Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی کارگران صنایع و کارگاه‌های صنعتی میبد نسبت به عدم  رعایت قوانین کار از جمله تشکیل شورا اسلامی کار در تعدادی از واحدهای صنعتی گلایه دارند و معتقدند شرایط موجود باعث پایمال شدن حقوق کارگران و ضعف نظارت و پیگیری مطالبات آنان می شود.

شورای اسلامی کار دارای وظایفی مانند تقویت روحیه همکاری بین کارکنان هر واحد به منظور پیشرفت سریع امور ، همکاری با انجمن اسلامی در بالا بردن آگاهی کارکنان در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی و بالا بردن آگاهی کارکنان در زمینه های اقتصادی ، فنی و حرفه ای و نظایر آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این شورا بر امور واحدها به منظور اطلاع از انجام صحیح کار و ارایه پیشنهاد سازنده به مسئولان نظارتی و با مدیریت واحد برای تهیه برنامه ها به منظور پیشبرد امور واحد تولیدی همکاری دارد و شکایات کارکنان در مورد نارسایی های واحدهای تولیدی  را پیگیری می کند.

تلاش برای گسترش امکانات رفاهی و حفظ حقوق قانونی کارکنان واحد و بررسی و شناخت کمبودهای واحد و ارایه اطلاعات به مدیر یا هیات مدیره نیز از دیگر وظیفه‌های شورای اسلامی کار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا به گفته یکی از کارگران یک واحد تولید کاشی در میبد که خواست نامش ذکر نشود، اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تعامل زیادی با کارگران برای تشکیل شوراهای اسلامی کار در تعدادی از کارخانه‌هایی که کارفرما و هیات مدیره به تشکیل این شورا مایل نیستند، ندارد و این موضوع زمینه ساز اجحاف و پایمال شدن حقوق قانونی کارگران می‌شود.

یکی کارگران با سابقه یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی میبد نیز در ارتباط تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از کارخانه ها به صورت تک نماینده و برخی شورای اسلامی کار برای پیگیری امور مرتبط با کارگران دارند اما در کارخانه تولید کاشی که من مشغول به کار هستم با وجود اینکه شرایط تشکیل شورا دارد و کارگران نیز برای تشکیل آن پیگیری کرده اند، هنوز درخواست آنها برای تشکیل شورا به نتیجه نرسیده است.

علی . م معتقد است: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید همراهی با کارگران زمینه تشکیل شورای اسلامی کار را در کارگاه‌ها فراهم سازد اما در این زمینه کم کاری هایی صورت گرفته و مطالبات کارگران به نحو مناسب پیگیری نشده است.

وی ادامه داد: اگرچه حقوق کارگران افزایش یافته ولی این در حالی است که کارفرماها در روزهای تعطیل به کارگران مرخصی اجباری می‌دهند و یا در حال کاهش نیروی کار هستند و شکایت کارگران در این ارتباط با توجه به نبودن شورای اسلامی کار به جایی نمی‌رسد.

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میبد حمایت مسئولان از قشر آسیب پذیر کارگر را مورد تاکید قرار داد و گفت: این انجمن از سال ۹۶ تشکیل و تاکنون بدون شناسه ملی فعالیت کرده و اداره کار پیگیری جدی برای صدور شناسه ملی نداشته است و پیگیری این انجمن برای گرفتن شناسه نیز به جایی نرسیده‌است.

محمد طاهرصادقی فر افزود: نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ کارگر فصلی از شهرستان‌ میبد و استان‌های دیگر و همچنین اتباع بیگانه در این شهرستان فعالیت دارند و هم اکنون این انجمن ۷۴۰ عضو دارد.

وی نداشتن شناسه ملی برای باز کردن حساب بانکی و شاغل بودن کارگران بدون مهارت و پروانه فعالیت در شهر را از مشکلات ناشی از نبود تشکل صنفی در این زمینه عنوان کرد و افزود: معرفی نشدن سهمیه بیمه برای کارگران ساختمان و  پرداخت بیمه به صورت آزاد از سوی آنها و نبودن جایگزین بیمه برای کارگرانی که کار ساختمانی را رها می کنند از دیگر مشکلاتی فقدان تشکل صنفی است .

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میبد از اعمال نشدن سختی کار برای کارگران ساختمانی گلایه و تصریح کرد: کارگران ساختمانی در ارتفاع زیاد از سطح زمین در سرما و گرما مجبور به کار کردن هستند و بعد از چند سال کردن دچار آسیب جسمی می‌شوند اما این در حالی است که از مزایای مشاغل سخت و زیان آور برخوردار نیستند.

فرماندار میبد نیز در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با بیان اینکه کارگران بازوی توانمند بخش صنعت و توسعه تولید هستند ، گفت : نظارت بر رعایت عدالت اجتماعی پرداخت حقوق این قشر زحمتکش از وظایف اداره تعاون ، کار و رفاه و اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی برای صیانت از حقوق کارگران است .

سیدجمال سجادی پور افزود: اگر حقوق کارگران تامین نشود و خواسته های منطقی آنان مورد توجه قرار نگیرد، رشد اقتصادی شهر و توسعه صنعت متوقف می شود و شهرستان از توسعه باز می‌ماند.

وی از مسئولان اداره کار خواست  نسبت به رعایت حقوق کارگران و راه اندازی شوراهای اسلامی کار در واحدهای صنعتی، طبق قانون  اهتمام داشته باشند.

سجادی پور همچنین در خصوص درخواست انجمن صنفی ساختمان میبد مبنی بر ارائه شناسه بر بررسی و مساعدت بخش های مرتبط با این موضوع تاکید کرد و گفت: تحقق این خواسته باعث می شود امور مرتبط به مباحث مالی برای این تشکل به راحتی انجام گیرد.

رییس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی میبد نیز  گفت: در استان یزد 290 تشکل کارگری وجود دارد که از این تعداد 61 تشکل در میبد ایجاد شده است و این شهرستان بر اساس جمعیت کارگری و تعداد کارگاه‌ها بیشترین تعداد تشکل های کارگری را دارد.

سیداحمد علایی افزود: 61 تشکل کارگری ایجاد شده در شهرستان میبد، 33 نماینده کارگری  ، 21 شورا اسلامی، سه انجمن صنفی کارگری و سه انجمن صنفی کارفرمایی را شامل می شود و شورای  اسلامی کار در کارخانجات و کارگاه‌هایی که بیشترین درخواست برای تشکیل شورا را داشته‌اند، ایجاد شده‌است.

وی هدف از تشکیل شورا و تعیین نماینده را دفاع از حقوق کارگران و گرفتن حق و حقوق آنها عنوان و تصریح کرد: در هر واحد تولیدی با توجه به بیشترین درخواست کارگران یا شورای کار تشکیل می‌شود و یا اینکه نماینده کارگری انتخاب می‌شود و بر اساس قانون نمی‌توان در یک واحد صنفی نماینده تعیین کرد و شورا نیز تشکیل داد.

رییس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی میبد تاکید کرد: در میبد کارفرمایی که حق و حقوق کارگر را ندهد، نداریم و حتی اگر خود کارگران انجام کار خلاف قانون توسط کارفرما گزارش دهند ، بازرس از سوی اداره برای بازرسی و دادن ابلاغیه فرستاده می‌شود.

وی در مورد صدور شناسه صنفی انجمن کارگران ساختمانی میبد نیز گفت: کارهای لازم توسط این اداره انجام شده و گواهینامه آنها داده شده است و این انجمن باید بنا به درخواست کارشناس در اساسنامه تغییراتی انجام دهد تا تایید شود و سپس خودشان باید مراحل گرفتن شناسه را طی کنند.

یک هزار و ۵۰۰ شرکت تولیدی و کارخانه در شهرستان میبد فعال است و ۷۰ درصد جمعیت میبد را کارگران و خانواده‌های آنها تشکیل می دهند.

مرکز شهرستان ۱۰۷ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده‌ است.

برچسب‌ها واحد تولیدی میبد انجمن صنفی کارگر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واحد تولیدی میبد انجمن صنفی واحد تولیدی میبد انجمن صنفی کارگر کار و رفاه اجتماعی کارگران ساختمانی شورای اسلامی کار انجمن صنفی کارگر اسلامی کار حقوق کارگران واحد تولیدی اداره تعاون تشکیل شورا برای تشکیل حقوق کارگر کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۵۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ ولی پوری در مراسم روز ملی شورا‌ها گفت: اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا امروز مشاوران مسئولان اجرایی استان هستند امروز نقش شورا‌ها در تصمیم گیری‌ها بسیار مشخص است.   او ادامه داد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی هستند، زیرا به نقش مردم در تصمیم گیری برای تمامی نقاط کشور حتی روستا‌ها اشاره دارند.   ولی پوری اضافه کرد: نقش شورا‌ها در مسائل سیاسی هم بسیار مهم است. حدود یکسال دیگر قرار است انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری در کشور برگزار شود و تا کمتر از دو هفته دیگر هم مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان برگزار می‌شود و ما در ستاد انتخابات استان به کمک شورا‌های اسلامی برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور نیاز داریم.   معاون سیاسی اجتماعی استاندار البرز گفت: دور دوم انتخابات با حضور ۱۷ هزار نیروی آموزش دیده انجام می‌شود و به عنوان یک رویداد بزرگ سیاسی اجتماعی همه ما برای برگزاری هرچه بهتر آن وظیفه داریم.   ولی پوری گفت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی متعلق به گروه خاصی نیست و صاحب اصلی آن مردم هستند. در انتخابات مردمی ایران دولت نقش مجری را دارد و برگزاری آن به عهده مردم است.

دیگر خبرها

  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • پیگیری نکردن خواسته کارگران توسط نماینده‌شان از ترس اخراج یک ضعف قانونی است
  • کارگران از عوامل اصل قدرت ایران اسلامی هستند
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • شوراهای برتر استان بوشهر تجلیل شدند
  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود
  • ملت‌های مسلمان، یهودی، مسیحی و بودایی حقوق فلسطینیان را از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی مطالبه می‌کنند