Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@22:42:53 GMT

سهم مرد از ارث زن

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۱۸۹۷

سهم مرد از ارث زن فوت شده خود، بسته به اینکه زن، فرزند داشته باشد یا نداشته باشد، متفاوت است. میزان سهم الارث زوج از زوجه، در صورت داشتن فرزند از طرف زن، برابر با یک چهارم از ترکه زن می باشد. میزان سهم الارث شوهر از زوجه، در صورت نداشتن فرزند از طرف زن، برابر با یک دوم ترکه زن، خواهد بود. ناطقان: ترکه، عبارت است از تمام دارایی های مثبت و منفی متوفی که بعد از فوت، برای وراث او باقی می ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از فوت هر فرد و پس از بررسی این موضوع که فرد متوفی، وصیت نامه داشته است یا خیر، وراث می توانند اقدام به تقسیم ترکه، میان خود نمایند. همچنین، هر یک از وراث، می تواند با ارایه دادخواست تقسیم ترکه به شورای حل اختلاف، از دادگاه بخواهد اقدام به صدور حکم تقسیم ترکه و مشخص نمودن میزان سهم الارث هریک از وراث نماید.

زن و شوهر، از جمله افرادی هستند که به واسطه سبب، از یکدیگر ارث می برند و میزان سهم الارث هر یک از آن ها، در قانون مدنی، مشخص شده است. میزان سهم ارث زن و شوهر از یکدیگر، بسته به اینکه هریک از آن ها، فرزندی دارد یا خیر، متفاوت است. فرقی نمی کند که این فرزند، حاصل ازدواج میان آن دو باشد یا حاصل ازدواج های گذشته شان.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، مساله سهم مرد از ارث زن را مورد بررسی قرار داده و سپس، حالت های مختلف میزان سهم الارث زوج از زوجه، در صورت داشتن فرزند یا نداشتن فرزند را توضیح دهیم. چنانچه، سوالاتی پیرامون میزان سهم الارث شوهر از زوجه دارید، با ما همراه باشید.


سهم مرد از ارث زن

ارث، عبارت است از تمام دارایی های یک فرد، اعم از طلب ها، بدهی ها، کلیه اموال منقول و غیر منقول که پس از فوت، از وی به جا می ماند. قانون مدنی، در ماده 861 خود، موجبات ارث را سبب و نسب دانسته است. رابطه سببی، مانند رابطه زوجیت است که به واسطه عقد نکاح، میان طرفین ایجاد می شود و رابطه نسبی، رابطه خونی، نظیر رابطه مادر و فرزندی، رابطه پدر و فرزندی و سایر موارد می باشد.

میزان سهم الارث هریک از وراث، با توجه به شرع، در قانون مدنی بیان شده است. سهم ارث هریک از وراث، بسته به اینکه در کدام یک از طبقات و درجات ارث قرار دارند، متفاوت است. طبقات و درجات ارث، در قانون مدنی مشخص شده است و وجود هریک از افراد طبقه بالا، مانع از ارث بری افراد سایر طبقات خواهد بود.  

از جمه افرادی که به واسطه سببیت، ارث می برد، شوهر است که میزان سهم ارث مشخصی دارد. سهم مرد از ارث زن، در ماده 913 قانون مدنی، مشخص شده است. میزان سهم الارث زوج یا شوهر از زوجه خود، بسته به فرزند داشتن یا نداشتن زن، متفاوت است. نکته قابل توجه اینکه، تفاوتی ندارد این فرزند، مشترک میان زن و مرد باشد یا حاصل ازدواج گذشته زن.

سهم مرد از ارث زن، بسته به اینکه زن، فرزند داشته باشد یا نداشته باشد، متفاوت است.
حتما بخوانید: ارث چیست

سهم مرد از ارث زن در صورت داشتن فرزند

در قسمت قبل، در خصوص ارث، موجبات آن و ارث بردن مرد از زن توضیح دادیم و گفتیم که میزان سهم الارث زوج یا شوهر از زوجه، بسته به داشتن فرزند یا نداشتن فرزند از طرف زن، متفاوت است. در این قسمت، قصد داریم تا در خصوص سهم مرد از ارث زن، در صورت داشتن فرزند از سوی زن صحبت کنیم. به موجب قانون مدنی، زوجین از یکدیگر ارث می برند، مگر اینکه موانع ارث، نظیر کفر، لعان، قتل و سایر موار مندرج در قانون وجود داشته باشد.

بر اساس ماده 940 قانون مدنی، در صورتی که ازدواج دائمی باشد، و نکاح، در زمان مرگ، برقرار باشد، زوجین از یکدیگر ارث خواهند برد. سهم مرد از ارث زن، در صورت داشتن فرزند از سوی زن، دائمی بودن ازدواج و وجود نکاح، هنگام موت زن، برابر است با یک چهارم ترکه زن. این میزان که در ماده 913 قانون مدنی، بیان شده است، برگرفته از شرع مقدس می باشد.

بر اساس قانون مدنی، میزان سهم الارث زوجه از شوهر، در صورتی که شوهر فوت شده او، فرزندی داشته باشد، یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول و یک هشتم از کلیه اموال منقول، می باشد. در صورت تعدد همسران، یعنی در صورتی که متوفی، چندین همسر داشته باشد، این میزان باید به تساوی، میان آنان، تقسیم گردد.

سهم مرد از ارث زن، در صورت فرزند داشتن زن، یک چهارم از ترکه وی می باشد.
بیشتر بخوانید: ارث زوج و زوجه

 
سهم مرد از ارث زن در صورت نداشتن فرزند

در قسمت قبل، در خصوص سهم مرد از ارث زن، در صورت داشتن فرزند از طرف زن، توضیح دادیم و در مقاله ارث زن فرزند دار و بی فرزند ، توضیح داده شد که میزان سهم الارث زوج یا شوهر از زوجه، در صورت داشتن فرزند، یک چهارم از کل ترکه زن می باشد. اما در این قسمت، قصد داریم، در خصوص سهم مرد از ارث زن، در صورت نداشتن فرزند از طرف زن، در ازدواج دائم صحبت کنیم.

سهم مرد از ارث زن، در صورت نداشتن فرزند از سوی زن، در نکاح دایم، برابر با یک دوم کل ترکه زن می باشد. یعنی، میزان سهم الارث زوج یا شوهر از زوجه، نیمی از دارایی های همسر فوت شده او خواهد بود و  مابقی ترکه، بنا بر حصه مشخص شده در قانون مدنی، میان مابقی وراث، تقسیم خواهد شد.

قانون مدنی، در خصوص سهم الارث زن، در صورت نبود فرزند از طرف شوهر نیز تعیین تکلیف نموده است، بر اساس قانون مدنی، میزان سهم الارث زن از شوهر متوفی خود، در صورتی که مرد، هیچ فرزندی نداشته باشد، یک چهارم از قیمت اموال غیر منقول و یک چهارم از کلیه اموال منقول می باشد. برچسب ها: سهم ، مرد ، ارث زن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سهم مرد ارث زن صورت داشتن فرزند سهم مرد از ارث زن نداشتن فرزند قانون مدنی خصوص سهم یک چهارم یک از وراث مشخص شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۱۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

به گزارش قدس آنلاین، معصومه حائری عروس ارشد امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز - ششم اردیبهشت ماه - پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

وی فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود که در ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان ۴ فرزند است.

این بانو در دوران تبعید حضرت امام (ره) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشت و همسر گرامیشان را همراهی می‌کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی
  • ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی
  • لحظه شناسایی جسد فرزند در گور جمعی | ببینید
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • در صورت مساوی بودن امتیاز، تفاضل گل تعیین‌کننده است
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • بازگشت آخرین پادشاه مصر به مصر
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • تمدید فرصت ثبت نام بیمه رایگان مادران روستایی و عشایر
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت