Web Analytics Made Easy - Statcounter

 عبدالله دیدبان  در نشست خبری هفته سلامت افزود: طبق قانون اساسی سلامت حق همه اعضای جامعه است و همه حق دارند از سلامت برخوردار باشند و در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام سلامت نیز بر این حق مردم تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم نیز در حفظ سلامت باید مشارکت داشته باشند، افزود: اگر سیستم درمانی وظایف خود را کامل انجام دهد تنها ۲۵ درصد حق سلامتی برآورده شده و در ۷۵ درصد تامین سلامتی باقی آحاد جامعه موثرند و در این میان رسانه‌ها تأثیر شگرفی در امیدآفرینی دارند و می‌توانند در راستای پیشبرد اهداف سلامت استان تأثیرگذار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دنیا امروز با رسانه‌ها احاطه شده است به طوری که افراد در دورترین نقاط نیز به بسیاری از خبر‌ها دسترسی دارند، در واقع رسانه‌ها می‌توانند پمپاژ امید داشته باشند و هم می‌توانند ناامیدی را در جامعه تزریق کنند بنابراین در انتخاب راه باید دقت کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص کمبود رادیولوژیست و متخصص بیهوشی در قزوین اظهار داشت: متاسفانه با تصویب برخی قوانین دست و پا گیر برای پزشکان، رغبت پزشکان برای ارائه خدمت به مراکز درمانی دولتی کم شده است.

دیدبان با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده اظهار کرد: مالیات پزشکان در بخش خصوصی ۲۰ درصد و مالیات پزشکان در بخش دولتی ۳۵ درصد است، این امر در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب و در بخش دولتی سقف پرداخت گذاشته شده و پلکان درمانی برای پزشکان در نظر گرفته شده است که طبق آن هرچه پزشکان بیشتر کار کنند دریافتی کمتری خواهند داشت.

اگر پزشک در بخش دولتی روزی یک میلیارد تومن کار کند تنها ۶۰ میلیون تومان آن را دریافت می‌کند بنابراین پزشکان انگیزه‌ای برای فعالیت در بخش دولتی ندارند؛ همچنین تأخیر در پرداخت‌ها وجود دارد دلیل اصلی آن بدهی بیمه‌ها می‌یاشد، در حال حاضر بیمه تأمین اجتماعی ۱۶۰ میلیاردتومان به بخش درمانی دولتی استان بدهکار است.

اگر طبق قانون جریمه دیرکرد برای آن در نظر بگیریم تامین اجتماعی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی قزوین بدهکار است که با یک دوم این مبلغ می‌توانیم تمام بدهی پرسنل را بروز کنیم؛ حل این مشکلات در دست دانشگاه علوم پزشکی نیست و پزشکان پس از پایان طرح در بیمارستان‌های دولتی آنجا را ترک می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه هیچ اجباری برای فعالیت پزشکان در بخش دولتی وجود ندارد، گفت: اگر پزشک را مکلف کنیم که در بخش دولتی فعالیت کند خلاف آزادی انسان است؛ از طرفی پزشکان متخصص کارگر ما نیستند که دست آن‌ها را بگیریم و بگوییم باید اینجا فعالیت کنید چرا که آن‌ها سال‌های زیادی درس خواندند و از آزمون‌های زیادی گذشته تا به این مرحله رسیده‌اند.

در برخی از تخصص‌ها از جمله رادیولوژی از پزشکان طرحی استفاده می‌کنیم، ما در حوزه بیهوشی نیز با کمبود متخصص روبه‌رو هستیم طوری که جراح و اتاق عمل وجود دارد، اما متخصص بیهوشی نداریم؛ اگر با همین فرمان حرکت کنیم تا سه سال آینده دانشگاه علوم پزشکی در کلیه استان‌ها به خواب می‌روند و ترک کردن بیمارستان‌های دولتی توسط پزشکان مختص قزوین نیست بلکه یک معضل کشوری است.

 زمانی که ما قوانینی تصویب می‌کنیم که پزشکان را تحت فشار قرار می‌دهند این مشکلات ایجاد می‌شود، پزشکان از اقشار نخبه جامعه هستند و آزمون‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند که آسان‌ترین آن کنکور است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه با اشاره به پروژه بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین، تاکید کرد: یک هزار میلیارد تومان بودجه در سفر ریاست‌جمهوری برای این پروژه در نظر گرفته شده، اما باید ابلاغ شود.

ما در یک پروسه طولانی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این پروژه دریافت کردیم که بازپرداخت آن با وزارتخانه و دولت است و بار مالی برای دانشگاه ندارد، تاکنون با در نظر گرفتن مصوبه در مجموع یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این بیمارستان تأمین شده است.

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان ۲۲بهمن، افزود: این بیمارستان با قدمتی بالایی که دارد نیاز به جابجایی دارد، اما ساختمان مناسب ویژگی‌های بیمارستان مربوط به بیماران روان وجود ندارد.

یک ملک نیز در این حوزه انتخاب کرده بودیم، اما مالک آن هر بار هزینه را ۲برابر اعلام می‌کرد و قصد فروش نداشت.

دیدبان با بیان اینکه منابع بیمارستان آماده است، اما ساختمان دارای ویژگی مناسب نداریم، افزود: در نهایت باید ساختمان جدیدی برای این بیمارستان تأسیس شود و با تاسیس بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی، بیماران به بخش اعصاب و روان به آنجا منتقل می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به نبود کمبود شیرخشک‌های رژیمی در داروخانه‌های استان، بیان کرد: در این حوزه کمبود کشوری وجود ندارد، اما با توجه به اینکه به این شیرخشک‌ها یارانه تعلق می‌گیرد و قیمت پایینی دارند شاهد این هستیم که شیرخشک‌ها به افغانستان، عراق و اربیل ارسال می‌شود، در این حوزه وزارت بهداشت تمهیداتی اندیشیده و سامانه طراحی کرده است.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود به برخورد پرسنل و پزشکان بیمارستان‌های دولتی با بیماران، اشاره کرد و افزود: بیماری که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند باید شخصیتش حفظ شود و این وظیفه انسانی و شرعی ما است که با بیماران با احترام رفتار کنیم، این موارد با بخشنامه و برخورد درست نمی‌شود بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و به شخصیت پزشکان و کادر درمان برمی‌گردد.

 در برخی موارد در مراکز دولتی برخورد کادر درمان با بیماران راضی‌کننده نیست، گاهی پزشکان در بخش دولتی رفتار نامناسبی دارند، اما همان پزشک در بخش خصوصی و مطب خود رفتار بسیار با احترامی با بیماران دارد بنابراین این نشان می‌دهند که صرفا موضوع شخصیت مطرح است.

اگر پزشکی در بخش دولتی به بیمار بی‌احترامی کرد در صورت اثبات و داشتن مدارک موثق با آن پزشک یا کادر درمان برخورد می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص، خصوصی یا دولتی بودن بیمارستان شهدای آبیک بیان کرد: در این حوزه سیاه‌نمایی توسط یکی از رسانه‌ها صورت گرفته است که طی آن برخی برداشت کردند که این بیمارستان به بخش خصوصی واگذار شده است که این مساله از حیث منطقی، قانونی و شرعی امکان‌پذیر نیست چرا که این امکان وجود ندارد بیمارستان دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه افرادی که باعث وارونه نشان دادن مسئله شدند که باید پاسخگو باشند، افزود: براساس برنامه ما حتی تعرفه‌های بیمارستان ولیعصر آبیک را دولتی در نظر گرفته‌ایم.

هاشم علیجانی، مدیر مرکز توسعه و ارتقای شبکه سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در ادامه جلسه و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت مراکز بهداشتی استان افزود: تمامی خانه‌های بهداشت استان قزوین فعال است و این مراکز نسبت به ارائه خدمات به جامعه هدف خود، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ضعف‌هایی در تجهیزات خانه‌های بهداشت استان وجود دارد، بیان کرد: خانه بهداشت محلات استان با مشکل کمبود بودجه و تجهیزات بهداشتی ودرمانی مواجه هستند که از ابتدای سال جاری پیگیر تخصیص اعتبار برای این مراکز بودیم.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته، چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای به روز رسانی تجهیزات خانه‌های بهداشت قزوین درنظر گرفته شده است.

عطیه رزازی، رییس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در ادامه به ارائه رایگان مکمل‌های غذایی توسط خانه‌های بهداشت اشاره کرد و افزود: نوزادان تا سن سه سال، مادران باردار، و برخی دانش آموزان که از سیستم ایمنی پایین و ضعف تغذیه‌ای برخوردار هستند می‌توانند نسبت به دریافت مکمل‌های غذایی نظیر انواع ویتامین‌ها وقطره‌های آ د اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در سال‌های پیشین دریافت مکمل‌های غذایی به گروه‌های مورد هدف به صورت رایگان بوده، اما با توجه به گرانی‌های اخیر که گریبان گیر دارو نیز شده است، در حال حاضر، شهروندان ساکن در مناطق روستایی و شهرک‌های منفصل شهری و کم برخوردار می‌توانند به صورت رایگان از این نوع خدمات بهره‌مند شوند.

رزازی اظهار داشت: امیدواریم با اعمال برخی سیاست گذاری‌ها ارائه رایگان مکمل‌های غذایی برای تمامی خانه‌های بهداشت شهری نیز ممکن شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی هفته سلامت تخصیص اعتبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۱۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فاطمه ترکمان اسدی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دز واکسن تزریقی می‌شود.

 او تصریح کرد: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، افزود: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • تزریق جان دوباره به اورژانس کشور
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟