Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@01:11:16 GMT

سفیران سلامت نقش مهمی در ارتقا سلامت جامعه دارند

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۷۱۰۱

سفیران سلامت نقش مهمی در ارتقا سلامت جامعه دارند

 به گزارش خبرگزاری فارس، حسن عسکری در همایش تجلیل از فعلان حوزه سلامت با اشاره به تاثیرات آموزش و پرورش در نهادینه کردن فرهنگ سلامت اظهار کرد: امروز آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهاهای تاثیرگذار در نهادینه کردن فرهنگ سلامت جامعه مورد توجه قرار گرفته در این راستا گسترش و ایجاد فضاهای ورزشی در کنار فضای آموزشی با هدف ایجاد تحرک و ورزش در دانش آموزان مورد توجه مسولان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت نقش تاثیرگذاری در جامعه دارند گفت: سفیران سلامت می‌توانند به ارتقا سلامت جامعه کمک کنند.

فرماندار سنندج به نظریه های علم جامعه شناسی اشاره کرد و گفت: از دیدگاه جامعه شناسی هر فردی در برابر هم نوعان خود مسولیت دارد و انجام مسولیت اجتماعی  موجب رشد و بالندگی جامعه می‌شود.

به گفته وی، دانش‌آموزان باید بدانند که رفتارهای روزانه آنها در ارتباطات اجتماعی و در مقابل دیگران تبعات مثبت یا منفی بدنبال دارد.

وی یادآورشد: اگر فردی بهداشت فردی را رعایت نکند این بی‌تفاوتی می تواند سلامت عمومی جامعه را تهدید کند.

سفیران سلامت پیام آور خود مراقبتی هستند

افشین خوشگوار معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش هم در این همایش اظهار کرد: اجرای طرح سفیران سلامت را از طرح های مهم حوزه سلامت در آموزش و پرورش دانست.

وی تصریح کرد:  سلامت می‌توانند پیام‌آور خودمراقبتی و انتقال دهنده مفاهیم بهداشت فردی در جامعه باشند.

خوش‌گوار با بیان اینکه  آموزش و پرورش گسترده‌ترین نهاد حاکمیتی دانست و افزود: از آنجا که این نهاد بیشترین ارتباط را با جامعه و افکار عمومی دارد بهترین ظرفیت برای نهادینه کردن فرهنگ سلامت در جامعه است.

وی با بیان اینکه بخش بهداشت و سلامت جامعه از بخش‌های تاثیرگذار جامعه است  تصریح کرد: ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان از اهداف مهم آموزش و پرورش است.

وی نهادینه کردن فرهنگ خودمراقبتی و ارتقا سواد سلامت دانش آموزان در مقابل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر را از طرح‌های مهم حوزه سلامت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در بحث خود مراقبتی مفاهیم بهداشت فردی و اجتماعی، سبک زندگی سالم مبتنی بر تغذیه سالم، ورزش و تحرک بدنی و دوری از استرس به دانش آموزان آموزش داده می شود.‌

وی اجرای  طرح سفیران سلامت را از طرح های مهم‌آموزش و پرورش دانست و گفت: در این طرح دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت مفاهیم بهداشت فردی و اجتماعی را از طریق مراقبین سلامت فرامی گیرند و آنها نیز به دانش‌آموزان و همسالان خود انتقال می‌دهند.

به گفته وی، در راستای اجرای این طرح ۱۰ درصد دانش‌آموزان علاقمند به حوزه بهداشت شناسایی و از سوی مراقبین سلامت مورد آموزش قرار می‌گیرند و آنها نیز در طول سال تحصیلی مفاهیم سلامت را به هم سن و سالان خود آموزش می‌دهند.

وی تعداد سفیران سلامت در استان کردستان را ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر ذکر کرد و افزود: هم اکنون ۵۰ درصد مدارس استان با کمبود ۲۰۰ نفر مراقبین سلامت مواجه هستند.

وی مقوله سلامت و بهداشت را از مباحث مهم آموزش و پرورش و یکی از اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد و تصریح کرد: در دوران کرونا همه آحاد جامعه تاثیرات سلامت و ضرورت توجه به حوزه سلامت را درک کردند و در طول این ۲ سال مراقبین سلامت خدمات ارزشمندی به جامعه ارایه کردند.

هم اکنون ۳۲۰ هزار دانش آموز در چهار هزار و ۲۱۱ مدرسه استان مشغول به تحصیل اند و ۲۴ هزار فرهنگی در آموزش و پرورش فعالیت دارند.

نهادینه کردن سلامت در جامعه باید در  اولویت قرار گیرد

یوسفی رییس مرکز بهداشت سنندج گفت: نهادینه کردن سلامت در جامعه باید در اولویت قرار گیرد و تحقق این مهم نیازمند مشارکت مردم در جامعه است.

وی افزود:  مرکز بهداشت و نهادهای بهداشتی تنها مسول توسعه فرهنگ سلامت در جامعه نیستند بلکه همه افراد جامعه و همه نهادها به نوعی در رشد فرهنگ سلامت در جامعه مسولند.

وی با بیان اینکه سلامت جسمی تنها مربوط به بعد جسمی افراد نمی شود اظهارکرد: فرد سالم کسی است که افزون بر برخورداری از سلامت جسمی از سلامت روانی، اجتماعی و معنوی نیز برخوردار باشد.

وی با اشاره به اپیدمی کرونا از اواخر سال ۹۸ در جهان و ایران ، کنترل و مهار این بیماری آزمون و مصداق بارزی از همکاری و مشارکت تمام بخش های جامعه دانست.

وی ضمن تقدیر از تمام نهادهایی که از سیستم بهداشتی و درمانی استان حمایت کرد گفت: تمام ادارات استان حمایت ویژه ای از حوزه بهداشت و درمان ارایه کردند.

وی همچنین به تاثیرات محیط بر سلامت انسان اشاره کرد و اظهارکرد: جفا در محیط زیست تهدید جدی برای سلامت محسوب می شود.

وی امنیت غذایی و‌ تامین آب سالم و‌‌ بهداشتی از نیازهای اولیه هر فرد دانست و گفت: در این راستا  تامین آب و غذای سالم  و نیز حفظ این میراث ارزشمند برای نسل های آتی نیازمند حفاظت و توجه به محیط زیست است.

وی با اشاره به آلودگی هوا و ریزگردها و مرگ سالانه ۹ نفر به دلیل آلودگی هوا تصریح کرد: مقابله با معضل آلودگی هوا نیازمند مشارکت های بین المللی است.

وی با اشاره به تاریخچه و اهداف بهداشت جهانی گفت: سال ۱۹۴۸ اولین مجمع جهانی بهداشت تشکیل شد اما سال ۱۹۷۷ مجمع دیگری در سازمان تشکیل شد و اهداف جهانی  حول محور« سلامت برای همه» تا سال ۲۰۰۰ تدوین کرد و هدف از این شعار توزیع عادلانه امکانات بهداشتی در جهان برای تمام جهان بوده است.

وی یادآورشد: پس از آن اهداف توسعه هزاره و هشت آرمان مشترک  ( ازبین بردن فقر، کاهش مرگ کودکان و مادران، برابری جنسیتی، دسترسی همگانی به آموزش ، مبارزه با ایدز، مالاریا، بیماری سل، مشارکت جامعه جهانی در توسعه) میان کشورها تدوین شد و قرار شد تا سال ۲۰۱۵ همه کشورها به این اهداف برسند.

وی یادآورشد: تا سال ۲۰۱۲ این اهداف بررسی شد و اهداف دیگری تحت عنوان توسعه پایدار و ۱۷ هدف کلی دیگر تدوین شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

منبع: فارس

کلیدواژه: امنیت غذایی فرماندار سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد

ایسنا/لرستان سرپرست فرمانداری معمولان خواستار ارتقا و توسعه رشته‌های فنی در این شهرستان شد.

محمد ناظری امروز (دهم اردیبهشت ماه) در جلسه‌ شورای آموزش و پرورش شهرستان، گفت: با نفوذترین و محبوب‌ترین فردی که می‌تواند در همه مراحل حساس زندگی، دانش‌آموز را یاری کند، معلم است و به همین دلیل، دانش‌آموزان معلم خود را به‌عنوان الگو و اسوه می‌پذیرند و خود را با او همسان و همانند می‌کنند.

او ارتقا و توسعه رشته‌های فنی را در این شهرستان خواستار شد و افزود: تمام اقشار بویژه جوانان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باید از ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای حرفه‌آموزی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه همه دانش‌آموزان معمولانی این است که علم‌آموزی و مهارت‌آموزی را به بهترین شکل یاد بگیرند، اظهار کرد: باید تلاش شود جهت فکری جامعه به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها به رشته‌های فنی تمایل پیدا کنند تا دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای تشویق و هدایت شوند.

سرپرست فرمانداری معمولان با بیان اینکه علاوه بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در مدارس باید به مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی آنها توجه شود، گفت: غنی‌سازی اوقات فراغت و ارائه آموزش‌های متناسب با سن دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی در تعطیلات تابستان از دیگر مسائلی است که باید به‌صورت جدی به آن توجه شود.

او با تاکید بر لزوم تقویت مهارت‌آموزی در مدارس، ادامه داد: تحصیل در مدارس فنی حرفه‌ای و کار و دانش به معنی کم‌سواد بودن دانش‌آموزان نیست و این موضوع باید به‌عنوان یک فرهنگ بین خانواده‌ها نهادینه شود.

وی افزود: معلمان همیشه سرمشق و الگوی اثرگذار دانش‌آموزان برای آینده روشن هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد