Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@05:57:19 GMT

قنات بهریار دلیجان در مسیر آبادانی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۸۳۱۵۷

قنات بهریار دلیجان در مسیر آبادانی

شهردار دلیجان گفت: دلیجان منابع آبی نظیر چشمه یا رودخانه ندارد، پیدایش و حیات آن وابسته به قنات بوده و قدیمی‌ترین و تنها قناتی که در شهر وجود دارد قنات بهریار است.

علیرضا پوررستم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قنات بهریار از شمال شرق دلیجان آغاز شده و مظهر آن در غرب شهر قرار دارد، این قنات یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که به همت سعید اصغری، پژوهشگر و تاریخ‌نویس در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مظهر قنات مذکور در شهر دلیجان و انتهای خیابان سرچشمه واقع شده است، افزود: در هیچیک از اسناد و منابع تاریخی اشاره‌ای به نام‌گذاری این قنات نشده و طبق باور اهالی و روایت شفاهی که سینه‌به‌سینه نقل شده است، این قنات به دلیل عشق فردی به یک دختر حفر شده و موجب شده این قنات را بَهرِیار به معنای یار بنامند.

شهردار دلیجان خاطرنشان کرد: دلیجانی‌ها از گذشته‌های دور تا دهه‌های اخیر که آب و زمین کشاورزی ارزش حیاتی داشته آن را مَهر و کابین زنان خود کرده‌اند و شاید این مورد نیز در نام‌گذاری قنات بی تأثیر نبوده است.

پوررستم تصریح کرد: قدیمی‌ترین منبع تاریخی که از دلیجان نام برده، کتاب تاریخ قم (۳۷۸ هجری قمری) اثر حسن‌بن‌محمدبن‌حسن‌قمی است. وی در این کتاب، دلیجان و برخی آبادی‌های نزدیک آن را به پادشاهان ساسانی نسبت می‌دهد و با توجه به این گزارش، قدمت دلیجان بیش از هزار سال است.

وی ادامه داد: دلیجان منابع آبی نظیر چشمه یا رودخانه ندارد، پیدایش و حیات آن وابسته به قنات بوده و قدیمی‌ترین و تنها قناتی که در شهر وجود دارد قنات بهریار است.

شهردار دلیجان گفت: با توجه به منابع موجود و به استناد مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی، می‌توان سده‌های چهارم تا پنجم هجری قمری را به عنوان قدیمی‌ترین تاریخ برای قنات بهریار پیشنهاد داد.

وی افزود: واحدهای شهرداری بازدیدهای کارشناسی خود را به منظور ساماندهی و جداسازی آب‌های سطحی از آب قنات بهریار در مرکز تلاقی مظهر قنات انجام دادند و مقرر شد نسبت به نقشه‌برداری از این مکان برای مشخص کردن وضعیت شیب خیابان سرچشمه و برگزاری جلسه با نمایندگان کشاورزان در محل شورای اسلامی شهر طی روزهای آینده، اقدام شود.

کد خبر 573828

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محلات و دلیجان شهردار دليجان شهرداري دليجان شهرستان دلیجان استان مرکزی پروژه هاي عمراني پروژه های شهری شهرداری شهرداری ها مدیریت شهری برنامه ریزی شهری آب های سطحی ساماندهي شهري خدمات شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق قدیمی ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۸۳۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع

علیرضا نقوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عبور هزار کیلومتر قنات از زیر شهر یزد از اتصال فاضلاب خانه های محدوده به قنات انتقاد کرد و افزود: برخی از مقنی ها برای سود بیشتر درصدد اتصال فاضلاب منزل به قنات هستند که هم جرم است و هم مشکلات فراوانی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه این مساله سبب نشت فاضلاب می‌شود که در روزهای اخیر شاهد ایجاد حفره‌ای به عمق هشت متر بودیم که با تلاش ۲۴ ساعته کارکنان شهرداری برطرف شد، اظهار کرد: همچنین برای چاه‌های دفع فاضلاب باید در داخل همان مکان و نه در داخل کوچه انجام شود.

کد خبر 6092287

دیگر خبرها

  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • نقش شوراها در آبادانی و‌پیشرفت روستاها
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد