Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@03:17:59 GMT

پایه پولی با عرضه ارز نیمایی به جای ترجیحی بهبود پیدا می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۴۴۲۴

پایه پولی با عرضه ارز نیمایی به جای ترجیحی بهبود پیدا می‌کند

‍‍‍‍‍‍

میرکاظمی گفت: وقتی دولت ارز را به تجار، واردکنندگان و کارخانجات روغن با نرخ نیمایی می دهد یعنی ریال را از بازار جمع می کند بنابراین بخشی از پایه پولی بهبود پیدا می‌کند.

 

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

مبنای دهک بندی یارانه‌ها به چه صورت است؟

میرکاظمی: قانون مشخص کرده است که باید دهک‌های درآمدی کشور مشخص شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهک‌های پایین جامعه باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند و دهک‌های بالا حمایت کمتری شوند تا بتوانیم عدالت را رعایت کنیم.

در بحث انرژی هم میزان برخورداری دهک‌ها متفاوت است. بر اساس آن وزارت رفاه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسئولیت را طبق قانون دارد. پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اطلاعات کامل وضعیت درآمدی افراد جامعه را دارد تا پالایش کامل انجام شود و در نهایت دهک‌های مختلف مشخص شوند.

همه کار‌ها انجام شده و اطلاعات در اختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته است. سازمان هدفمندی بر اساس مصوبات ستاد پرداخت‌ها را انجام داده است.

اگر افرادی مشمول یارانه نباشد توضیح داده می‌شود که مشمول یارانه نیستند. الان برای دو ماه واریز صورت گرفته است که جدا از بحث دارو و نان است، به محض اینکه طرح شروع شد یارانه آزاد می‌شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

هنوز کالای ۴۲۰۰ در جامعه توزیع می‌شود و باید قیمت گذاری‌ها صورت بگیرد و زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا در نهایت اطمینان خاطر ایجاد شود تا مردم بدانند که دولت به فکر است و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

در قانون مشخص شده که وزارت رفاه بایستی پالایش را در دهک‌ها انجام دهد و در دهک‌های بالا را شناسایی کند و افراد جدیدی که مستقل هستند را ثبت نام کند تا کار انجام شود.

یارانه‌ها در هم تجمیع شده است و در ماه‌های آینده هم به صورت تجمیع شده پرداخت می‌شود خانواده‌ها بتوانند مدیریت کنند. بر اساس تحلیل‌ها و محاسبات پرداخت یارانه‌ها انجام شده است که ممکن است درصدی خطا داشته باشد.

به منظور توزیع عادلانه حمایت صورت گرفته است. امروزه اتفاقاتی در سطح جهان افتاده که امنیت غذایی را به خطر انداخته است.

از سال ۹۹ به این‌سو افزایش قیمت‌ها شروع شد. از سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش قیمت در مواد غذایی بودیم. سال ۱۴۰۰ هم این اتفاق افتاد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

اتفاقاتی که در روسیه و اوکراین افتاد افزایش قیمت‌ها را تشدید کرد. امروز شرایط جهان مناسب نیست و امنیت غذایی دچار مشکل و اخلال در جهان شده است.

همه به فکر افتاده اند تا از مردم کشور خودشان حمایت کنند. دولت به دنبال درآمد برای خود نیست. در سال‌های قبل ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار پول بود برای کالا‌های اساسی می‌گذاشتند. سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار بود امروز میزان یارانه‌ای که توزیع می‌شود بالای ۲۰ میلیارد دلار است.

از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بالای ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و ما باید اثر آن را در زندگی مردم کم کنیم.

باید اقدام حمایتی صورت گیرد که برای آن می توان حساب باز کرد .باید بتوانیم تورم را مدیریت کنیم و هزینه مواد غذایی را پایین آوریم ،اقدام منطقی و عاقلانه صورت گرفته است. باید با تورم مقابله کرد تا قدرت خرید مردم بالا برود.

میرکاظمی: امروز دولت وقتی یارانه را می دهد از آن طرف دلار ۲۴ تومن را نمی‌خرد که بخواهد بیست و هفت تومان بفروشد بلکه دلار را با ارز نیمایی در بازار عرضه می‌کند تا مردم بتوانند خرید کنند و واردکنندگان کالا وارد کنند و تولید کنندگان اقدام به تامین کند و دیگر رانتی وجود ندارد.

اگر بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم بسیاری از شغل ها فعال می شوند. کشورهای اطراف ما نیاز به آرد دارند.

طرح کالابرگ الکترونیکی به چه صورت است؟

میرکاظمی: برای دو ماه یارانه افراد واریز شده است؛ این یارانه برای نان و دارو نیست. با کارت بانکی یارانه شارژ خواهد شد و محدود به خرید کالاهای اساسی خواهد بود.

فعلا قیمت نان تغییر نمی‌کند. برای دارو و نان تمام دهک‌ها برابر هستند.مبلغی هم که به عنوان یارانه واریز شده است ارتباطی به نان و دارو ندارد. نانوایی‌ها تا اطلاع ثانوی به همان شکل قبل کار خواهند کرد.

مردم باید خیالشان راحت باشد که دولت به فکر حمایت است و برنامه‌های حمایتی دارد لذا باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود که این امر به سرعت در حال انجام است.

ممکن است تولید کننده علاقه نداشته باشد تا کالاهایش را با قیمت قدیم عرضه کند وقتی اختلاف قیمت وجود دارد. در این صورت است که تقاضا برای یک محصول بیشتر خواهد شد.

وقتی دولت ارز را به تجار، واردکنندگان، کارخانجات روغن با همان نیمایی می دهد یعنی ریال را در بازار جمع می کند بنابراین بخشی از پایه پولی بهبود پیدا می‌کند.

اگر با نظام قبلی پیش می رفتیم باید ارز۴۲۰۰ تومانی می دادیم و اگر بانک مرکزی ارز نداشت باید در بازار خرید می کرد. از این جهت می‌توان پایه پولی را اصلاح کرد. بخش از پایه پولی را می توان با عرضه ارز نیمایی انجام داد ولی قاعدتاً با این شکلی که ما یارانه را در آخر زنجیره به خود مردم می دهیم اثر بخشی بیشتری خواهد داشت.

نظارت دولت و سازمان حمایت در بحران مواد غذایی باید صورت بگیرد که قطعاً در روزهای آینده این اطلاع رسانی به صورت کامل انجام خواهد شد ولی باید بدانیم که حمایت از تولید کننده صورت می گیرد تا تولیداتش قطع نشود. اگر سامانه‌های کالابرگ الکترونیکی آمد یارانه به کالا اصابت می‌کند. حمایت از مردم تحت هیچ شرایطی قطع نخواهد شد.

آیا دولت به دنبال درآمد زایی خودش است؟

میرکاظمی: هدف دولت بحث درآمدزایی نیست ، هدف حمایت و گذشتن از بحران غذایی است تا تولید بالا برود زیرا با ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تولید کننده ای قدرت رقابت نخواهد داشت .

این طرح برکات زیادی خواهد داشت . دولت بیش از آنچه که در بودجه‌های سنواتی قبل دیده می‌شد منابع در نظر گرفته است. دو برابر سنوات قبل دولت از دهک های مختلف حمایت می‌کند.

      Video Player is loading. Play Video Play Mute   Current Time 0:00 / Duration 0:00 Loaded: 0%   0:00 Progress: 0% Stream Type LIVE Remaining Time -0:00   Playback Rate   1x Chapters Chapters Descriptions descriptions off, selected Subtitles subtitles settings, opens subtitles settings dialog subtitles off, selected Audio Track   Fullscreen

This is a modal window.

 

Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.

TextColor White Black Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Opaque Semi-Transparent BackgroundColor Black White Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Opaque Semi-Transparent Transparent WindowColor Black White Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Transparent Semi-Transparent Opaque Font Size 50% 75% 100% 125% 150% 175% 200% 300% 400% Text Edge Style None Raised Depressed Uniform Dropshadow Font Family Proportional Sans-Serif Monospace Sans-Serif Proportional Serif Monospace Serif Casual Script Small Caps Reset restore all settings to the default valuesDone Close Modal Dialog

End of dialog window.

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اجرای این طرح بر روی ضریب جینی چه تاثیری دارد؟

میرکاظمی: دهک‌های بالا بین ۲ تا ۳ برابر دهک های پایین بهره‌مند هستند. سرانه مصرف گوشت، روغن و تخم مرغ در دهک های بالا دو تا سه برابر دهک های پایین است بنابراین آنها هر چه بیشتر خرید می‌کردند یارانه بیشتری نصیبشان می شد. در همه اقلام دهک‌های بالا مصرف بیشتری دارند.

طی ۸ سال گذشته ارز ترجیحی دادیم و به بخش‌هایی یارانه مستقیماً پرداخت شده است و نتیجه این بوده که ضریب جینی افزایش یافته است یعنی فاصله طبقاتی بیشتر شده است و به بالای ۴ دهم در پایان دولت قبل رسید.

تحلیل‌هایی که صورت گرفت مبنی بر این است که با همین رفتاری که در دهک ها و پرداخت هایی که انجام شد پیش‌بینی می‌شود که ۴ دهم به زیر ۳۵ صدم برسد.

اصلاح ضریب جینی با این اقدام صورت خواهد گرفت یعنی فاصله کمتر خواهد شد امیدواریم با اقدامات بعدی که در سنوات آتی صورت خواهد گرفت بتوانیم به طور کامل بگوییم که در کشور فقیر نخواهیم داشت.

آیا پایش مجددی در دهک بندی ها صورت گرفته است؟

میرکاظمی: وزارت رفاه مکلف شده است که این تنظیم گری را انجام دهد ، مشخص است که قیمت گذاری شامل چه کالاهایی می شود، بخشی شامل مرغ ، تخم مرغ و مواد پروتئینی است که بیشترین برخورداری را از یارانه‌های نهاده های دامی داشته است و گوشت قرمز کمتر بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۴۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در تشریح جلساتی که با محور موضوعات ارزی در مجلس برگزار شده گفت: موضوع بحث سیاست‌های ارزی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع اقتصاد کلان کشور بوده علی رغم اینکه به عنوان یک رویکرد کلان در اقتصاد محسوب می‌شود، اما به شدت بر زندگی مردم و معیشت آنان و بر حوزه فعالیت‌های جاری کشور اثر دارد.   وی افزود: اعتقاد ما بر این است که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی متناسب با آن چیزی که در اهداف قانونی بوده و در برنامه قانونی بوده، اجرایی نشده است.   پور ابراهیمی با بیان این که اگر ما قانون را برای اجرای برنامه‌های عملیاتی دولت مبنا بدانیم، باید بگویم آن چیزی که اجرا می‌شود با قانون برنامه، احکام دائمی و با همه آن چیز‌هایی که به عنوان قانون محسوب می‌شود، مغایرت‌های جدی دارد، تاکید کرد: بنابراین نگرانی ما از عدم اجرای قوانین و مقررات قانونی است نه اینکه قانون نداشته باشیم. حتی ما به واسطه همین رویکرد قانونی، جایگاه بانک مرکزی را در قانون ارتقا دادیم.   وی افزود: این موضوع طی ۴ سال در مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طول کشید و به شدت اعتقاد داشتیم که بانک مرکزی باید از اقتدار لازم برای اجرای سیاست‌های ارزی و پولی برخوردار باشد و این موضوع را هم در مجلس یازدهم تصویب کردیم و ابلاغ شده و عملاً و رسماً با رویکرد قانون جدید، مسیر و جریان فعالیت بانک مرکزی طی می‌شود.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: لذا این قانون در اختیار دولت است و قوانین دیگر هم وجود دارد و دولت مکلف است بر اساس این قوانین عمل کند؛ بنابراین نگرانی ما از عدم اجرا است و معتقدیم مدیریت فعلی بازار ارز مبتنی بر این نگاه و بر اساس ضوابط قانونی نیست؛ این یکی از چالش‌های اساسی ما طی یکی دو سال اخیر بوده و به شدت اثر منفی بر این حوزه گذاشته است.   وی افزود: اگرچه به ظاهر نام از سیاست‌هایی می‌برند که تغییری در نرخ ارز و اقتصاد رقم نخورد، اما این اقدامات به شدت التهاب‌ها را بیشتر کرده است درحالی که اگر ما با روش قانونی جلو می‌رفتیم و بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده، عمل می‌کردیم، که در قانون و احکام دائمی آمده است، حتماً نرخ ارز از این نرخی که الان در بازار غیر رسمی وجود دارد، بسیار کمتر بود و اساساً این نرخ به وجود نمی‌آمد.   پورابراهیمی گفت: نکته بعدی آن است که به جز قانون که مبنای ماست و طبیعتاً در حوزه عملیات اجرایی مبنای کار قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به خود دستورالعمل دولت را هم داریم؛ از جمله سند تحول دولت مردمی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و در آن سرفصل سیاست‌های ارزی هم کاملاً به طور مشخص آمده است.   وی افزود: در بخش سیاست‌های ارزی سند تحول دولت مردمی رئیس جمهور، همان رویکرد و نگاه مبتنی بر قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و طبیعتاً دولت باید بر اساس آن اقدامات خود را انجام دهد.   رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علاوه بر قوانین و سند تحول دولت مردمی، تجارب مختلف در اختیار ماست و ما نباید تجربه‌هایی که در گذشته منجر به آثار منفی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم شده است را تکرار کنیم و تکرار آن تجارب قابل قبول نیست.   وی با اشاره به جلسات ارزی مشترک اخیر دولت و مجلس، گفت: جلساتی طی دو هفته اخیر با محوریت کمیسیون اقتصادی مجلس و با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور و با محوریت ریاست مجلس و روسای چند کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شد.   پور ابراهیمی گفت: محور این جلسات آن بود که تجربه تنش‌ها و شوک‌های ارزی گذشته که در کشور باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار به معیشت مردم شد را تبیین کنیم و تاکید نمایندگان اقتصادی این بود که نباید به این تجارب بی تفاوت بود.   وی با بیان این که از طرف دیگر در این جلسات تاکید شد که مبنای ما قانون است و ما از دولت چیز جدیدی نخواستیم افزود: از همه مهمتر تاکید همکاران ما در مجلس این بود که ادامه این روند آسیب‌های بیشتری به همراه دارد و اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، باید به تجارب گذشته و اجرای قوانین توجه جدی داشته باشیم.    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که اعتقاد ما آن است که این نرخ ارز غیررسمی که در حال حاضر در بازار جولان می‌دهد، قابل مدیریت است اظهارکرد: اگر می‌بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده، اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می‌رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست حتی لازم نیست مجلس ورود کند و با این شرایط دولت، خودش باید در سیاست‌های ارزی تجدیدنظر کند.   پورابراهیمی با بیان این که مجلس در حال حاضر وارد فرایندی شده است که در آن باید برنامه اجرایی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی به مجلس ارائه شود، گفت: در واقع، ما آیین نامه و ضوابط به اندازه کافی داریم. سیاست و سند تحول دولت مردمی را هم داریم و قانون برنامه و احکام بانک مرکزی هم وجود دارد و ما چیز جدیدی نمی‌خواهیم. بلکه هدف از این جلسات آن است که برنامه اجرایی دولت درباره سیاست‌های ارزی متناسب با این مواردی که گفتیم، سریعتر ارائه شود.

دیگر خبرها

  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی کردستان در حال انجام است
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود