شد دریک فرصت زمانی شش ماهه یا یکساله منجر به انتقال دانش وفناوری تولید بشود.

وی اظهار کرد: توقع سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی درهمه بخش‌های کشاورزی مازندران از مدیران شرکت فولادین ذوب آمل این هست که به گونه‌ای اقدام کنند که ما درمازندران بتوانیم تجربیات لازم را برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی دراستان بهره ببریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: درحال حاضر تولید ماشین آلات کشاورزی ازجمله ماشین‌های هرس، وجین کار وماشین آلات مدیریت برداشت محصولات که هنوز وارد کشور وارد نشده یا کمتر وارد شده، انتظار است که تکنولوژی تولید وساخت این ماشین آلات را وارد استان کنیم که این امر زمینه ساز توسعه درآینده استان خواهد شد.

مومنی ادامه داد: متاسفانه درحال حاضر دراین زمینه ما دربخش کشاورزی بیشتر مصرف کننده هستیم واگر هم مواردی ازاین دست درکشور ویا استان واحد تولیدی فعال باشد، در حد مونتاژ قطعات ماشین آلات است.

وی افزود: قطعا شرکت فولادین ذوب آمل با پیشینه خود تولید قطعات خودرو‌های سواری وسنگین، خطوط بزرگ تولید ومونتاژ ونیروی انسانی مورد نیاز، می‌تواند مازندران را در بخش تولید ماشین آلات مورد نیاز بخش کشاورزی بیمه کند.

رییس هیات مدیره شرکت فولادین ذوب آمل نیز در این نشست درگزارشی از ظرفیت‌های این مجموعه تولیدی درشهرک صنعتی امامزاده عبدالله آمل گفت: این شرکت از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در شهرک صنعتی آمل با هدف تولید انواع قطعات چدنی و آهن آلات و مقاطع فولادی آغاز و در حال حاضر به یکی از شرکت‌های مهم در این حوزه تبدیل شده است.

مجتبی روشن افزود: هم اکنون ظرفیت تولید گروه کارخانجات فذا آمل حدود ۷۷ هزار و ۷۰۰ تن در سال قطعات چدنی و فولادی و ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن مقاطع فولادی است.

وی اضافه کرد: در واحد ذوب نیز جهت فرآیند ذوب سازی از کوره‌های القایی الکتروترم و یونکر و کوره قوس الکتریکی استفاده می‌گردد و دارای ظرفیتی در حدود ۴۰ تن ذوب در ساعت است.

رییس هیات مدیره گروه کارخانجات فولادین ذوب آمل همچنین به عزم جدی مدیران این مجموعه برای تولید ماشین آلات بخش کشاورزی با توجه به نیاز جدی استان وکشور با رویکرد بومی کردن دانش تولید توسط این شرکت گفت: در این همین راستا کارخانجات فولادین ذوب آمل و شرکت زوم لاین کشور چین برای همکاری‌های مشترک برای تولید و ساخت ماشین آلات کشاورزی در شهرستان آمل تفاهم و به توافق‌های اولیه رسیدند.

روشن ابراز امیداوری کرد: با کمک وحمایت جهادکشاورزی ومجموعه مدیران مرتبط استانی، بتوان این طرح مهم وکلان درحوزه تولید ماشین آلات بخش کشاورزی درشرکت فولادین ذوب آمل عملیاتی کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش سرانه ورزشی اصفهان مستلزم ورود سرمایه‌های خُرد مردمی است
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • تسویه ۱۹۰ میلیارد تومان از بدهی‌های آب و فاضلاب بوشهر
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها