Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، طرح توجیهی سد چشمه عاشق در سال 1390 تهیه و این سد در سال ۱۳۹۶ در شهرستان نی‌ریز احداث و آبگیری شد.

از همان ابتدای روند احداث، مجتمع فولاد غدیر نی ریز با پرداخت 5 میلیارد تومان حق آبه‌ای را از وزارت نیرو خریداری کرد.

پس از مدتی با آغاز کار و آب‌گیری سد، چالشی بر سر بهره گیری از آب در بخش قطرویه شهرستان نی‌ریز ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتمع فولاد که حق آبه داشت، از سوی دیگر کشاورزان منطقه به دلیل خشکسالی‌های پیاپی با کمبود منابع آبی مواجه بودند و از همه مهمتر، مشکل آب شرب در روستاهای بخش قطرویه بود، به طوری که 50 درصد روستاهای این بخش فاقد آب لوله‌کشی هستند.

هرچند آب شرب اولویت اصلی در زندگی روزمره مردم هر منطقه به شمار می‌رود اما صنعت و کشاورزی نیز هر کدام به عنوان پایه‌های اقتصادی، رونق‌بخش معیشت و ارتقاءدهنده سطح زندگی اهالی آن منطقه است.

آب شرب، مصرف کشاورزی و بهره گیری صنعت همچون سه ضلع مثلث در منطقه با یکدیگر مواجه شدند و در این میان مجتمع صنعتی فولاد، تا حدی پیروز میدان شد اما پیش از آن که این چالش به دوئل تبدیل شود، بخش صنعت از گردونه خارج شده است.

حق‌آبه سد در اختیار مردم باشد

شهریور ماهِ سال گذشته، فردی به نام محسن پرویزی در حمایت از کشاورزان بخش قطرویه با ثبت کمپین در سامانه فارس من، ضمن اعتراض به بهره گیری مجتمع فولاد نی ریز از آب سد چشمه عاشق، عنوان کرد که کشاورزان با مشکل کمبود آب مواجه هستند همچنین تعدادی از روستاهای این منطقه نیز از آب شرب بهداشتی بی‌بهره‌اند.

این کمپین که بیش از ۱۴۰۰ حامی داشت، توسط خبرنگار فارس پیگیری و طی سه گزارش به آن پرداخته شد.

مخالفان انتقال آب به فولاد نی‌ریز با ثبت درخواستی، خواستار متوقف کردن پروژه و تخصیص آب سد چشمه عاشق به بخش کشاورزی شده بودند.

 

نظر پرویزی این بود که به سبب وجود زمین های کشاورزی و باغات انار و پسته در منطقه قطرویه که نیاز به آب دارند، طی درخواستی به نماینده مردم نی‌ریز در مجلس، خواستار توقف انتقال آب به فولاد شدیم  که در این زمینه فرهاد طهماسبی برنامه انتقال آب را به زمان نماینده سابق مردم در مجلس نسبت داده و این وعده را به مردم داد که این موضوع را در کمیسیون صنعت و معدن مجلس مطرح سازد.

قبل از احداث سد، مردم منطقه از آب چشمه عاشق برای کشاورزی استفاده می کردند اما با ساخت آن مردم نتوانستند از آب چشمه استفاده کنند و این در حالی بود که کشاورزان از گذشته مالک آن بودند و اسنادی نیز موجود است که مردم حق‌آبه آن را در اختیار داشتند.

اولویت منطقه تامین آب شرب است

نماینده مردم نی‌ریز هنگام مطرح شدن مطالبه کشاورزان قطرویه، در گفتگو با خبرنگار فارس  اولویت خود را تلاش برای آب‌رسانی به روستاها برشمرد و به تصویب اعتباری معادل ۴۰ میلیارد تومان جهت آب‌رسانی به ۵۰ درصد روستاهای منطقه قطرویه اشاره کرد.

طهماسبی همچنین از اختلاف نظر با وزارت نیرو سخن گفت و به اولویت‌های این وزارتخانه جهت بهره‌گیری از آب سد چشمه عاشق انتقاد داشت، چرا که وزارت نیرو از ابتدا اعلام داشته که سد، جهت مصارف کشاورزی احداث نشده بلکه آب شرب و مصارف صنعتی در دستور کار بوده است.

به گفته وی; آب سد، سالانه به مدت ۲ الی ۳ هفته جهت آبیاری اراضی کشاورزی رهاسازی می‌شود و چنان‌چه وزارت نیرو، تاسیسات لازم را در جهت تامین تصفیه‌خانه و خط انتقال راه‌اندازی کند، می توان آب مورد نیاز بخش کشاورزی را نیر تأمین کرد.

مجتمع فولاد غدیر از حق‌آبه خود صرف‌نظر کرد

بهره گیری از آب سد همچنان در کش و قوس صنعت، کشاورزی و آب شرب قرار داشت تا اینکه پس از مدتی مجتمع فولاد نی‌ریز از حق‌آبه خود چشم‌پوشی کرد.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز با اشاره به استفاده از منابع آب جایگزین در این مجموعه صنعتی به خبرنگار فارس می‌گوید: این مجتمع از ابتدا با شرکت آبفا قرارداد داشت و مبالغی نیز در این قرارداد رسمی پرداخت شده بود.

محسن مصطفی پور ادامه می‌دهد: اما به دلیل اهمیت معیشت مردم و رونق کشاورزی منطقه، ما از حق خود گذشتیم و با وجود قرارداد رسمی و حق‌آبه، از بهره گیری از آب سد چشمه عاشق چشم پوشی کردیم.

وی بیان می‌کند: از ابتدای مدیریت بنده از مهر ماه سال ۱۴۰۰ که با  شرایط موجود و اعتراض کشاورزان مواجه شدیم، به دنبال رایزنی برای دسترسی به منابع آب پایدار بودیم و در این زمینه هماهنگی لازم با مسؤولان انجام شده است.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز می‌افزاید: تا اینکه در آذر ماه، حق‌آبه مجتمع فولاد غدیر از سد چشمه عاشق لغو شد.

وی اظهار می‌کند: زمانی که مدیرعامل این مجموعه شدم، با اینکه لوله ها در دوره قبل خریداری شده بود و پیمانکار مشغول کار بود، به تدریج روند انتقال آب از سد را متوقف کردیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز خاطرنشان می کند که منابع آبی از موضوعات حیاتی است که توجه به استفاده از آن در جایگاه خود، می‌تواند رونق‌بخش اقتصاد هر منطقه باشد.

به دنبال قطع آب بخش صنعتی از سد بودیم که محقق شد

نماینده مردم نیریز، استهبان و بختگان در مجلس در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: به دنبال قطع آب بخش صنعتی از سد چشمه عاشق بودیم که این امر محقق شد.
 
فرهاد طهماسبی ادامه می دهد: هر چند در بخش کشاورزی نیز باید مصرف آب بهینه صورت گیرد چرا که اگر در بخش کشاورزی نیز استانداردهای لازم رعایت نشود با مشکل مواجه می شویم.
 
نماینده نی‌ریز بیان می کند: در حال حاضر برای فولاد نی ریز، منابع آبی جایگزین در نظر گرفته شده است.

 به گزارش فارس، مجتمع فولاد نی‌ریز با صرف نظر از حق‌آبه سد چشمه عاشق، مسیر را برای بخش کشاورزی منطقه هموار نمود اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، تخصیص شایسته آب این سد به جایی است که بیش از سایرین استحقاق دریافت آن را دارد.

با توجه به اینکه فولاد از صنایع آب‌بر است، چشمه عاشق در درازمدت بستر مناسبی برای بهره‌گیری این صنعت نیست چرا که از میزان قابل توجهی آب برخوردار نبوده و در فصل گرم نیز بنا به اقتضای فصل، سطح آب کاهش می‌یابد. بنابراین دیر یا زود‌ این مجموعه صنعتی یا مجموعه‌های مشابه باید به دنبال منابع آب پایدار باشند.

گزارش از: سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: سد چشمه عاشق مجتمع فولاد نی ریز حق آبه آب شرب احداث سد کمپین مردمی مجتمع فولاد غدیر نی ریز مجتمع فولاد نی ریز بهره گیری از آب آب سد چشمه عاشق خبرنگار فارس بخش کشاورزی وزارت نیرو انتقال آب نی ریز حق آبه منابع آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«علی آجودان‌زاده» از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در حوزه سلامت و بهداشت شاهد برخی مشکلات هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد. مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی تبریز، سلامت مردم این شهر و شهرهای اطراف را به خطر انداخته است و باید استفاده از این سوخت متوقف شود. آلودگی هوا در کشور به ویژه تبریز از معضلات جامعه بوده و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های حرارتی از دلایل اصلی بروز این آلودگی است.

هدف نظام جمهوری اسلامی و خواست ملی، تأمین و حفظ سلامت مردم است و در این راستا باید مازوت سوزی در منطقه متوقف شود.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون بهداشت و درمان

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

آرزوی دیرینه مردم این منطقه تشکیل شرکت مس آذربایجان همانند شرکت مس سرچشمه است. جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان ضروری است. تشکیل این شرکت و ایجاد کارخانجات فرآوری مواد معدنی در این استان برای ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی برای بیش از ۲ هزار نفر افراد جویای کار استان ضروری است.

آذربایجان شرقی، استان صنعتی بوده و با برخورداری از صنایع مادرتخصصی مانند ماشین سازی، تراکتورسازی، ایدم، پیستون سازی و بلبرینگ سازی، مزیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در این حوزه دارد.

بر اساس نظر اندیشمندان اقتصادی توسعه صنعت کشاورزی زیربنای توسعه اقتصادی است و باید به بخش کشاورزی در کشور توجه بیشتری شود.در بخش کشاورزی با مشکلات اساسی مواجه هستیم، در صورت تصویب طرح ارائه شده از سوی صندوق توسعه بخش کشاورزی برای تهیه نهاده‌های دامی باکیفیت بالا و قیمت پایین و توزیع آنها بدون استفاده از رانت و ابزارهای فسادانگیز در بین کشاورزان، بخشی از مشکلات کشاورزان و دامداران حل می‌شود.

آذربایجان شرقی دارای صنایع مختلفی در زمینه‌های کفش، چرم، فرش و صنایع مادرتخصصی است و با توجه به وجود ۲۰۰ معدن در این استان، می‌توان با دعوت از سرمایه گذاران در جهت اشتغالزایی، حمایت از تولید و صادرات و توسعه اقتصادی استان قدم‌های اساسی برداشت.

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

وجود مجلس شیشه‌ای و شفافیت آرا مهمتر از تقسیم بندی حزبی است چراکه موجب می‌شود تا مردم بدانند که نمایندگان آنها در مجلس به چه طرح‌ها و مصوباتی رأی مثبت یا منفی داده‌اند. ایجاد مجلس قوی و پاسخگو نیازمند حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی است و امیدوارم مردم در دور دوم انتخابات حضور پرشور و پرتعدادی داشته باشند.

کد خبر 6091799

دیگر خبرها

  • فولاد برای بقا در لیگ برتر به دنبال کسب امتیاز در 5 بازی پایانی
  • اتصال خط انتقال مخزن و ایستگاه پمپاژ مجتمع ارسی خوی
  • رزن و درگزین باید با مشارکت مردم از کشاورزی به سمت صنعتی شدن برود
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • نقص فنی علت توقف قطار مشهد به تهران اعلام شد
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • جشنواره «هات‌داکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاری‌های تهدید کننده
  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند