Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «حمید نیرآبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در  جمهوری ازبکستان در پیام خود به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و  ازبکستان گفت: روابط ایران و ازبکستان در سال‌های اخیر متنوع و گسترده‌تر شده است.

نیرآبادی اظهار داشت: مردمان دو سرزمین کهن و باستانی ایران و ازبکستان را تاریخ، فرهنگ، خاطرات و باورهای مشترک بیشماری به هم پیوند زده است و این دو ملت بزرگ، همواره در شادی‌ها و رنج‌ها در کنار هم ایستاده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به استقلال رسیدن جمهوری ازبکستان در سال 1991 و برقراری مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور در تاریخ 20 اردیبهشت ماه 1371، فرصتی را برای بازآفرینی و گسترش این پیوندهای دیرین، فراهم آورد. با کمال مسرت سی اُمین سالروز این رخداد فرخنده را به دولت‌ها و ملت‌های بزرگ ایران و ازبکستان صمیمانه تبریک می‌گویم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خوشبختانه از زمان برقراری روابط دو کشور تاکنون، کوشش طرفین منجر به انجام مراودات سیاسی در عالی‌ترین سطوح، گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی و تقویت ارتباطات انسانی و فرهنگی این دو ملت دوست و مهمان نواز شده است. با این حال ظرفیت‌های دست نخورده بسیاری وجود دارد و مسیری طولانی را در پیش داریم که همتی عالی همه مسئولان و مردم دو کشور را می‌طلبد.

این دیپلمات ارشد عنوان کرد: روشن است که یکی از مشخصات روابط رو به گسترش دو کشور در سال‌های اخیر، متنوع شدن و گستردگی ابعاد آن است. اکنون روابط دو کشور علاوه بر مناسبات خوب  سیاسی، بازرگانی، حمل و نقلی، بین المللی و منطقه‌ای به حوزه همکاری‌های پارلمانی، دانشگاهی، فرهنگی، هنری، گردشگری و ورزشی دو کشور نیز رسیده و امضای اسناد همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، علمی و فناوری در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی - بازرگانی و علمی- فنی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در تاریخ 1 و 2 اسفندماه 1400 در شهر «تهران» در نوع خود جدید و تحول آفرین است.

وی یادآوری کرد: روسای جمهور دو  کشور در دیدارهای خود در حاشیه نشست‌های شانگهای و «اکو»  تاکید ویژه‌ای بر گسترش همه جانبه روابط دو کشور داشتند و دستورات مقتضی را به همه وزارتخانهها و دستگاههای مرتبط دادهاند و یادداشت تفاهمها و نقشههای راه گسترش همکاری در  تمام زمینهها در حال آماده شدن است.

نیرآبادی همچنین تاکید کرد: اکنون، زمان کار عملی و  نتیجه گرا و رفع موانع احتمالی در روابط دو کشور به ویژه در حوزههای تجاری و اقتصادی و گردشگری فرا رسیده است. خوشبختانه، توانمندیهای اقتصادی و گردشگری دو کشور مکمل یکدیگر هستند، مسیر ایران بهترین راه دسترسی ازبکستان به آب‌های آزاد است، بازار 120 میلیونی دو کشور و تنوع فرآورده‌ها و محصولات موجود در ایران و ازبکستان فرصتی ممتاز برای بازرگانان دو کشور است، اراده مقامات دو کشور، گسترش همه جانبه روابط است، همه این عوامل، مقوم روابط دو کشور هستند.

سفیر ایران گفت: اقداماتی مانند برگزاری منظم کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری، نمایشگاه‌های مشترک، تنظیم موافقت نامه همکاری‌های بازرگانی بر اساس رفتار ملل کامله الوداد، نهایی کردن سند تعرفه‌های ترجیحی، پیوند بیشتر بخش‌های خصوصی دو کشور به یکدیگر، لغو روادید و رفت و آمد آسان مردم دو کشور، توسعه روش‌های ترکیبی حمل و نقل و حرکت به سمت تجارت آزاد، پایش و سنجش مستمر روند حرکت و توسعه روابط دو کشور در تمام حوزه‌ها براساس منافع و رفاه مردم دو کشور و رفع موانع احتمالی می‌تواند در این زمینه موثر و راهگشا باشد.

سفیر کشورمان افزود: بنابراین، چشم انداز بسیار روشنی برای دو کشور در همه سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و انتظار می‌رود با دیدار روسای جمهور دو کشور در شهریور ماه سال جاری، ده‌ها سند در حوزه‌های مختلف که زمینه ساز گسترش همه جانبه روابط  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان است، نهایی شوند و روابط دو کشور بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

وی عنوان کرد: ما می‌توانیم  با برداشتن همه موانع و گسترش و توسعه روابط همه جانبه دو کشور، الگوی مناسب و خوبی از دوستی و خویشاوندی را در سطح دنیا رقم بزنیم و رفاه و شادی و کامیابی دو ملت را به ارمغان آوریم.

نیرآبادی همچنین اظهار داشت: در پایان، از همه مقامات ارشد ازبکستان به ویژه  آقای «میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به خاطر توجه و اهتمام ویژه به گسترش روابط همه جانبه دو کشور سپاسگزاری و قدردانی می‌کنم و از خداوند مهربان برای دو ملت شریف ایران و ازبکستان شادی، رفاه، کامیابی  و پیروزی های روزافزون درخواست دارم.

جمهوری اسلامی ایران استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 25 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: سفیر جمهوری اسلامی ایران سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران وازبکستان گسترش همه جانبه روابط جمهوری اسلامی ایران ایران و ازبکستان جمهوری ازبکستان روابط دو کشور دو کشور دو ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۸۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان

اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان از قراردادی به ارزش ۴۴ میلیون دلار میان هیئت تجاری افغانستان و این کشور خبر داده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هیئت تجاری افغانستان در سفر سه روز به تاشکند با اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان قراردادی به ارزش 44 میلیون دلار به امضا رساند.

براساس گزارش «تایمز آسیای مرکزی» کابل و تاشکند در حال برنامه ریزی برای تشکیل شورای تجاری ازبکستان-افغانستان هستند که 18 شرکت افغان از اعضای آن خواهند بود و ارزش بازار واردات افغانستان را به هفت میلیارد دلار نیز می‌رساند.

در این گزارش آمده است بیشترین درخواست واردکنندگان محصولات کشاورزی، محصولات غذایی فرآوری شده، منسوجات، چرم، قطعات برقی و مصالح ساختمانی است.

طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزیتعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستانتلاش ازبکستان برای گسترش همکاری اقتصادی با افغانستان

گفتنی است طی دو سال گذشته ازبکستان از جمله کشورهایی است که با افغانستان روابط تجاری و اقتصادی نزدیکی داشته است.

توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، رفع موانع سرمایه‌گذاری‌ و حل مشکلات تجاری، ایجاد سهولت در ترانزیت کالاها، کاهش تعرفه ترانزیتی، ایجاد کریدور حمل و نقل و لجستیک از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی را می‌توان به عنوان برنامه‌های گشایش روابط تجاری میان کابل و تاشکند نام برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران