Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@13:09:11 GMT

رستاخیز تولید

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۵۵۰۶

رستاخیز تولید

احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه تعطیل در استان‌های مختلف از جمله اقداماتی است که از ابتدای سال گذشته تاکنون با محوریت بخش خصوصی به‌ویژه در استان‌های صنعتی مانند اصفهان، انجام‌ گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احیای شش هزار واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال در کشور از جمله مباحثی است که در دستور کار دولت در سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌ازاین نیز بیشتر از دو هزار واحد تولیدی در سراسر کشور با کمک دستگاه قضائی فعال شده‌اند و اقداماتی از قبیل ارائه مشاوره به کارآفرینان و تولیدکنندگان داده شده است. همچنین پیگیری‌های لازم جهت جلوگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی در حال انجام است. در این سال‌های اخیر، چالش صنعت کشور، به دلیل مشکلاتی مانند تحریم‌ها و رکود اقتصادی از مسائل نگران کننده بوده است و به‌ویژه در دو سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا، شدت بحران بیشتر و حتی تعطیلی واحدهای صنعتی فراوانی را در پی داشته است.

حال‌آنکه این شرایط نامطلوب، در شرایطی رو به گسترش است که ورشکستگی یکی از پارامترهای ده‌گانه ارزیابی بانک جهانی برای فضای کسب‌وکار محسوب می‌شود. گزارش‌های سالانه بانک جهانی در سال‌های گذشته بیانگر وضعیت ناخوشایند جایگاه ایران میان رقبای منطقه‌ای و جهانی است، به‌خصوص در این سال‌های تحریم و رکود که همواره آمار ورشکستگی واحدهای صنعتی به گوش می‌رسد. به‌طوری‌که بنا بر گزارش‌های موجود از ۷۳ هزار واحد ثبت شده صنعتی تعداد ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تعطیل شده‌اند. بر این اساس است که توجه به احیای این واحدهای صنعتی از جمله تأکیدات مسئولان و دولت در سال جاری بوده است.

چند واحد صنعتی بازسازی شده است؟

با توجه به اهمیت بازسازی واحدهای ورشکسته و نیمه فعال اقتصادی، مطابق اظهارات سید امیرحسین مدنی نماینده دولت، احیای شش هزار واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال کشور در دستور کار در سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

وی سرمایه‌گذاری لازم برای احیای شش هزار واحد برنامه‌ریزی شده در سال آتی را حدوداً ۲۷ هزار میلیارد تومان اعلام و تأکید می‌کند: این سرمایه‌گذاری توسط دولت، نهادها و بخش خصوصی به‌صورت سرمایه‌گذاری و تسهیلات خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود این میزان، سبب احیای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه راکد در کشور و ایجاد ۶۰ هزار شغل مستقیم شود.

در این زمینه در استان تهران که پایتخت کشور محسوب می‌شود با حمایت دادگستری این استان از ۴۵ واحد تولیدی رفع مشکل شده است؛ با پیگیری‌های مجدانه دادگستری استان تهران، واحدهای تولیدی صنایع شیر تهران شهداد (وارنا) با ۱۳۰ نیروی کار، کشتارگاه صنعتی گوشت بهین با ۱۱۰ نیروی کار، فولاد قزوین با ۲۲۰ نیروی کار، فولاد سیادن با ۱۴۰ نیروی کار، پارس آرمان شفق با ۱۸۰ نیروی کار، ریسندگی و بافندگی کوکما با ۱۰۰ نیروی کار، آلومینیوم پارس با ۷۳۵ نیروی کار، صفا شیمی با ۴۰ نیروی کار، لاستیک البرز (کیان تایر) با ۹۵۰ نیروی کار، کشت و صنعت جوانه چهارفصل با ۶۰ نیروی کار، لوله و تجهیزات سدید با ۴۱۲ نیروی کار، سالم ما کارون با ۲۵ نیروی کار، شهاب‌سنگ صادق با ۴۰ کارگر، صنایع غذایی و بسته‌بندی ژوبین پروتئین با ۴۰ کارگر، تهران ماشین با ۲۵ نیروی کار، بسپار شفاف پوشش با ۱۷۵ نیروی کار، پرنده پرداز با ۸۰ کارگر، پرنیان تافته آمل با ۱۵۰ کارگر و ساسان پیمان با ۱۸ کارگر فعال و احیا شده‌اند.

در استان خراسان رضوی نیز یک هزار و ۷۶ بازدید از واحدهای تولیدی به‌عمل آمده است که از این تعداد ۳۹۰ بازدید توسط قضات و ۶۸۸ بازدید توسط متصدیان دفاتر کمیسیون حمایت قضائی از سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی صورت گرفته و از ۳۱۰ واحد تولیدی رفع مشکل شده است. در استان اصفهان که به‌عنوان پایتخت صنعتی کشور مطرح است، تعداد هفت کارخانه و ۱۱ واحد تولیدی مورد حمایت قرار گرفته و رفع مشکل شده که منجر به تثبیت حدود ۱۰ هزار فرصت شغلی شده است. به همین ترتیب در استان‌های مختلف با بازیابی و احیای واحدهای اقتصادی در طول یک سال گذشته روبه‌رو بوده‌ایم.

به نظر می‌رسد با تأکید مسئولان و کارشناسان اقتصادی بر مقوله رونق تولید و احیای واحدهای اقتصادی، انگیزه و تلاش بیشتری هم نسبت به گذشته در راستای احیای واحدهای تولید راکد و نیمه فعال در سراسر کشور انجام گیرد. راهبردی است که دولت و بخش خصوصی هر دو درصدد آن هستند و از طریق ستادهای استانی در سراسر کشور تلاش می‌شود تا زمینه احیای بنگاه‌های تولیدی و خدماتی بیشتری فراهم شود. چه‌بسا ادامه این مسیر و موفقیت حتی نسبی در آن می‌تواند بخشی از مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ایران مانند بیکاری، فقر مطلق و… را پوشش دهد و در نهایت زمینه را برای صادرات اقلام ایرانی به‌عنوان شاه‌کلید رشد پایدار فراهم کند.

طرح احیای واحدهای ورشکسته موفق بود

اما اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت و بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌آید. به عبارتی واضح، سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن اول و ازنظر ذخایر معدنی دوم است.

حال موضوع قابل تأمل آن است که صنایع نیمه تعطیل و یا ورشکسته این استان در چه شرایطی قرار دارند و چه برنامه‌هایی برای احیای آن‌ها وجود دارد؟ دلایل اصلی رسیدن صنایع به مرز ورشکستگی چیست و چه راهکارهایی برای بازگشت این واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل وجود دارد؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی ورشکستگی صنایع را به معوقات بانکی مرتبط می‌دانند، برخی دیگر بر این باورند که ورشکستگی صنایع بیش از این‌که به رکود و شرایط اقتصادی کنونی مرتبط باشد، ناشی از مدیریت ناکارآمد است. از طرفی دیگر نبود مقررات شفاف، فرسودگی تجهیزات، فقدان نیروی انسانی ماهر و نبود منابع مالی جدید برای رفع مشکلات ازجمله دلایل رسیدن یک واحد صنعتی به مرز ورشکستگی مطرح می‌شود.

یکی از راهکارهای نجات و خروج بنگاه‌ها از بحران، تقویت بخش خصوصی است. در اصفهان که به دلیل صنعتی بودن با بنگاه‌های اقتصادی که به دلیل مشکلات، تعطیل یا نیمه تعطیل شده یا مراکزی که با ورشکستگی باعث بیکاری کارگرانشان شده‌اند، برای نجات این واحدها از چنین شرایطی، واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی لازم است.

عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با تأکید بر موفق بودن جریان احیای صنایع در استانی مانند اصفهان به ایمنا می‌گوید: مدت‌هاست که احیای واحدهای نیمه تعطیل و یا ورشکسته دغدغه بخش خصوصی و دولتی محسوب می‌شود تا آنکه سال ۹۹ وزارت صمت نیز با دستورالعمل‌های حمایتی مصمم به احیای واحدهای تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و سال گذشته هم نقطه اوج اجرای این طرح بود.

وی تصریح می‌کند: در خانه صنعت، معدن و تجارت بخشی در راستای پیگیری واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال تشکیل شده است، این‌چنین که به‌جای انتظار برای رجوع آن‌ها، خود به دنبال چنین واحدهایی رفته‌ایم. این واحدها شناسایی شده و مشخص شد که برخی از آن‌ها با مشکل چندانی مواجه نبوده‌اند و بعضی خط تولید مقرون‌به‌صرفه نداشته‌اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان می‌گوید: بر این اساس مشاوران و راهنمایانی به این واحدها فرستاده شد که خود از بدنه صنعت بوده و در این زمینه تخصص داشتند، به‌طوری‌که مشاوره و حمایت‌های صورت گرفته یکی از این بنگاه‌های تولیدی که در اصفهان قرار دارد به فعالیت صادراتی بازگشته است.

سهل آبادی تأکید می‌کند: برای ادامه این راه و احیا، حفظ و توسعه در بخش‌های مختلف تولید باید راهکارهای حمایتی مانند نقدینگی، تهیه مواد اولیه و واردات این مواد، انبارداری‌های بسیار سنگین، کرایه‌های سنگین حمل‌ونقل ریلی، کشتیرانی و جاده‌ای فراهم شود.

وی یادآور می‌شود: اگرچه نیاز واحدهای تولیدی فقط تأمین سرمایه و نقدینگی نیست اما بیشترین مشکل آن‌ها هم به همین موضوع مربوط می‌شود. البته ستاد تسهیل هم در این راستا فعالیت‌های زیادی انجام داده اما بانک‌ها نمی‌پذیرند، درحالی‌که لازم است دولت توقف و تنفسی را برای فعالان اقتصادی در نظر گیرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ادامه می‌دهد: مورد مؤثر دیگر جهت احیای این واحدهای تعطیل، اصلاح خطوط تولید است که فعالیت با آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. برای این منظور ورود سرمایه‌گذارانی به‌عنوان شرکای صاحبان این واحدها بسیار، ضروری است. البته خیلی از سرمایه‌گذاران هم به دنبال خرید و یا شراکت در این واحدها هستند. واقعیت آن است که با فراهم آوردن بستر مناسب، می‌توان برای بازسازی بخشی از صنایع راکد از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی بهره‌مند شد. ‌

کد خبر 574274

منبع: ایمنا

کلیدواژه: واحدهای صنعتی واحدهای صنعتی نیمه تعطیل احیا واحدهای صنعتی اصفهان خانه صنعت معدن و تجارت اصفهان رونق تولید شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق راکد و نیمه فعال واحدهای تولیدی واحدهای تولید واحدهای صنعتی احیای واحدهای هزار میلیارد سرمایه گذاری معدن و تجارت واحد تولیدی نیمه تعطیل بخش خصوصی سال گذشته خانه صنعت نیروی کار هزار واحد بنگاه ها رفع مشکل شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۵۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌ المللی لاستیک و پلاستیک در کشور چین اظهار داشت: دستاورد بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی خارجی، افزایش سطح تعاملات و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولیدات صنایع کوچک و بزرگ استان خواهد بود چراکه یکی از سیاست‌های استان توسعه واحدهای پایین دستی با استقرار در شهرک‌های صنعتی و حمایت از این واحدهای صنعتی است.

عادل شهرزاد با اشاره به ۷ ناحیه صنعتی راه‌اندازی شده در سال گذشته، افزود: آشنایی تولید کنندگان و صنعتگران با تجهیزات و ماشین‌آلات جدید در محیط‌های نمایشگاهی بین المللی می‌تواند در ارتقا کیفیت تولیدات و افزایش سطح صادرات مؤثر باشد که تسهیلات تکمیلی تبصره ۱۸ برای تجهیز واحدهای تولیدی به ماشین آلات به روز و مورد نیاز واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

وی رونق بخشی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی را جز سیاست‌های اقتصادی استان برشمرد و افزود: در بازدیدی که از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک انجام شد مذاکرات دوجانبه بیشتری بین تولیدکنندگان شکل گرفت که در توسعه تولیدات فعلی و ایجاد صنایع جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار اثر بخش خواهد بود.

کد خبر 6089526

دیگر خبرها

  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده