Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@13:49:31 GMT

سرمازدگی و سیلاب گذشت؛ برای مقابله با خشکسالی آماده باشیم

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۶۴۶۹

سرمازدگی و سیلاب گذشت؛ برای مقابله با خشکسالی آماده باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، عباس حاجی حسینی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد پیش از این در ۱۸ فروردین ماه امسال در جمع خبرنگاران، درباره خسارت‌های سرمازدگی، به بخش کشاورزی، اظهار کرد: سرمازدگی، پنج هزار میلیارد تومانی به ۵۴ هزار هکتار از باغات استان خسارت وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: باغات شهرستان‌های هرات و مروست و بخش‌هایی از باغهای تفت و ابرکوه به میزان ۱۰ تا ۷۰ درصد در یک ماه اخیر دچار سرمازدگی شده‌اند.

حاجی حسینی گفت: مقابله با سرمازدگی در بخش کشاورزی نیازمند برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدت است که در خصوص اقدامات بلندمدت در کشور دچار ضعف هستیم.

وی تصریح کرد: استان یزد دارای ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زارعی و باغی است که سهم اراضی زراعی حدود ۳۰ هزار هکتار و مابقی یعنی ۸۰ هزار هکتار را اراضی باغی تشکیل می‌دهد و از اراضی باغی استان، سهم محصول پسته ۶۰ هزار هکتار است که در بازه زمانی ۱۵ اسفندماه تا اواخر فروردین  بیشتر درختان پسته را سرما زده است.

اما نکته تاسف برانگیز اینکه هنوز اندک مدتی از سفر مدیران بیمه به این استان و تایید این هزینه‌ها نگذشته که این بار حادثه دیگری که که بخشی ناشی از خطای انسانی بوده اتفاق افتاد، در واقع در ۲۴ ساعت بارش باران ، بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت سیل اخیر در استان یزد اتفاق افتاد.

در این خصوص استاندار یزد ضمن ارائه گزارشی مشروح از این حادثه و خسارات وارده، با بیان این‌که یزد یک استان کویری با شدیدترین وضعیت زمین ساختاری است، گفت: استان یزد در یکسال اخیر با خسارات میلیاردی ناشی از خشکسالی، سرمازدگی، طوفان و ریزگردها و سیلاب مواجه شده است.

مهران فاطمی با اشاره به بارش ۳۰ میلیمتری باران در بازه زمانی ۵۰ دقیقه‌ای که بی‌سابقه در ۱۰۰ سال گذشته بوده است، افزود: متاسفانه رسیدگی نشدن و نقض سیل بندها منجر به خسارت به برخی از شهرها و روستاهای استان شد.

وی به خسارت ۶۲۵ میلیارد تومانی بارش رگباری اخیر به بخش کشاورزی و ۳۲۶ میلیارد تومان در بخش تجاری استان، افزود: ۵۴۱ واحد مسکونی شهری، ۹۶ واحد تجاری شهری و بیش از ۲۶۰ واحد مسکونی روستایی نیز دچار آسیب شدند.

فاطمی با اشاره به مدیریت صورت گرفته در استان برای مهار بحران، خواستار مساعدت وزارت کشور برای رفع آسیبهای وارده به مردم شد.

محمدعلی ملک‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد هم در این خصوص گفت: تاکنون ۱۲۶۴ میلیارد تومان خسارت در سه بخش زیر بنایی، اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی و بخش کشاورزی برآورد شده است.

وی افزود: از این رقم ۵۰ درصد در بخش کشاورزی که شامل قنوات و چاهها، بند‌های خاکی و سیل بندهاست خسارت زده شده است.

ملک‌زاده ادامه داد: در بخش اماکن مسکونی و تجاری، ۱۰ گروه متشکل از کارشناسان دفتر فنی اداره کل مدیریت بحران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر اساس فرایند پیامکی در سه روز به منازل آسیب دیده مراجعه و برآورد خسارت کردند که در حال تامین اعتبار برای پرداخت هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه ۳۰ میلیمتر بارندگی ثبت شد که این آمار در برخی مناطق بیشتر از این هم بوده است، افزود: این میزان بارندگی در دوره بازگشت ۱۰۰ ساله اخیر برای اولین بار اتفاق افتاد.

به گفته وی، در ۳۰ سال گذشته سیل بند‌هایی در بالادست شهر یزد ایجاد شد و جایی شکستگی سیل بند گزارش نشده است.

ملک زاده با بیان این‌که در سال کمتر از ۱۰ روز بارندگی داریم و همین باعث بی توجهی شده است، گفت: ظرفیت سیل بند‌ها تا ۱۰۰۰ سال پیش بینی شده بود، اما برخی از نقاط روی سیل بند خیابان کشی شده و یا برخی از آن‌ها روی خروجی سیل بند ، مخزن دارد و هدایتی است که از این نقاط آب وارد شهر یزد شد.

تنها چند روز بعد از این حادثه معاون اجرایی رئیس جمهور با سفر به استان یزد از مناطق سیل زده یزد بازدید کرد و برای پرداخت خسارت و بازسازی منازل قول پیگیری داد.

سید صولت مرتضوی در این سفر به روستای سید میرزای یزد رفت و از خانه‌های سیل زده بازدید کرد و از نزدیک در جریان خسارت‌های این سیل قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که قرار شده با مساعدت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، منابع لازم برای تعمیر و مرمت این منازل انجام شود، گفت: همچنین با نهاد‌های حمایتی هم هماهنگ می‌شود تا خانه‌هایی که لوازم منزلشان آسیب دیده تامین شود.

بلافاصله بعد از این سفر، وزیر کشور هم به یزد سفر کرد و در نشست ستاد مدیریت بحران استان با تاکید بر پیگیری پرداخت خسارات آسیب دیدگان سیلاب اخیر یزد در کوتاهترین زمان ممکن، گفت: مسدود کردن مسیلها غیرقانونی است و باید مسیلهای شهر بازکشایی شوند.

احمد وحیدی اظهار کرد: مسیل یعنی جایی که الان شاید دارای سیلاب نباشد ولی قطعاً زمانی سیلاب را هدایت خواهد کرد و برای همین منظور ایجاد شده لذا بستر و رحیم برای آنها تعریف می‌شود که باید رعایت شود و این که برخی آن را مسدود کرده‌اند، یک کار غیرقانونی است و باید مسیل بازگشایی شود.

وی با بیان این‌که داخل شهر و شهرداری‌ها نیز در رابطه با بازگشایی مسیلها موظف هستند که به وزارت نیرو کمک کنند ، با اشاره به اینکه قنوات به عنوان یک تکنولوژی گرانبهای گذشتگان است ، بر احیای آنها و استفاده از آنها در قالب آبرسانی زیرسطحی تاکید کرد.

وزیر کشور بر اهتمام به موضوع سیل‌بند با توجه به تاثیر آنها بر مباحث آبخیزداری و آبخوانداری تاکید مجدد کرد و گفت: باید حتماً شهرها دارای مسیل باشند و طرح‌های هدایت سیلاب شهر یزد نیز در همین راستا تدوین و آماده شود.

وحیدی درباره موضوع سرمازدگی باغات استان نیز گفت: خوشبختانه دستاوردهای علمی خوبی در این زمینه وجود دارد و باید برای سالهای آینده راهکارهای اساسی و علمی لحاظ شود.

وی بر آگاهسازی کشاورزان در رابطه با خدمات قابل ارائه از سوی صندوق بیمه کشاورزان تاکید و پیگیری امحال تسهیلات آسیب دیدگان این حوزه را خواستار شد.

انتهای پیام/ر

وحیدی همچنین از مسئولان خواست تا در کوتاه ترین زمان میزان خسارت برآورد شده در بخشهای مختلف را برای جبران به وزارت کشور ارائه کنند.

وی درباره مشکلات ادواتی و تجهیزات تخریب شده منازل مسکونی آسیب دیدگان نیز گفت: علاوه بر کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، از طریق کشور نیز کمک خواهیم کرد تا خسارات جبران شود.

وزیر کشور با اشاره به موضوع فاضلاب شهر یزد نیز و برنامه استان برای تکمیل آن در قالب قرارداد بیع متقابل، بر لزوم اجرای کامل این طرح تاکید و تصریح کرد : شهر یزد یک شهر تمدنی است و بالا زدن فاضلاب در آن قابل قبول نیست.

عضو هیأت دولت سیزدهم در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوان با پرداخت به موقع خسارات وارده به مردم استان، بخشی از آلام آنها کاسته شود.

به هر صورت به نظر می‌رسد این زنجیره حوادث اگر به همین منوال ادامه یابد باید ظرف چند ماه آینده هم شاهد خسارت‌های تاسف‌بار خشکسالی که طی دو دهه گذشته استان یزد و کویر ایران با آن درگیر بوده ، باشیم.

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر کشور استان یزد سیلاب خشکسالی محمودرضا رحمانی احمدی ملک زاده استاندار یزد مدیرکل مدیریت بحران یزد مهران فاطمی مدیریت بحران بخش کشاورزی هزار هکتار استان یزد شهر یزد سیل بند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۶۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان از بسته بودن ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی قدیمی اسپکه - بمپور در جنوب این استان براثر بارندگی‌های اخیر و طغیان رودخانه‌های محلی خبر داد.

مجید محبی افزود: از مجموع ۴۲۰ راه روستایی بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۳۷۸ مسیر فرعی بازگشایی شده است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر آن است تا ارتباط در مسیرهای ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان به منظور انجام خدمات امدادی برقرار شود.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: برآورد اولیه خسارت سیل در این استان ۱۱۰ هزار میلیارد ریال بوده و همچنان با توجه به حجم بارندگی ها در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به ترتیب به راه های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق رسانی و آب اختصاص دارد.

محبی افزود: همچنان تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند