Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@02:37:51 GMT

روایت مرندی از شرط تهران برای رفتن پای میز مذاکره

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۹۹۷۲

روایت مرندی از شرط تهران برای رفتن پای میز مذاکره

کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر ارشد ایرانی با اشاره به پذیرش حق غنی سازی ایران، گفت، وقتی یک کشور قوی باشد، غربی‌ها وادار به دادن امتیاز می‌شوند.

 به گزارش مشرق، «محمد مرندی» کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر ارشد در مصاحبه با بخش انگلیسی شبکه «المیادین» گفت ایران تنها زمانی مذاکره با آمریکا را آغاز کرد که ایالات متحده حق غنی‌سازی ایران را پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این خصوص توضیح داد: اول باید بگویم که ایران تنها بعد از آن که آمریکا پیامی برای ایران از طریق عمان فرستاد مبنی بر این که واشنگتن حق غنی‌سازی ایران را می‌پذیرد، مذاکره با ایالات متحده را آغاز کرد. این خیلی مهم بود و مربوط به دوره زمان قبل از دولت آقای روحانی است. دکتر صالحی وزیر خارجه بود و مذاکرات در عمان آغاز شد. سپس، بعد از آن که آقای روحانی انتخاب شد و دکتر ظریف وزیر خارجه شد، مذاکرات ادامه پیدا کرد.

مرندی در ادامه تاکید کرد: این نکته مهمی است زیرا برمی‌گردد به موضوع اهرم فشار. ایرانی‌ها به پیشرفت در زمینه برنامه هسته‌ای خود و نادیده گرفتن درخواست‌های آمریکا به رغم تحریم‌ها ادامه دادند تا به آمریکا فشار بیاورند؛ و وقتی آمریکایی‌ها دیدند که ایرانی‌ها قصد عقب‌نشینی ندارند تا زمانی که آمریکایی‌ها حق مشروع ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند، تنها آن زمان که آمریکایی‌ها این را پذیرفتند، ایرانی‌ها مذاکرات را آغاز کردند.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، «این نشان می‌دهد که وقتی یک کشور قوی باشد و با استفاده از نقاط مثبتش و اهرم‌های فشارش مذاکره می‌کند، آن زمان می‌تواند کشورهای غربی را وادار کند که در مقابل امتیاز دهند».

 در ادامه تبادل پیام‌ها با هدف دستیابی به توافق در نتیجه مذاکرات وین، «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین امروز (چهارشنبه) برای دومین بار در سال جدید شمسی در تهران حضور دارد ساعتی قبل با «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

مورا شب گذشته قبل از عزیمت به تهران در توئیتی با بیان این‌که دوباره برای دیدار با علی باقری و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر موضوعات راهی تهران هستم، نوشت: کار بر روی رفع اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات ادامه دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز امروز همزمان با حضور مورا در تهران با بیان این‌که دو مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها پیگیری می‌شود، اعلام کرد: هر دو مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها پیگیری می‌شود. مصون‌سازی کشور از مسیر تحول اقتصادی و توزیع عادلانه نظام پرداخت یارانه یک راهبرد اصلی است. مذاکره برای لغو تحریم‌ها، با رعایت خطوط قرمز ایران در رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در مسیر درست خود پیگیری می‌شود./فارس

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت مرندی مذاکرات هسته ای غنی سازی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت غنی سازی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۹۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز درآذربایجان‌ غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، ایرج مرندی افزود: ۲۹۴ مورد بازرسی در حوزه کشف کالای قاچاق  انجام و منجر به  تشکیل ۶۴ فقره پرونده تعزیراتی به ارزش یک‌هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال در فروردین ماه امسال شده است.

او اضافه کرد: در تشکیل پرونده‌های تعزیراتی حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز در اولین ماه از سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال شاهد رشد ۱۴۶ درصدی هستیم.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت استان خاطرنشان کرد: دخانیات، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، پارچه و مواد خوراکی و غذایی از عمده کالاهای کشفی بود.

مرندی گفت: در حوزه ارزی ۳۶ مورد سابقه ارسالی از بانک‌های عامل در خصوص عدم ایفای تعهدات ارزی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز منجر به تشکیل ۳۶ پرونده تعزیراتی به ارزش ریالی یک‌هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال که شامل ۲میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۲۹ یورو و همچنین ۱۳۷ هزار و ۸۵۰ درهم بود، شده است.

 

دیگر خبرها

  • لغو پرواز‌های شرکت هواپیمایی ایران ایر تهران - ایلام و بالعکس
  • پروازهای تهران به ایلام لغو شد
  • روایت معلم نیکوکار بیرجندی که ۱۱ فرزند معنوی دارد
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز درآذربایجان‌ غربی
  • لغو پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ ایر تهران - ایلام و بالعکس
  • لغو پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تهران-ایلام و بالعکس
  • نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران