Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر لبافی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید زعفران در هکتار در مزارع خراسان بزرگ از عدد ۹ کیلوگرم در هر هکتار به ۳.۶ کیلوگرم در هر هکتار کاهش یافته است و حمایتهای لازم  از کشاورزان نیز انجام نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: کاهش کشت زعفران در هر هکتار باعث افزایش هزینه‌های تمام شده تولید و کم‌فروغ شدن بسیاری از مزارع تولید این محصول می‌شود، لذا لازم است وزارت جهاد کشاورزی یک نقشه راه برای هدایت این بخش تدوین کرده تا بتوان بهره‌وری کشت زعفران را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه  اقتصاد زعفران در این استان ریشه‌دار بوده و کوچکترین تعلل در این زمینه باعث برون رفت ظرفیتها از این بخش به کشورهای دیگر می‌شود، بیان کرد: در این شرایط صادرکنندگان اصلی زعفران خود را عقب کشیده و خرده پاها به صورت غیررسمی اقدام به صادرات زعفران خواهند کرد و ما قادر نخواهیم بود از مزیت استانی و کشوری در این خصوص به درستی استفاده کنیم.

لبافی گفت: زعفران نخستین محصول صادراتی خراسان رضوی است که سرمایه‌گذاری قابل توجهی چه در بخش تولید و چه در بخش تجارت آن انجام گرفته اما خروجی این سرمایه‌گذاری به دلایل مختلف رضایت فعالان حوزه زعفران را جلب نکرده است.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: برای رونق اقتصاد محصول استراتژیک زعفران طبق جمع‌بندی نظرات فعالان بخش خصوصی و مدیران دولتی چند پیشنهاد عملیاتی ارایه شده است.

وی با اشاره به نشست بررسی وضعیت اقتصاد زعفران با حضور مسوولان و دست‌اندرکاران گفت: محور این نشست مربوط به ارایه بسته پیشنهادی برای رونق و توسعه اقتصاد زعفران با رویکرد استفاده از ظرفیتهای داخلی و خارجی بود.

وی افزود: منطقه خراسان بزرگ قطب تولید زعفران کشور است، با توجه به کم آبی در این منطقه کشت زعفران یک محصول استراتژیک به شمار رفته و نیازمند یک سری اتخاذ تدابیر ویژه برای این منظور است.

لبافی با اشاره به کاهش صادرات زعفران از خراسان بزرگ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بیان کرد: عوامل متعددی در کاهش میزان صادرات این محصول دخیل است اما مهمترین آن بالا بودن نرخ ارزش‌گذاری پایه گمرکی این محصول بوده است که این عامل باعث سوق یافتن صادرات از مجاری غیررسمی می‌شود که ارزآوری برای کشور ندارد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بیان کرد: نرخ تعیین شده برای پایه گمرکی صادرات زعفران بالاتر از قیمت آن در کف بازار است و مابه التفاوت این دو عدد باید توسط صادرکننده پرداخت شود؛ این در حالی است که صادرکننده باید ارز حاصل از صادرات را براساس نرخ نیمایی از بازار تامین کند و به کشور بازگرداند و این عدد کمتر از عددی است که به عنوان نرخ پایه گمرکی برای صادرات زعفران تعیین شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحثهای مربوط به تولید و صادرات زعفران به هم مربوط هستند اما تصمیمات در حوزه صادرات به صورت متمرکز در سطح ملی انجام می‌گیرد و چون مسوولان خارج از استان هستند، خیلی به وضعیت بازار زعفران واقف نبوده، از سوی دیگر نرخ پایه صادراتی زعفران بالا بوده و با وضعیت بازار این محصول همخوانی لازم را ندارد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تفویض اختیار کارگروه ماده ۱۶ قانون امور گمرکی برای ارزشگذاری پایه گمرکی زعفران از مرکز به خراسان رضوی گفت: این تفویض اختیار به نفع اقتصاد زعفران خواهد بود، زیرا مدیران در تهران اشراف کمتری بر موضوعات مرتبط با  زعفران دارند.

لبافی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد زعفران مصرف داخلی و ۸۰ درصد از آن صادراتی است، افزود: اختلاف بین تولیدکننده و صادرکننده باعث می‌شود، این شائبه بوجود آید که حق تولیدکننده پایمال می شود، لذا لازم است سازمان تعاون روستایی ورود کرده و به هر نرخی که دولت اعلام می کند، زعفران را از کشاورز خریداری نماید تا صادرکننده از این سازمان زعفران را خریداری کرده و صادر نماید.

وی با تاکید بر معرفی مزیتهای دارویی زعفران گفت: متاسفانه تشکلهای اقتصادی در این بخش مانند شورای زعفران ظرفیت مناسبی برای معرفی این مزیتها به دنیا ندارند و در این زمینه لازم است که دستگاه های اجرایی ورود کرده و نسبت به معرفی برندهای معتبر داخلی و مزیتهای این محصول به دنیا اقدام کنند.

لبافی دشواری ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان با توجه به شرایط بازار، ناتوانی کشاورزان خرده پا در زعفران برای تامین ماشین آلات لازم، خروج پیازهای با کیفیت زعفران و تاثیر آن در کشت محصول زعفران و میزان بهره‌وری آن، هزینه‌های بالای حمل و نقل هوایی زعفران را از مواردی برشمرد که توجه به آن در تعیین نقشه راه توسعه اقتصاد زعفران از سوی وزارت جهاد کشاورزی الزامی است.

افزایش نرخ پایه گمرکی با وجود کاهش صادرات

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز با اشاره به وضعیت نرخ پایه گمرکی این محصول در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در گذشته نرخ پایه گمرکی هزار و ۲۵۰ دلار بود که این مبلغ بدون اطلاع و مشورت بخش خصوصی به هزار و ۵۹۸ دلار افزایش یافته است.

غلامرضا میری افزود: این در حالی است که در دی ماه سال گذشته ۵۸ درصد، در بهمن ماه ۳۸ درصد و در اسفندماه پارسال ۳۳ درصد کاهش صادرات زعفران داشتیم اما با وجود کاهش صادرات، نرخ پایه گمرکی ‌افزایش یافته است و صادرکنندگان زعفران موظف‌ هستند که بر مبنای آن، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند.

وی اظهار داشت: به طور قطع فرآیند بازگرداندن نرخ پایه گمرکی به گذشته، زمان‌بر بوده یا امکان پذیر نیست و ما خواستار حمایت دولت از بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: عوارض صادراتی زعفران افزایش یافته، این در حالی است که میزان آب مصرفی زعفران بسیار کمتر از هندوانه است و عوارض زعفران در مقابل هندوانه فراوان است.

محمدعلی امیر فخریان افزود: باید این مباحث به درستی مورد کارشناسی قرار گیرد تا به سمت کشت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وی در خصوص ارزش گذاری زعفران گفت: پیشنهاد تفویض ارزش‌گذاری صادرات این محصول را به استان خراسان رضوی داشته ایم چرا که متاسفانه هنوز در این خصوص در تهران تصمیم گیری می‌شود.

امیر فخریان اضافه کرد: از آنجا که عمده کشت و صادرات زعفران مربوط به خراسان رضوی است باید ارزش‌گذاری صادراتی این محصول نیز در استان انجام گیرد،.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در خصوص واردات نیز فرآیند ثبت سفارش به کمتر از هفت روز بدون حضور واردکنندگان کاهش یافته است که بنا داریم این مدت زمان را به چهار روز کاهش دهیم، در عین حال نیز آماده پذیرش هرگونه پیشنهادی توسط بخش خصوصی هستیم.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی شهر تهران زعفران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی شهر تهران زعفران وزارت جهاد کشاورزی شهر تهران زعفران نرخ پایه گمرکی اقتصاد زعفران صادرات زعفران خراسان رضوی کاهش صادرات ارزش گذاری بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۱۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در خراسان رضوی نسبت به سال قبل

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدامیر شوشتری صبح سه شنبه در مراسم «زنگ سپاس معلم» اظهار کرد: خراسان رضوی در تمام رشته‌ها از میانگین کشور بالاتر است. استان در نقشه کشوری سبز پررنگ بوده و جزو استان‌های خوب در عرصه علمی و آموزشی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بیان کرد: هفته بزرگداشت مقام معلم در استان با بیش از ۱.۵ میلیون دانش‌آموز از امروز با نواختن زنگ سپاس توسط استاندار خراسان رضوی آغاز می‌شود.

وی ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم به همه فرهنگیان سراسر استان و کشور عنوان کرد: شهید مطهری در فضای بسیار مه‌آلود تردید و شک روزهای اول انقلاب و در پله پله رشد انقلاب، خطرناک‌ترین شبهات و همچنین سلوک را در انقلاب شناسایی می‌کرد، بر پیروان امام (ره) می‌نمایاند و در میدان فکر و اندیشه و در عرصه اعتقاد و ایمان، حافظ و نگهبان قدرتمندی از اندیشه انقلابیون بود.

شوشتری با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش استان در چهار عرصه موفقیت‌هایی داشته است، تصریح کرد: یکی از قله‌ها در عرصه پرورشی، تربیت بدنی و فرهنگی است که ما برنامه‌های ارزشمندی برای ارتقا برگزاری نماز جماعت، برنامه‌های قرآن و تاثیرگذاری اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان در میدان ۱۴۰۲ داشتیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی افزود: ۹۱ هزار دانش‌آموز از ۱۲۰ هزار نفر، معتکفین استان را تشکیل دادند که بیش از چهار برابر سال‌های گذشته بود. حضور گسترده و اثرگذار دانش‌آموزان در راهپیمایی ۲۲ بهمن و بعد انتخابات را شاهد هستیم که بیش از ۲ هزار نفر برای اولین بار از دانش‌آموزان متوسط دوم به عنوان ناظران صندوق‌های رای در انتخابات حضور پیدا کردند. بیش از ۵ هزار دانش‌آموز خبرنگار پانا در سراسر استان پای صندوق‌های رای رفتند که تا قبل از ظهر کلیپ‌های تبلیغی آنها از صداوسیما پخش شد.

وی ادامه داد: اولین بار جلسات دانش‌آموزی مستقر در سراسر استان در حضور استاندار برگزار شد. این دانش‌آموزان به مسوولان بیان می‌کردند که اگر کار را به ما بسپارید خیالتان جمع باشد که ما کار را به آنها سپردیم و دیدیم در انتخابات چه کردند تا جایی که وزیر کشور تشریف آوردند و از استان تقدیر کردند.

شوشتری بیان کرد: در عرصه آموزشی، علمی و پژوهشی نمرات ما در استان در تمام رشته‌ها از میانگین کشور بالاتر است. استان در نقشه کشوری سبز پررنگ بوده و جزو استان‌های خوب در عرصه علمی و آموزشی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در عرصه پشتیبانی، مالی و اداری در زمینه استخدام‌های سال گذشته، بیش از ۲۱ هزار نفر تنها در تابستان سال گذشته گزینش پیچیده شده و حدود ۷ هزار نفر نفر انتخاب شدند. امسال برای اولین بار بیش از ۱۰ هزار نفر استخدام خواهیم داشت که باید از ۳۰ هزار نفر گزینش کنیم. امیدواریم وضعیت نیروی انسانی در یکی، دو سال آینده بهبود پیدا کند. گزینش‌های آموزش‌وپرورش منحصر به فرد و بی‌نظیر است.

وی اضافه کرد: در عرصه عمرانی، نوسازی و توسعه فضا، در سال گذشته ساخت ۳۰۱ پروژه با ۱۵۰۰ کلاس و افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس نسبت به سال قبل را داشتیم و تا پایان سال نوید خوبی خواهیم داد. ما به جد تجاری‌سازی و مولدسازی را دنبال می‌کنیم.

شوشتری گفت: در عرصه راهبردی و سیاست‌گذاری اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را داریم که بر همه عرصه‌های گذشته نظارت و راهبری خواهد داشت. این سند در ۱۰۰ مدرسه در حال برگزاری است.

کد خبر 6092945

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • افزایش ۵۰ درصدی ساخت کلاس در خراسان رضوی نسبت به سال قبل
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف