Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، زمزمه های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اواخر سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ آغاز شد سرانجام امسال با وجود اما و اگرهای فراوان دولت مصمم به حذف آن شد.

اکنون طبق قانون بودجه سال جاری دولت باید حذف ارز ترجیحی  کالاهای اساسی را اجرایی کند.

مجلس اختیار حذف این ارز را بعهده دولت گذشته اما به شرط آنکه با راهکارهایی افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ترجیحی جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اظهار داشت: در این راستا دولت تدبیر و امید با هدف مدیریت قیمت کالاهای اساسی ( دارو، خوراک دام و طیور و غیره) درصدد تخصیص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی بر آمد اما در عمل این سیاست منجر به رانت‌خواری و بهره‌مندی دهک‌های پردرآمد جامعه از یارانه ارز ترجیحی شد.

مصطفی باغبانیان اظهار کرد: این اقدام در حقیقت بنام فقرا و به کام ثروتمندان بود و منجر به رانت‌خواری ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی بخش کوچکی از جمعیت کشور شد.

وی عدم تخصیص منابع به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر و تخصیص سالانه ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و هدررفت و اتلاف منابع کشور را از آسیب‌های جدی این سیاست دانست.

به گفته باغبانیان، این در حالی است که اگر این سیاست بدرستی عملیاتی و اجرا می‌شد می‌توانست از توزیع رانت به نفع بخش کوچکی از جامعه و کاهش مصرف ثروتمندترین دهک‌ها نسبت به قشر ضعیف جامعه جلوگیری کند و مصرف یارانه بر اساس اولویت در میان خانواده های دهک پایین تخصیص یابد و ضریب جینی ( توزیع عادلانه درآمد) بهبود یابد.

وی همچنین اجرایی‌شدن آثار و‌ نتایج مثبت این سیاست را زمینه ساز سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌ها و زیربناهای لازم دانست.

باغبانیان با اشاره به اینکه اکنون طبق قانون دولت باید حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی را به اجرا برساند تصریح کرد: تصمیم اصلاح نظام پرداختی یارانه می‌تواند منجر به توزیع عادلانه امکانات در کشور و کمک به بهبود معیشتی مردم و کوتاه کردن دست رانتخواران و سودجویان شود.

وی یادآور شد: در این راستا دولت با هدف ارز ترجیحی باید سبدهای حمایت معیشتی را به دهک‌های پایین جمعیتی عرضه کند و نظام توزیع را بر اساس قدرت خرید خانوارها اصلاح کند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

منبع: فارس

کلیدواژه: اصلاح نظام یارانه کمک به معیشت مردم ارز ترجیحی حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۴۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اولویت اساسی مجلس دوازدهم از نظر دولت چیست اظهار کرد: اولویت اساسی همه، چه دولت و چه مجلس، توجه به معیشت مردم است؛ امروز اولویت مردم مسائل اقتصادی است و بر همین اساس، شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام شد.

وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم تا زمینه‌های تحقق شعار سال فراهم شود افزود: ایجاد زمینه‌های مشارکت حداکثری مردم در حوزه‌های مولد اقتصادی، امکان ایجاد رقابت و شرایط مناسب برای تولید اقتصادی، حمایت از فعالیت‌های زاینده و سازنده اقتصادی و عدم رقابت منفی دولت و نهادهای دولتی و حاکمیتی با بخش خصوصی از جمله اقداماتی است که وجه مشترک میان دو قوه مجریه و مقننه است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نظارت مؤثر بر بازار، مهار مؤثر تورم و حمایت بیش از پیش از فعالیت‌های مولد اقتصادی، باید زبان مشترک مجلس و دولت باشد تا ان شاء الله بتوانیم خدمت‌رسانی موثرتری برای مردم و کشور انجام دهیم.

کد خبر 6090316

دیگر خبرها

  • دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • انجمن واردکنندگان برنج : چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟
  • تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ۸ گروه کالایی در سال ۱۴۰۳+ جزییات
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد