Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@18:55:28 GMT

(ویدئو) تظاهرات زنان در کابل؛ «برقع حجاب من نیست»

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۱۹۹۵

(ویدئو) تظاهرات زنان در کابل؛ «برقع حجاب من نیست»

شماری از زنان افغان در اعتراض به تصمیم طالبان مبنی بر اجباری بودن برقع دست به تظاهرات زدند. آن‌ها با برگزاری راهپیمایی در شهر کابل و فریاد شعار‌هایی مانند: «عدالت عدالت برقع حجاب ما نیست» نسبت به این فرمان طالبان خشم خود را ابراز کردند.

به گزارش فرارو، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان روز شنبه ۱۷ اردیبهشت طی فرمانی اعلام کرد که همه زنان افغانستان باید در اماکان عمومی برقع بپوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درغیر این صورت سرپیچی از فرمان روبنده اجباری، پدر یا نزدیک‌ترین عضو مرد در خانواده آن‌ها احضار و در نهایت زندانی یا از مشاغل دولتی اخراج می‌شود.

در این پیام همچنین بُرقع آبی، به عنوان پوشش ایده‌آل برای زنان معرفی شده است. همچنین اعلام کردند که اگر زنان دلیل مهمی برای بیرون رفتن ندارند بهتر است که در خانه بمانند.

یکی از معترضان به نام سایرا سما علی یار به خبرنگاران گفت: ما می‌خواهیم مانند انسان زندگی کنیم.

اما به نظر می‌رسد این فرمان طالبان بر روی زنان پایتخت نشین تاثیر چندانی نداشته است. اکثر زنان بدون برقع تنها به زدن ماسک برای پوشاندن چهره‌شان بسنده کرده‌اند.

محدودیت‌های جدید طالبان مبنی بر اجباری‌شدن پوشاندن صورت زنان در مکان‌های عمومی که با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است، مهر تاییدی بر رویکرد افراطی طالبان است. آن‌ها در ابتدا سعی کرده بودند چهره متفاوتی نسبت به دوران پیشین حکومتشان طی سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ از خود نشان دهند. آن‌ها تا حد زیادی زنان را از داشتن مشاغل دولتی محروم کردند، ازحق تحصیل دختران گرفته تا محدودیت سفرزنان به‌تنهایی.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اوت، به دفعات زنان با تظاهرات در کابل و شهر‌های بزرگ تلاش کردند تا از حقوق خود دفاع کنند.

اما این جنبش زنان به شدت سرکوب شد، بسیاری از فعالان دستگیر و برخی از آن‌ها گاهی برای چند هفته بازداشت شدند و تعداد تظاهرات بسیار کمتر شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

منبع: فرارو

کلیدواژه: برقع طالبان حجاب افغانستان کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۱۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش مسئولان برای جهش تولید و اشتغالزایی با مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز افزود: مقام معظم رهبری ۱۵ سال است شعار سال را براساس موضوعات اقتصادی اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید با مشارکت مردم افزود:  مسئولان باید با مشارکت مردم هر چه بیشتر  در جهش تولید و ایجاد اشتغال  تلاش نمایند.

امام جمعه اهواز اظهار کرد:  مسئولین باید پاسخگو باشند و درخصوص عملکرد خود در موضوعات اقتصادی و اشتغالزایی اطلاع رسانی نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد بیان کرد:جوانان نباید تنها به فکر استخدام در ادارات دولتی باشند و با فراگیری دوره‌های فنی و حرفه‌ای در جهت اشتغال و ورود به بازار کار تلاش و همت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتراضات دانشجویی در غرب علیه جنایات رژیم صهیونیستی گفت: به برکت هدایت‌های مقام معظم رهبری در جبهه مقاومت چه تحولات و پیروز یهای بزرگی ایجاد شده است و انشالله ادامه خواهد داشت.

خطیب جمعه اهواز با تسلیت شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) افزود: باید همه ما از سیره و منش این امام همام الگو بگیریم و ایشان نقش بسزایی در ترویج مذهب آل الله داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد با تقدیر از فراجا برای اجرای طرح نور اظهار کرد: از طرح نور فراجا باید حمایت شود  و بحث حجاب مهم است و مردم و همه  دستگاه‌ها کنار نیروی انتظامی باشند و در مقابل بی حجابی بایستند و این طرح محله به محله اجرا شود.

وی با بیان اینکه  حجاب تنها مختص به دین اسلام نیست، تاکید کرد: پدران و مادران  باید تمرین حجاب در کودکی به فرزندان خود بیاموزند.

امام جمعه اهواز  بیان کرد: هر روز می‌بینیم در غرب ظلم به زنان بیشتر می‌شود و درصد خودکشی در زنان آمریکایی ۵۰ درصد افزایش داشته است و تمام قوانینی که  در غرب اجرا کردند همگی به ضرر زنان بوده است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) قیمت خانه در مناطق اعیان‌نشین کابل فقط ۹ میلیارد تومان
  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان
  • امام جمعه اهواز: طرح «نور» محله به محله اجرا شود
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • تلاش مسئولان برای جهش تولید و اشتغالزایی با مشارکت مردم
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • نظر برادر همسر رهبری درباره حجاب زنان و قوانین مردانه آن | فیلـم
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان