Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با انتقاد از تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره ۱۴۰۱ گفت: در صورت اصلاح نشدن این تعرفه‌ها، مطب‌های روانشناسی با خطر تعطیلی مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد حاتمی با بیان اینکه این سازمان مطابق با بند چهار ماده سه قانون تشکیل خود باید پیشنهاد تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره را جهت تصویب به هیئت دولت ارائه کند و نیز با انتقاد از نرخ تعرفه‌های ابلاغ شده برای این خدمات، اظهار کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در اسفند سال گذشته پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی خدمات روانشناسی و مشاوره کشور را به شورای عالی بیمه سلامت و هیئت دولت ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود در حالی تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره کشور چندی پیش ابلاغ شد که این تعرفه‌ها از جهاتی قابل نقد است.

وی با بیان اینکه تعرفه ۴۵ دقیقه خدمات روانشناسی برای روانشناسان با مدرک کارشناسی ارشد ۱۷۶ هزار تومان و برای مدرک دکترا ۲۰۷ هزار تومان در سال جاری ابلاغ شده است، تصریح کرد: در واقع به نسبت سال گذشته تنها حدود ۱۱ درصد به نرخ تعرفه خدمات روانشناسی برای روانشناسان دارای مدرک دکتری اضافه شده است که این نرخ در قیاس با تعرفه‌های ابلاغی برای پزشکان دارای مدرک دکتری عادلانه نیست.

مطب‌های روانشناسی در معرض تعطیلی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه یک روانشناس با این مبالغ ابلاغی حتی نمی‌تواند هزینه اجاره مطب، حق‌الزحمه منشی، پول آب و برق و تلفن و مالیات مطب را بپردازد، گفت: صراحتاً اعلام می‌کنیم که با ابلاغ این تعرفه‌ها مطب یک دکتر روانشناس در معرض تعطیل شدن قرار می‌گیرد که این امر خود خطر بزرگی به‌ویژه در شرایط فعلی محسوب می‌شود چراکه اکنون در دوران «پسا کرونا» قرار داریم و مردم به شدت نیازمند دریافت خدمات روانشناسی و روان‌درمانی هستند.

وی تأکید کرد: به‌نوعی می‌توان گفت نرخ این تعرفه‌ها به معنی اعلام رسمی بسته شدن مطب روانشناسان است. در این خصوص نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ارسال کردیم تا در تعرفه مقطع دکترا تجدیدنظر شود. شاهد این هستیم که در مقاطع مختلف با توجه به مشکلات اقتصادی و براساس تورم موجود مقدار معینی را برای افزایش حقوق کارمندان و یا سایر صنوف درنظر می‌گیرند اما این افزایش برای یک دکتر روانشناس تنها ۱۱ درصد در نظر گرفته شده است که در عمل منجر به تعطیلی مطب‌های روانشناسی می‌شود.

حاتمی گفت: روانشناسان و مشاوران زیادی نسبت به تعرفه‌های ابلاغ شده از سوی هیئت دولت گله‌مند هستند و اعتراض خود را به این سازمان اعلام کرده‌اند و از این‌رو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مستقیماً به رئیس‌جمهوری نامه زده است. میزان مبالغ ابلاغی به‌قدری پایین است که روانشناسان را به سمتی سوق می‌دهد که از این تعرفه‌ها پیروی نکنند و هر روانشناسی هر مبلغی را که خواست از مردم دریافت کند.

وی ادامه داد: این امر منجر به ایجاد هرج‌ومرج در مبالغ دریافتی از مراجعان می‌شود چرا که روانشناسی که با مدرک دکترا، استاد دانشگاه است مبلغ ابلاغ شده را برای ۴۵ دقیقه مشاوره بسیار ناچیز و کم می‌داند بنابراین این نگرانی وجود دارد که روانشناسان از این تعرفه‌ها پیروی نکرده و مبالغی خارج از تعرفه‌های ابلاغی از مراجعان دریافت کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه حتی تا پیش از ابلاغ تعرفه‌های جدید روانشناسان و مشاوران تعرفه‌های مصوب را ناچیز دانسته و مبالغی بالاتر از آن از مراجعان دریافت می‌کردند، تصریح کرد: اگرچه وظیفه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شناسایی متخلفان و برخورد با آن‌ها است اما دولت نیز باید تعرفه‌های معقولی وضع کند تا چنین تقابل‌هایی ایجاد نشود. باید پیش از تصویب و ابلاغ این تعرفه‌ها کار کارشناسی انجام شود. هیئت دولت نباید پشت درهای بسته برای تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره تصمیم بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه نرخ تعرفه‌های ابلاغ شده برای خدمات روانشناسی و مشاوره ازنظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور قابل توجیه نیست، تصریح کرد: روانشناسان نیز سرمایه‌های اجتماعی و پشتوانه نظام و جزئی از مردم این کشور هستند، باید به حرف این قشر گوش داده شود. ازنظر ما تعرفه‌های ابلاغ‌شده برای خدمات روانشناسی و مشاوره غیرکارشناسی است.

حاتمی گفت: این تعرفه‌ها به‌ویژه برای دهک‌های پایین جامعه مبالغ زیادی است و در عمل دهک‌های پایین جامعه نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند. بارها به هیئت دولت و مجلس نامه نوشته‌ایم و صحبت کردیم که بیمه‌های پایه و تکمیلی را حداقل در زمان بحران کرونا برای خدمات روانشناسی و مشاوره وضع کنند اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. مردم باید این مطالبه را از دولت و مجلس و سازمان برنامه و بودجه داشته باشند. در این راستا نامه نوشتیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. مردم باید مطالبه کنند. در حال حاضر تنها افرادی که وضع مالی خوب دارند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و سایر اقشار از این خدمات محروم هستند.

به گزارش ایمنا، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دستورالعملی را به‌منظور نحوه فعالیت روانشناسان و مشاوران در فضای مجازی به شورای مرکزی این سازمان ارائه داده است که در صورت تصویب نحوه ارائه خدمات آنلاین روانشناسی، تعرفه این خدمات آنلاین و روانشناسان واجد شرایط ارائه خدمات مذکور مشخص خواهند شد اما تا زمان تصویب این دستورالعمل نرخ خدمات آنلاین مشاوره و روانشناسی با نرخ خدمات حضوری برابر است و روانشناسان و مشاوران حق ندارند مبالغی بالاتر از آنچه ابلاغ شده از مراجعان دریافت کنند.

کد خبر 574415

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بهداشت روان روان شناسی مشاوره روانشناسی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور محمد حاتمی مشاوره خدمات مشاوره ای تعرفه های روانشناسی و مشاوره شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تعرفه های خدمات روانشناسی و مشاوره روانشناسان و مشاوران تعرفه های ابلاغ شده تعرفه ها هیئت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان، با بیان این که این حادثه امشب نهم اردیبهشت ماه از طریق هماهنگی عوامل اورژانس با ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مبنی بر سقوط فردی از ارتفاعات صاحب الزمان (عج) به اعلام شد، گفت: بلافاصله گروه امداد کوهستان سازمان آتش نشانی به محل حادثه اعزام شد.

ابراهیم بابایی افزود: نیرو‌های اورژانس در دامنه کوه منتظر بودند به محض انتقال مصدوم به پایین مراحل درمانی و انتقال مصدوم را آغاز کنند. 


مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در مورد حادثه گفت: تیم تخصصی امداد و نجات از ارتفاع سازمان آتش نشانی در کمترین زمان به محل سقوط فرد حادثه دیده که دچار جراحات شدیدی شده بود رسیدند و پس از تثبیت فرد حادثه دیده را به پایین کوه و محل استقرار آمبولانس منتقل و تحویل عوامل اورژانس کردند. 

بابایی تصریح کرد: هنگام به کوه تجهیزات و کفش مناسب به همراه داشته باشند و با برنامه قبلی و با رعایت نکات ایمنی در کوه اقدام به پیمایش و حرکت کنند و با برنامه ریزی دقیق در زمانبندی قبل از تاریک شدن هوا به پایین برگشته و از هر گونه اقدامی که احتمال بروز حادثه و ریسک دارد پرهیز کنند. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات
  • رشد تعرفه های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ ۴۵ دقیقه ۲ میلیون تومان!
  • عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟
  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل