Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:51:10 GMT

بیش از ۱۳ هزار لیتر پلاسمای خون از مشهد به آلمان ارسال شد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۲۷۳۰

بیش از ۱۳ هزار لیتر پلاسمای خون از مشهد به آلمان ارسال شد

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا مجدی روز سه شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته سلامت افزود: در فرایند جداسازی اجزای خون و تهیه فرآورده‌های خونی، پلاسما از گلبول قرمز فشرده گرفته می‌شود و سپس برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما به شرکت پالایش‌گر در خارج ارسال می شود و تمام داروهای بدست آمده از پلاسمای ارسالی در قالب قرارداد کشوری، در وزارت بهداشت به سیستم دارویی بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که عده‌ای در تلاش هستند که پالایشگاه خون در ایران تاسیس شود تا داروهای مشتق از پلاسما در خود ایران تولید شود، ادامه داد: مشهد پتانسیل ایجاد و تاسیس پالایشگاه خون را دارد که این موضوع امری ملی و نیازمند حمایت مالی است اما درحال‌ حاضر اولویت ما تکمیل فاز یک و دو ساختمان دفتر انتقال خون در مشهد است که تکمیل آن نیازمند ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان این که سازمان انتقال خون خراسان رضوی نیز همانند سایر دستگاه‌ها با کمبود بودجه مواجه است گفت: اعتبارات انتقال خون استانی است که با توجه به این که موضوع و فرایند کاری انتقال خون مشخص است بهتر است که اعتبارات این سازمان نیز ملی شود و سرانه اهدای خون و اعتبار آن هر ساله مشخص شود تا دیگر در این خصوص دغدغه ای وجود نداشته باشد.

وی افزود: در سفر ریاست‌جمهوری در ابتدای امسال برای تکمیل فاز دوم ساختمان انتقال خون پیشنهاد شد اما با توجه به این‌که تاکید رییس جمهور بر تکمیل پروژه‌های ملی است تکمیل پروژه ساختمان انتقال خون بعنوان پروژه‌ای استانی در لیست قرار نگرفت.

دکتر مجدی، ادامه داد: مشکل دیگری که در انتقال خون خراسان رضوی با آن مواجهیم این است که با توجه به این که چارت تشکیلات سازمانی باید هر پنج الی ۶ سال تجدیدنظر شود، چارت تشکیلاتی سازمان انتقال خون حدود ۹ سال است که تجدیدنظر نشده‌ است که نیاز است دوباره تجدیدنظر شود و بر اساس آن نیروی انسانی تامین شود تا در پرداخت حقوق هم مشکلی ایجاد نشود.

انجام ۱۴۲ هزار خون‌گیری در سال ۱۴۰۰

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت:  در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۹ هزار داوطلب اهدای خون به پایگاه های انتقال خون خراسان رضوی مراجعه کردند که پس از غربالگری‌های انجام شده حدود ۲۵ درصد مراجعان از اهدای خون معاف شدند و از ۱۴۲ هزار مراجعه‌کننده خون‌گیری صورت گرفت و که این میزان نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است که امسال هدفمان این است که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد در زمینه خونگیری رشد داشته‌ باشیم.

وی افزود: ۵۶ درصد از خون‌گیری‌ها از اهداکنندگان مستمر و ۲۹ درصد از آنان اهداکنندگان غیر مستمر اما دارای سابقه قبلی اهدای خون و ۱۵ درصد از اهداکنندگان مراجعان بار اولی بودند که درصد بیشتری از این‌ افراد نیز به اهداکننده مستمر تبدیل می‌شوند.

هدف انتقال خون تامین ذخایر خونی سالم و مطمئن به میزان لازم است

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان این که سه فرآورده اصلی که از خون اهدایی تهیه می‌شود گلبول قرمز فشرده، پلاسما و پلاکت است، گفت: خون کاملی که از فرد اهداکننده گرفته می‌شود خیلی به‌ندرت برای فرد دیگری استفاده می‌شود و معمولاً از آن در تهیه فرآورده‌های خونی استفاده می‌شود.

وی افزود: در فرایند اهدای خون، خون اهدایی بلافاصله طی ضوابط مشخص در پروسه تهیه فرآورده‌های خونی قرار می‌گیرد و در شرایط استاندار نگهداری می شود و به بانک خون بیمارستان ها و مراکز درمانی ارسال می شود و در آنجا در اختیاران بیماران نیازمند خون اعم از بیماران ثابت نیازمند خون مانند بیماران تالاسمی ماژور و هموفیلی و دیالیزی و نیز بیماران نیازمند اعمال جراحی، قرار می‌گیرد.

دکتر مجدی ادامه داد: در انتقال خون اگر میزان خون موجود برای ۲ روز کافی باشد یعنی در وضعیت قرمز و اگر برای ۴ روز کافی باشد در وضعیت نارنجی و اگر برای پنج تا ۶ روز کافی باشد در وضعیت آبی و اگر برای یک هفته تا ۱۰ روزکافی باشد در وضعیت سبز قرار داریم.

وی گفت: میزان تامین ذخایر خونی براساس برآورد نیازی که در منطقه است انجام می‌شود که سقف ان حدود ۱۰ روز است چرا که اگر ذخایر خونی بیش از نیاز باشد ضایعات خونی افزایش می یابد به همین دلیل در حد تعریف‌شده خون‌گیری صورت می‌گیرد.

تامین ۵۵ درصد آب از دست رفته در اهدای خون در ۴۸ ساعت اول

دکتر مجدی ادامه داد: حجم عمده خون، آب است که در اهدای خون در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول حدود ۵۵ درصد میزان آب از دست رفته جبران می‌شود به‌همین دلیل است که توصیه می‌شود قبل‌از اهدای خون مایعات مصرف شود.

وی گفت: سیستم خون‌سازی بدن دارای ظرفیت رزرو است و از تمام توان خود در وضعیت عادی استفاده نمی‌کنند و در اهدای خون پس از انجام خونگیری برای جبران خون از دست رفته به منظور خون سازی مجدد پیامی به مغز و استخوان ارسال می‌شود که مغز استخوان خون‌ساز را فعال می‌کند و سلول‌های خونی اهدا شده در مدت حدود یک ماه جبران می‌شود. که این کار در واقع یک تمرینی برای سیستم خون‌سازی و نیز به نفع اهداکننده است چرا که در کاهش بیماری‌هایی همچون غلظت خون، سرطان، استرس و فشار خون اهداکننده خون مؤثر است.

۵.۵ درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی بانوان هستند

دکتر مجدی افزود: یکی از مشکلاتی که در اهدای خون در کشور وجود دارد این است درصد اهداکنندگان بانوان در کشور اندک است طوری که در کلان شهرها حدود پنج درصد اهداکنندگان زنان هستند در حالیکه در برخی کشورها حدود ۵۰ درصد اهداکنندگان بانوان هستند.

به گفته وی ، اگرچه ۵.۵ درصد اهداکنندگان خون در خراسان رضوی بانوان هستند اما این خیلی پایین‌تر از حد انتظار پایین‌تر است.

وی افزود: همچنین مشکل دیگر کم بودن جمعیت جوان در اهدای خون است که برخی از مراجعان جوان پس از غربالگری از اهدای خون معاف می شوند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا برای ارتقای میزان اهدای خون در بانوان و جوانان در تلاش هستیم تا اطلاع‌رسانی در این زمینه را افزایش دهیم.

وی گفت :زنان اگر از فواید اهدای خون و منافع آن برای فرد و جامعه و نقش آن در سلامت فرد اهدا کننده و نجات بخشی بیمار نیازمند خون آگاه شوند قطعا پای کار خواهند آمد و در اهدای خون مشارکت خواهند کرد.

وی با بیان این که مردان سالی چهار بار و زنان سالی سه بار می‌توانند اهدا خون داشته باشند، افزود: در انتقال خون خراسان رضوی مردانی هستند که بیش از صد بار اهدای خون داشته‌اند.

وی افزود: مردانی که بیش از ۱۰۰ بار و زنانی که بیش از ۸۰ بار اهدای خون داشته باشند کارت طلایی دریافت می کنند.

مشارکت در اهدای خون، مشارکت در سلامت عمومی جامعه‌ای است

معاون فنی و فناوری های نوین انتقال خون خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اصحاب رسانه در هدایت افکار عمومی در خصوص اهدای خون توجه داشته باشند که داوطلبانی که برای اهدای خون انتقال خون می‌آیند ، خون نمی‌دهند بلکه در انتقال خون برای خودشان خون و هم‌نوعانشان خون می‌دهند.

دکتر علی حسنی با بیان این که همیشه جای اهداکننده خون و مصرف‌کننده خود ممکن است عوض شود و هر لحظه ممکن است این اتفاق برای همه بیفتد، افزود: در انتقال خود سپرده‌ای به‌عنوان ذخیره خونی وجود دارد که این سپرده، سپرده عمومی است و همه افراد جامعه جزو آن سپرده عمومی هستند که از وظایف اجتماعی و مسئولیت فردی تک تک افراد جامعه است که به این حساب در زمان سلامت، واریزی داشته باشند تا در زمان بیماری از آن بتوانند برداشت کنند.

وی با بیان این که اهدای خون در هر جامعه‌ای یک وظیفه اجتماعی است و باید برای ‌سلامت خود، عزیزان و اجتماع اهمیت قائل شد، افزود: مشارکت در امر اهدای خون، مشارکت در سلامت عمومی جامعه‌ای است که خود و عزیزانمان عضو آن هستیم.

اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه اهدای خون به ۶۲ بیمارستان و مرکز درمانی این استان را بر عهده دارد و از ۱۸۹ هزار و ۶۳ داوطلب اهدای خون که پارسال به مراکز انتقال خون این استان مراجعه کرده بودند، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید، مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ٢ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌ جام و کاشمر فعالیت دارند.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

برچسب‌ها مشهد پلاسما سازمان انتقال خون ايران تالاسمی پلاکت خون هموفیلی سازمان انتقال خون ایران بودجه ۱۴۰۰ آلمان لایحه بودجه 1401

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد پلاسما سازمان انتقال خون ايران مشهد پلاسما سازمان انتقال خون ايران تالاسمی پلاکت خون هموفیلی سازمان انتقال خون ایران بودجه ۱۴۰۰ آلمان لایحه بودجه 1401 سازمان انتقال خون درصد اهداکنندگان خراسان رضوی انتقال خون اهدای خون اهدای خون داشته باشند خون گیری ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۲۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان رضوی گفت: طی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات، دو نامزد مجلس رقابت خواهند کرد تا یک کرسی باقیمانده در استان خراسان رضوی به فرد دارای رای بیشتر، تعلق گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید هادی طباطبایی در نشست ستاد انتخابات استان خراسان رضوی گفت: در جریان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که مرحله اول آن یازدهم اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، در اثر حضور پرشور مردم، 17 راه یافته به مجلس شورای اسلامی مشخص شدند و دو نفر از کاندیداها به دور دوم این رقابت‌ها راه یافتند.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی افزود: دو نفر که حائز بیشترین آرا مردم شهرهای مشهد و کلات بودند، 21 اردیبهشت‌ماه با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت تا سهمیه پنجم حوزه مشهد هم از مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی بر توسعه اطلاع‌رسانی به مردم تاکید کرد و از رسانه‌ها و روابط عمومی‌های استان خواست تا با اطلاع رسانی به موقع، زمینه مشارکت حداکثری را در دور دوم انتخابات فراهم کنند.

طباطبایی با بیان این نکته که در دور اول انتخابات دو انتخابات همزمان مجلس و خبرگان رهبری برگزار شد، عنوان کرد: 489 نفر در دور اول، کاندیدا بودند و زمان زیادی صرف شناسایی آنان و نوشتن نام کاندیداهای انتخاباتی، توسط رای دهندگان در حوزه رای گیری می‌شد.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه در دور دوم، روند انتخاب کوتاه شده و صرفاً انتخاب بین دو نفر از کاندیداها است لذا زمان شناخت و معطلی رای‌دهندگان به مراتب کمتر شده و تعداد شعب اخذ رای از مرحله اول نیز کمتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از 13 اردیبهشت‌ تبلیغات این دوره شروع خواهد شد و مناظرات و تبلیغات شخصی افراد از شبکه خراسان رضوی پخش خواهد شد.

طباطبایی اضافه کرد: افرادی که در فاصله زمانی بین اسفند و اردیبهشت‌ به سن رای دادن رسیده‌اند و فقط افرادی که در این حوزه انتخابیه در دور قبل رای داده باشند، یا اصلا رای نداده باشند، می‌توانند در مرحله دوم رای بدهند.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی که از شعب اخذ رای دور قبل انجام دادیم، تعدادی از شعب اخذ رای که با استقبال کمتری روبه‌رو بود را ادغام کردیم لذا برای شهر مشهد 1020 شعبه و برای کلات 44 شعبه اخذ رای تدارک دیده شده که در حال آماده شدن است.

وی با بیان اینکه در کل حوزه انتخابیه مشهد و کلات 1064 شعبه اخذ رای خواهیم داشت، ادامه داد: در این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از 18 هزار عوامل اجرایی که مجددا آموزش آن‌ها شروع شده به فرآیند برگزاری انتخابات کمک خواهند کرد.

به گزارش تسنیم، در این جلسه صلاحی؛ فرماندار کلات و ناصری؛ معاون فرماندار مشهد با توجه به تجربه کسب شده در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات سال‌های گذشته، برنامه جامع شهرستان را به منظور برگزاری باشکوه انتخابات تشریح کردند.

مرحله اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ترکیب نمایندگان کنونی خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی را تا 60 درصد تغییر داد که 9 نماینده منتخب تازه وارد هستند. خراسان رضوی 12 حوزه انتخابیه و 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد، از آن میان پنج نماینده مربوط به حوزه انتخابیه مشهد و کلات هستند و حوزه انتخابیه "سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد" و حوزه انتخابیه "نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه" نیز هر کدام دارای 2 کرسی نمایندگی در مجلس هستند، 9 حوزه انتخابیه دیگر استان نیز هر کدام یک نماینده در خانه ملت دارند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد
  • تشریح جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات
  • چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات شرکت کنند؟
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود