Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه ایران نوشت: سرانجام با اعلام دولت و  پس از گذشت ۴ سال از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اصلاح ارز ترجیحی آغاز شد به طوری که قرار است دولت سیزدهم دیگر یارانه را از بخش تولیدکنندگان گرفته و به حلقه آخر که مردم و مصرف کنندگان هستند بپردازد، به همین دلیل به نظر می‌‌رسد با این سیاست شاهد توزیع بی ضابطه رانت و فساد به عده‌ای خاص نباشیم تا یارانه‌هایی که طی این سال‌ها عمدتاً به جیب افراد خاصی می‌‌رفت و در سفره خانوارها ملموس نبود، قطع شده و به همه اقشار مردم برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی بود که از همان ابتدای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، بسیاری از تولیدکنندگان خواستار حذف این ارز بودند به همین دلیل در وضعیت فعلی بسیاری از آنها می‌‌گویند با این اقدام دولت طبیعتاً شاهد تنظیم بهتر بازار محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی به بهترین شکل ممکن خواهیم بود.

افزایش بهره‌وری با  اصلاح ارز ترجیحی

محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن لبنی ایران در این باره گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها و انتقال یارانه‌ها از بخش ابتدای زنجیره تولید به مصرف کننده امر بسیار درستی بوده است که باید طی سال‌های گذشته صورت می گیرد ولی متأسفانه دولت قبل این مهم را به سرانجام مطلوب نرساند.

وی افزود: با این حال حذف یارانه‌ها طی سالیان گذشته صورت گرفته بود ولی هسته سخت و مشکل آن که نهاده‌های دامی بود در دولت سیزدهم صورت گرفت به همین دلیل معتقدم این کار اقدام بسیار درستی است.

سخنگوی انجمن لبنی ایران اظهار کرد: طبیعتاً این اقدام موجب افزایش بهره‌وری می‌‌شود به طوری که در دامداری‌ها که نهاده‌ها با قیمت گزاف وارد کشور می‌‌شد ولی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دامداران قرار می‌‌گرفت، به خاطر واقعی نبودن و پایین بودن قیمت آن درست استفاده نمی‌شد و بهره‌وری کمی داشت به همین دلیل در آینده با این اقدام بهره‌وری در دامداری‌ها افزایش خواهد یافت.بنی طبا تصریح کرد: طبیعتاً با افزایش قیمت نهاده‌های دامی روبه‌رو خواهیم بود ولی با انتقال یارانه‌ها به مردم امیدواریم که این امر جبران شود.

حذف رانت‌های موجود در بخش تولید

سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران نیز درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: طبیعتاً این اقدام درستی است که توسط دولت سیزدهم صورت گرفته و باید در آینده‌ای نزدیک شاهد از بین رفتن رانت‌های موجود در این بخش باشیم.وی با بیان اینکه می‌توانیم تولید را در یک فضای آزاد و رقابتی پیش ببریم، گفت: با تأمین نقدینگی توسط دولت، ما می‌توانیم نهاده‌ها را تأمین و همچنین  تولیدات را صادر کنیم، البته باید عوارض صادراتی محصولات دامی نیز حذف شود.

کمک به تولید با اصلاح ارز ترجیحی

مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران نیز گفت: تمامی تشکل‌های ملی و شهرستانی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.وی افزود: با اصلاح ارز ترجیحی طبیعتاً شاهد کمک به بهره‌وری و افزایش تولید در کشور خواهیم بود.

افزایش سرانه مصرف آبزیان با اصلاح ارز ترجیحی

آرش نبـــــــــــی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی نیز تصریح کرد: تمامی ارزهای تخصیص داده شده به بخش‌های طیور، آبزیان و دام باید حذف شود تا بازار کاملاً رقابتی شود.

وی افزود: طبیعتاً با این اقدام دولت، مردم استقبال بیشتری به مصرف آبزیان خواهند داشت چون قیمت آنها با قیمت مرغ اختلاف چندانی نخواهد داشت، از طرف دیگر باید شاهد حذف رانت‌های گسترده برای توزیع ارز ۴۲۰۰ نیز باشیم.

ارز ترجیحی به خواص داده می‌‌شد

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک نیز گفت: موافق اصلاح ارز ترجیحی هستم چون تخصیص آن طی سالیان گذشته با رانت و فسادهای گسترده‌ای روبه‌رو بوده است و این ارز به اشخاص خاصی داده می‌‌شد.

وی افزود: با این حال دولت باید مکانیسمی برای حذف این ارز اتخاذ کند که مردم یا مصرف‌کنندگان و همچنین تولیدکنندگان کمترین زیان را از این اقدام ببینند که به نظر می‌‌رسد اعطای کالابرگ به جای یارانه نقدی اقدام مناسب‌تری باشد.

ارز ترجیحی به‌ ویژه‌خواران اقتصادی رسید

محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی بیان کرد: ارز دولتی از منابع ذخیره بانک مرکزی تأمین می‌شد و به واردکنندگان داده شد تا کالاهای وارداتی را برای حمایت از اقشار مختلف جامعه با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده برسانند اما به علت وجود فاصله زیاد میان ارز ترجیحی با بازار آزاد، زمینه فساد گسترده‌ای فراهم گردید و این سیاست از اهداف خود منحرف شد.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای انجام گرفته ۱۵ میلیارد دلار برای ارز دولتی باید درنظر گرفته می‌شد اما بعضاً این میزان تا ۲۵ میلیارد دلار نیز می‌رسید که حاکی از به هدر رفتن منابع ارزی کشور است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به انحراف رفتن ارز تخصیص داده شده به نهاده‌های دامی گفت: یکی از بخش‌های عمده ارز دولتی به نهاده‌های دامی اختصاص پیدا کرد اما بخشی از نهاده‌ها مانند کنجاله سویا که به کشور وارد می‌شدند با قیمت ارز آزاد با چند برابر قیمت در بازار فروخته شدند.

وی اضافه کرد: دامداران در بعضی از مواقع ۵۰ درصد از نهاده‌ها را با نرخ آزاد از بازار خریداری می‌کردند که در نتیجه دامدار توانایی خرید به اندازه نهاده را نداشت و این مسأله باعث کاهش میزان جوجه‌ریزی شده و تقاضا بر عرضه افزایش پیدا می‌کرد و قیمت را افزایش می‌داد یا تولیدکننده با خرید نهاده با قیمت بالا، قیمت نهایی محصول خود را افزایش می‌داد که باز هم کالا گران به دست مصرف کننده می‌رسید.

رشیدی با اشاره به اینکه بدون شک ارز دولتی باید حذف شود، گفت: ارز ترجیحی به نام حمایت از مردم داده شد اما به ویژه خواران اقتصادی رسید. این مسأله نشان می‌دهد ارز ترجیحی به اهداف خود اصابت نکرده و در صورت تک نرخی شدن ارز، کف قیمتی متعادل می‌شود.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه با حذف ارز دولتی از معیشت مردم باید حمایت شود، گفت: دولت و مجلس برای جبران بالا رفتن قیمت کالاها و حفظ قدرت خرید مردم برای ارائه کالا برگ الکترونیکی به توافق رسیده‌اند تا به این واسطه مردم نگران کوچک شدن سفره‌های خود و عدم برخورداری از کالاهای پروتئینی شان نباشند.

رشیدی تصریح کرد: اقدام دولت در اصلاح ارز ترجیحی، ارزشمند است و مجلس هم از این اقدام دولت حمایت می‌کند و ما امیدواریم این جراحی اقتصادی به نفع مردم تمام شود.

تک‌نرخی شدن ارز بدون تردید به نفع اقتصاد است

برومند چهارآیین، رئیس هیأت‌مدیره شرکت مادرتخصصی توسعه صنعت طیور کشور با بیان اینکه تثبیت قیمت‌ها به نفع مردم نیست، گفت: دولت اکنون به علت اصرار بر نگه داشتن قیمت‌ها در دولت قبل مجبور به جراحی سخت اقتصادی است زیرا وقتی نرخ ارز آزاد شود، دیگر زمینه‌ای برای ایجاد رانت وجود نخواهد داشت. تک‌نرخی شدن ارز بدون تردید به نفع اقتصاد کشور است و ما از حذف ارز دولتی پیش از این هم دفاع کرده‌ایم.وی ادامه داد: بهتر بود به علت وجود فساد گسترده ارز ۴۲۰۰ تومانی، حذف آن در سال ۹۷ انجام می‌گرفت. اگر این اتفاق در دولت قبل رخ داده بود، دیگر نیازی نبود اکنون از چنین مسیر سختی عبور کنیم و شرایط دشوار امروز به وجود نیامده بود.

چهارآیین تأکید کرد: به علت وجود رانت گسترده در ارز ترجیحی، تعداد زیادی شرکت یک‌شبه تأسیس شدند تا از سودهای کلان آن استفاده کنند. با این شرایط، حذف ارز دولتی به نفع اقتصاد کشور است و دولت هم تمهیدات لازم را برای آسیب نرسیدن به اقشار محتلف جامعه درنظر گرفته است.

اتلاف منابع کشور با سیاست ارز ترجیحی

افشین کلاهی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: اتاق بازرگانی از ابتدای اجرای این تصمیم غلط تا به امروز تأکید کرده بود که باید نظام چند نرخی برچیده شود زیرا اهداف آن به مصرف کننده اصابت نکرده است.وی افزود: باید تصمیم جدی برای اصلاح همه یارانه‌ها و یارانه‌های دولتی گرفته شود زیرا تاکنون باعث اتلاف منابع کشور شده است. این در حالی است که اصلاح اقتصادی معادله خطی ساده‌ای نیست بلکه موضوعی چندوجهی است.

کلاهی بیان کرد: جراحی اقتصادی که اکنون آغاز شده باید به طور عمیق انجام شود و شرکت‌های دولتی هم واگذار شوند و اراده جدی برای مقابله با فساد شکل بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی ارز رانت ارز ترجیحی روزنامه ایران دلار 4200 تومانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلاح ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی ارز ترجیحی همین دلیل مصرف کننده اقدام دولت یارانه ها ارز دولتی بهره وری نهاده ها داده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۸۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار هرمزگان: از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه تفکیک میان فعالان اقتصادی واقعی و غیرواقعی با حضورشان در سامانه الکترونیک شناسه یکتا امکانپذیراست گفت: از فعالان اقتصادی واقعی در راستای تحقق شعار سال حمایت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان عصر امروز در جلسه وبیناری با فرمانداران با محوریت حذف مجوزهای کاغذی و جایگزینی مجوز الکترونیکی شناسه یکتا اظهار داشت: در نظام بروکراتیک ارتباطات انسانی و کاغذ منشأ فساد هستند که با حذف آ‌ن‌ها و توسعه سامانه‌های الکترونیک گلایه مهم مردم از فساد نیز رفع می‌شود. 

وی با تأکید بر لزوم شفاف سازی در تمام ابعاد تجاری، مالی و تخصیص یارانه‌های دولتی افزود: تاکید دارم نباید محدودیت‌ها باعث زیان فعالان واقعی حوزه بازار و اقتصاد شود و یکی از موارد ساماندهی شناسایی ایشان از طریق درگاه‌های الکترونیک و شناسه یکتاست.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان اولین استان ایجاد کننده واحد مبارزه با پولشویی در کشور بوده است، گفت:سال گذشته باجدیت شفاف سازی را آغاز کرده‌ایم در حوزه های مختلف، از انتقال پروانه‌های مالیاتی، کارت‌های بازرگانی و حساب‌های بانکی مجهول تا بازپس‌گیری چندصد قطعه زمین واگذارشده برای انجام فعالیت اقتصادی که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بودند و این مسیر را ادامه می دهیم. 

دوستی ضمن بررسی آخرین آمار ثبت نام صنوف مختلف در درگاه ملی مجوزها در تمام شهرستان‌های استان، اظهار داشت: فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تکلیف دارند وقت بگذارند تا جایگزینی پروانه کسب الکترونیک بطور کامل انجام و تا فرصت 25 اردیبهشت ماه همه اصناف شناسه یکتا دریافت کنند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، افزود: باید میان فعالین اقتصادی واقعی و غیر واقعی تفکیک ایجاد شود و حمایت‌ها بویژه در راستای تحقق شعار سال به فعالان واقعی اختصاص داده شود که این مسئله با ثبت نام صنوف در درگاه ملی مجوزها تسریع خواهدشد. 

 انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود
  • استاندار هرمزگان: از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند