Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@22:37:43 GMT

فواید فوق العاده عرق کردن بدن برای سلامت و زیبایی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۲۹۳۴

فواید فوق العاده عرق کردن بدن برای سلامت و زیبایی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عرق کردن واکنش طبیعی بدن در برابر گرمای زیاد است که به باز شدن منافذ پوست و از بین رفتن دمای زیاد بدن کمک کند. از طریق غدد عرق مخلوطی از آب، نمک، اسیدآمینه، پروتئین و ... از طریق پوست از بدن دفع می شود.

بیشتر بخوانید:

چگونه از شر سرطان خلاص شویم؟

گرچه عرق کردن برای بسیاری از افراد ناخوشایند است و زندگی اجتماعی و اعتماد به نفس آن ها را تحت تأثیر قرار داده و سبب خجالت آن ها می شود اما عرق کردن فوایدی دارد که ممکن است شما از آن بی اطلاع باشید، در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک با فواید تعریق بدن آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عرق کردن زخم را بهبود می بخشد

طی چند سال گذشته، تحقیقات زیادی در مورد ترشح غدد عرق صورت گرفته است.غدد میزبان منبع مهمی از سلولهای بنیادی بزرگسالان هستند که که به تعداد زیاد روی سطح پوست سراسر بدن وجود دارند. این غدد، محل ذخیره سلول های بنیادی بالغ هستند که در فرآیند بهبودی و بسته شدن زخم ها نقش دارندو با فرآیند بسته شدن زخم ، می توان درمان های دارویی را تجویز کرد.

سموم بدن را دفع می کند

وقتی عرق می کنیم دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ به معنای واقعی کلمه ترشح سموم بدن از طریق تعریق صورت می گیرد و کارشناسان اتفاق نظر دارند که عمدتا نمک اضافی و کلسترول از طریق تعریق بدن دفع می شود.

آنتی بیوتیک ترشح می کند 

عرق آنتی بیوتیک های بسیار کارآمدی را روی پوست پخش می کند به همین دلیل در صورت بریدگی کوچک، خراش یا نیش پشه پوست زخم می شود و دیگر نیازی به آنتی بیوتیک نیست عوامل آنتی بیوتیکی ترشح شده در غدد عرق مانند درمسیدین، به سرعت و به طور موثر مهاجمان را از بین می برند.

سنگ کلیه را دفع می کند 

جالب است بدانید درد سنگ کلیه بدتر از درد زایمان است و برای جلوگیری از سنگ کلیه باید هرکسی که رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد چربی و نمک دارد بیشتر توجه کند. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن منظم آب بدن را شستشو می دهد و به کنترل سنگ کلیه کمک می کند. تعریق در هنگام ورزش باعث هیدراته شدن بدن و در نتیجه پاکسازی کلیه ها می شود.

شادی آور مغز است 

 ورزش روحیه خوبی به شما می دهد اما قبل از همه اینها توجه داشته باشید که باید با تمرینات وزنه برداری سنگین  یا با ورزش بی هوازی عرق کنید تا از مزیت آن بهره مند شوید. سطح اندورفین در بدن هرکس منحصر به فرد است و انجام فعالیت بدنی مناسب باعث ایجاد "افیون" در مغز شده و شما را مجبور به تعریق می کند.

درد را تسکین می دهد 

اندورفین های ورزشی نه تنها باعث تقویت مغز می شوند، بلکه مسکن طبیعی نیز هستند. چه کسی می دانست دویدن می تواند به تسکین دردها کمک کند؟ ورزش باعث تحریک مسیرهای عصبی شیمیایی در مغز و در نتیجه تولید اندورفین هایی می شود که به عنوان مسکن طبیعی عمل می کنند، همانطور که بدن به این تسکین عادت می کند تناسب کلی بدن بهبود می یابد.

به درمان جوش ها کمک می کنند

تغییرات هورمونی حتی در دوران بزرگسالی نیز سبب جوش زدن می شود. عرق کردن سبب باز شدن منافذ پوست و آزاد شدن چرک و کثیفی های این منافذ که باکتری ها را به طرف آنها می کشاند و باعث جوش می شوند، خواهد شد. 

به سیستم تهویه بدن کمک می کند

بدن در طول روز خود را با تغییرات دمای محیط تطبیق می دهد و در صورت درست کار کردن سیستم تهویه بدن خیلی گرم یا سردتان نخواهد شد. عرق کردن به بدن کمک می کند تا راحت تر دمای خود را بر اساس دمای محیط جدید تنظیم کند.

 به بهبود آلزایمر کمک می کند

عرق کردن هنگام ورزش سبب پاکسازی بدن از فلزات سنگین و افزایش جریان خون در مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر می شود.

به کاهش بیماری های قلبی کمک می کند

عرق کردن هنگام ورزش سبب افزایش گردش خون در بدن و بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

به سلامت پوست کمک می کند

تعریق به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و موجب رسیدن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به پوست و سلامت و زیبایی بیشتر پوست می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140040 برچسب‌ها دانستنی ها

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانستنی ها عرق کردن سنگ کلیه بدن کمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۲۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام نوع کره ضد سرطان است؟

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228665 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • جشنواره ورزش و سلامت در روستای ابرسج
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • برگزاری مسابقه فوتبال به مناسبت هفته سلامت در امور آب و فاضلاب میاندوآب
  • زمین‌های چمن ورزشگاه‌های جزیره خارگ نوسازی می‌شود
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی